Sticky

Stopzetten ondersteuning V8 en V9: hoe ruil ik mijn modem om?

  • 13 February 2024
  • 24 reacties
  • 1131 keer bekeken
Stopzetten ondersteuning V8 en V9: hoe ruil ik mijn modem om?
Reputatie 7
Badge +30

KPN stopt met actieve ondersteuning van de Experia Box V8 en V9. Klanten die deze modems nog hebben krijgen bericht om hem gratis te vervangen.

 

Wat stopt er?

De V8 en de V9 zijn onze oudste modems die nog actief in gebruik zijn. We willen klanten altijd de beste internet- en tv-ervaring geven. Daar hoort goede hardware bij. Deze beide modems zijn inmiddels verouderd. Ook krijgen deze modems per 1 januari 2024 geen verdere updates meer waardoor veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden. 

Dit betekent dat we deze modems vervangen voor een nieuwer exemplaar. Hier zijn we in 2023 mee begonnen. Toen hebben we de omruil van de V8 afgerond, en zijn gestart met de omruil van de V9. Daar gaan we dit jaar mee verder om het af te ronden. 

 

Welke Experia Boxen zijn dit precies?

De V8 is de Arcadyan VGV7519 en VGV7519i.

De V9 is de ZTE H368N.

 

Wat gebeurt er en wat moet ik doen?

We sturen iedereen die nog een V9 heeft een e-mail. In die mail wordt uitgelegd hoe je het modem kunt wisselen via onze modem servicetool. Je krijgt dan gratis een nieuw modem geleverd. Je kunt hierbij zelf kiezen of je hem thuis of op een PostNL servicepunt wilt ontvangen.

Het modem dat we je sturen is de V10 of de V10A. Deze kun je zelf aansluiten. De kabels uit je oude modem kunnen op dezelfde manier in de V10 of V10A.

Wil je liever niet op de mail wachten? Geen probleem, je kunt de modem servicetool ook gebruiken als je de mail nog niet hebt gehad.

 

Veelgestelde vragen

Het lukt niet om via de servicetool een nieuw modem aan te vragen

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen dan een nieuw modem voor je aanvragen.

 

 Het lukt niet om mijn nieuwe modem aan te sluiten

Neem contact op met de klantenservice via 0800-0402. Onze collega's zullen je hier dan stap voor stap bij begeleiden. 

 

Ik wil toch expliciet mijn V8 of V9 blijven gebruiken, wat nu?

Als je dit echt wilt, dan kan dit. Maar, let op! Deze modems krijgen geen verdere updates meer waardoor veiligheid niet meer gegarandeerd kan worden.

Ook wordt er vanuit de klantenservice geen ondersteuning meer op gegeven. Als je dan ook problemen met je internet ervaart en je zou de klantenservice bellen, dan zul je dan alsnog een ander modem moeten.

 

Kan ik mijn V8 of V9 ook vervangen door een eigen modem?

Zeker! Voor meer informatie daarover zie kpn.com/eigenmodem.

 

 Ik heb een FRITZ!BOX en heb ook een mail gekregen om deze te vervangen, klopt dit?

Ja, dit klopt! XS4ALL klanten met een ouder model FRITZ!Box krijgen ook bericht om deze te laten vervangen. Het gaat om de modellen 7340, 7360, 7369, 7390 of 7581. Volg de instructies in de mail om via de  modem servicetool je modem om te wisselen.

 


24 reacties

De V10 is een perfecte vervanger ervoor.

 

Reputatie 7
Badge +9

De Fritz!Box 7590AX is ook een goede vervanger.

Reputatie 1
Badge

De V10 is een perfecte vervanger ervoor.

 

Zelfs die wordt niet meer geleverd. 😉 Die wordt enkel nog geleverd voor Pair Bonding. 

Reputatie 1
Badge

De Fritz!Box 7590AX is ook een goede vervanger.

Ja, werkt top! Ik blijf hem gebruiken als straks glasvezel beschikbaar komt op mijn adres.

De V10 is een perfecte vervanger ervoor.

 

Zelfs die wordt niet meer geleverd. 😉 Die wordt enkel nog geleverd voor Pair Bonding. 

Ik heb geen pairbonding, maar glasvezel en heb er kortgeleden nog 1 gehad i.p.v, de 4Gb-router @Axel01 , wel op mijn speciale verzoek. Nog nooit zo'n goed modem, in dit geval router, gehad.

