Vraag

Advies over modemkeuze

  • 18 August 2022
  • 48 reacties
  • 949 keer bekeken

Reputatie 1

Hallo allemaal,

Er zijn zoveel topics geopend over vrije modem keuze dat ik door het boom het bos niet zie. Daarom open ik een nieuw topic waarin ik advies vraag over de mogelijkheden. Dan ben ik in ieder geval goed voorbereid en sta ik niet voor verassingen. 

4 jaar geleden was ik overgestapt naar VodafoneZiggo. Nu zit ik erover na te denken om weer terug te keren naar KPN. Gezien de wensen die ik over het telefoonabonnement, data sim voor mijn iPad en TV en internet is KPN goedkoper.

4 jaar geleden had ik een Experiabox 10. Helaas kon ik geen eigen router gebruiken. Mijn wens is om mijn eigen router te gebruiken. Ik maak gebruik van een Synology AC2600 Router. 

Als ik de informatie op het forum goed begrepen heb zijn er de volgende mogelijkheden:

  • Een Experiabox 12. Maar dan kun je niet je eigen router gebruiken als DHCP Server en die voor de routering zorgt
  • Een FRITZ Box. Dit is een modem waar je 7,50 euro per maand voor betaal. Je dient zelf voor een router te zorgen.
  • Een eigen modem aanschaffen

Als ik nog een optie mis hoor ik het graag. De 3de optie vind ik interessant. Dan ben ik niet afhankelijk van beperkingen van KPN. Welke modem is goed? Welke modem gebruiken jullie? Kan ik nog wel gebruik maken van iTV op mijn iPhone en iPad? De 2de optie zou ook kunnen maar dan betaal ik 7,50 euro extra. Mijn voorkeur gaat uit naar de 3de optie.

Ik ben benieuwd naar jullie oplossingen en ervaringen.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

48 reacties

Reputatie 1

Vergeten te vermelden excuses.IGMP Snooping staat ook aan.Stond idd in de handleiding

Reputatie 7

Vergeten te vermelden excuses.IGMP Snooping staat ook aan.Stond idd in de handleiding

Plaats anders eens een screenshot van jouw instellingen.

Hoe is de TV ontvanger op jouw Synology aangesloten, rechtstreeks of via een switch en/of "draadloze" verbindingsset.

Reputatie 7
Badge +10

Makkelijkste. (Er vanuit gaande dat alle instellingen correct zijn ingesteld).

Straks als je naar bed gaat, zet de TV-ontvanger uit (powerknop op off  /  van de stroom af).
Herstart de Synology router.
Morgenvroeg zet je de TV-ontvanger weer aan, en laat de software rustig opnieuw inladen.

Bij een fout met TV-onvanger wordt via melding van de TV-ontvanger zelf op het scherm vaak aangeraden 10 minuten de ontvanger uit te schakelen. Kan in gevallen nog wel eens krap zijn.
Met een uur is dat doorgaans echt verholpen, om mogelijk achtergebleven “verkeerde cache data” in het geheugen vrij te maken. (Met een nachtje slapen helemaal).

Reputatie 1

Vergeten te vermelden excuses.IGMP Snooping staat ook aan.Stond idd in de handleiding

Plaats anders eens een screenshot van jouw instellingen.

Hoe is de TV ontvanger op jouw Synology aangesloten, rechtstreeks of via een switch en/of "draadloze" verbindingsset.

Is via een switch aangesloten die in mijn woonkamer staat. Andere apparaten die ik via mijn switch heb aangesloten zijn een Apple TV en Apple Time Capsule. Deze apparaten werken. De switch is aangesloten via mijn Synology Router die in de meterkast hangt.

Dit zijn de instellingen

 

Reputatie 7

Die instellingen zien er volgens mij goed uit.

Wat is het merk en type van die switch in de woonkamer?

Staat IGMP snooping ook aan op die switch?

Zo nee, sluit de TV ontvanger een rechtstreeks op de Synology aan.

Reputatie 1

Van het merk TP-Link. Nee daar draait geen software op die je webbased kunt benaderen. Het apparaat stuurt alleen data verkeer door. Als ik de TV ontvanger rechtstreeks op de Synology aansluit heb ik hetzelfde resultaat. Het ligt niet aan de switch. 

Ik ga nu uitproberen wat Babylonia voorstelt. De router herstarten, de KPN ontvanger loskoppelen en morgen opnieuw proberen. 

Reputatie 7
Badge +10

Maar echt - sluit de TV-ontvanger rechtstreeks aan op de router.
Een switch ertussen - zeker een umanaged switch (waar je niet op kunt inloggen), ondersteunt in pakweg 98 van de 100 gevallen géén IGMP Snooping.  Dat heb je gewoon nodig bij IPTV van KPN.

 

Deze ondersteunt IGMP Snooping.   (Er zijn ook 8 poort modellen, of met nog meer poorten).
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

 

Reputatie 7

Van het merk TP-Link. Nee daar draait geen software op die je webbased kunt benaderen.

