Beantwoord

Kan ik wifi op Box 12 uitzetten als ik SuperWifi gebruik?

  • 1 February 2022
  • 16 reacties
  • 1619 keer bekeken

Nu de box12 recent voorzien is van een update waarmee het modem nu ook een accesspoint is geworden heb ik een vraag. Ik heb een box12 met 2 SuperWifi stations. De box12 ligt in een afgesloten patchkast. De box12 is sinds laatste update ook wifi gaan uitzenden en maakt deel uit van het mesh netwerk. Dat is niet wenselijk omdat het modem in een afgesloten stalen kast ligt en bovendien staat er een SuperWifi AP buiten de patchkast maar binnen dezelfde ruimte. Eigenlijk wil ik terug naar de situatie waarbij alleen de twee SuperWifi stations actief waren. 

Is het mogelijk om de box12 Wifi uit te schakelen en alleen de twee SuperWifi te laten draaien?

Ik had in de config Wifi uitgezet maar dan gaat het hele Wifi netwerk uit. Logisch want het is een controller maar goed je probeert wat. 

Hopelijk is er een oplossing voor want deze firmware change is in mijn situatie niet gewenst. 

icon

Beste antwoord door BruisTablet 1 February 2022, 15:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Badge +19

Als je het wifiknopje 15 seconden indrukt, in ieder geval indrukken tot het lampje uit gaat vermoed ik dat alle wifi uit gaat. Kwestie van proberen.

Als je het wifiknopje 15 seconden indrukt, in ieder geval indrukken tot het lampje uit gaat vermoed ik dat alle wifi uit gaat. Kwestie van proberen.

Geprobeerd maar dan gaat de SuperWifi AP ook uit. Jammer was te proberen. 

Badge +19

O is die niet bekabeld?

O is die niet bekabeld?

jazeker! Nee voor mij geen onbekabelde stations, allemaal op 1Gb lan kabel. Hij knalde er gelijk uit toen ik 15 sec het knopje indrukte dus zowel het modem wifi ging uit en de SuperWifi AP. Die ging daarna blauw knipperen en het wifi netwerk was niet meer zichtbaar op allen verbonden apparaten.

 

Badge +19

Inloggen in de super wifi's en daar dan alles opnieuw instellen.  

Inloggen in de super wifi's en daar dan alles opnieuw instellen.  

Ja dat is nog wat ik wil gaan proberen, dan zou je denken dat het dan waarschijnlijk wel zou moeten werken. Je kunt dan daarna in het modem Wifi uitzetten en omdat die dan geen controller meer is vallen de SuperWifi's dan niet meer weg. Maar ik vond de bediening van het systeem wel handig op deze manier via de app. Dat zal dan waarschijnlijk ook niet meer werken. En ook update's, ik vraag me af of je die nog krijgt als het modem geen primaire controller meer is van de SuperWifi mesh netwerk. De controller functie is dan op een van de twee SuperWifi's en wordt dan een los staand onderdeel denk ik en zonder aansturing vanuit het modem. 

 Alleen wat een gedoe allemaal, het werkte allemaal zo feilloos totdat die update er kwam en het modem ook onderdeel van het WiFi mesh netwerk ging worden. Misschien dat deze functionaliteit voor de een gewenst is maar bij mij zeker niet. 

Badge +19

Ik heb een ander modem. De v10. Daar is de wifi sowieso uit en het werkt prima.  Dus ja het moet lukken.

Reputatie 7
Badge +24

Inloggen in de super wifi's en daar dan alles opnieuw instellen.  

Dat kan niet eens. Als je de laatste update hebt op de KPN Box en ook de laatste update op de SuperWiFi's hebt, dan kan je niet meer inloggen op de SuperWiFi's. Je word meteen doorgestuurd naar de KPN Box. 

Reputatie 7
Badge +8

Inloggen in de super wifi's en daar dan alles opnieuw instellen.  

Ja dat is nog wat ik wil gaan proberen, dan zou je denken dat het dan waarschijnlijk wel zou moeten werken. Je kunt dan daarna in het modem Wifi uitzetten en omdat die dan geen controller meer is vallen de SuperWifi's dan niet meer weg. Maar ik vond de bediening van het systeem wel handig op deze manier via de app. Dat zal dan waarschijnlijk ook niet meer werken. En ook update's, ik vraag me af of je die nog krijgt als het modem geen primaire controller meer is van de SuperWifi mesh netwerk. De controller functie is dan op een van de twee SuperWifi's en wordt dan een los staand onderdeel denk ik en zonder aansturing vanuit het modem. 

 Alleen wat een gedoe allemaal, het werkte allemaal zo feilloos totdat die update er kwam en het modem ook onderdeel van het WiFi mesh netwerk ging worden. Misschien dat deze functionaliteit voor de een gewenst is maar bij mij zeker niet. 

Deze functionaliteit (wifi uitzetten op de V12 alleen) is eerder door iemand geprobeerd en gemeld op dit forum met ook als bij-effect dat alle superwifi,s uitgaan.  Hierop is toen door een moderator gemeld dat dit een onderkend probleem is dat nog in een fix gaat komen.