Verder wordt de V10 standaard als vervanger voor de V8 e n de V9 ti.jdens de omruilactie ingezet en wordt dit jaar ook mog een keer geupdated naar de nieuwste softwareversie, net als bij de V10a, 12 en 14

 

Hoi, via de mail een bericht ontvangen dat ik mijn TV-ontvanger moet omruilen. Dat lukt niet, ook niet via www.kpn.com/omruilen. Elke keer ‘er ging iets mis’. Reactie van KPN via chat: je hebt een XS4all account, bel.. 020.. etc. Daar doorverwezen naar /omruilen. Werkt niet. Ik zit in een loop. 

Ik zie nu op het forum ook over omruilen modem. Ik heb (ooit via XS4all) een Fritz!Box Fon WLAN 7360.
Omruilen lukt ook niet, weer ‘er ging iets mis’. 

KPN bellen is geen optie, want 15 minuten wachttijd. 

Ik log gewoon in via mijn KPN ID. (Mijn webmail kijk ik via www.xs4all. Heeft dat hiermee te maken? )

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Maria An, je kunt hiervoor toch het beste even contact opnemen met XS4all als de online tool niet werkt, mijn collega's daar kunnen je hier verder mee helpen.

Badge

Ik kom toevallig op dit topic, ben reeds jarenlang klant eerst bij Telfort nu een aantal jaren bij KPN.

Mijn internet via pairbonding is goed, Wifi heb ik een goede ontvangst, mijn desktop PC's lopen via een powerplug via het stroomnetwerk naar boven. Ik ga meestal alleen in de huiskamer op mijn Laptop.

Ik heb als modem al een aantal jaren een V8 modem, die goed functioneert, maar ik lees nu dat per 1 januari 2024 die niet langer door KPN ondersteunt wordt.

Als klant heb ik echter nooit bericht gekregen dat er een omruil actie is. Begrijp ik nu goed dat ik met pairbonding, dus niet via een glasvezelkabel, op een Experiabox V10 aangewezen ben als een vervangende Experiabox ?

Gaarne advies, hetzij van een Moderator van KPN of een andere deskundige op dit forum.

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Begrijp ik nu goed dat ik met pairbonding, dus niet via een glasvezelkabel, op een Experiabox V10 aangewezen ben als een vervangende Experiabox ?

Ja, dat klopt. De Experiabox v10 is op dit moment het enige model van KPN wat pairbonding ondersteund.

Badge

Ja, dat klopt. De Experiabox v10 is op dit moment het enige model van KPN wat pairbonding ondersteund.

Dank voor het snelle antwoord, ik ga kijken wat te doen. Wat betekent deze omruilactie, KPN stuurt mij een V10 Experia box op, de oude V8 lever ik in. Ik had als reserve nog een V9, maar die wordt dus straks ook niet meer ondersteund, maar kan wellicht van iemand anders een V10 overnemen.

Waarom wordt dit niet goed vanuit customer support gecommuniceerd naar klanten toe. Geen email hierover ontvangen vorig jaar.

Is bij het vervangen van een oude modem, de kabels overzetten, en daarna SSID naam en WPA2 wireless code omzetten op alle apparatuur, die connectie maken met de modem voldoende om een soepele overgang te doen.

Ik ben altijd huiverig met dit soort veranderingen, maar zie dat er online voldoende info te vinden is ( moet je natuurlijk wel eerst internet hebben :) )

 

 

 

 

 

Reputatie 7
Badge +12

@Nick83 vergeet de Fritz!Box 7583 niet. Die doet ook nog pairbonding.

@mschapink in theorie neemt de V10 automatisch de wpa en ssid over binnen een half uur na aansluiten dus zou je niks hoeven aan te passen en enkel dat ding aanzetten en zich laten installeren. Soms gaat dit toch niet automatisch en dan zal je even moeten inloggen in het modem en de gegevens aanpassen.

Reputatie 7
Badge +24

 

KPN stuurt mij een V10 Experia box op, de oude V8 lever ik in.

KPN stuurt de Experiabox v10 naar het postkantoor. U stopt de Experiabox v8 in een doos en levert die in bij het postkantoor, dan krijgt u de Experiabox v10 mee. Het is gelijk oversteken. U krijgt de v10 niet mee als u niet eerst de v8 inlevert.

Ik had als reserve nog een V9, maar die wordt dus straks ook niet meer ondersteund, maar kan wellicht van iemand anders een V10 overnemen.

De v9 is nieuwer dan de v8 natuurlijk. Ze worden beide niet meer ondersteund, maar werken nog wel gewoon. Ik heb de v9 ook nog netjes in de meterkast hangen, boven de v10 als reserve. Hij heeft alleen geen pairbonding voor zover ik weet, dus in uw geval zult u wellicht een lagere snelheid hebben. Maar hij werkt ook bij u zeker wel.

