Vraag

Unifi Dream Machine Pro (/SE) directe glasvezel verbinding KPN PON (EoF/GoF)

  • 29 August 2023
  • 31 reacties
  • 6347 keer bekeken

Reputatie 1

Beste Lezers,

Graag deel ik met jullie hoe ik de Unifi Dream Machine Pro (SE) direct op de glasvezel verbinding van KPN heb aangesloten. Hierdoor heb je de NT van KPN en de kpn experia box niet meer nodig.

 

Als eerste is het belangrijk om te weten welk type aansluiting je hebt. Dit kun je achterhalen via de KPN service tool.

https://servicetools.kpn.com/v2/#/voip-credentials

 

Deze setup is getest en werkt met de AON techniek (EoF/GoF). Of dat deze ook werkt met PON (GPON / XGSPON) kan niet bevestigen. Ook is het belangrijk om te weten dat dit momenteel alleen voor een Internet verbinding werkt. IPTV van KPN en vaste telefonie dus niet. Zitten deze wel in je abonnement gaat deze setup niet werken.

 

Benodigdheden:

  1. Unifi Dream Machine Pro https://eu.store.ui.com/eu/en/pro/category/all-unifi-gateway-consoles/products/udm-pro
  1. KPN Patchkover FTU TY01 https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/2438603/patchcover-pakket-ftu-ty01/
  1. SFP module die voldoet aan de eisen van KPN met een SC connector om het makkelijk te houden.  https://www.fs.com/de-en/products/37930.html
  2. Eventueel een langere glasvezel kabel SC dan de standaard meegeleverde  Fiber Patchkabel SC/UPC to SC/UPC Armored 2 meter (bl-bl) https://www.allekabels.nl/sc-glasvezelkabel/6258/1171329/glasvezel-kabel-sc-os2.html

 

Technische eisen KPN https://kpn.com/w3/file?uuid=563993a1-e48a-485a-90a8-7389c5d6f5d4&owner=8de86c61-bdc8-4848-872e-e5b380e682fc&contentid=50183&mode=incontext

 

Na het aansluiten met de boven genoemde producten en kabels zal er nog het een en ander ingesteld moeten worden op de Unifi Dream Machine. (Let op sluit nooit een andere kleur glasvezel kabel op elkaar aan)

 

Als eerste ga je in je Unifi controler na netwerk/settings/internet waar je de Primary (WAN1) na een SFP + poort instelt. Ik heb zelf poort 10 gebruikt.

Vervolgens moeten de Wan1 ingesteld worden. Dit ziet er als volgt uit:

Advanced: Manual

Vlan ID: Enabled en op ID 6 gezet

QoS Tag: 1

DNS server: Auto

IPv4 Connection: PPPoE

Username: internet

Password: internet

 

De laatste stap is om in je Unifi Dream Machine te bepalen dat de poort waar je de SFP module in hebt gestoken met de glasvezel kabel op 1Gbps FDX staat en NIET op Auto-negotiation (default).

 

Als alle bovenstaande stappen zijn uitgevoerd krijgt je Dream machine een IP adress van KPN en ben je klaar om aan de slag te gaan met een directe glasvezel verbinden van KPN.

 

Ik hoop hiermee bij veel mensen een zoektocht en tijd te besparen!


31 reacties

Reputatie 6
Badge +8

Tof dat je dit deelt!

Reputatie 7

De UniFi Dream Machine Pro en SE kunnen ook i.c.m. KPN TV gebruikt worden.

Zie het openingsbericht van het onderstaande topic.

 

Beste Sjuul Jansen,

Vandaag KPN pakket binnen gekregen voor glasvezel. (Ik heb momenteel nog T-mobile glasvezel tot half september die via SFP+ fiber verbinding heeft met een UXG-Next).

Maar nu zit erbij het KPN pakket een Modem KPN Box 12 en een Genexis overzet opzetkastje voor aansluitpunt glasvezel naar Ethernet aansluiting bij dit had ik niet verwacht.

T-Mobile zit nu rechtstreeks op dit fiber aansluitpunt kastje 

Alvast bedankt.

 

Ik heb er overheen gelezen ik zie net dat u een Patchcover pakket FTU TY01 gebruikt.

Reputatie 6
Badge +5

Ik heb er overheen gelezen ik zie net dat u een Patchcover pakket FTU TY01 gebruikt.

de TY01 is een andere type FTU dan die u op de foto laat zien. u hebt de TK01.

u hebt de TK01 patch cover nodig.

Beste joey92,

Dank voor uw reactie.

Heb ik sowiezo dan wel een TK01 patch cover nodig?

Zie dat dit een SC/APC connector is in de patch cover, kan ik dan niet gewoon de bestaande SC/APC connector gebruiken?

Alvast bedankt.

 

Reputatie 6
Badge +5

zeker kan dat.

je hebt die patch cover niet perse nodig.

dan hoef je alleen de patch uit de bestaande router te halen en in de nieuwe router doen.

Beste joey92,

Dank voor uw reactie.

