Beantwoord

KPN Box 12b negeert instellingen (lokale) DNS

  • 29 March 2024
  • 7 reacties
  • 96 keer bekeken

Enkele dagen geleden heb ik onze Experia Box v8 vervangen voor de KPN Box 12b omdat we deze ontvingen nadat we onze glasvezel hebben laten aansluiten. 

Ik gebruik binnenshuis een eigen domeinnaam voor bepaalde services. Deze services staan niet open naar het internet, vandaar dat ik ook een lokale DNS gebruik. Ik heb in de KPN Box direct mijn lokale DNS weer ingesteld: 192.168.2.3, dat werkte met de oude Experiabox prima, maar nu dat grotendeels genegeerd te worden. Mijn clients kunnen mijn lokale services niet vinden.

Om dit verder te onderzoeken heb ik vanaf een client onderstaande uitgevoerd:    

ipconfig /flushdns

    Windows IP Configuration

    Successfully flushed the DNS Resolver Cache.
 

nslookup service.mijndomein.nl

    Server:  mijnmodem
    Address:  xxxx::xxx:xxxx:xxxx:xxxx

    *** mijnmodem can't find service.mijndomein.nl: Non-existent domain
 

nslookup service.mijndomein.nl 192.168.2.3

    Server:  dns.mijndomein.nl
    Address:  192.168.2.3

    Name:    service.mijndomein.nl
    Address:  192.168.2.3
    
De client gebruikt mijn lokale DNS-server dus alleen als ik daar expliciet opdracht toe geef.

Wat mij verder opvalt in de output van ipconfig /all:
   DNS Servers . . . . . . . . . . . : xxxx::xxx:xxxx:xxxx:xxxx%10
                                             192.168.2.3

Mijn lokale DNS is dus wel bekend, maar staat op de tweede plaats. Op de eerste plaats staat het Local Gateway IPv6 Address van de KPN Box. Kennelijk is dat niet voldoende om het te laten werken.

Hoe krijg ik de KPN Box zover dat deze mijn eigen DNS-server als primaire (en bij voorkeur enige) DNS-server bekend maakt aan de client?

Mijn KPN Box heeft overigens nog geen software update gehad, en draait nog op software versie SGEJ1000060E.

icon

Beste antwoord door Alex van KPN 5 April 2024, 12:03

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Helpt het om IPv6 uit te zetten?

 @Nick83 Bedoel je op de client of op het modem?

Eerlijk gezegd overzie ik niet goed wat de consequenties daarvan zouden zijn, maar op het modem ben ik daarvoor ook geen setting tegengekomen. Om het alle clients te moeten doen, zou nogal bewerkelijk zijn, en ongewenst ook.

Ik heb de setting zojuist gevonden, ga het nu proberen...

Reputatie 7
Badge +9

@RV524 Op DNS tab van instelling zou je DNS proxy deactiveren en bij

Primaire DNSv4: 192.168.2.3

Primaire DNSv6: ::ffff:c0a8:203

Reputatie 7
Badge +24

@RV524 Op DNS tab van instelling zou je DNS proxy deactiveren en bij

Dat is bij de nieuwe KPN firmware. Niet bij de 60e firmware volgens mij...

 @Nick83 Het lijkt te hebben gewerkt. Ik kan de services weer bereiken vanuit mijn browser, en vanuit apps op mijn telefoon.

Vreemd genoeg werkt nslookup nog niet. Ik zie dat die nog steeds de IPv6-server probeert te bereiken. Dat levert nu een timeout op. Zelfs na een herstart van mijn laptop staat het IPv6-adres nog in de lijst met DNS-servers. Ik ga ervanuit dat dat na verloop van tijd vanzelf goed komt.

Dank!

@TDN De settings die jij noemt heb ik inderdaad niet, maar die onthoud ik voor wanneer ik de firmware update heb gehad 😉

Reputatie 7
Badge +24

@RV524 welkom hier. 

Fijn om te lezen dat Nick je goed op weg heeft geholpen. Waarvoor dank! 

Helpt het om IPv6 uit te zetten?

 @Nick83 Het lijkt te hebben gewerkt. Ik kan de services weer bereiken vanuit mijn browser, en vanuit apps op mijn telefoon.

Vreemd genoeg werkt nslookup nog niet. Ik zie dat die nog steeds de IPv6-server probeert te bereiken. Dat levert nu een timeout op. Zelfs na een herstart van mijn laptop staat het IPv6-adres nog in de lijst met DNS-servers. Ik ga ervanuit dat dat na verloop van tijd vanzelf goed komt.

Dank!

🤙

Reageer