Is bij het vervangen van een oude modem, de kabels overzetten, en daarna SSID naam en WPA2 wireless code omzetten op alle apparatuur, die connectie maken met de modem voldoende om een soepele overgang te doen.

Als het goed is neemt de v10 automatisch de netwerknaam en wachtwoord van de v8 over. U hoeft dan dus niets opnieuw in te stellen.

Ik ben altijd huiverig met dit soort veranderingen, maar zie dat er online voldoende info te vinden is ( moet je natuurlijk wel eerst internet hebben :) )

U zou de v9 in kunnen leveren bij het postkantoor. Dan houd u de v8 hangen totdat u de v10 in huis heeft.

Reputatie 7
Badge +24

@Nick83 vergeet de Fritz!Box 7583 niet. Die doet ook nog pairbonding.

Dat is geen modem van KPN. KPN levert deze wel, maar alleen als @mschapink bereid is € 7,49 extra te betalen. 

Reputatie 7
Badge +24

 

Waarom wordt dit niet goed vanuit customer support gecommuniceerd naar klanten toe. Geen email hierover ontvangen vorig jaar.

KPN heeft hier bewust helemaal nog niet via de mail over gecommuniceerd denk ik. Dat het model niet meer ondersteund word wil niet zeggen dat er nu opeens een superonveilige situatie is ofzo. Er hangen nog heel veel v8 en v9 modems bij klanten denk ik.

Reputatie 7
Badge +30

Ha @mschapink, we sturen wel mails en brieven, maar zijn daar pas net mee begonnen! Jij mag natuurlijk nu al omruilen, maar mocht je dat nog niet doen, dan zal je een brief krijgen in de aankomende maanden. Zoals Nick83 aangeeft: dat het model niet meer ondersteund wordt, wil niet zeggen dat er nu een onveilige situatie is. 

 

Dat gezegd hebbende: de tool werkt op dit moment even niet :-(. Advies is om het over een paar dagen nog eens te proberen. 

Badge

Dank voor alle feedback, duidelijk zo met deze reacties.

Ik ga kijken wat ik ga doen, de V8 hoewel verouderd functioneert bij mij nog steeds goed.

Is bij de Experia v10 ook de Wifi ontvangst in huis beter dan met de oudere v8 ?

 

Dank voor alle feedback, duidelijk zo met deze reacties.

Ik ga kijken wat ik ga doen, de V8 hoewel verouderd functioneert bij mij nog steeds goed.

Is bij de Experia v10 ook de Wifi ontvangst in huis beter dan met de oudere v8 ?

 

Ja @mschapink , want dan heb je behalve de 2.4-band die je nu hebt tevens de 5.0-band.

Badge

Ik heb vandaag de 'nieuwe’ Experia v10 i.p.v. de Experia v8 geplaatst. Dat ging redelijk makkelijk.

De SSID en de WPA had ik genoteerd, maar hij werd eerst niet zichtbaar bij alle netwerken op mijn laptop. Plotseling bedacht ik dat de vorige eigenaar waarschijnlijk de SSID naam had gewijzigd in een naam die voor hem herkenbaar was. 

Even een harde reset doen om de orginele fabrieksinstellingen weer tevoorschijn te halen en voila we hebben weer internet en telefonie. 

Gaat vanuit KPN de computer zien dat ik mijn modem veranderd heb en komen daarna alle updates erop te staan die tot nu toe beschikbaar zijn ?

 

Reputatie 7
Badge +24

Ja. Updates worden automatisch geïnstalleerd. 

De laatste update is iets met T04 er in @mschapink , dan ben je helemaal bij met de V10

Reputatie 7
Badge +21

De laatste update van de Experia Box V10  heeft versienummer  V1.01.00T04.0 

 

Badge

Hoe zie ik wat de laatste update is geweest, inloggen op de Experia box ?

Reputatie 7
Badge +21

Als je verbindt met de webinterface op http://192.168.2.254 zie je het meteen.

Het versienummer vind je in de onderbalk van elke pagina van de webinterface. Je hoeft er niet eens voor in te loggen. Het staat ook onderaan het inlogscherm:  V1.01.00T04.0

Badge

@RBxx , bedankt voor de info. Ik ben in de modem gekomen. Softwareversie → V1.01.00T04.0

Dus dat betekent dat deze modem helemaal voorzien is met de laatste updates.

Edit: Ik ben met een Chromebook en Laptop de wifi verbinding aan het testen, duidelijk een verbetering. Internetradio loopt ook beter.

Reageer