Dat betekent dat die switch geen IGMP snooping ondersteunt en dat je er dus zeer verstandig aan doet deze wel te vervangen door een switch die dat wel doet, ongeacht de uitkomst van het rechtstreeks op de Synology aansluiten van de TV ontvanger.

Reputatie 1

Ik ga een switch met IGMP Snooping uitproberen. Maar alleen zou deze stap logischer geweest zijn als IPTV werkte als de Synology router rechtstreeks aangesloten is op de TV ontvanger. Dat werkt niet. Daarom weet ik niet zeker of het met een switch met IGMP Snooping wel gaat werken. Tenminste in mijn situatie.

Ik ga het nog een keer proberen morgen. Dan heb ik de router opnieuw gestart en de TV ontvanger ontkoppeld. Dan sluit ik de TV ontvanger rechtstreeks op mijn Synology router aan.

Reputatie 7

...Maar alleen zou deze stap logischer geweest zijn als IPTV werkte als de Synology router rechtstreeks aangesloten is op de TV ontvanger. Dat werkt niet...

Precies, eerst die TV ontvanger maar eens aan de praat krijgen.

Reputatie 1

Helaas ben ik nog verder van huis:(.


Gisteren voordat ik ging slapen heb ik de Synology Router opnieuw gestart. Toen ik vanochtend wakker werd had ik geen internet meer. Ik heb de Synology Router nog een keer opnieuw gestart. Maar dat heeft niet geholpen. Omdat ik ook geen IP adres meer kreeg heb ik de router weer moeten resetten. Nu krijg ik weer een IP adres maar ik kan niet in mijn router komen met het IP adres 192.168.1.1 of via http://router.synology.com. Gisteren werkte internet wel en ik heb niet aan de bekabeling gezeten. Ik zie op de router dat alle groen branden. Ik vraag mij af of de router misschien kapot is? 

Ik heb de KPN box aangesloten zodat ik weer internet heb. Ik heb getest of interactieve TV werkt door de KPN box rechtstreeks aan te sluiten op de TV. Helaas heb ik hetzelfde probleem. Ik denk dat er een monteur langs moet komen om dit probleem op te lossen. 

Reputatie 7
Badge +10

Ik heb de KPN box aangesloten zodat ik weer internet heb. Ik heb getest of interactieve TV werkt door de KPN box rechtstreeks aan te sluiten op de TV. Helaas heb ik hetzelfde probleem.

Problemen met IPTV, als er een keer een verkeerde “mix-up” als firmware in zit kan hardnekkig zijn.

Het is niet voor niets dat  het onderwerp m.b.t. IPTV + software  de afgelopen 2 jaar inmiddels meer dan  355 pagina's / 8900 reacties / 448.000x gelezen  in omvang is geworden.
(En dat topic is inmiddels gesloten, anders waren er nog veel meer reacties).

Als laatste “redmiddel”, het aansluiten van de KPN router zelf, en daarachter de KPN TV-box kwam ik er zelf echter altijd wel uit.

Dat je verder niet kunt inloggen op de Synology router bevreemd me.
Want zelfs zonder enige connectie met internet (hoeft niet eens aangesloten te zijn), kan ikzelf altijd nog wel inloggen op de router.  Zowel via bekabelde connectie van een computer met de router op een van de LAN-poorten, alsook via de WiFi van de router, onafhankelijk van een internet-connectie.

Mogelijk kun je nog baat hebben met een hulp-tooltje om je Synology router
(en NAS apparaten ) te kunnen vinden, een oudere versie van  “Synology Assistant”:
https://archive.synology.com/download/Utility/Assistant/6.2-24922

(Nieuwere versies vinden alleen Synology NAS apparaten in het netwerk - geen routers).

Windows versie  =  synology-assistant-6.2-24922.exe
Apple OS versie  =  synology-assistant-6.2-24922.dmg
Unbuntu 64 bit   =  synology-assistant_6.2-24922_amd64.deb
Unbuntu 32 bit   =  synology-assistant_6.2-24922_i386.deb

Reputatie 1

Is het een idee om een modem aan te schaffen die voor het internet en TV zorgt? Ik lees op het forum dat er bepaalde modems ondersteund worden. Dan houd de Synology zich bezig met de routering.
 

Of raden jullie dit af gezien de configuratie en setup die ik thuis heb draaien?

Reputatie 7

Is het een idee om een modem aan te schaffen die voor het internet en TV zorgt?

Maar je hebt toch een glasvezelaansluiting?

Reputatie 1

Klopt.Ik heb een glasvezel aansluiting

Reputatie 7

Klopt.Ik heb een glasvezel aansluiting

Dan heb je dus geen modem in gebruik.

Ik heb geen ervaring met Synology routers maar als ik @Babylonia moet geloven en waarom zou ik niet, dan moet het gewoon kunnen werken.

Kijk wel even of de laatste versie van van de firmware op die Synology actief is.

Reputatie 1

Ik geloof ook dat het zou moeten werken en ik geloof Babylonia ook. Het is alleen erachter zien te komen waarom het bij mij niet werkt. Ik ben al reeds voorzien van de nieuwste firmware. Morgen ga ik proberen of ik in mijn router kan komen en opnieuw resetten. Als ik dan nog steeds niet in de webinterface kom of in de app die Babylonia gepost heeft, is de router defect. 

