Beantwoord

Hoe kan ik KPN Malwarefilter uitzetten?

  • 3 January 2023
  • 16 reacties
  • 200 keer bekeken

Reputatie 1

Enkele maanden geleden heb ik het malwarefilter aangezet voor mijn glasvezel abonnement (via  https://internet.veilig.kpn.com/), nu wil ik tijdelijk voor een test het malwarefilter uitzetten alleen lukt dit niet.

Zoals je op onderstaande afbeelding kunt zien verandert de muiscursor in een stopbord en kan ik het schuifje niet aanpassen. Ik heb dit ook geprobeerd vanaf mijn mobiel of andere pc maar helaas constant met hetzelfde resultaat.

 

Is er een manier om de instelling uit te zetten??


 

icon

Beste antwoord door Bram van KPN 29 January 2023, 16:19

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Hallo @lbakker01 ik heb het ook eens geprobeerd en werkt gewoon. Probeer de pagina eens te verversen, c.q. herladen, dan moet het wel lukken, zo ook bij mij via Chrome.

Succes.

 

 

Reputatie 1

@JanD 

 

Ik heb het geprobeerd via Edge en Chrome en ook vanaf verschillende apparaten en op verschillende dagen. Verversen helpt dus helaas niet. 

 

Bedankt voor het meedenken. 

@JanD

 

Ik heb het geprobeerd via Edge en Chrome en ook vanaf verschillende apparaten en op verschillende dagen. Verversen helpt dus helaas niet. 

 

Bedankt voor het meedenken. 

Hallo @lbakker01 ik moet nog wel vermelden dat ik geen KPN Veilig gebruik, misschien dat dat ook een rede is dat het bij mij wel lukte.

 

Reputatie 1

Ik heb een vergelijkbaar ‘probleem’. Heb het schuifje naar links verplaatst om het filter uit te schakelen. Er verscheen de bekende 1 minuut mededeling. Deze bleef echter in beeld. Na pakweg drie kwartier heb ik de site vernieuwd. Daardoor is het schuifje naar rechts verschoven - dus aan - met weer de 1 minuut mededeling in beeld. Ik kan hieraan niets veranderen en deze situatie is na een dag nog onveranderd.

Echter in de instellingen van Box 12 zie ik dat de ip nummers van de oorspronkelijke KPN DNS-servers er weer in staan (dus niet meer die van het malwarefilter). Dus in zoverre is mijn actie toch geslaagd.

Maar zou ik het malwarefilter weer willen aktiveren, dan lijkt dat onmogelijk. Of ik zou de betreffende IP nummers handmatig in de Box 12 moeten  invoeren, wat eigenlijk niet de bedoeling is.

Voor de volledigheid merk ik op dat ik op de instelsite cookies heb geaccepteerd en vooraf de browserhistorie heb gewist. Tevens geprobeerd met twee browsers (MS Edge en Firefox) op mijn laptop en met Chrome op mijn smartphone. Nogmaals, het brengt geen verandering in de status quo dat de instelsite voor mij niet meer bruikbaar is.

 

Reputatie 1

Ik heb een vergelijkbaar ‘probleem’. Heb het schuifje naar links verplaatst om het filter uit te schakelen. Er verscheen de bekende 1 minuut mededeling. Deze bleef echter in beeld. Na pakweg drie kwartier heb ik de site vernieuwd. Daardoor is het schuifje naar rechts verschoven - dus aan - met weer de 1 minuut mededeling in beeld. Ik kan hieraan niets veranderen en deze situatie is na een dag nog onveranderd.

Echter in de instellingen van Box 12 zie ik dat de ip nummers van de oorspronkelijke KPN DNS-servers er weer in staan (dus niet meer die van het malwarefilter). Dus in zoverre is mijn actie toch geslaagd.

Maar zou ik het malwarefilter weer willen aktiveren, dan lijkt dat onmogelijk. Of ik zou de betreffende IP nummers handmatig in de Box 12 moeten  invoeren, wat eigenlijk niet de bedoeling is.

