Beantwoord

Kan geen handmatig MAC adres opgeven in Box 12

  • 22 December 2023
  • 11 reacties
  • 151 keer bekeken

Reputatie 1

Hi,

 

Na de nieuwe V12 firmware update is het niet meer mogelijk bij het reserveren van de IP een handmatig MAC adres op te geven. In de oude omgeving weet ik nog dat als ik een MAC adres opgeef dat die automatisch het bijbehorende apparaat opzocht. Nu is de MAC adres velt “greyed out”

 

Is dit mogelijk om aan te passen? Vaak hebben de apparaten niet de juiste FQDN om uit te zoeken en met MAC adres, waarvan ik lijsten met apparaten heb, is dat makkelijker om in te voeren. Zie screenshot:

 

 

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 16 February 2024, 12:06

Bekijk origineel

11 reacties

Reputatie 1

Ook vind ik het jammer dat dit filter niet is uitgehaald. Als er een andere apparaat een IP adres heeft die ik wil reserveren voor een andere apparaat is dat niet mogelijk. Dat betekent dus dat ik eerst alle apparaten moet ontkoppelen, wachten totdat de lease time is afgelopen en dan pas reserveren.

Kan dit worden versimpeld? Dat de IP adressen gewoon toegevoegd kunnen worden en aan de einde van het rit een, na opslaan, een herstart nodig is dat DHCP alles alsnog goed recht trekt?

 

Dit maakt het werk minder ingewikkeld.

 

 

Reputatie 1

Ook vind ik het jammer dat dit filter niet is uitgehaald. Als er een andere apparaat een IP adres heeft die ik wil reserveren voor een andere apparaat is dat niet mogelijk. Dat betekent dus dat ik eerst alle apparaten moet ontkoppelen, wachten totdat de lease time is afgelopen en dan pas reserveren.

Kan dit worden versimpeld? Dat de IP adressen gewoon toegevoegd kunnen worden en aan de einde van het rit een, na opslaan, een herstart nodig is dat DHCP alles alsnog goed recht trekt?

 

Dit maakt het werk minder ingewikkeld.

 

 

Tijdelijk workaround is om de DHCP pool aan te passen van 192.168.223-253. De rest van de IP adressen wil ik dan reserveren. Maar niet alle apparaten (+50 apparaten) kunnen dan verbonden worden want dat past niet in de pool. Daarvoor moet ik dan de thuisnetwerk herstarten steeds en dat duurt een eeuwigheid.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Atillabayrambas,

Op dit moment is hier inderdaad weinig mee mogelijk. We verwachten dat dit in een komende versie wel weer kan, maar ik zal het voor de zekerheid navragen. Door de feestdagen kan het wel even duren voor we daar dan een antwoord op hebben, je hoort het hier zodra ik meer weet!

Reputatie 1

Hi @Atillabayrambas,

Op dit moment is hier inderdaad weinig mee mogelijk. We verwachten dat dit in een komende versie wel weer kan, maar ik zal het voor de zekerheid navragen. Door de feestdagen kan het wel even duren voor we daar dan een antwoord op hebben, je hoort het hier zodra ik meer weet!

Bedankt voor je antwoord. Als je dat zou willen navragen graag :) Het is verder geen probleem als het even kan duren ivm de feestdagen.

 

De nieuwe versie waar deze verbetering in worden toegepast zou heel veel tijd schelen voor de workflow.

Reputatie 7
Badge +20

We zijn je niet vergeten hoor @Atillabayrambas, ik verwacht komende week iets wijzer te zijn!

Reputatie 1

Prima, zo'n vermoeden had ik al :)

Reputatie 7
Badge +20

Ik heb een reactie @Atillabayrambas, maar heel wereldschokkend is die niet 😬

Het staat heel prominent op de planning om het zo te maken dat je dit zelf kunt invoeren, het is echter nog niet duidelijk wanneer dit precies gerealiseerd kan worden. In tussentijd moet het apparaat eerst via dhcp (=automatisch) een ip krijgen zodat hij in de lijst terecht komt, waarna je hem via de dropdown kunt selecteren.

Reputatie 1

Bedankt voor de info. Inmiddels had ik al een andere work-around geïmplementeerd. Ik heb nu een DHCP server opgezet via mijn NAS. Dit werkt wat beter en is overzichtelijker.

 

Daarnaast stap ik binnenkort over op Delta glasvezel. Dan is het wss niet meer van toepassing. In ieder geval bedankt voor de tijd!

Reputatie 7
Badge +20

Ah, top dat je er zelf een oplossing voor gevonden hebt! 

Delta maakt in ieder geval géén gebruik van de ‘KPN software’ die nu op de Box 12 uitgerold wordt, dus het zou me verbazen als je tegen hetzelfde issue aan gaat lopen bij Delta. Ondanks de onbevredigende afhandeling van onze kant, toch graag gedaan!

Reputatie 2

Ik heb een reactie @Atillabayrambas, maar heel wereldschokkend is die niet 😬

Het staat heel prominent op de planning om het zo te maken dat je dit zelf kunt invoeren, het is echter nog niet duidelijk wanneer dit precies gerealiseerd kan worden. In tussentijd moet het apparaat eerst via dhcp (=automatisch) een ip krijgen zodat hij in de lijst terecht komt, waarna je hem via de dropdown kunt selecteren.

@Maja van KPN Ik volg dit graag zodat ik weet wanneer het wordt geïmplementeerd, want ik zou deze functie (handmatig MAC-adressen invoeren) ook graag zien in de KPN box 12.

Reputatie 7
Badge +20

Hi @musicmaker,

Als je dit graag wil volgen, wil ik je aanraden om de Product updates in de gaten te houden. Daar delen we alle updates en leggen we per update uit wat er gaat veranderen. Als je je abonneert, ontvang je een bericht van ons als er een nieuwe update geplaatst wordt 😊

Reageer