Alleen om een goede SFP module te krijgen heb ik bij FS.com dezelfde besteld als hier boven maar nu zegt de leverancier dat ik een GPON aansluiting heb maar dit is toch gewoon een AON aansluiting?

Alvast bedankt.

 

 

 

 

Bij deze wil ik aangeven dat de bovenste beschrijving ook werkt voor een Unifi UXG-Pro.

Deze is rechtstreeks aangesloten op glasvezel aansluitpunt zonder de Genexis adapter.

Voor de tv maak ik gebruik van het nieuwe TV + (androidTV) netwerk van KPN waardoor ik geen IGMP Proxy hoeft te gebruiken en dat gaat goed.

 

 

Reputatie 7

Voor de tv maak ik gebruik van het nieuwe TV + (androidTV) netwerk van KPN waardoor ik geen IGMP Proxy hoeft te gebruiken en dat gaat goed.

Je gebruikt jouw TV+ Box dus in unicast mode en dat betekent dat je een deel van de beeldkwaliteit regelrecht in de prullenbak gooit.

Mijn advies is om de TV+ Box in multicast mode met "Automatisch beste kwaliteit" te gebruiken. Dat betekent echter wel dat je een IGMP proxy server in zult moeten richten.

Beste 

Voor de tv maak ik gebruik van het nieuwe TV + (androidTV) netwerk van KPN waardoor ik geen IGMP Proxy hoeft te gebruiken en dat gaat goed.

Je gebruikt jouw TV+ Box dus in unicast mode en dat betekent dat je een deel van de beeldkwaliteit regelrecht in de prullenbak gooit.

Mijn advies is om de TV+ Box in multicast mode met "Automatisch beste kwaliteit" te gebruiken. Dat betekent echter wel dat je een IGMP proxy server in zult moeten richten.

Beste WJB , dat wist ik niet, zal dat binnenkort eens gaan testen.

Moet wel zeggen dat in mijn geval dit beeld van KPN beter is dan van Ziggo alleen het schakelen tussen de zenders door is wat langzamer dan bij Ziggo.

 

  1. SFP module die voldoet aan de eisen van KPN met een SC connector om het makkelijk te houden.  https://www.fs.com/de-en/products/37930.html


heb je hiernog wat moeten kiezen?  of maak eigenlijk niet uit?

 

 

Heb deze 

Customized 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km SC Transceiver Module

of de LC module beiden werkt.

Enige wat ik nu heb is sinds vorige week is dat ik geen TV meer heb.

De kastjes geven aan dat ze geen internet verbinding meer hebben ( er is niks veranderd).

Als ik ze aan de KPN modem hang heb ik geen problemen.

 

Customized 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km LC Transceiver Module.

Beiden als ubiquiti of unifi als vendor aangegeven.

 

Kan weer TV= kijken , heb een backup van mijn selfhosted UNA controller teruggezet en nu draai ik versie 7.5.176. ipv 7.5.187

Nu krijg ik weer netjes verbinding met TV+ kastje en kan ik gewoon TV kijken.

TV+ android kastje vind het niet leuk als je een eigen NTS (NTP server maar dan secure) server draait. 

Ik had hier een aantal FW rules voor gemaakt in UNA versie 7.5.187 maar nog niet in UNA versie 7.5.176. Daardoor werkte TV+ weer in UNA 7.5.176.

Heb deze 

Customized 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km SC Transceiver Module

of de LC module beiden werkt.

Enige wat ik nu heb is sinds vorige week is dat ik geen TV meer heb.

De kastjes geven aan dat ze geen internet verbinding meer hebben ( er is niks veranderd).

Als ik ze aan de KPN modem hang heb ik geen problemen.

 

Op dit moment staat de SC in backorder bij FS.COM. Kunt u a.u.b. aangeven welke langere kabel (moet zo'n drie meter overbruggen) ik moet nemen met de LC? 

Heb deze 

Customized 1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km SC Transceiver Module

of de LC module beiden werkt.

Enige wat ik nu heb is sinds vorige week is dat ik geen TV meer heb.

De kastjes geven aan dat ze geen internet verbinding meer hebben ( er is niks veranderd).

Als ik ze aan de KPN modem hang heb ik geen problemen.

 

Op dit moment staat de SC in backorder bij FS.COM. Kunt u a.u.b. aangeven welke langere kabel (moet zo'n drie meter overbruggen) ik moet nemen met de LC? 

