Beantwoord

Na Experia v12 upgrade problemen met wifi

  • 4 February 2022
  • 18 reacties
  • 1017 keer bekeken

Reputatie 1

Na verplichte kpn Experia v12 update slechte wifi.  Ik heb 2x SuperWifi schotels. Deze werkte prima voor de update. Daarna zie ik via admin webpagina dat  beide schotels met router (1x kabel, 1x via wifi) zijn verbonden,  Derhalve heeft tweede schotel (verbonden via wifi) nu slechte verbinding (staat dicht bij 1e schotel maar ver van de router).  Tevens was voorheen wifi signaal van router uitgeschakeld ivm verbinding via superwifi schotel. Deze wifi is nu ook ingeschakeld.  Wat gaat hier nu verkeerd? Zeer vervelend dat deze upgrade een stabiele verbinding om zeep helpt.... :-(

icon

Beste antwoord door LaurensZalm 6 February 2022, 18:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

18 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Dit heeft alles te maken met de laatste software update van de Box12 2-3 dagen geleden versie 516. Voorheen was het zo dat de 1ste Super wifi punt de (Master) was en de 2de (Slave). Maar sinds de Update is de Box12 zelf de Master geworden. Het voordeel is dat beide nu Draadloos verbonden kunnen worden nadat ze opnieuw gekoppeld zijn.  

Dus koppel beide Super Wifi's af, Reset dee beide dmv het reset gaatje en koppel deze Bekabeld 1 voor 1 weer aan het Modem wacht tot deze weer volledig groen zijn. Dan moet alles weer in de juiste volgorde staan.

 

Het is vorigens ook te lezen in het volgende topic 

KPN Box 12 Update: Mesh [SGEJ10000448 & SGEJ100000516] | KPN Community

Reputatie 1

Hi, bedankt voor je reactie.

 

Als ik het goed begrijp,

Tot de upgrade:  wifi op router werd uitgezet,  de eerst WIFI schotel (aangesloten via kabel) werd de Master en de tweede WIFI schotel (draadloos) werd Slave.

Na de upgrade is het nu:  Router blijft Master, beide Wifi Schotel (eerste via kabel en tweede draadloos) zijn beide Slave geworden.

 

Klopt dit ?

 

grt,

Paul

Badge +19

Min of meer wel. Maar je zou nu geen super wifi's met een kabel aan te sluiten op het modem.  Dit gezegd hebbende blijft bekabeld altijd beter. Waar heb je ze staan?

Reputatie 1

Vandaag meer dan twee uur met twee verschillende KPN ‘experts’ bezig geweest om deze Schotel weer Master te maken.

Tevens zelf ook 2x de Router factory reset gegeven, 3x elke schotel een factory reset gegeven, etc.

Ik ben nu al mijn gegeven namen (30-40 stuks), static IP en Port Forwarding kwijt.

Ik wordt hier niet vrolijker van (lees ‘erg boos’)…. :-(

 

Daar kun jij natuurlijk niet aan doen. Bedankt voor deze informatie. Is nu natuurlijk wel duidelijk waarom het niet lukte.

 

Mijn probleem is dat sinds deze upgrade de internetverbinding dramatisch slecht is (voor de upgrade werkte alles prima),  Teams welke ik voor mijn werk veel gebruik wordt er regelmatig uitgegooid, mijn zoon klaagt dat meeste games niet meer goed werken ivm veel te hoge Jitter (uitschieters tot boven 150).

 

Mijn situatie. Vrij groot huis met veel beton (muren en vloeren).

De router staat in de kelder. Kabel omhoog naar de meterkast waar de eerst schotel staat.  Verdieping daarboven staat de tweede schotel.

Badge +19

Doe je zoon en jezelf een plezier en trek een kabel naar boven.  Makkelijk gezegd natuurlijk maar de echte gamer doet het bekabeld:wink: .  

