Vraag

KPN veilig gebruikt 25GB aan geheugen

  • 13 February 2023
  • 9 reacties
  • 93 keer bekeken


Mijn KPN veilig (F-Secure) lijkt ruim 25Gb aan geheugen te gebruiken. Ik heb de browser plugin al uitgeschakeld maar zonder effect. Overigens geeft de applicatie aan dat de database out of date is maar als ik op Update klik gebeurt er niets (de melding komt binnen enkele seconden weer terug). Hoe kan het dat deze app zoveel intern geheugen nodig heeft? Nu is mijn MacBook constant swapfile aan het gebruiken om het geheugen uit te breiden..

 

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

9 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Nivvle ,

Mijn advies is om KPN Veilig te verwijderen van je iMac. Apple zelf zorgt al voor voldoende beveiliging bij een normaal gebruik van jouw Macbook.  

Bijkomend voordeel is dat jouw PC weer wat sneller wordt. 

 

Je geeft beperkte informatie - o.a. welk besturingssysteem je gebruikt

Bij Mojavo is waarschijnlijk F-Secure Xfence de oorzaak van je problemen. Deze kunt je onder instellingen uitzetten. 

Indien je bv Adguard gebruikt is bekend dat deze problemen geeft met F-Secure. 

Je geeft beperkte informatie - o.a. welk besturingssysteem je gebruikt

Bij Mojavo is waarschijnlijk F-Secure Xfence de oorzaak van je problemen. Deze kunt je onder instellingen uitzetten. 

Indien je bv Adguard gebruikt is bekend dat deze problemen geeft met F-Secure. 

Je geeft beperkt aan welke informatie je graag zou willen zien ;) Wat zou je helpen om de vraag beter beantwoorden?

Ik zit op MacOs 13.1 (Ventura). Na een restart zit ik tussen de 2 en 4Gb voor dat process. Is F-Secure Xfence onderdeel van KPN Veilig en zo ja, waar kan ik die uitzetten? Ik heb deze namelijk niet afzonderlijk geïnstalleerd (maar KPN Veilig is volgens mij F-Secure whitelabeled).

Adguard oid gebruik ik niet, alleen de default Mac-apps. Geeft dat meer complete informatie?

Hallo @Nivvle ,

Mijn advies is om KPN Veilig te verwijderen van je iMac. Apple zelf zorgt al voor voldoende beveiliging bij een normaal gebruik van jouw Macbook.  

Bijkomend voordeel is dat jouw PC weer wat sneller wordt. 

 

Hmm waarom zou KPN dan KPN Veilig speciaal voor Mac maken / beschikbaar stellen? Wat is de visie van KPN hierop (waarin KPN Veilig additioneel zou voorzien)?

Reputatie 7
Badge +12

Ik heb wel ideeën waarom KPN Veilig voor Mac is uitgebracht maar ga daar niet over speculeren. Ja het zal heus iets doen, ik geloof niet dat het bloatware is maar persoonlijk vindt ik een virusscanner voor Apple producten zeer overbodig.

iPhoned heeft hier ook een goed artikel over. 

Je geeft beperkte informatie - o.a. welk besturingssysteem je gebruikt

Bij Mojavo is waarschijnlijk F-Secure Xfence de oorzaak van je problemen. Deze kunt je onder instellingen uitzetten. 

Indien je bv Adguard gebruikt is bekend dat deze problemen geeft met F-Secure. 

Je geeft beperkt aan welke informatie je graag zou willen zien 😉 Wat zou je helpen om de vraag beter beantwoorden?

Ik zit op MacOs 13.1 (Ventura). Na een restart zit ik tussen de 2 en 4Gb voor dat process. Is F-Secure Xfence onderdeel van KPN Veilig en zo ja, waar kan ik die uitzetten? Ik heb deze namelijk niet afzonderlijk geïnstalleerd (maar KPN Veilig is volgens mij F-Secure whitelabeled).

Adguard oid gebruik ik niet, alleen de default Mac-apps. Geeft dat meer complete informatie?

KPN veilig is inderdaad een White Label van F-secure wat een prima virusscanner is. 

Ga naar voorkeuren en hier zie je als het goed is F-Secure XFENCE staan. Zet deze uit en kijk wat het geheugen dan doet. 

 

Je geeft beperkte informatie - o.a. welk besturingssysteem je gebruikt

Bij Mojavo is waarschijnlijk F-Secure Xfence de oorzaak van je problemen. Deze kunt je onder instellingen uitzetten. 

Indien je bv Adguard gebruikt is bekend dat deze problemen geeft met F-Secure. 

Je geeft beperkt aan welke informatie je graag zou willen zien 😉 Wat zou je helpen om de vraag beter beantwoorden?

Ik zit op MacOs 13.1 (Ventura). Na een restart zit ik tussen de 2 en 4Gb voor dat process. Is F-Secure Xfence onderdeel van KPN Veilig en zo ja, waar kan ik die uitzetten? Ik heb deze namelijk niet afzonderlijk geïnstalleerd (maar KPN Veilig is volgens mij F-Secure whitelabeled).

Adguard oid gebruik ik niet, alleen de default Mac-apps. Geeft dat meer complete informatie?

KPN veilig is inderdaad een White Label van F-secure wat een prima virusscanner is. 

Ga naar voorkeuren en hier zie je als het goed is F-Secure XFENCE staan. Zet deze uit en kijk wat het geheugen dan doet. 

 

Waar zie je deze setting? Als ik in de preferences van KPN Veilig ga zie ik die niet staan. Als ik daar alles uitvink blijft het geheugengebruik nog steeds hetzelfde (op dit moment 4 Gb). Het lijkt erop dat hoe langer ik mijn Mac gebruik zonder reboot, hoe meer het geheugengebruik (en dus de swap used) oploopt. Lijkt me niet de bedoeling om ineens m’n laptop dagelijks te moeten rebooten om dat te voorkomen…

Misschien dat ik alsnog de suggestie van @Ik_Combineer ga volgen en het helemaal ga verwijderen...

Ik lees hier nu ook dat het in de 19.0 versie van F-Secure is opgelost. Echter update mijn KPN veilig niet verder dan 18.4… Is dat af te dwingen?

 

https://community.f-secure.com/en/discussion/125833/fscxfenced-deepguards-background-process-eating-too-much-ram

Reputatie 7
Badge +28

Nee, de softwareversies van KPN Veilig verschijnen over het algemeen enkele weken later. Die kun je niet eerder downloaden.Â