Vraag

Na herstart Experiabox v10 krijgt NAS geen verbinding

  • 10 December 2021
  • 7 reacties
  • 175 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Af en toe start, om voor mij onverklaarbare redenen, de Experiabox V10 opnieuw op. Als na de herstart de V10 weer ‘up and running’ is, krijgen alle aangesloten apparaten hun verbinding weer terug, behalve de NAS (Synology DS218). 
 

Op de Synology draait de nieuwe DSM (7.0). Iemand enig idee wat de oorzaak daarvan is en waarom de V10 af en toe een herstart doet?

Alvast bedankt!


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +10

Misschien dat je voor de NAS geen vast IP-adres hebt vastgelegd in de Experia Box V10 ??
(En in de NAS zelf ook niet ??)

Na een hertstart van de Experia Box krijgt je NAS mogelijk een ander LAN IP-adres toegewezen??
Maar omdat de NAS zelf niet is herstart, is in iedere geval daar nog wel een lease van kracht van een oud IP-adres.

Je zou overigens eerst eens beter kunnen uitzoeken waarom je Experia Box zichzelf herstart.
Heb je mogelijk nog internet via een VDSL koper-verbinding?  Controleer contacten / aansluitingen.
Bij een "klapperende” slechte verbinding kan een modem/router spontaan herstarten.

Reputatie 7
Badge +8

@Babylonia

Bedankt voor je bericht.

De NAS heeft vast IP-adres en dat is zowel in de NAS als in de Experiabox vast gelegd.

Ik kijk niet om de vijf minuten maar de verbinding lijkt stabiel te zijn. Na de herstart van gisteren heb ik de aansluitingen van de Experiabox gecontroleerd en niets bijzonders gemerkt.

De Experiabox is gistermiddag spontaan herstart, de keer hiervoor was vorige week in de nacht van maandag op dinsdag. 

Ik weet niet zeker of er op het onderstaande iets vreemds is te zien?
 

 

Reputatie 7
Badge +10

De NAS heeft vast IP-adres en dat is zowel in de NAS als in de Experiabox vast gelegd.

Dubbelop is geen goed idee. Mogelijk juist de discrepantie na een herstart van de Experia Box?
Kun je ook niet met een Synology ”QuickConnect” ID je NAS bereiken?

Of  via het Synology hulptooltje:   "Synology Asistant”:

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Unable_to_Locate_NAS

E is weinig vreemds te zien aan de status in je plaatje wat dus een VDSL verbinding blijkt te zijn.
Maar op zichzelf verbaast me een herstartende modem/router eigenlijk niet, met wat ik omschrijf als een "klapperende” slechte verbinding onder VDSL omstandigheden. Precies de reden waarom ik het aanhaal. (En de zaken waar op te controleren).

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @Berteman, we denken hier op het forum graag met je mee! Ben je verder gekomen met de vragen en tips van Babylonia? Hoe staat het er nu voor met je verbinding? Ik raad je ook aan om de Experia Box eens te resetten gezien dit spontane herstarten. Houd er wel rekening mee dat je je zelf gemaakte instellingen daarna opnieuw in het modem moet zetten.

Reputatie 7
Badge +8

De NAS heeft vast IP-adres en dat is zowel in de NAS als in de Experiabox vast gelegd.

Dubbelop is geen goed idee. Mogelijk juist de discrepantie na een herstart van de Experia Box?
Kun je ook niet met een Synology ”QuickConnect” ID je NAS bereiken?

Of  via het Synology hulptooltje:   "Synology Asistant”:

https://kb.synology.com/nl-nl/DSM/tutorial/Unable_to_Locate_NAS

E is weinig vreemds te zien aan de status in je plaatje wat dus een VDSL verbinding blijkt te zijn.
Maar op zichzelf verbaast me een herstartende modem/router eigenlijk niet, met wat ik omschrijf als een "klapperende” slechte verbinding onder VDSL omstandigheden. Precies de reden waarom ik het aanhaal. (En de zaken waar op te controleren).

Wanneer de Experiabox zichzelf herstart heeft, is met de QuickConnect ID de NAS niet te bereiken. Logisch natuurlijk, hij is immers niet verbonden. Ik gebruik ik dus Web Assistant. Daarmee kan ik de NAS weer toevoegen.

Op zich is dat niet zo’n probleem maar omdat ik natuurlijk niet weet, wanneer de Experiabox zich opnieuw gaat opstarten en daarmee de verbinding met de NAS verbroken blijft, is dat vervelend in het geval er snel een document gevonden moet worden of wanneer een geprogrammeerde opname niet gemaakt kan worden. 
 

Hoi @Berteman, we denken hier op het forum graag met je mee! Ben je verder gekomen met de vragen en tips van Babylonia? Hoe staat het er nu voor met je verbinding? Ik raad je ook aan om de Experia Box eens te resetten gezien dit spontane herstarten. Houd er wel rekening mee dat je je zelf gemaakte instellingen daarna opnieuw in het modem moet zetten.

@Alexandra ,  de verbinding lijkt stabiel: ik ervaar geen wegvallende verbinding of storing. Ik heb morgen een dagje vrij en zal dan Experiabox een reset geven. Ik neem aan dat je bedoelt, dat de Experiabox een Reset naar de fabrieksinstellingen moet krijgen?

Reputatie 7
Badge +19

@Berteman Klopt, de reset naar fabrieksinstellingen bedoel ik inderdaad! Wel een goed teken dat de verbinding verder stabiel is. Ik ben benieuwd of dit verschil maakt

Reputatie 7
Badge +8

Zojuist de Experiabox V10 een reset naar de fabrieksinstellingen gegeven. Na herstart krijgen alle apparaten weer verbinding, behalve dan de NAS. Met behulp van de Web Assistent, is deze ook weer verbonden. 

Ik zag later dat het ledje bij ‘services’ rood brandde na een druk op de herstartknop kleurde het groen, maar na de herstart kreeg de NAS geen verbinding en dit keer ook de netwerkprinter (HP) niet. De NAS weer met Web Assistent verbonden: de printer uit en weer aan zetten verhielp dat probleem.

Bij gebruik van Experia WiFi, schakelt de WiFi op de Experiabox zichzelf toch uit? Na de druk op herstart knop, brand namelijk de led WiFi op de Experiabox.

Enfin, het ging allemaal met horten en stoten. Hopelijk is met de reset naar de fabrieksinstellingen, het spontane restten van de Experiabox verholpen.