Reputatie 1

Ik begrijp je advies, omtrent mijn zoon,  dat lost zijn probleem mogelijk op. Maar niet het instabiele network voor de overige gebruikers  (e.g. (3x mensen die thuis regelmatig met Teams werken).

 

Het is natuurlijk een aanfluiting van KPN dat ik twee helpdesk medewerkers aan de lijn krijg die de Release Notes niet eens kennen.   De documentatie die ik raadpleeg op KPN website nog steeds van de oude situatie uitgaat.
Tevens, alles werkte prima (ook draadloos gamen van mijn zoon) totdat KPN een upgrade doorvoerde. Het zou mooi zijn als KPN een upgrade eerst  beter test en zijn medewerkers opleidt (al zal het bij Ziggo niet veel beter zijn). 

 

Tevens,  als ik met admin kijk op http://192.168.2.254/ zie ik tevens dat de tweede schotel regelmatig verbinding maakt met de Router in de kelder (= veel verder weg dan eerste bekabelde schotel). Dus ik vermoed dat deze Mesh technology nog niet helemaal goed werkt. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik begrijp je advies, omtrent mijn zoon,  dat lost zijn probleem mogelijk op. Maar niet het instabiele network voor de overige gebruikers  (e.g. (3x mensen die thuis regelmatig met Teams werken).

Je sluit dan de 2de SuperWiFi ook bekabeld aan. Dan komt dit:

Tevens,  als ik met admin kijk op http://192.168.2.254/ zie ik tevens dat de tweede schotel regelmatig verbinding maakt met de Router in de kelder (= veel verder weg dan eerste bekabelde schotel). 

Niet meer voor. Want ik lees het vaker in verschillende topics. Ik vermoed dat het de oorzaak is van uw problemen. 

Reputatie 1

Sorry Sjoerd, ik koop deze schotels om draadloos te werken. Tevens kan ik niet eenvoudig een kabel trekken naar deze ruimte.  Deze schotels hebben jaren prima gewerkt. Alleen is er iets misgegeaan met deze technische upgrade. Dit moet KPN dan ook oplossen (en op zijn minst documentatie bijwerken en medewerkers opleiden).

 

Reputatie 3
Badge +1

sorry bj deze ben niet aardig, maar bekabelt is beste optie, schotels  .. we hebben wifi, zegt men.En wie zet een modem in de kelder,ook raar iddee, geen iedee in wat voor huis je woont maar in dit pand 1791  ook kelder zo gat in muur voor kabel 1,5 meter , dik bourtange de vesting daar woon ik kpn buiten gebied, je moet kennis hebben voor te klagen en uiteraard is men niet op de hoogte, bij klantenservice,  van je kennis, ze kunnen en willen ook niet alles weten.om ze als dom te bestempelen omtrent dat , ws weten ze meer van dingen waar u geen kaas van hebt gegeten.

dus simpel  goede boor( niet een action schroefboor maar echte)erin goede kabel  c 5 f hoger kabel en spellen spelen en andere dan nu.eigenlijk kpn en alle leveren, spullen, zijn niet verantwoordlijk voor  hoe er mee wordt omgegaan ze geven boekjes me, maarja, wie leest het...over plaatsen modem.

curcus natuurkunde  of op frissen zou op de plaats zijn ,in plaats van kpn medewerkers als incompetent weg te zetten. volg mjin advies en probleem opgelost

Badge +19

@erikje2014 je toon is inderdaad niet aardig.  Zo gaan we hier niet met elkaar om.

Reputatie 1

Jongens laten we svp ophouden mij te overtuigen om met betonboren aan de slag te gaan. Als jullie op deze manier alle WIFI problemen op het Forum willen afhandelen dan kunnen we beter stoppen met dit forum.....

