Beantwoord

Ik kreeg een bericht om gegevens bij te werken, is dat wel echt?

  • 7 February 2024
  • 9 reacties
  • 409 keer bekeken

Kreeg gisteren om 01:27 via +4915203925977 een bericht dat ik op de website : https://mijnkpn-service.com mijn gegevens moest bijwerken om de KPN diensten te kunnen blijven  gebruiken.  Klopt dit wel of is dit fraude ??

Met vriendelijke groet,

Roelof

icon

Beste antwoord door RBxx 7 February 2024, 11:16

Bekijk origineel

9 reacties

Reputatie 7
Badge +21

Dit heeft alle tekenen van fraude/phishing. Niet op reageren en vooral niet op linkjes klikken.

Echte berichten van KPN komen niet van een buitenlands nummer en jouw gegevens bewerk je alleen op de KPN website: mijn.kpn.com en nergens anders.

Reputatie 7
Badge +7

Dit zijn zeer duidelijke phising berichten. Landencode 49 is Duitsland en zover ik weet is KPN daar niet actief. Uiteraard geen enkel linkje aanklikken of bekijken. Vervolgens blokkeren, en verwijderen!

Goedemorgen Fritz,

Dank je wel voor je snelle reactie. 

Vond het zelf ook al vreemd dat het bericht met het telefoonnummer uit Duitsland bij mij binnenkwam.

Normaal staat er KPN. Weet nu wat mij te doen staat en verwijder en blokkeer e.e.a.

Nogmaals dank voor je reactie.

Roelof.

Zojuist een zelfde soort bericht ontvangen van +33786119228….  Nu dus een frans telefoonnummer.

Reputatie 7
Badge +7

Ook dit zijn zeer duidelijke phising berichten. Landencode 33 is inderdaad Frankrijk en ook daar is KPN niet actief. Advies blijft hetzelfde: Uiteraard geen enkel linkje aanklikken of bekijken. Vervolgens blokkeren, en verwijderen!

Reputatie 7
Badge +21

Het advies blijft duidelijk. Niet op reageren, niet op linkjes klikken en het bericht direct weggooien.

Blokkeren van het nummer is m.i. zinloos, dat nummer zie je waarschijnlijk nooit meer terug.
Belangrijker is het herkennen en wat je (niet) doet.

Kpn stuurt geen sms en al helemaal geen WhatsApp. En zeker niet vanaf buitenlandse nummers.

De link is ook vals. Ga uitsluitend via http://kpn.com naar MijnKPN. Of gebruik de app. De enige echte link is mijn.kpn.com.

En voor de helpdesk kpn.com/service

Kpn zelf zal, net als de bank, nooit links gebruiken hiervoor in mailings.

Reputatie 7
Badge +12

Wat ik bijzonder vindt is dat service.com te koop is en de website in de sms niet bestaat… Maar inderdaad, voor consumenten doet KPN helemaal niks buiten Nederland en zal dan ook zeker niet communiceren met buitenlandse nummers. 

Ik kreeg dit bericht van een Nederlands nummer: +31623276270.

Stom genoeg herkende ik niet direct dat 'mijnkpnservice' geen normale kpn domeinnaam is. Behalve dat ik weer iets wakkerder ben had het geen gevolgen, want het adres verwees door naar google.com

Reageer