Overstap niet zo pijnloos als beloofd vanwege o.a. verplicht LAN subnet

  • 22 November 2023
  • 4 reacties
  • 78 keer bekeken

Ik begrijp dat het ‘hardcoden’ van het lokale subnet en een verplichte DHCP server een soort poging is om kosten te besparen op de helpdesk, maar dat is dan wel een bewuste & cynische keuze van KPN die ten koste gaat van mijn tijd onder de aanname dat ik het zelf wel oplos zonder de servicedesk te gebruiken.
 

En als ik die tijd kon inplannen, was het niet zo erg geweest. Maar wie verwacht dan ook een modem/router met vastgezet LAN subnet, en een dhcp server die niet uit kan, dat zijn toch wel dingetjes die je zou mogen vermelden als je nieuwe klanten beloofd dat het overstappen zo makkelijk gaat. En dus ben ik door deze ondermaatse communicatie naar overstappers een paar uur misgelopen bij de opdracht waar ik vanuit huis voor werk.

 

Ziggo schakelde mijn kabelmodem verbinding af binnen een uur na oplevering van de glasvezel verbinding door KPN. Niets geen pijnloze overstap dus, eerder lichte paniek ivm mijn thuiswerk verplichtingen.

Dus komen we uit bij mijn vraag, welke opties zijn er om de router van KPN mee te vervangen? Dat ding is door deze bizarre verplichte instellingen nl. gewoon e-waste in mijn beleving.

ps. Ik heb geen behoefte aan iptv.

BruisTablet 5 maanden geleden

V12 over laten gaan naar de nieuwe software generatie. Daarin is van alles instelbaar waaronder dhcp subnet, pool en aan/uitzetten .

Bekijk origineel

4 reacties

Reputatie 7
Badge +8

V12 over laten gaan naar de nieuwe software generatie. Daarin is van alles instelbaar waaronder dhcp subnet, pool en aan/uitzetten .

Reputatie 7
Badge +9

Je kan bij KPN ook kiezen om een FritzBox te huren, maar je kan er dan net zo goed eentje kopen (al dan niet via Marktplaats).

KPN levert de 7590, die kan je met DSL en glasvezel gebruiken, plus dat de juiste providerprofielen er al in staan. Als je er een koopt, let erop dat je de internationale versie koopt. Heb je DSL met pair-bonding, dan kan je beter de FritzBox 7581 nemen (de 7590 ondersteunt dat niet).

V12 over laten gaan naar de nieuwe software generatie. Daarin is van alles instelbaar waaronder dhcp subnet, pool en aan/uitzetten .

Toch wel? Bij mijn vluchtige zoektocht door dit forum had ik de indruk gekregen dat dit niet zou veranderen.

 

Reputatie 7
Badge +10

Waarom zou je zoeken op het forum?
Forceer een fabriekreset zodat de laatste firmware in de modem/router wordt gepusht als die voorhanden is.    Dan weet je het gelijk of die claim op die nieuwe software bewaarheid wordt.
= Reset (met rechtgebogen paperclip in resetgaatje achterop + WPS knop tegelijkertijd indrukken.

Reageer