Ik had een prima  werkende wifi situatie, totdat KPN een upgrade doorvoerde. Daar vraag ik hulp voor.…

 

Ter info, glasvezel komt binnen in mijn kelder. Vervolgens loopt een kabel (!) naar de meterkast op de begaande grond waar de 1e schotel  staat. Vervolgens staat 2e schotel draadloos één verdieping hoger. 

 

Tot de upgrade werd in deze opstelling wifi op de router uitgezet (dus locatie maakt niet uit), de 1e schotel in de meterkast werd de Master en 2e schotel werd ook Slave.

Echter,  na deze KPN upgrade blijft Router in de kelder Master en de 2e schotels Slave. Volgens KPN handleiding en KPN Experts klopt dit niet.  Derhalve wil ik deze oorspronkelijke werkwijze herstellen.

 

Laat svp iemand reageren die wil helpen. 

Reputatie 7
Badge +9

Echter,  na deze KPN upgrade blijft Router in de kelder Master en de 2e schotels Slave. Volgens KPN handleiding en KPN Experts klopt dit niet.  Derhalve wil ik deze oorspronkelijke werkwijze herstellen.

 

Laat svp iemand reageren die wil helpen. 

Dan maar even de KPN Expert erbij..  

Bij de nieuwe upgrade van de Box12. Firmware 516 zal deze ten alle tijde master worden van alleen al vanwege de master bepaling die namelijk uitgaat van het eerste bekabelde apparaat die OWL compatible is..

Laat dit nou altijd sinds de upgrade het modem zijn..

Dus master ga je nooit meer aan SPW kunnen geven, Dit ansich is ook niet het probleem, het probleem wat je ervaart hangt aan Cascading...het in serie schakelen.

Dat wil zeggen dat de gene boven zijn signaal moet pakken van de gene in de meterkast.

Dit heeft niks te maken met welke master is, Alleen gezien het modem nu wel weer WiFi uitzend en meegenomen word in het OWL mesh zal er ten alle tijde een check lopen voor beste draadloze traject voor de gene boven en als er tussen de gene in de meterkast en het modem geen duidelijk verschil is in ontvangen signaal door de gene boven dan is er een goede kans dat door fluctuatie in zendkracht er vaak tussen bron van het backhaul WIFi ( Het WiFi waar de gene boven op draait ) wisselt met alle gevolgen van dien.

Je zou ook met die ene kabel vanaf kelder je Box12 in de meterkast kunnen plaatsen en daarbij die superwifi die hier nu hangt elders of niet kunnen gebruiken weet niet hoe eventueele andere kabels lopen.

 

Kortgezegd het Modem werkt nu mee in OWL mesh en zal door ingestelde master eisen hierop ook altijd master zijn.

Je kan trachten zendsignaal van de box12  te isoleren waardoor je altijd de juiste koppeling krijgt tussen SPW meterkast en de gene boven. D.m.v het feit dat het signaal van de box12 dan veel minder hard aankomt en het tracé altijd tussen SPW en SPW zal lopen

Hang een ijzeren plaat boven de box12..

Of verplaats deze indien mogelijk naar de meterkast.

Reputatie 1

Hi Laurens,

Dank voor je constructieve antwoord.   Ook dank dat je helder uitlegt dat na de upgrade de router Master blijft.  Al heeft het me helaas veel tijd/frustratie gekost dat deze verandering bij Helpdesk (2 verschillende medewerkers) niet bekend is en dat de documentatie niet is bij gewerkt….

 

De modem naar meterkast verplaatsen is lastig, omdat al mijn aansluitingen beneden in kelder zitten:  glasvezel aansluiting,  alle TV kabels hier binnen komen,  ik mijn NAS daar heb, mijn NVR recorder hier staat, Netgear Switch, etc. etc.

 

Terug naar het probleem. 