Voor de volledigheid merk ik op dat ik op de instelsite cookies heb geaccepteerd en vooraf de browserhistorie heb gewist. Tevens geprobeerd met twee browsers (MS Edge en Firefox) op mijn laptop en met Chrome op mijn smartphone. Nogmaals, het brengt geen verandering in de status quo dat de instelsite voor mij niet meer bruikbaar is.

 

Ik zie nu deze dns servers, staat het malwarefilter dan aan of uit?

 

Primary DNS Server: 195.121.1.34
Secondary DNS Server: 195.121.1.66

Reputatie 7
Badge +24

Primary DNS Server: 195.121.1.34
Secondary DNS Server: 195.121.1.66

Dit zijn de normale DNS servers van KPN. Zonder malwarefilter dus.

Reputatie 1

Ik heb het al gevonden, ik maak nu gebruik van de "normale” DNS servers van KPN, dus zonder malwarefilter. Voor mij is dit prima nu al hoop ik dat er niet binnenkort iets gaat veranderen waardoor het schuifje opeens wel werkt en ongemerkt het malwarefilter wel aangezet gaat worden.

 

Blijkbaar gaat er in het proces van het aan/uit-zetten van het malwarefilter iets nog niet helemaal goed en blijft het ergens hangen (en is er door de klant niets meer aan te passen).

Jammer dat dit nog niet opgemerkt en hersteld is door KPN zelf, deze optie is toch niet echt nieuw meer!

Reputatie 1

Misschien is er iemand van KPN die hierop wil reageren. In elk geval wijst het erop dat sprake is van een bug. Zolang het malwarefilter uitgeschakeld blijft en niet buiten mijn medeweten wordt ingeschakeld, kan ik er mee leven.

Reputatie 7
Badge +17

Hi @lbakker01! Laat me je eerst bedanken voor het geven van super duidelijke informatie. 

Dit heeft het makkelijk gemaakt dit goed door te zetten naar de juiste persoon. 

Zodra ik reactie heb laat ik het hier weten. 🙂

Reputatie 7
Badge +17

@lbakker01 ik heb reactie gekregen. 

Het klopt wat je ziet op de pagina. En het klopt ook dat weldegelijk de aanpassing wordt gedaan. 

Op het moment dat je klikt wordt het door de systemen achter de schermen in behandeling genomen. Vanuit daar duurt het even voordat dit afgerond is. Zolang blijft de pagina aangeven dat deze aan staat. Ook werd aangegeven dat het beter is niet herhaaldelijk te klikken om die reden. 

Ik snap dat het op deze manier lijkt alsof er niks gebeurt maar dit is dus wel zo. 

Reputatie 1

@lbakker01 ik heb reactie gekregen. 

Het klopt wat je ziet op de pagina. En het klopt ook dat weldegelijk de aanpassing wordt gedaan. 

Op het moment dat je klikt wordt het door de systemen achter de schermen in behandeling genomen. Vanuit daar duurt het even voordat dit afgerond is. Zolang blijft de pagina aangeven dat deze aan staat. Ook werd aangegeven dat het beter is niet herhaaldelijk te klikken om die reden. 

Ik snap dat het op deze manier lijkt alsof er niks gebeurt maar dit is dus wel zo. 

 

Hoelang mag dat dan duren? Het is namelijk al meer dan een maand geleden dat ik het filter aangezet heb. 

Reputatie 7
Badge +17

@lbakker01 als je verder geen andere wijzigingen hebt lopen, maximaal 24 uur. 

Wanneer heb je voor het laastst de malwarefilter aan- of uitgezet?

Reputatie 1

@Bram_  ik heb het schuifje maar 1x van stand verandert en dat was ergens in oktober of november sinds dien werkt hij niet meer. 

Reputatie 7
Badge +17

@lbakker01 ik heb navraag gedaan om te zien waarom deze niet meer werkt. Zodra ik hier reactie op heb laat ik het je hier weten!

Reputatie 7
Badge +17

@lbakker01 zou je willen controleren of het voor je is opgelost?

Reputatie 1

@lbakker01 zou je willen controleren of het voor je is opgelost?

Nu ziet het er goed uit, ik merk ook dat opeens ook in de mijnkpn app alle gegevens zichtbaar zijn van mijn abonnement (dit heeft tot nu nooit goed gewerkt).

 

Bedankt en fijne avond.