Vraag

Eigen DNS in H369A werkt niet

  • 3 January 2022
  • 13 reacties
  • 545 keer bekeken

Ik heb een Experiabox V10 (H369A) als modem, waarbij ik een eigen DNS wil instellen. Ik heb de instructies van KPN gevolgd en een eigen DNS ingevuld onder DHCP > Primaire DNS.

De router maakt echter geen enkele query met deze DNS. Ik snap dat er een 2e en 3e DNS van KPN hard coded staan, maar er zouden op z'n minst een paar zoekopdrachten via de primaire DNS moeten gaan. Dat gebeurt niet. Hoe laat ik dit wél werken?

 

Onder status vertelt de modem;

IPv4 DNS 195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0

Deze DNS adressen zijn allen niet die van mij.


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Nooit problemen gehad met eigen DNS op me V10.

Kan je eens kijken als je de cloudflare DNS insteld 1.1.1.1 of deze hierop dan wel netjes resolved.

 

Edit; Neem aan dat je de modem na de instelling al een powercycle had gegeven... just in case

Reputatie 6
Badge +9

De primaire DNS bij de DHCP instellingen word aan clients gegeven die via de DHCP hun IP adres hebben gekregen van de router. 

De router zelf doet daar niet meteen iets mee. Als je een “ipconfig /all" uitvoert op een windows machine zou die 2 DNS clients moeten weergeven, de primaire die jij hebt ingesteld en als secondaire de 192.168.2.254 (de router zelf)

Reputatie 7
Badge +9

De primaire DNS bij de DHCP instellingen word aan clients gegeven die via de DHCP hun IP adres hebben gekregen van de router. 

De router zelf doet daar niet meteen iets mee. Als je een “ipconfig /all" uitvoert op een windows machine zou die 2 DNS clients moeten weergeven, de primaire die jij hebt ingesteld en als secondaire de 192.168.2.254 (de router zelf)

Uiteraard maar neem wel aan dat er geen lokale Statische DNS server per systeem zijn ingesteld maar dat deze door DHCP zijn toegekend en dus deze moet overnemen.

Maar daarom ook het advies een powercycle te doen na het instellen en of een renew op het systeem zodat deze idd de gegevens vanuit DHCP oppakt.

Ik heb voor de zekerheid alle instellingen nog maar eens gedubbelcheckt.

  • Een andere primaire DNS (1.1.1.1 of 8.8.8.8) wordt ook niet opgepikt
  • Power cycle maakt geen verschil. DNS blijft staan op die van KPN. Connectie status in routermenu geeft aan; ipv4 DNS 195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0
  • IP toewijzing is dynamisch, niet statisch.
  • IPv6 staat uit.

Het werkt dus helaas nog niet zoals ik zou willen :-/

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @nadieh, welkom op het KPN forum! Je probeert een eigen DNS in te stellen, maar dat lukt niet. 

Onder status vertelt de modem;

IPv4 DNS 195.121.1.34/195.121.1.66/0.0.0.0

Deze DNS adressen zijn allen niet die van mij.

Dit zijn de standaard DNS instellingen. Het lijkt er haast op alsof jouw aangepaste DNS instellingen niet goed zijn opgeslagen. Maar ik zeg je eerlijk, ik weet hier het fijne ook niet van. Ik ken wel iemand die hier veel van afweet: @wjb. Misschien dat hij jou hier bij kan/wil helpen. Om het hem gemakkelijker te maken, wil ik je alvast vragen om screenshots te delen van jouw instellingen. Dan kan @wjb straks in één keer zien of de instellingen bij jou goed staan!

Reputatie 7

Kan je eens screenshots posten van de DNS instellingen op de V10 en een ipconfig op een werkstation waarop de DNS servers zichtbaar zijn.

Fijn dat je wil meekijken @wjb 

Ik heb hieronder wat screenshots van router instellingen geplaatst.

 

Reputatie 7

met die instellingen zou ik verwachten dat een aangesloten apparaat als IP adres voor de DNS server IP adres 45.90.30.30 krijgt.

Wat geeft het commando ipconfig /all in een commandprompt voor een resultaat?

Na wat graafwerk kwam ik erachter dat ik ooit handmatig een andere DNS in mijn Windows heb opgegeven, vandaar dat deze dus niet de DNS van de router overneemt.

Echter, mijn Apple apparaten en smart TV staan op automatische instellingen (dus geen handmatig ingevoerde DNS) en deze nemen niet de router DNS over.

Ik zou dit ook afzonderlijk voor elk apparaat kunnen doen, maar waarom wordt deze niet automatisch overgenomen?

Reputatie 7

Na wat graafwerk kwam ik erachter dat ik ooit handmatig een andere DNS in mijn Windows heb opgegeven, vandaar dat deze dus niet de DNS van de router overneemt.

Heb je die nu weer aangepast zodat deze de DNS server weer van jouw V10 krijgt?

Ja. Als de Windows instellingen op “automatisch” staan, dan geeft deze met een ipconfig /all netjes de 45.90.30.30 DNS aan. Maar Apple apparaten pikken deze dus niet standaard op. Dat zal dan niet bij de modem liggen, of wel?

Reputatie 7

Heb je jouw Apple apparatuur opnieuw opgestart?

Kan je eens screenshots plaatsen van de network preferences op die Apple apparatuur.

Plaats ook eens een screenshot van de DNS servers die op die Apple apparatuur actief is.

Reputatie 7
Badge +17

Super fijn dat je mee wilde kijken, @wjb! Ben je er met hulp van wjb nog uitgekomen, @nadieh?