Dan zou je toch zeggen dat er in de Mesh  nu iets mis gaat?
Dit omdat apparaten niet altijd de dichtstbij zijnde schotel kiezen en de verbindingen (ook die via schotel lopen) niet meer stabiel zijn ?

e.g. mijn zoon heeft als hij een game speelt NU regelmatig last van zeer hoge Jitter. Hij heeft dan een draadloze verbinding met de 2e schotel, welke weer een draadloze verbinding heeft met 1e schotel (welke weer bedraad contact heeft met de router).  Echter,  ik heb tijdelijk een 20 meter langer ethernet kabel over de vloer liggen naar deze 2e schotel. Dan heeft hij nergens last van.

Tevens heb ik als ik op mijn via laptop werk,  vermoedelijk draadloos verbonden met 1e schotel, de afgelopen dagen erg veel last van onstabiele connectie als ik met Teams bel. 

Reputatie 7
Badge +24

De modem naar meterkast verplaatsen is lastig, omdat al mijn aansluitingen beneden in kelder zitten:  glasvezel aansluiting,  alle TV kabels hier binnen komen,  ik mijn NAS daar heb, mijn NVR recorder hier staat, Netgear Switch, etc. etc.

Kunt u niet een 2de kabel vanaf de meterkast terug leggen naar de kelder? Als er 1 kabel ligt, dan kan je daar wellicht eenvoudig een 2de kabel bij leggen. Als je dan de KPN Box in de meterkast hebt staan, dan kun je via die kabel alsnog alles in de kelder weer aansluiten.

Reputatie 1

Hi Nick,

Dank voor je reactie,  mocht rest niet lukken, zit ik ook aan deze oplossing te denken.

Echter,  vooralsnog hoop ik dat er andere oplossingen zijn om dit probleem op te lossen.  Als KPN aanpassingen doet in hun Mesh technologie, verwacht je een verbetering. Niet een instabiel netwerk omdat één vd drie wifi zenders slecht bereikbaar is. 

Reputatie 7
Badge +9

Hi Nick,

Dank voor je reactie,  mocht rest niet lukken, zit ik ook aan deze oplossing te denken.

Echter,  vooralsnog hoop ik dat er andere oplossingen zijn om dit probleem op te lossen.  Als KPN aanpassingen doet in hun Mesh technologie, verwacht je een verbetering. Niet een instabiel netwerk omdat één vd drie wifi zenders slecht bereikbaar is. 

Het is zowiezo raar want als je Box12 nu master is, verranderd dat niks aan het Signaal van je SuperWiFi in de meterkast, Als deze gene op bovenliggende verdieping nog steeds dit signaal dan zou het ook niet anders moeten werkend dan het deed.

Vooropgesteld is uiteraard dat Gamen over WiFi per definitie al slecht is voor je jitter en ping en als dat WiFi dan nog komt van een WiFi punt die zelf op WiFi gekoppeld zit versterk je dit probleem alleen maar.

Zijn er verder geen leidingen die naar boven lopen die je zal kunnen gebruiken of eventueel een bestaande coax kabel die of vervangen kan worden en/of dmv MoCa adapter een netwerksignaal kunnen overdragen.

Reputatie 7
Badge +20

Goedemorgen @Paul_W, ik zie dat de community je al aardig op weg heeft geholpen! Heb je nog een oplossing kunnen vinden?

Reputatie 1

Hi Thomas,   Ik heb maandag een KPN service monteur op bezoek gehad (op aanraden van de telefonisch helpdesk).

Deze monteur heeft mijn v12 box vervangen met een oudere versie (v10).

Dit heeft het probleem opgelost. Of te wel,  de recente upgrade van de v12 heeft het network om zeep geholpen.

 

Na installatie van de oudere v10 werkt draadloze network via de Super Wifi schotels weer perfect.
Mijn zoon kan weer probleem loos gamen. Bij mij werkt Teams weer prima.

 

Het blijft erg jammer dat deze upgrades niet beter worden getest en een hoop problemen veroorzaken….

(maar dat is volgens mij niet nieuw omdat de vorige upgrade van de v12 volgens mij ook weer is terug gedraaid)