Nog steeds is Bankiersbeveiliging in Firefox niet zichtbaar

  • 13 December 2022
  • 11 reacties
  • 153 keer bekeken

De titel zegt het al, ik zie nog steeds geen groene rand voor bankiersbeveiliging in FireFox en dat is al een paar maanden zo. Alles (FireFox + Add-on) al een paar keer geüpdatet dus daar kan het niet aan liggen. In KPN-Veilig staan alle betreffende opties aan. Ook op een andere laptop zelfde resultaat.
In Chrome werkt het wel maar die wil niet meer updaten omdat mijn OS Win7 is.
Andere berichten over dit probleem zijn al van 2 jaar geleden maar geven mij geen antwoord.
(Bij het internetbankieren let ik natuurlijk wel op het slotje).
Wat ik nu wil weten is: Werkt die beveiliging nu wel of niet?


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

11 reacties

Reputatie 2

Dag Marieke,

Tot voor kort gebruikte ik ook nog windows 7 Pro en had ik ook dit probleem, dat ik toen heb opgelost. Mijn advies is : open Firefox en klik rechts bovenin op de 3 liggende streepjes. In het vertikaal uitgeklapte menu ga naar Instellingen . Ga in dat menu naar Extensies & Thema's en kijk daar of de extensie van KPN Veilig of F-Secure aanwezig is. Is dat niet het geval kopieer de volgende link :  https://download.sp.f-secure.com/online-safety/fs_firefox_https.xpi . Plak deze in de adresbalk van Firefox en druk op Enter. Volg de instructies in de dan opkomende pagina ('s) en kijk daarna of de extensie van f-secure ingeladen is in Firefox, dat is dus in Extensies & Thema's onder het hoofd Extensies beheren. Deze extensie zal dan ergens bovenin staan. Als dit gelukt is zou het groene kader bij het inladen van een bank-webpagina aan de buitenkant van je beeldscherm moeten verschijnen, net als in Chrome. Volgens de software is de beveiliging dan werkend. De laatste versie van KPN Veilig is naar mijn weten 18.4.

Ik hoop dat je met mijn verhaal tot een oplossing komt. Hoor graag of het gelukt is.

RudolfV1

Zoals ik al vertelde heb ik alles geüpdatet volgens de regels. Eens in de paar weken doe ik dat in de hoop dat het dan goed komt, nee, dus. Ook al eens het hele programma KPN-Veilig verwijderd zonder resultaat. - Laatste versies zijn dus geïnstalleerd en gaat door de regel automatisch.
Mijn vraag is: Ben ik nu wel of niet beveiligd tijdens het internetbankieren?

Reputatie 2

Zolang je geen groen kader met een groen vinkje aan de bovenzijde voor bankiersbeveiliging ziet bij het openen van een website voor online bankieren, ben je niet beveiligd tijdens het internetbankieren. Dat is mijn interpretatie van het programma KPN Veilig en dus mijn antwoord op je vraag. Ik verwijs hierbij naar de volgende link van F-secure : https://help.f-secure.com/product.html#home/safe-windows/latest/nl/task_E2F07DB214B444C5BB1972D602DECF96-safe-windows-latest-nl  . Ik heb in je laatste antwoord niets vernomen over of de extensie van KPN Veilig wel of niet is ingeladen in Firefox. Dat er kennelijk ook zaken niet automatisch kunnen gaan bij het installeren van KPN Veilig , kun je dus verhelpen door de link uit mijn eerste reactie te plaatsen in het adresvak van Firefox en een Enter te geven. Meer kan ik er niet over vertellen.

Wat ik al vertelde is dat dat de extensie is geladen in FireFox (doe ik voor de zekerheid handmatig) ook de link nog even gebruikt. KPN-Veilig heeft ook het laatste versie nr. en staat op Bankierbeveiliging ingesteld. -- Omdat dit ook op een andere laptop met Win7 voorkomt vraag ik me dus af of dit een Win7 dingetje is en of er meer mensen hiermee zitten. De laatste berichten zijn van 2 jaar geleden.
Ik heb nog een Win10 staan - en ga daar ook eens kijken.

 

Op de site van F-Secure staat nog het volgende om te controleren of de beveiliging aanstaat:

‘U kunt controleren of de browserextensie is ingeschakeld door de volgende testpagina in uw browser te openen: https://unsafe.fstestdomain.com. Als de productblokkeringspagina wordt geopend, is de browserextensie in gebruik.’

Ik zag dus bij deze test wel de blokkeringspagina met de tekst ‘Beveiligde verbinding mislukt', maar nog geen groene rand.