Als het dan goed werkt dan zou de V12 wifi dus gewoon uitgezet moeten kunnen worden terwijl de op de ethernet aangesloten superwifi,s gewoon blijven werken. De interface om eea te bedienen qua mesh wifi netwerk ligt dan nog steeds V12 als primaire controller.

Dus dit zou mijn inziens dan moeten voldoen aan de hierboven gewenste functionaliteit. Lijkt me inderdaad ook niet wenselijk om een V12 wifi straler in een afgesloten box te hebben.

Hieronder een knipsel uit het eerdere bericht.

---------

 

@Tonnie250, jij liep er tegenaan dat bij het uitzetten van de WIfi op de Box 12 ook de wifi op de SuperWifi uitging. Dit is niet zoals het hoort te gebeuren. Je moet gewoon de wifi van de Box 12 kunnen uitzetten. Een bekabeld aangesloten SuperWIfipunt neemt dan de boel over en zo blijf je een mesh houden met alleen de SuperWifipunten.  Het probleem dat je ervaart is aangekaart intern en wordt meegenomen. Op het moment heb ik alleen geen workaround voor je. Maar ik begrijp dat er een Experia Box V10 wordt opgestuurd, dus dan is dat een goede oplossing in de tussentijd

Ik ga voor de zekerheid nog even een officiële melding hiervan maken. Heb er een beetje de balen van want er gaat weer een hoop tijd in zitten. Wifi was perfect en dan ineens ga je naar een brakke situatie en kom je erachter wat er aan de hand is. 

Reputatie 7
Badge +24

Wifi was perfect en dan ineens ga je naar een brakke situatie ...

Is er bij u een brakke situatie? Ik lees eigenlijk nergens dat WiFi nu slecht werkt. U wilt het alleen uit hebben op de KPN Box. Dat begrijp ik. Maar brakke situatie? 

Wifi was perfect en dan ineens ga je naar een brakke situatie ...

Is er bij u een brakke situatie? Ik lees eigenlijk nergens dat WiFi nu slecht werkt. U wilt het alleen uit hebben op de KPN Box. Dat begrijp ik. Maar brakke situatie? 

Ja zo kwam ik erachter wat er aan de hand was en vandaar dat ik naar een oplossing ging zoeken. Doordat het modem ook 2.4Ghz/5Ghz ging uitzenden met  daarnaast een SuperWifi station welke in dezelfde meterkast hangt (maar buiten de patchkast) kreeg ik in de buurt van de meterkast ineens vreemde situaties met mijn devices. Bij een notebook word de verbinding regelmatig verbroken, bij een tablet (Android) begon KPN tv ineens de hakkelen. Andere huisbewoners begonnen ook al te klagen. Er was duidelijk iets veranderd in de situatie maar ik wist nog niet wat er aan de hand was. Voor nu heb ik het modem maar even voor het gemak los buiten de patchkast gehangen en de SuperWifi die ernaast staat heb ik losgekoppeld. Het bereik is in elk geval al minder ver dan met de SuperWifi. Het SuperWifi station op de 1e die is nog verbonden en tezamen met het modem vormen deze dan mijn mash netwerk. Wat voorheen dus bestond uit 2 x SuperWifi stations is nu terug naar 1xSuperWifi en 1xModem. Alleen ik heb de indruk dat de SuperWifi stations een betere snelheid halen als de Wifi uit het modem. Ik ben nog even zoeken wat de Wifi specs van het modem is in vergelijking met de specs van de SuperWifi maar gevoelsmatig zegt me dat dit verschilt. De SuperWifi lijkt beter te performen. Maar het bereik was dan ook veel beter. 

Reputatie 5
Badge +5

Is in uw geval inderdaad vervelend, en in mijn situatie gewenst. 

Dan zou ik namelijk de volgende situatie kunnen hebben/creëren: modem (nu V10) in de woonkamer met prima wifi, en 1 Super Wifi punt bedraad op de eerste verdieping voor TV (Super Wifi "doorlussen" naar tv ontvanger) en daar goede wifi. 

Als ik dat nu zo aansluit gaat mijn wifi in het modem uit, en heb ik beneden dus slecht tot weinig wifi, en boven goede wifi. 

Reputatie 7
Badge +24

@mvdgraaf51 2 WiFi punten vlak bij elkaar is inderdaad beter van niet. Misschien kunt u de losgekoppelde SuperWiFi ergens in de woonkamer zetten ofzo?

@mvdgraaf51 2 WiFi punten vlak bij elkaar is inderdaad beter van niet. Misschien kunt u de losgekoppelde SuperWiFi ergens in de woonkamer zetten ofzo?

helaas, de enige cat5 kabel die ooit naar de woonkamer heb getrokken is in gebruik door de KPN TV ontvanger. 

Reputatie 7
Badge +24

@mvdgraaf51 2 WiFi punten vlak bij elkaar is inderdaad beter van niet. Misschien kunt u de losgekoppelde SuperWiFi ergens in de woonkamer zetten ofzo?

helaas, de enige cat5 kabel die ooit naar de woonkamer heb getrokken is in gebruik door de KPN TV ontvanger. 

Maar daar kunt u natuurlijk een switch plaatsen 😉