Beantwoord

Is deze mail van KPN Phishing?

  • 11 August 2023
  • 7 reacties
  • 83 keer bekeken

 

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 11 August 2023, 07:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Klaske65 ,

Dit ziet er inderdaad niet betrouwbaar uit.

Het is te controleren door het afzendadres te checken. Dat moet eindigen op kpn.com en dat zal hier ongetwijfeld niet zo zijn. 
 

Advies: De mail verder niet openen, en zeker nergens op klikken. En de mail weggooien….

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @Klaske65, welkom hier. 

Dat heb je scherp opgemerkt zo op de vroege ochtend. Dit is inderdaad niet afkomstig van ons. Dit is phishing. Niet op klikken, maar meteen verwijderen.

 

Reputatie 7

Is deze mail al doorgegeven aan het Abuse team.

Ik zie hem immers nog niet op de site voor valse mails vermeld worden.

@Dennis ABD?

Reputatie 7
Badge +9

Dit is overigens geen mail maar een scam/phishing website die geopend wordt. Vermoedelijk via malafide advertenties op (vaak buitenlandse) websites. 

Ik heb ook nog nooit e-mails letterlijk zien aftellen :p

Aan de domein die op .space eindigt is duidelijk te zien dat dit geen KPN is. 

Reputatie 7
Badge +7

Is deze mail al doorgegeven aan het Abuse team.

Ik zie hem immers nog niet op de site voor valse mails vermeld worden.

@Dennis ABD?

Het is geen mail, dus nee. Het internet stikt van dit soort rommel die je een “advertentie” laten zien met een merk op basis van je IP. Hier is eigenlijk niets tegen te doen, anders dan een ad blocker gebruiken. Iets wat sowieso aan te raden is.

Reputatie 7

Is deze mail al doorgegeven aan het Abuse team.

Ik zie hem immers nog niet op de site voor valse mails vermeld worden.

@Dennis ABD?

Het is geen mail, dus nee. Het internet stikt van dit soort rommel die je een “advertentie” laten zien met een merk op basis van je IP. Hier is eigenlijk niets tegen te doen, anders dan een ad blocker gebruiken. Iets wat sowieso aan te raden is.

En filtert de anti malware DNS server van KPN het domein achter deze "advertentie" er ook niet uit?

Reputatie 7
Badge +7

De anti malware DNS richt zich voornamelijk op c2 servers, daadwerkelijke malware dus. Los daarvan zal het domein wel eerst herkend moeten worden, dit is dan ook nooit 100% effectief zijn. Zeker gezien advertenties als dit zeer snel van domein wisselen.