Vraag

Lijst van websites die door KPN worden geblokkeerd?

  • 26 March 2024
  • 12 reacties
  • 185 keer bekeken

Bestaat er een lijst van websites die door KPN worden geblokkeerd?


12 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Dat zijn als het goed is allen de sites waar de rechter uitspraak gedaan heeft. PirateBsy en recent:

https://tweakers.net/nieuws/220144/nederlandse-providers-moeten-grote-illegale-e-bookdownloadplatforms-blokkeren.html

 

 

Reputatie 7
Badge +9

@Ernst-Jan Er zijn ook sites die door geen uitspraak van een rechter geblokkeerd zijn, maar politiek motiveert.

https://tweakers.net/nieuws/194076/vodafoneziggo-t-mobile-en-kpn-blokkeren-websites-van-rt-en-sputnik-news.html

Helder en dank voor de reacties. Het zou KPN sieren als het dit soort informatie transparant voor zijn klanten zou maken.

Reputatie 7
Badge +7

@Ernst-Jan Er zijn ook sites die door geen uitspraak van een rechter geblokkeerd zijn, maar politiek motiveert.

https://tweakers.net/nieuws/194076/vodafoneziggo-t-mobile-en-kpn-blokkeren-websites-van-rt-en-sputnik-news.html

In het artikel lees je dat het OM het wel doorgeven als strafbaar feit zou zien en zou handhaven. Ik heb niet gelezen over een rechtszaak inderdaad, maar politiek gemotiveerd was het niet. Een verbod in de EU was de basis.

Met als kanttekening dat alle wetgeving politiek gemotiveerd is, immers de regering is de wetgever.

 

Reputatie 7
Badge +9

In het artikel lees je dat het OM het wel doorgeven als strafbaar feit zou zien en zou handhaven. Ik heb niet gelezen over een rechtszaak inderdaad, maar politiek gemotiveerd was het niet. Een verbod in de EU was de basis.

Met als kanttekening dat alle wetgeving politiek gemotiveerd is, immers de regering is de wetgever.

Met de dreiging van OM blokkeerden de provider de nieuwswebsites zonder toetsing van een rechter, dat is voorbarige gehoorzaamheid.

De websites worden niet verboden in EU maar zenderlicenties van RT en Sputnik waren ongeldig verklaart door een besluit van Europese Commissie, dus geen wet.

In NL zijn wetgevende organen 1. en 2. kamer en regering. Dat betekent dat een wetvoorstel van de regering moet door de meerderheid van 1. en 2. kamer bekrachtigt. De EU parlement was buiten spel gezet. Het was geen rechtmatige verbod.

 

Reputatie 7
Badge +7

In het artikel lees je dat het OM het wel doorgeven als strafbaar feit zou zien en zou handhaven. Ik heb niet gelezen over een rechtszaak inderdaad, maar politiek gemotiveerd was het niet. Een verbod in de EU was de basis.

Met als kanttekening dat alle wetgeving politiek gemotiveerd is, immers de regering is de wetgever.

Met de dreiging van OM blokkeerden de provider de nieuwswebsites zonder toetsing van een rechter, dat is voorbarige gehoorzaamheid.

De websites worden niet verboden in EU maar zenderlicenties van RT en Sputnik waren ongeldig verklaart door een besluit van Europese Commissie, dus geen wet.

In NL zijn wetgevende organen 1. en 2. kamer en regering. Dat betekent dat een wetvoorstel van de regering moet door de meerderheid van 1. en 2. kamer bekrachtigt. De EU parlement was buiten spel gezet. Het was geen rechtmatige verbod.

 

Ik weet hoe ons politieke stelsel werkt. In mijn tijd werd dat gelukkig nog gedoceerd.

Over de rechtmatigheid van deze situatie kan ik niet oordelen. Maar voor een overheid die bepaalt wat haar burgers mogen/kunnen zou ik niet kiezen. PirateBay afsluiten kan ik billijken, dat ligt anders. 

Reputatie 7
Badge +8

Ik kan mij herinneren toen XS4ALL nog XS4ALL was, dat zij op hun blokkade webpagina een link hadden staan naar een lijst met alle geblokkeerde pagina's. Jammer dat KPN er minder transparant over is.

Reputatie 7
Badge +9

Over het wel en niet blokkeren van de websites is door onze juridische afdeling uitgebreid onderzoek gedaan, en ik heb er alle vertrouwen in dat zij tot de juiste conclusie gekomen zijn.

Ik kan mij herinneren toen XS4ALL nog XS4ALL was, dat zij op hun blokkade webpagina een link hadden staan naar een lijst met alle geblokkeerde pagina's. Jammer dat KPN er minder transparant over is.

