Beantwoord

Iemand anders gebruikt mijn mobiele telefoonnummer

  • 7 January 2021
  • 8 reacties
  • 5598 keer bekeken

Beste kpn

Mijn mobiele nummer wordt ook door iemand anders gebruikt.

Mensen uit Almere zijn diverse malen door mijn nummer gebeld, maar zij hebben niet opgenomen omdat dit nummer voor hen onbekend was.

Na diverse keren gebeld te zijn, hebben zij het nummer zelf gebeld en kwamen bij mij uit.

Ik zelf heb nooit naar Almere gebeld.

Dus nu vraag ik me af wat hier gaande kan zijn. En wat moet ik nu  doen?

Bedankt voor de terugkoppeling

Marja van Katwijk

icon

Beste antwoord door Thomas van KPN 14 January 2021, 13:12

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Rensjor, welkom op het forum. Dit is helaas een bekend vervelend probleem waar helaas niet echt een oplossing voor is.
Ik quote hier even mijn antwoord uit een ander topic: 

Op deze pagina van (avrotros) Opgelicht kun je daar wat meer informatie over vinden.
Helaas is hier heel weinig aan te doen behalve wachten tot het ophoudt of een nieuw nummer nemen.

 

Beetje raar dat iemand dus zomaar je telefoonnummer kan misbruiken en dat je provider er niets aan kan doen (Ik weet dat dit niet alleen bij KPN gebeurd, maar dat vrijwel alle providers dit probleem kennen). Dit is toch wel iets waar eens serieus naar moet worden gekeken. Ook om het oplichters (zoals helpdesk-fraudeurs) het leven moeilijker te maken. “Een ander nummer nemen” is geen oplossing.

 

Reputatie 7
Badge +9

Hoi @Zovaan ,

Je hebt groot gelijk, wij denken daar net zo over. Het probleem ervan is hetzelfde probleem wat er ontstaat bij het spoofen van een e-mailadres: de techniek die gebruikt wordt voor dit soort zaken voorziet er niet in dat er een controle op ‘afzender’ plaats vindt. Doordat het technieken zijn die wereldwijd gebruikt worden, kunnen wij de techniek die ons deel van de dienst gebruikt, niet even aanpassen, want dan communiceert het niet meer met de rest van de wereld, en kan je niemand meer bellen/mailen buiten KPN.

Gelukkig zien we op e-mailgebied wel dat daarin eindelijk voortgang zit, en technieken zoals DKIM en DMARC ervoor zorgen dat e-mailspoofing steeds minder (en uiteindelijk helemaal niet meer) voor kan komen. Ik verwacht dat die veranderingen (naarmate de problemen groter worden) uiteindelijk ook wel in de techniek zal komen die gebruikt wordt voor telefonie, maar als provider in zo'n klein landje is het vrij lastig om daarin beweging te krijgen in de providers die in de rest van de wereld actief zijn.

Is het dan ook mogelijk dat er aankopen gedaan worden via roblox op mijn telefoon, terwijl ik er niets van weet? Ik heb een gigantische rekening gehad bij Tele2.

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Ricardo253, dat staat hier gelukkig los van. Je kunt daarover het beste even contact opnemen met Tele2

Of als je telefoonnummer zomaar ineens beschikbaar komt te staan in het landelijk systeem.

Heb ik nu nl. last mee en dat voor de 2x in 2 weken.

Het begon vorige week donderdag met sms van Vodafoon dat ze gezien hadden dat ik Vodafoon en Ziggo had, dus dat ik van hun dubbele data en mb's kreeg.

Gelijk hun gebeld en uitgelegd dat ik al 5 jaar gebruik maak van dit nummer, en verzocht als ik nog in hun systeem zat dankzij eerdere abbo met hetzelfde no, om mij daar uit te gooien, zodat ik geen sms reclame meer krijg. Zou men naar kijken. Krijg ik afgelopen maandag sms voicemail van voor mij onbekend nummer, en googel liet zien mijn opticien. Gecheckt en inderdaad ze hadden gebeld maar ik heb niet gehoord terwijl telefoon en smartwatch mij altijd netjes het laten horen.

Dacht dat het door mijn voicemail kwam en alle optie die ik vinden kon getest…...zonder resultaat.

Uiteindelijk naar KPN shop en medewerker mijn toestel laten controleren en was dus helemaal goed ingesteld. En de verwijzing naar Vodafoon erbij want daar kwam het echt vandaan.

Die gebeld met mijn vrouw haar prepaid Vodafoon toestel omdat ze mij niet kan bellen.

Na wat rondsnuffelen merkte ze al op dat mijn no ook door ander net in gebruik was genomen.

Zouden ze naar kijken en proberen op te lossen. Dus niet want donderdag weer een sms voicemail en nummer gelijk opgebeld en beste man vroeg mij of ik met 062******4 belde, ja dus en dat nummer gebruik ik al meer als 5 jaar. Oke zei hij ga gelijk naar de winkel en kunnen ze dit maar oplossen.

Vodafoon weer gebeld en gevraagd om mijn nummer niet te gebruiken. Zou opgelost worden en zou sms of mail krijgen als het klaar was. Niet dus en donderdagavond weer ff testen met vrouwtje haar gsm en warempel het werkte weer. Vanmiddag (16-7-21) ineens weer sms van Apple en Whatsapp met code en gelijk gedachte HET ZAL TOCH NIET en even later belletje van onbekend nummer die na mijn naam gehoord te hebben ophing. Ik dus gelijk net als donderdag weer terug bellen en kreeg ik vader aan die aan proberen was met zijn dochters nieuwe gsm omdat zei het niet klaar kreeg, omdat ik dus van Apple en Whatsapp de berichten had gekregen. Ik de zaak uitgelegd en ze zou gelijk terug gaan naar de winkel. Ik Vodafoon en KPN (heel vrolijk zoals u begrijpt misschien) gevraagd heb wat dit voor onzin is. KPN wijst naar Vodafoon en die naar KPN en in mijn ogen terecht. Want zolang KPN mijn nummer niet vrij geeft kan een andere provider niet zien dat het nummer beschikbaar is. Heb aangegeven bij KPN en Vodafoon dat dit opgelost moet worden, anders dan zeg ik mijn abbo op en stop mijn vrouw haar prepaid, omdat ik dan met deze 2 niets meer te maken wil hebben want ben nu na heel veel chats en telefoontjes er wel een beetje (boel) klaar mee.

Lang leve het computer tijdperk pfffffff

 

Ook ik heb een probleem met spoofing!

Ook mijn mobiele telefoonnummer word door iemand anders illegaal gebruikt, waarna voor mij onbekende personen (welke met mijn mobiele nummer gebeld zijn), mij bellen om dit te verifiëren. Mijn nummer eindigt op ....6543.

Ik mag hopen dat mijn provider dit probleem in de toekomst op kan en gaat oplossen.

Mvg R.

 

Bij mij was het dus geen spoofing. Gewoon een no. wat in gebruik is toch weggeven aan iemand. Heb zelfs contact gehad met ACM omdat die de nummers beheren/bewaken en die zouden het ook proberen uit te zoeken hoe dit kon. Gelukkig nog geen last weer gehad. Maar probeer contact op te nemen met mensen die gebeld hebben, want zo kwam ik erachter dat mijn no. dus in de winkel was weggeven.