Beantwoord

Is het handig zowel de KPN Malwarefilter als MS Smartscreen aan te hebben?

  • 29 July 2023
  • 6 reacties
  • 77 keer bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Ik heb het KPN Malwarefilter aanstaan, daarnaast heb ik nog een virusscanner met een anti malware  verhaal en dan ook nog eens Smartscreen van Windows. Ik heb Smartscreen van Microsoft, zowel voor Windows als voor de Edge Browser uitgezet. Ben ik nu nog wel goed bezig??

icon

Beste antwoord door wjb 2 August 2023, 22:00

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

6 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Hi @Willem6405, goede vraag. 

Nee, dit is niet handig. Ongeacht welke je precies gebruikt zullen ze ergens in de weg lopen en dit dus overbodig. Hou het gewoon op 1 van de 3, dan ben je goed beschermd. Daarnaast is het altijd van belang om het goede verstand te gebruiken voordat je ergens op klikt. Kijk bijvoorbeeld in de e-mails van welk adres een bericht komt.

Een voorbeeld. Stel dat je een bericht van  ABN Amro krijgt maar de afzender ie een Gmail account, dan weet je op voorhand dat dit niet klopt. Klik ook niet zomaar op de links in e-mails om in loggen. Bezoek de website zelf en log daar in. 

Hallo @Alex_P en @Willem6405 in de krant van vandaag staat een artikel over cybercrime en AI.

Dat criminelen steeds handiger worden en dat nep en echt zo goed als niet meer te onderscheiden zijn.

Zij (de cyberdeskundigen dus), adviseren om nooit meer op een link in een mail te klikken. ook al ziet de mail er zo vertrouwd en degelijk uit.

Er zijn immers altijd manieren om de bewuste site toch te benaderen, wel via een omweg en iets meer moeite, maar dan wèl veilig.

Misschien ook een idee voor KPN om geen links meer in mails mee te sturen, maar op een andere manier te verwijzen.

Hoe staat abuse@kpn.com daar tegenover?

 

 

Reputatie 7
Badge +24

Ik kijk @Dennis ABD even aan Jan wat de links in de mails betreft. 

Heren, dank u. Van MS ben ik wat minder gecharmeerd van, dus ik laat het KPN malwarefilter en de F-Secure hun werk doen en ik gebruik uiteraard mijn gezonde verstand..

Reputatie 7

Hou het gewoon op 1 van de 3, dan ben je goed beschermd.

Het KPN malwarefilter beschermt jouw werkstation niet, het zorgt er alleen voor dat de DNS server de domeinen waarop malafide praktijken geconstateerd zijn niet resolved (geen IP adres teruggeeft) waardoor de site niet benaderd kan worden via een URL.

Het KPN malwarefilter alleen geeft dus volstrekt onvoldoende bescherming en het “advies” om het gewoon op 1 van de 3 te houden is wat mij betreft dan ook onjuist.

Een lokaal malwarefilter is wat mij betreft een absolute must en om het filteren van domeinen aan één partij over te laten (F-Secure) is mijns inziens ook niet verstandig.

 

LET OP: Als je de DNS server in jouw Experia/KPN Box of eigen router anders instelt dan heeft die hele KPN Malwarefilter geen enkele functie meer.

Weet ook dat er best veel toepassingen/apps zijn die hard-coded een andere DNS server gebruiken (meestal die van Google op 8.8.8.8) en daarmee de KPN Malwarefilter omzeilen.

Ik heb in mijn EdgeRouter dan ook rules vastgelegd die DNS requests aan andere DNS servers dan de door mijzelf geconfigureerde DNS servers omleiden naar de DNS server/forwarder op mijn eigen router.

Reputatie 7
Badge +7

Ik heb niets toe te voegen aan wat WJB zegt. Het KPN Malwarefilter heeft zeker een plaats, en kan hel veel aan de beveiliging toevoegen. Dit is echter geen vervanging voor een virusscanner daar niet ieder malware domein per direct bekend is.