In die tijd had ook KPN het gewoon op de vangpagina staan, dus mocht je punt hierin zijn dat Xs4all hier anders mee omging dan KPN, dan is dat simpelweg een verkeerde conclusie. Er is voor het wel/niet publiceren van de lijst een afweging gemaakt tussen hoeveel werk erin zit (veel), en hoeveel mensen dit eigenlijk echt willen weten (bijna niemand). Men mag altijd de vraag stellen natuurlijk, mits geinteresseerd.

Uiteindelijk is het ook zo dat alle blokkades die er zijn, gedaan worden door elke Nederlandse provider. dus het is niet een ding die je kunt gebruiken als afweging om een bepaalde provider te kiezen.

Reputatie 7
Badge +9

Over het wel en niet blokkeren van de websites is door onze juridische afdeling uitgebreid onderzoek gedaan, en ik heb er alle vertrouwen in dat zij tot de juiste conclusie gekomen zijn.

Over het blokkeren van piraten sites vallen niet te discussiëren, daar is een wettelijke grondslag (rechterlijke uitspraak). Maar het blokkeren van nieuwswebsites war geen wettelijke grondslag. Of heb Nederland zoiets als in USA "National Security Letter”, waar overheid kan bedrijven dwingen iets te doen en toch moeten ze zwijgen.

Dat de ze geen zenderlicentie meer hebben maken hun websites nog niet illegaal. Australië of Indië hebben ook geen zenderlicentie in EU, maar hun websites zijn niet geblokkeerd.

Ik vind het jammer dat KPN niet voor klanten en vrije meningsuiting en tegen censuur vocht, maar achter het alibi "alle ander providers doen ook” verbergt.

Reputatie 7
Badge +7

Over het wel en niet blokkeren van de websites is door onze juridische afdeling uitgebreid onderzoek gedaan, en ik heb er alle vertrouwen in dat zij tot de juiste conclusie gekomen zijn.

Over het blokkeren van piraten sites vallen niet te discussiëren, daar is een wettelijke grondslag (rechterlijke uitspraak). Maar het blokkeren van nieuwswebsites war geen wettelijke grondslag. Of heb Nederland zoiets als in USA "National Security Letter”, waar overheid kan bedrijven dwingen iets te doen en toch moeten ze zwijgen.

Dat de ze geen zenderlicentie meer hebben maken hun websites nog niet illegaal. Australië of Indië hebben ook geen zenderlicentie in EU, maar hun websites zijn niet geblokkeerd.

Ik vind het jammer dat KPN niet voor klanten en vrije meningsuiting en tegen censuur vocht, maar achter het alibi "alle ander providers doen ook” verbergt.

Het is natuurlijk niet voor niets dat RT en Sputnik hun rechten in de EU verloren. Begrijp me goed, ik ben er niet voor, maar het zijn natuurlijk wel stations van de agressor Rusland. Waarop verschrikkelijke uitspraken te zien waren zoals het inzetten van nucleaire wapens op de haven Rotterdam. De propaganda kanalen van Putin handhaven in de EU was discutabel. Enig begrip heb ik daar wel voor.

Reputatie 7
Badge +9

Hi @TDN ,

Hier is de wettelijke grondslag.

Ik vind het jammer dat KPN niet voor klanten en vrije meningsuiting en tegen censuur vocht

 

Wij zijn geen voorstander van censuur, en zijn van mening dat een provider in dit soort discussies geen partij hoort te zijn. In de eerdergenoemde case met Brein is het ook zeker zo geweest dat we als Nederlandse providers in een goeie samenwerking naar de rechter geweest zijn, om die ervan te overtuigen dat dergelijke blokkades niet wenselijk zijn. Maar om nu de Nederlandse staat of de Europese Unie aan te gaan klagen om een wet die ze ingevoerd hebben, is natuurlijk niet zo zinvol.

 

maar achter het alibi "alle ander providers doen ook” verbergt.

 

Dat doen we niet, en dat heb ik ook nergens gesteld. Ik heb gesteld dat deze wetenschap niet iets is wat zinvol is om mee te nemen in de afweging over welke provider je kiest, omdat ze het allemaal doen.

Reputatie 7
Badge +9

Ik kan mij herinneren toen XS4ALL nog XS4ALL was, dat zij op hun blokkade webpagina een link hadden staan naar een lijst met alle geblokkeerde pagina's. Jammer dat KPN er minder transparant over is.

KPN zou bij de overname het beste van XS4All meenemen in haar bedrijf. We weten inmiddels dat het beste van XS4All, waaronder deze lijst, door het putje is gegaan.

Reageer