Ik gebruik deze voor de SC-SC (nu in gebruik)

https://www.amazon.nl/Elfcam%C2%AE-Glasvezelkabel-optische-kousenband-compatibel/dp/B07LH5P2ZB/ref=sr_1_63?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=23RK7HLW7RJ2E&keywords=Elfcam%2B-%2B2m%2BGlasvezelkabel%2BOS2%2BLC%2FUPC%2Bnaar%2BSC%2FAPC%2BSinglemode%2BSimple%2B9%2F125um%2BLSZH%2C%2B2%2BMeter&qid=1700247165&sprefix=elfcam%2B-%2B2m%2Bglasvezelkabel%2Bos2%2Blc%2Fupc%2Bnaar%2Bsc%2Fapc%2Bsinglemode%2Bsimple%2B9%2F125um%2Blszh%2B2%2Bmeter%2B%2Caps%2C126&sr=8-63&th=1

 

Voor SC - LC gebruikte ik deze.

https://www.amazon.nl/Elfcam-Glasvezelkabel-Singlemode-Simple-125um/dp/B088PS4HK1/ref=sr_1_2?__mk_nl_NL=%C3%85M%C3%85%C5%BD%C3%95%C3%91&crid=3NIDKIF83RWUT&keywords=Elfcam%2B-%2B2m%2BGlasvezelkabel%2BOS2%2BLC%2FUPC%2Bnaar%2BSC%2FAPC%2BSinglemode%2BSimple%2B9%2F125um%2BLSZH%2C%2B2%2BMeter&qid=1700247414&sprefix=elfcam%2B-%2B2m%2Bglasvezelkabel%2Bos2%2Blc%2Fupc%2Bnaar%2Bsc%2Fapc%2Bsinglemode%2Bsimple%2B9%2F125um%2Blszh%2B2%2Bmeter%2B%2Caps%2C83&sr=8-2&th=1

 

Beiden zijn 3 meter. Ik gebruik zelf de 2m versie.

Top! Dankjewel voor je snelle reactie en hulp!

KPN Patchcover pakket FTU TY01 - 894460 ontvangen en hier zitten drie kabels in:
1) SC-PC/LC-APC Armored 2meter geel
2) SC-UPC/SC-UPC Armored 2meter geel
3) SC-UPC/SC-APC Armored 2meter geel

Klopt het dan dat je voor LC kabel 1) SC-PC/LC-APC moet gebruiken en voor SC kabel 2) SC-UPC/SC-UPC?
Is waarschijnlijk vragen naar de bekende weg, maar ik wil alles 100% zeker weten en de wijziging goed voorbereiden.

Zo'n wijziging in de glasaansluiting en configuratie van dreammachine SE moet zorgvuldig en met kennis van zaken worden uitgevoerd. Mijn tweede vraag is of een van jullie mij zou willen helpen of iemand kennen die mij zou willen helpen om de wijziging uit te voeren? KPN doet dat niet en ik kan daar online nergens iemand voor vinden. Al is het maar remote met Teamviewer meekijken en waar handig overnemen. Daar staat uiteraard een gepaste vergoeding tegenover.
Alvast bedankt!

Mooie post, precies wat ik al een tijd wil voor onze zakelijke KPN EEN MKB aansluiting. Iemand enig idee hoe ik zakelijk het type aansluiting bepaal?

Daar waar KPN EEN niet in kan loggen op de hier genoemde service tool.

Ik heb deze besteld:

 

via FS.com

1000BASE-BX BiDi SFP 1310nm-TX/1490nm-RX 20km SC Transceiver Module

Compatible brand: general

Device number: Unify Dream Machine Pro

Connector: SC

 

via KPN website

De KPN Patchcover pakket FTU TY01 (zie ook hierboven, ander forumlid)

 

Dat grote ding (mediaconverter ZXHN F3100) met adapter is van mijn glasvezelaansluitpunt af, en daar zit nu subtiel de Patchcover overheen. Dus nu geen adapter meer, geen converter meer.  Gewoon heel fijn glasvezel uit de grond en direct in mijn Unify Dream Machine Pro.

 

Kleine aanpassing in de instellingen van mijn Unify Dream Machine Pro, zie link hieronder: 

 

En alles werkt perfect. Kind kan de was doen.

 

 

PS: dat grote ding (mediaconverter ZXHN F3100) bewaar ik wel voor de zekerheid.

 

Aanvulling op bovenstaande:

in verband met mijn glasvezelaansluitpunt van KPN heb ik de glasvezel patchcover TK01 moeten bestellen.  Niet de TY01.    En de TK01 schoof er als gegoten overheen ;) 

Heb ‘m besteld online via een webshop. Even googlen op “patchcover TK01” en je vindt het vanzelf. 15 euro’tjes. 

TK01

 

 

En zo ziet mijn aansluitpunt eruit:

 

KPN glasvezel aansluitpunt

 

Ik heb dezelfde glasvezel aansluiting als Tomassie en heb geen patch cover in gebruik.

Vanuit de glasvezel aansluiting een glasvezel kabel met een groene SC/APC connector naar de UXG-Next met daar aan een blauwe SC/APC connector voor de SFP Module.

Als je een LC SFP module in de UXG-Next heb zitten dan is het vanaf glasvezel aansluiting weer een groene SC/APC connector met daar aan een blauwe LC connector voorin de UXG-Next SFP Module..

 

 

Reputatie 1

Mooie post, precies wat ik al een tijd wil voor onze zakelijke KPN EEN MKB aansluiting. Iemand enig idee hoe ik zakelijk het type aansluiting bepaal?

Daar waar KPN EEN niet in kan loggen op de hier genoemde service tool.

Ik heb geen idee of het daar een online tool voor geeft. Maar wat zeker werkt is ze gewoon even bellen.

Reageer