Beantwoord

gebeld door 0202626388

  • 17 March 2021
  • 11 reacties
  • 1621 keer bekeken

Vandaag gebeld door dit nummer. De beller wist wat details van mijn abonnement en ook mijn privé gegevens. Maar ze leek niet te weten of ik nou bij KPN of bij Vodafone een klant was. Het voelde erg raar. Was dit een scammer? Als ja, waar komt ze achter mijn abonnement en privé gegevens?

icon

Beste antwoord door Shyrin van KPN 25 March 2021, 14:50

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Welkom @Lsteenhuizen en goed dat je contact met ons opneemt via het forum!

Eens in de zoveel tijd hebben we verschillende campagnes waarbij wij externe bedrijven inhuren om namens ons een aanbieding te doen. Klantgegevens worden door ons aangeleverd en zijn van klanten (of klanten die klant geweest zijn van KPN) die hebben aangegeven dat wij hen telefonisch mogen benaderen met een aanbieding. Ik begrijp dat de beller niet wist of jij klant was bij ons of Vodafone en je er een raar onderbuikgevoel bij had?

Als er vanuit of namens ons gebeld wordt, dan weten we dat je klant bent (geweest), dus ik zet ook mijn vraagtekens bij het telefoontje wat je hebt gehad en zal intern navragen of er vanaf het nummer 0202626388 gebeld wordt namens KPN. 

Criminelen komen op verschillende manieren aan gegevens: bijvoorbeeld via een datalek, persoonlijke informatie die eenvoudig op sociale media te vinden is etc. etc. etc. Best een nare gedachte, maar wees je hiervan bewust!

Ben je ervan op de hoogte dat je dit soort telefoontjes ook kunt melden bij de Fraudehelpdesk?

Criminelen weerhoudt het niet, maar ik wil je toch wijzen op een artikel van Consuwijzer: Wilt u dat verkopers u niet meer bellen? Zo regelt u het. Wil je ook niet telefonisch benaderd worden door een bedrijf waar je klant bent of bent geweest, dan moet je dat apart aangeven bij het betreffende bedrijf, bij ons kan dat via gegevens inzien en wijzigen.

 

Reputatie 7

Eens in de zoveel tijd hebben we verschillende campagnes waarbij wij externe bedrijven inhuren om namens ons een aanbieding te doen. Klantgegevens worden door ons aangeleverd en zijn van klanten (of klanten die klant geweest zijn van KPN) die hebben aangegeven dat wij hen telefonisch mogen benaderen met een aanbieding.

En dat is waarom ik dit vinkje niet heb staan.

Ik heb een gruwelijke hekel aan bedrijven die mij ongevraagd benaderen om te proberen mij een product aan te smeren ("aanbieding" te doen :confounded:). Ik ga daar zelfs vrij ver in, bedrijven die dat bij mij doen komen volledig onderaan de lijst van mogelijke leveranciers en de kans is groot dat ik dan jaren geen product bij ze zal afnemen.

Ze had mijn geboortedatum, waarom zou kpm dit info delen?

 

Ik hoor graag of het een oprecht bellen was

Ik sta al in de Bel-me-niet register en volgens mijn voorkeuren op kpn mag KPN me niet telefonisch benaderen.

Dus als het echt van KPN was, dan was het fout want ik heb aangegeven dat ik het niet wil.

 

Als het niet van KPN was betekent het dat mijn KPN gegevens gezien waren door iemand buiten KPN. Ze wist de afloop datumvan mijn contract bijvoorbeeld. Is er een datalek bij KPN?

Reputatie 4
Badge +1

Het bel me niet register functioneert niet. 

Reputatie 7
Badge +16

Ik sta al in de Bel-me-niet register en volgens mijn voorkeuren op kpn mag KPN me niet telefonisch benaderen.

Dus als het echt van KPN was, dan was het fout want ik heb aangegeven dat ik het niet wil.

 

Als het niet van KPN was betekent het dat mijn KPN gegevens gezien waren door iemand buiten KPN. Ze wist de afloop datumvan mijn contract bijvoorbeeld. Is er een datalek bij KPN?

Ik heb een terugkoppeling gekregen op mijn navraag: vanaf dit nummer worden ook campagnes gedaan uit naam van KPN. Ik weet niet wanneer je hebt aangegeven niet benaderd te willen worden door KPN; daar zit wel een verwerkingstijd op (het kan daardoor komen dat je nummer toch nog meegenomen wordt in een campagne). Mocht je het willen, dan kan ik checken of alles nu goed bij ons geregistreerd staat: vul dan je naam, postcode en huisnummer, contact telefoonnummer en e-mailadres in jouw Forum profiel. Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en de KPN moderators.

Ik sta al in de Bel-me-niet register en volgens mijn voorkeuren op kpn mag KPN me niet telefonisch benaderen.

Dus als het echt van KPN was, dan was het fout want ik heb aangegeven dat ik het niet wil.

 

Als het niet van KPN was betekent het dat mijn KPN gegevens gezien waren door iemand buiten KPN. Ze wist de afloop datumvan mijn contract bijvoorbeeld. Is er een datalek bij KPN?

Ik heb een terugkoppeling gekregen op mijn navraag: vanaf dit nummer worden ook campagnes gedaan uit naam van KPN. Ik weet niet wanneer je hebt aangegeven niet benaderd te willen worden door KPN; daar zit wel een verwerkingstijd op (het kan daardoor komen dat je nummer toch nog meegenomen wordt in een campagne). Mocht je het willen, dan kan ik checken of alles nu goed bij ons geregistreerd staat: vul dan je naam, postcode en huisnummer, contact telefoonnummer en e-mailadres in jouw Forum profiel. Deze gegevens zijn alleen zichtbaar voor jou en de KPN moderators.

Dan raad ik KPN aan om geen zaken meer te doen met dit soort bedrijven die op agressieve wijze hun eigen belangen nastreven. Kijk maar eens rond op diverse sites die telefoonnummers beoordelen, dit nummer wordt als zeer storend en bedriegelijk ervaren. KPN krijgt mede hierdoor een slechte naam.

Ook ik werd deze week een aantal malen door dit nummer gebeld en de dame bleef maar aandringen om mijn abonnement via hun te verlengen terwijl ik direct al had aangegeven dit al jaren zelf via KPN te doen.

Reputatie 7
Badge +16

Bedankt voor het delen van je ervaring, @Harmless en welkom op het KPN forum. Alle signalen zijn welkom: deze kunnen meegenomen worden in de evaluatie van de campagne(s): dus ook de jouwe geef ik intern door!

Het meest zorgelijke is dat KPN mijn privégegevens ogenschijnlijk deelt met derden. Deze organisaties slaan die op voor latere  commerciële doeleinden, dus jouw telefoonnummer, adres en huisnummer, contractduur enz enz. Wellicht is het verstandig om jouw relatie met KPN te bezien voor jouw privé, veiligheid en vrijwaring van nodeloze spam en phising. Liever een betrouwbaar bedrijf

is dit forum gesloten?

heb een beter idee. elke keer dat de privé gegevens met derden gedeeld en ter beschikking gesteld hangt daar een prijskaartje aan van € 500,00 en zijn de profijtelijke acties niet alleen voor KPN en die bellers maar ook voor ons.