In Win10 is het goed gekomen met de nodige moeite, dat wel.
Een paar keer was de Add-On in Firefox gewoon verdwenen…
Na een paar updates van Firefox lukte het (ik geruik die laptop niet zo vaak).
Maar in Win7 nog steeds niets… tenminste geen groene rand.
Verder schijnt hij het te doen, het logo staat op de werkbalk en
de link naar de controle site geeft ook het goede antwoord.

Reputatie 2

Dag Marieke,

Zoals je merkt volg ik je ervaringen. XS4 in je naam geeft waarschijnlijk aan dat je abonnee was bij XS4ALL. Zelf was ik dat ook. Je hebt niet stil gezeten met uitproberen. In je voorlaatste reactie schreef je  : Ik zag dus bij deze test wel de blokkeringspagina met de tekst ‘Beveiligde verbinding mislukt', maar nog geen groene rand.  Als de beveiligde verbinding is mislukt door het gebruik van de testlink, zal er geen groene rand verschijnen, zo denk ik. De testlink zorgt er denk ik voor dat je naar een niet veilige website gaat en de verbinding niet veilig is, daarom ook geen groene rand. Zelf heb ik het nog nooit zo uitgeprobeerd. Verder las ik dat Firefox in 2023 de ondersteuning stopt voor windows 7 (waarschijnlijk augustus) Dus naar windows 10 gaan lijkt me logisch. Zelf heb ik een maand terug windows 7 pro ( met een licentie) omgezet naar windows 10 pro . Dit is in 2022 nog kosteloos, en de tijd die met de omzetting gemoeid was , was iets meer dan een uur.  Stel wel al je persoonlijke bestanden veilig op een USB stick of een externe harde schijf, want die ben je waarschijnlijk allemaal kwijt na de omzetting.

Ik heb een mooie Sony Vaio met Win10 voor scannen + printen en daar wordt ik niet altijd vrolijk van.
Dus ga ik liever op mijn Asus 17” core7, 8GB geheugen + 2 interne harddisks verder.
Helaas heeft Microsoft besloten dat die setup te oud is voor Win10 !!! - Ik werk er echt lekker op…
Zo wordt alles beetje voor beetje afgebroken…
Nou we zullen wel zien…

Reputatie 2

Heel vervelend dat je ASUS niet geschikt is voor windows 10 . Je raakt een beetje gehecht aan een apparaat dat je niet in de steek laat. Helaas zitten we opgescheept met systeemsoftware van Microsoft die ons dicteert en bepaalt wat we moeten doen en ons steeds meer in zijn greep krijgt. En heel veel bekende software (app's) is alleen geschreven voor een windows omgeving. Gewenning betekent dan vaak ook er toe veroordeeld te zijn. Veel sterkte en geluk toegewenst en ik hoop dat je nog een tijdje plezier mag beleven aan je ASUS apparaat. En dan misschien maar een andere oplossing kiezen voor veilig internetten in plaats van KPN Veilig.

--- Probleem opgelost tot zover ---
(Win7) Nadat ik even DuckDuckGo had uitgeschakeld kreeg ik uiteindelijk de groene rand
te zien bij het internetbankieren. Daarna weer ingeschakeld en dat ging nog steeds goed.
Bij Win10 ging het ook allemaal niet vanzelf: Add-On geïnstalleerd + kijken of alles goed stond
waarna deze bij een volgende Firefoxstart gewoon was verdwenen! Toen had ik DuckDuckGo
even uitgeschakeld waarna het allemaal goed kwam, ook na het weer inschakelen van DDG.

 

Reputatie 2

Hier merk je dus de beïnvloeding van software op andere software. Het is bijna onmogelijk om dat van te voren te zien of te weten. DDG heeft dus kennelijk invloed op of blokkeert de werking van de extensie van KPN Veilig (is maar een constatering). De volgorde van inschakelen is dus ook van belang. Teveel zorgen voor beveiliging of privacy, want dat is het gebruik van DDG, kan dus tot vervelende gevolgen leiden. Zelf gebruik ik Duck Duck Go niet. Op mijn computer heb ik twee accounts , één met gebruikersrechten (beperkte toegang) voor het gewone werk, zoals office , email en gewoon internet. Het andere account heeft administratorrechten en gebruik ik voornamelijk voor internetbankieren, belastingdienst , maar geen bezoek aan "alledaagse” websites. Zo probeer ik ook voor veiligheid te zorgen met strikt gescheiden omgevingen, maar of het altijd werkt, dat is wel de vraag. Niets is zeker, ook een groen kader niet. In een eerder geval van een deelnemer bleek de Triodosbank met ingeschakelde bankiersbeveiliging geblokkeerd en andere banken wel toegankelijk. Na een paar weken was er ineens weer toegang, maar een uitleg ontbreekt mij tot nu toe.  

Proficiat met je oplossing.