Reputatie 7
Badge +10

Kijk wel even of de laatste versie van van de firmware op die Synology actief is.

 

Ik ben al reeds voorzien van de nieuwste firmware.

Daar heb ik  eerder juist voor aangegeven  om dat beter NIET te doen.
Nog eens extra  < HIER >

Als stand alone router werkt de laatste  SRM 1.3.1  versie wel in combinatie met IPTV,
echter NIET in combinatie met extra (Synology) mesh routers.
Zelfs als zit een TV-ontvanger zelf helemaal niet gekoppeld aan een mesh router.
Pas als mesh routers helemaal uit de set-up zijn gehaald werkt IPTV weer “normaal”.

Synology Support heeft vorige week een “patch” in mijn eigen router geplaatst (in het RT6600ax model) om dat aan te pakken. Maar die versie werkt alsnog niet stabiel genoeg.

Heb op dit moment een van mijn twee RT2600ac router modellen direct aangesloten achter glasvezel. De versie waarop nog steeds zeer bewust de oude versie SRM 1.2.5  op is geïnstalleerd, en niet verder naar een nieuwere versie SRM 1.3.1  (daarachter mijn hele netwerk).

 

Morgen ga ik proberen of ik in mijn router kan komen en opnieuw resetten. Als ik dan nog steeds niet in de webinterface kom of in de app die Babylonia gepost heeft, is de router defect. 


Bij een reset zijn de WiFi gegevens die je hebt ingevoerd niet meer van toepassing.  De geldende “tijdelijke” WiFi gegevens vind je aan de onderkant van de router op de sticker, wil je via WiFi de router benaderen. Totdat je de gegevens erna weer hebt aangepast.

Reputatie 1

Ik zit op versie 1.2.5. Dat was 2 maanden geleden de nieuwste versie gaf je toen aan. Ik wist niet dat je nu al 1.3.1 had. Maar daar zit ik niet op.

Reputatie 7
Badge +10

Ik verwees eerder in de draad juist al op versie 1.3.1
Maar goed, je bent niet verder gegaan dan versie 1.2.5,
en is vooralsnog ook nog steeds het beste dat zo te houden zo.

Reputatie 1

Ik heb inmiddels een stabiele situatie.

De Synology router heb ik 2 keer opnieuw moeten starten en toen werd deze weer herkend door mijn computer zodat ik het kon instellen. Ik heb weer internet. Alleen iedere keer als ik mijn router herstart verlies ik mijn verbinding en moet ik via de Synology interface weer op verbinden klikken of helemaal resetten. Dat zou niet mogen gebeuren. Voorlopig hoeft het niet herstart te worden. 

Interactieve TV werkt ook. Het probleem lag aan de HDMI switch, niet aan de netwerk switch. De link had ik nog niet gelegd omdat als ik de KPN ontvanger aanzet ik beeld heb en ik zie dat de de nieuwste software gedownload wordt. Op een gegeven moment wordt het scherm zwart en kun je niks meer doen. Als ik de TV ontvanger rechtstreeks aansluit op de TV werkt het als een trein. Nu lees ik op het forum dat dit komt door HDCP. Ik had er nog nooit van gehoord en wist niet dat hier een beveiliging op zat. Als ik het goed begrijp is de oplossing, dat ik een HDMI switch moet aanschaffen die HDCP ondersteund?

Reputatie 7

Als ik het goed begrijp is de oplossing, dat ik een HDMI switch moet aanschaffen die HDCP ondersteund?

HDCP 2.0 maar beter is het om de TV ontvanger rechtstreeks op de televisie aan te sluiten.

Reputatie 7
Badge +10

De Synology router heb ik 2 keer opnieuw moeten starten en toen werd deze weer herkend door mijn computer zodat ik het kon instellen. Ik heb weer internet. Alleen iedere keer als ik mijn router herstart verlies ik mijn verbinding en moet ik via de Synology interface weer op verbinden klikken of helemaal resetten. Dat zou niet mogen gebeuren.

Inderdaad na een herstart, zou je gewoon opnieuw verbinding moeten hebben,
zonder ook maar enige extra bemoeienis van inloggen en activatie.

Maar wacht je na een herstart wel lang genoeg?
Je kunt op een gegeven moment al wel inloggen, terwijl achterliggende services nog niet actief zijn. Met name door de combinatie van IPTV met internet kost dat meer tijd.

Als je dat ook nog optuigt met services zoals een een VPN-server, en apps als “Threat Prevention” kan dat bij elkaar nog een paar extra minuten in beslag nemen voordat alles up en running is.

Bij de nieuwere SRM 1.3.x firmware is dat beter geoptimaliseerd, maar ondanks dat IMO beter nog niet in te zetten.

Overigens zou ik je wel aanraden thuis doorgaans “vast” gebruikte apparaten,
ook een “vast” IP-adres te geven. (En na alle toevoegingen een back-up van alle instellingen).