Beantwoord

KPN Veilig netwerk thuis vs KPN Malwarefilter

  • 8 April 2024
  • 2 reacties
  • 59 keer bekeken

Beste forumleden,

 

Kan iemand aan mij uitleggen wat het verschil is tussen KPN Veilig netwerk thuis en KPN Malwarefilter?

 

Van wat ik nu kan zien;

Beide lijken op DNS gebaseerde filters alleen lijkt de meerwaarde in KPN Veilig netwerk thuis de rapportage te zijn. Verder lijkt het erop dat de DNS server van KPN Veilig netwerk thuis geen IPv6 adres heeft en de DNS server van KPN malware filter wel.

icon

Beste antwoord door Berrie_Kaas 8 April 2024, 08:26

Bekijk origineel

2 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Beste forumleden,

Kan iemand aan mij uitleggen wat het verschil is tussen KPN Veilig netwerk thuis en KPN Malwarefilter?

Van wat ik nu kan zien;

Beide lijken op DNS gebaseerde filters alleen lijkt de meerwaarde in KPN Veilig netwerk thuis de rapportage te zijn. Verder lijkt het erop dat de DNS server van KPN Veilig netwerk thuis geen IPv6 adres heeft en de DNS server van KPN malware filter wel.

 

Reputatie 7

Bij de KPN malwarefilter kan je helemaal niets instellen terwijl je bij KPN Veilig Netwerk Thuis zelf URL filters kunt instellen en zo websites kunt blokkeren. De vraag is of je dat zinvol vindt. Zelf zie ik de meerwaarde daarvan niet want het is mijns inziens onbegonnen werk om zelf een lijst te onderhouden welke sites geblokkeerd moeten worden.

Daarnaast kan je met KPN Veilig Netwerk Thuis filters zetten op de zoekresultaten die getoond mogen worden. Dit zou best handig kunnen zijn als je jouw gezinsleden wilt beschermen tegen bepaalde content.

 

Let op: Mobiele apparaten die via 4/5G communiceren worden niet beschermd door KPN Veilig Netwerk Thuis. Daarnaast zien we helaas ook IoT apparaten die hard-coded een andere DNS server gebruiken en zo dus ook de beveiliging van tools als de KPN malwarefilter en KPN Veilig Netwerk Thuis zullen omzeilen. Ik heb op mijn EdgeRouter dus ook nog ingesteld staan welke DNS servers ik accepteer en leid ik DNS requests naar die DNS server om naar de antimalware DNS server van Cloudflare. Zo gaan DNS verzoeken richting een DNS server van Google dus alsnog naar de antimalware DNS server van Cloudflare. Ik vraag me af of KPN Veilig Netwerk Thuis ook zo ver gaat.

Weet je overigens dat zelfs de TV ontvangers van KPN zich schuldig maken aan het omzeilen van de DNS servers die op de router ingesteld staan? Ook die apparaten sturen soms DNS requests naar 8.8.8.8 (Google}.

Reageer