Vraag

IP adres van aangesloten apparaat vinden

  • 22 April 2024
  • 2 reacties
  • 30 keer bekeken

Reputatie 2

Ik had een camera bedraad in mijn netwerk hangen. Blijkbaar is het ip-adres op enig moment ingepikt door een ander apparaat want ik kan de camera niet meer bereiken.

Vraag 1: Het lijkt er op dat niet alle bedraadde apparaten worden weergegeven. De meeste apparaten herken ik aan de omschrijving. De apparaten zonder omschrijving heb ik geprobeerd, en reageren ook niet op ip-adres en poortnummer.
 

Vraag 2: Een tweetal bedraadde apparaten worden weergegeven zonder ip-adres maar wel met mac-adres.
Ook staat er wel een manufacturernummer: Is te achterhalen welke manufacturer het dan betreft ?

 

Het gaat overigens over de experiabox 12 
Het oorpronkelijke (nu ingepikte) ip-adres reageert niet op een ping. Toch raar als die wel in de lijst met aangesloten apparaten voorkomt ?


2 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Hi @weetweinig, we denken hier graag met je mee.

Vraag 1: Het lijkt er op dat niet alle bedraadde apparaten worden weergegeven. De meeste apparaten herken ik aan de omschrijving. De apparaten zonder omschrijving heb ik geprobeerd, en reageren ook niet op ip-adres en poortnummer.

Waar wordt het niet weergegeven? Bedoel je in de topologie in de webinterface van je modem? Welke softwareversie heb je van de Box 12? Als dat de nieuwe is, dan kan het kloppen omdat de topologie nog wel wat verbeteringen nodig heeft. Het is echter puur een weergaveprobleem. 

Vraag 2: Een tweetal bedraadde apparaten worden weergegeven zonder ip-adres maar wel met mac-adres.
Ook staat er wel een manufacturernummer: Is te achterhalen welke manufacturer het dan betreft ?

Goede vraag, je kunt het via Google proberen misschien, durf ik niet te zeggen.

Het gaat overigens over de experiabox 12 
Het oorpronkelijke (nu ingepikte) ip-adres reageert niet op een ping. Toch raar als die wel in de lijst met aangesloten apparaten voorkomt ?

Eerlijk, geen flauw idee. Hoe ping je 'm? Misschien kan onze community met je meedenken en je verder helpen. Wees zo uitgebreid mogelijk in de uitleg, dat maakt het voor anderen gemakkelijker om mee te denken.

Reputatie 7

Het is heel normaal dat IP adressen kunnen wijzigen als deze hun IP adres via DHCP verkrijgen en het IP adres niet vastgezet is op de V12 (DHCP reservation).

Hoe is het IP adres op jouw camera ingesteld? Als automatisch via DHCP of als vast IP adres ingesteld op de camera zelf?

De leverancier achter een MAC adres kan je vinden op https://macvendors.com.

​​​Niet elk apparaat reageert op ping requests.

 

De app Fing op Android kan overigens ook zeer behulpzaam zijn bij het opsporen van apparaten op jouw netwerk.

Reageer