Vraag

Loop tegen problemen aan na pairbonding, hoe zit dit precies?

  • 1 January 2022
  • 7 reacties
  • 335 keer bekeken

Afgelopen week pair bonding aangelegd door monteur KPN op een v10 Experia modem, werk perfect, snelheid goed zowel down als up. Lijn 1 en 2 aanwezig op het modem. Dit was een wijziging vanuit een bestaand ouder langzamer abonnement over 1 lijn. Modem is hetzelfde gebleven. Aanbieder is hetzelfde.

Echter deze verbinding wordt o.a. gebruikt voor het uploaden van live video naar facebook, en bij de test zag ik direct al haperingen in het beeld, het leek er op dat de video al beelden met een lengte van 0.1 sec uit de toekomst liet zien, mijn gedacht was dat dit een pakketje zou kunnen zijn wat op de 2e lijn verzonden was, dat eerder op bestemming aangekomen was en zodoende er tussen geplaatst was, deze theorie lijkt te kloppen, het loskoppelen van de 2e lijn op het IRSA was voldoende om weer een vloeiende video te zien.

Echter heb ik nu weer de halve snelheid.

Is er een mogelijkheid om dit in de settings van de router te regelen dat een connectie ( intern IP adres ) maar over 1 lijn mag?

Is er de mogelijkheid om een tweede modem op de nu niet gebruikte lijn aan te sluiten? dit zou voor mij ook acceptabel zijn.

en last but not least, klopt mijn veronderstelling? Google herkent dit namelijk niet.

Gr Tinus


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Hoe een pairbonding verbinding er op het TCP/IP (of OSI, wat je wilt) vlak uit ziet durf ik niet te zeggen. Ik weet dan ook niet of de pairbonding-lijn ook daadwerkelijk invloed kan hebben op dergelijke zaken zoals livestreaming. @LaurensZalm weet dit misschien wel.

 

Is er een mogelijkheid om dit in de settings van de router te regelen dat een connectie ( intern IP adres ) maar over 1 lijn mag?

Nee, dat is in de Experiabox V10 niet te regelen. Misschien kan dit met een eigen modem die pairbonding ondersteunt maar daar heb ik weinig verstand van. Eigen apparatuur op glasvezel blijft toch een stuk makkelijker.

 

Is er de mogelijkheid om een tweede modem op de nu niet gebruikte lijn aan te sluiten? dit zou voor mij ook acceptabel zijn.

Dit is niet mogelijk. De twee lijnen zijn zo geconfigureerd in de centrale dat ze samen één PPPoE-sessie vormen, daarmee hangt er ook maar één publiek IP-adres aan beide lijnen. De PPPoE-sessie is de daadwerkelijke ‘handshake’ voor data-overdracht over de lijn.

Reputatie 7
Badge +9

De stream wordt 1 op 1 opgedeeld door transmitter en per lijn verstuurd, en die worden door receiver weer samengevoegd

Over het algemeen geen probleem behalve als 1 lijn veel meer fouten heeft waardoor er retransmissies plaatsvinden.

Ansich niet zo erg maar UDP streams zou hier last aan kunnen ondervinden.

Is er bij oplevering van je PB lijn een monteur geweest die de lijnen heeft gemeten.

Dit is namelijk exact de reden dat bij PB lijnen er altijd gemeten moeten worden op hoe evenredig deze functioneren. ( Kijkend naar FEC en mogelijke CRC fouten ) 

Bedankt voor de snelle reactie, verhelderd maar nog geen oplossing,

 

Als aanvulling, het betreft DSL over koper.

Bij de oplevering is een monteur aanwezig geweest,

Ik zal komende week nog testen met een hoge upload met zowel 1 als 2 lijnen aangesloten,

Ook zal ik kijken of het alleen om live gaat, het leek er namelijk op dat de facebook opname wel goed was,

 

Badge +19

Plaats even een screenshot van de status. Wellicht ziet iemand iets bijzonders.  Even inloggen in het modem. Dan naar status en dan naar geavanceerd.

Reputatie 6
Badge +8

Is het mogelijk lijn 1 en lijn 2 om te wisselen?

Reputatie 7
Badge +11

Is het mogelijk lijn 1 en lijn 2 om te wisselen?

Ja maar dat maakt geen enkel verschil.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Tinus1256, hoe gaat het momenteel met jouw verbinding?