Beantwoord

Glasvezelaansluiting direct op een switch?

  • 24 January 2022
  • 9 reacties
  • 1590 keer bekeken

is het mogelijk om met zo min mogelijke apparatuur van je glasvezelaansluiting direct op een switch aan te sluiten (voor alleen internet). Zo ja, welke type switch moet je daarvoor hebben (SFP+ aansluiting) ?

icon

Beste antwoord door Anonymous 24 January 2022, 14:10

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7

Bedoel je echt rechtstreeks op een switch of bedoel je rechtstreeks op een router?

Wat wil je bereiken?

ik bedoel dat ik zo min mogelijk wil hebben tussen mijn glasvezelaansluiting in huis en mijn switch naar de rest van het netwerk. Dus, zou dat rechtstreeks kunnen, of moet er toch nog een modem tussen ? Dit vraag ik ook omdat je ook switches hebt met een SFP+ aansluiting specifiek voor glasvezel

Reputatie 7
Badge +24

Een router is noodzakelijk. Zonder router zou je in theorie 1 pc of laptop aan kunnen sluiten. Die switch heb je dan ook niks aan. Je kunt echt niet zonder router als je meerdere apparaten in huis wilt voorzien van internet. 

ok, thnx voor de erg snelle reactie. Fijn ! Een router is noodzakelijk ? Ik dacht dat een modem noodzakelijk was….? Wat krijg ik dan (verplicht) als ik enkel internet via glasvezel wil ?

Hallo @robbedoes14 , als er nog geen glasvezelkast is geplaatst op/bij je glasvezelaansluiting komt een monteur die installeren, is geen DHZ-klus, verder krijg je een modem/router van KPN, die in jouw geval als router/switch gaan fungeren.

Kun je eens een foto plaatsen van je huidige glasvezelaansluiting?

 

 

er is nog geen glasvezelkast geplaatst. Ik wilde mij alvast voorbereiden op aanschaf van een best aansluitende switch gegeven de situatie. Wil alleen internet, dus geen tierelantijntjes met mediaboxen enzo….

Hallo @robbedoes14 de glasvezelkast wordt permanent  geplaatst in overleg met jou, meestal in de meterkast. Je krijgt van KPN een modem/router in bruikleen inclusief een LAN-kabel voor de verbinding tussen glaskast en modem/router, die in jouw geval dan als router/switch/draadloos AP aangesloten wordt.

Voor de basisvoorziening. zoals genoemd hoef je dus niet te investeren in hardware.

 

 

 

ok, helder. Thnx.

In welk geval kan ik dan de SFP+ aansluiting gebruiken op een switch. Dat is toch juist voor glasvezel ? Sorry, voor de noob-vragen...

ok, helder. Thnx.

In welk geval kan ik dan de SFP+ aansluiting gebruiken op een switch. Dat is toch juist voor glasvezel ? Sorry, voor de noob-vragen...

Hallo @robbedoes14 die aansluiting heb je nergens voor nodig als je de spullen aansluit op de manier zoals ik hiervoor beschreef. Als je poorten op de router tekort komt, de router heeft er standaard 4, kun je dat aanvullen met een gewone Gigabit x-poorts switch, mocht je later gebruik gaan maken van IP-tv van KPN en die op de switch aan willen sluiten moet de switch IGMP-snooping (v2) ondersteunen.

Â