Vraag

Stroomkabel van Experiabox doorgebeten door konijn, hoe kom ik aan een nieuwe?

  • 5 April 2024
  • 9 reacties
  • 105 keer bekeken

Mijn konijn heeft de stroomkabel van de experiabox doorgebeten. Waar kan ik een nieuwe kopen?

 

groetjes Lilian


9 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Even bellen met klantenservice op 0800-0402 @Lilian Hessing , dan sturen ze je gratis een nieuwe.

De klantenservice is geopend van maandag t/m vrijdag tussen 08.00 en 18.00 uur en op zaterdag tussen 08.00 en 17.00 uur.

Reputatie 7
Badge +24

Leeft het konijn nog?

Reputatie 7
Badge +12

Ik mis inderdaad de belangrijkste info, hoe gaat het met flappie?

Reputatie 7
Badge +9

Een nieuw konijn kan je bij de dierenwinkel halen. Maar ik neem aan dat je Flappie het overleefd heeft.

Reputatie 7
Badge +28

Er is inmiddels een Stichting Konijnenbelangen opgericht.

Zij hebben het volgende advies uitgebracht: 

 

KNAGEN AAN ELEKTRISCHE BEDRADING

Elektriciteitsdraden, zoals telefoon-, antenne-, tv-kabels of draden van lampen, hebben over het algemeen een grote aantrekkingskracht op konijnen. Een theorie is dat ze aangetrokken worden door de trilling van de elektriciteit. Feit is dat vooral draden waar spanning op staat aantrekkelijk lijken te zijn. Een los stuk elektriciteitsdraad wat op de grond ligt “hier, deze mag je wel”, dat hoeven ze niet.

Telefoondraden zijn dun en … zeer geliefd bij konijnen! Het kan gebeuren dat midden in een telefoongesprek de verbinding ineens wegvalt, omdat je konijn in het voorbijlopen snel en ongemerkt de dunne draad heeft doorgebeten. Het is vrij zinloos om te proberen dit af te leren. Beter is het om deze soort draden goed en konijnveilig weg te werken.

Nu heeft vrijwel iedereen tegenwoordig een mobiele telefoon dus heb je geen last meer van doorgebeten draden. Hoewel het snoertje van de oplader ook een leuk project kan zijn voor een konijn... Maar voor mensen die nog wel een vaste telefoon gebruiken is deze waarschuwing zeker van kracht. Doorbijten van een telefoondraad heeft verder geen schadelijke gevolgen voor mens en dier, het is alleen ontzettend vervelend.

Een heel ander geval is het wanneer de draad van de tv, of van je computer, of van je schemerlamp wordt doorgebeten!

Wanneer je konijn een elektriciteitsdraad doorgebeten heeft, kan hij daar schijnbaar geen schadelijke gevolgen van ondervonden hebben (afgezien van verbrande snorharen of gele tanden). Hou er dan toch rekening mee dat er een grote kans bestaat dat er inwendige organen beschadigd geraakt zijn. Dat merk je eerst niet. Maar hieruit kunnen na verloop van tijd, wanneer je het bijt-incident al lang vergeten bent, nog kwalen ontstaan. Buiten dat het knagen aan een elektriciteitsdraad soms zelfs dodelijk kan zijn voor konijnen, kunnen dergelijke acties kortsluiting veroorzaken en dus ook gevaar opleveren voor jezelf en je huisgenoten.

Het doorbijten van elektriciteitskabels is ronduit gevaarlijk, en daarom moet je elk risico uitsluiten. Ook een ‘braaf’ konijn dat nooit naar de draden kijkt kan op een kwade dag ineens toch in een draad bijten. De enige manier om alles voor te zijn, is door strips aan te brengen waar de bedrading veilig achter weg gewerkt is. Deze speciale holle strips zijn in elke DoeHetZelf winkel te koop. In een konijn-veilig huis zijn alle elektriciteitsdraden voor een konijn onbereikbaar.

Sommigen eigenaren gebruiken stukken tuinslang om draden in weg te werken. Dat lijkt een slimme oplossing, maar veel konijnen vinden het spannend om aan een tuinslang te knagen en dan zijn de draden in een mum van tijd weer onbeschermd. Het onbereikbaar maken van bedrading is erg belangrijk en moet echt secuur worden gedaan, waarbij bedrading achter open kasten niet vergeten moet worden.

https://www.facebook.com/KonijnenBelangen/posts/knagen-aan-elektrische-bedradingelektriciteitsdraden-zoals-telefoon-antenne-tv-k/2159369037467711/


Verder vond ik elders een speciale konijnen-EHBO-doos: 

https://www.bunnybunch.nl/informatie/konijnen-EHBO

Nee het konijn loopt nog heerlijk rond!

Reputatie 7
Badge +21

Nee het konijn loopt nog heerlijk rond!

Dit vond ik nog het mooiste en belangrijkste bericht van dit topic.🤙
Zo'n mededeling mag je echt niet vergeten.

Het is inmiddels opgelost! 

Reputatie 7
Badge +21

Het is inmiddels opgelost! 

Heb je dat via 0800-0402 geregeld, zoals ik je adviseerde?

Nee het konijn loopt nog heerlijk rond!

Ook dat is fijn om te horen 😍. 

Reageer