Vraag

Ik wil graag een modem dat ook 5GHz ondersteunt

  • 14 July 2022
  • 16 reacties
  • 181 keer bekeken

Hoe stel ik een vraag?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Kan ik een modum krijgen die 5Ghz en 2.4Ghz beide ondersteunt?

Reputatie 7
Badge +24

Kan ik een modum krijgen die 5Ghz en 2.4Ghz beide ondersteunt?

Welk modem heeft u nu?

Experia of zo. Nu is het 5 GHz

 

 

 

Experia of zo. Nu is het 5 GHz

 

 

 

Hallo @Jurgen Herklots welk merk en type modem graag.

Als je nu de 5.0-band hebt, heb je ook de 2,4-band.

Er bestaan wel oude(re) modems met alléén de 2,4-band, maar er bestaan (bij KPN) geen modems met alléén de 5.0-band.

 

U wilt een apparaat met 2.4ghz verbinden dat nu niet lukt?

Ik ben zo stom geweest om een dimbare lamp te kopen die op een 2.4 Ghz netwerk moet worden gekoppeld. Tot overmaat van ramp moet ik ook nog een gateway of zo kopen. Voor ik die koop moet ik wel zeker weten of ik hem kan koppelen aan mijn wifi.

@Jurgen Herklots Experia box 7,8,9,V10,V10a, Box 12 ? Staat toch echt op het modem hoor…...😁

Hallo @Jurgen Herklots op de website van de fabrikant kun je alles lezen over het aansluiten van die dimbare lamp en heb je meteen antwoord op je vraag.

Nu ook nog graag antwoord op mijn eerdere vraag: welk merk en type modem heb je van KPN in bruikleen?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben zo stom geweest om een dimbare lamp te kopen die op een 2.4 Ghz netwerk moet worden gekoppeld. Tot overmaat van ramp moet ik ook nog een gateway of zo kopen. Voor ik die koop moet ik wel zeker weten of ik hem kan koppelen aan mijn wifi.

Welke lamp heeft u precies gekocht? Heeft u een linkje?

Een osram lamp met E27 fitting. Die lamp moet via een gateway gekoppeld worden aan WiFi. Die gateway moet ik nog kopen maar misschien is het goedkoper om maar een 5Ghz lamp te kopen wat zonde zou zijn van die OSRAM(Ledvance). Ik had teveel verwacht van een duits merk (made in China). De lamp is wel compatibel met ZigBee.

 

 

Reputatie 2

Als je modem nu op 5GHz staat, kan het ook gelijktijdig op 2,4GHz.

 

De lampen zijn beschikbaar met 3 interfaces: WiFi, of Bluetooth of ZigBee.

Als je een WiFi versie hebt, kan die lamp zonder extra interface werken.

Je bestuurt de lamp met een App.

 

Je modem heeft waarschijnlijk 2.4 en 5GHz WiFi.

Controleer de SSID van 2,4 en 5.0 GHz LAN.

De SSID mag hetzelfde zijn voor beide banden tegelijkertijd.

Voor ZigBee heb je een interface nodig (begrijp ik).

 

Ik weet niet hoeveel lampen de App ondersteunt.

 

Volg de installatieinstructie van de App en de Smart+ lamp.

 

 

Als mijn router beide tegelijk ondersteunt is mijn probleem bijna opgelost. Dat ga ik morgen checken. Het aantal lampen hangt af van welke ”gateway" ik uiteindelijk koop. Ik denk dat het een zigbee is. Bedankt in ieder geval.

 

Mijn router zend inderdaad ook 2.4Ghz uit. Als het goed is heb ik nu een 2.4gateway nodig met zoveel mogelijk aansluitingen en ZigBee compatibel. Hopelijk gaat het allemaal werken hoe ik wil.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Zigbee heeft niets met WiFi te maken. Het is ook een draadloze verbinding, maar het staat los van WiFi. 

Een lamp ondersteund of WiFi, of Zigbee. Niet beide. Bij Zigbee heeft u inderdaad een gataway nodig. Bij WiFi waarschijnlijk niet.

Ik heb waarschijnlijk een zigbee lamp want een appart kastje kopen om hem op afstand te bedienen en dimmen  ,die ZigBee certificeert kenbaar. Ik moet die lamp wel aansluiten op een 2.4Ghzgateway en ZigBee . Maar dat lukt alleen als mijn router ook 2.4Ghz uitzend en dat doet ie als het goed is 

 

 

 

Reputatie 2

Voor de duidelijkheid: Zigbee heeft een eigen draadloos netwerk met eigen protocol. Op Zigbee kan je tal van apparaten aansluiten. Ook Zigbee gebruikt verschillende frequentiebanden. Daarvoor is een Bridge, Hub of Gateway nodig. De koppeling van Zigbee gaat via de Gateway ea ook naar WiFi lan, je thuisnetwerk. Vanuit het thuisnetwerk kan je via de Gateway ea de Zigbee lamp en andere Zigbee apparaten bereiken. Bijvoorbeeld een App, en afstandsbediening enz. De Zigbee lamp maakt geen deel uit van het WiFi netwerk.

Frequentiebanden kunnen gedeeld worden tussen Zigbee en WiFi. De protocollen zijn verschillend. Kijk maar naar de frekwentie specificaties van WiFi en Zigbee.