Beantwoord

Per ongeluk geklikt in phishing mail van 'Odido', wat nu?

  • 14 March 2024
  • 7 reacties
  • 141 keer bekeken

Goededag,

Gisteren heb ik een bericht via e-mail ontvangen: ODIDO, overzetten simkaart naar eSim. Bedankt voor het overzetten van simkaart naar eSim. 
Klik op annuleren als u niet akkoord gaat. Door een te snelle reactie heb ik per ongeluk op annuleren geklikt. Omdat het niet goed voelde heb ik het volgende gedaan: wachtwoord MijnKPN gewijzigd (abonnement thuis + mobiele telefoons), simcode gewijzigd, wachtwoord mobiele telefoons (ik neem aan dat dit het wachtwoord is gekoppeld aan Gmail.com account) en wachtwoorden van onze IPads.

 

Wat kan ik nog meer doen?
Hoe kan ik checken dat er niet gefraudeerd is/wordt?
 

alvast bedankt voor uw snelle reactie.

icon

Beste antwoord door Erik van KPN 16 March 2024, 17:47

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 7
Badge +28

Hallo @Hendrik53 ,

 

Ik heb toch op een phishing e-mail geklikt

Als je alleen de e-mail geopend hebt is er vaak niks aan de hand. Maar als je ook op een link hebt geklikt loop je risico. Dan is een virusscanner je beste vriend. Als klant van KPN heb je vaak recht om op twee of vijf apparaten gratis KPN Veilig te installeren. (Nite voor klanten die onlangs klant zijn geworden.) Begin zelf een scan. Dan geeft de virusscanner aan of je computer gevaar loopt.

Als je naast het klikken ook informatie hebt ingevoerd, verander dan direct het wachtwoord dat je bij dat bedrijf gebruikt om in te loggen. Bijvoorbeeld het wachtwoord van je KPN ID. Doe dit wel altijd via de website van het bedrijf zelf.

Verder is het altijd verstandig om voor ieder account een ander wachtwoord te gebruiken. Als dan toch bij een hack je wachtwoord wordt buitgemaakt, dit wachtwoord op meerdere plekken gebruikt kan worden.

Gebruik ook waar dit mogelijk is verificatie in twee stappen. Als internetcriminelen dan toch een wachtwoord buitmaken, krijg je eerst een e-mail met de vraag om het inloggen te bevestigen.

 

Bron : 

 

Hallo Noordzee,

 

Bedankt voor uw reactie. Ik heb op mijn IPad in een mail op de link geklikt. Gelukkig is een Apple apparaat heel goed beveiligd en daarnaast heb ik een Bitdefender op mijn Ipad, telefoon en computer geïnstalleerd. Alles gescand en tot nu toe geen gevaar. KPN veilig is me bekend, maar te veel virusscanners lijkt me ook niet goed, omdat deze misschien met elkaar in conflict kunnen komen.
Verder heb ik mijn wachtwoord voor MijnKPN (KPN ID) aangepast e.d.


Ik heb naast het klikken geen informatie ingevoerd. Dus hopelijk loopt het niet zo’n vaart.


Ik dacht ook dat er misbruik van mijn simkaart gemaakt kan worden. Maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is.

 

Groet,

 

Reputatie 7
Badge +28

Vermoedelijk heb je nu alles gedaan wat je kunt doen. Ik verwacht geen verdere problemen. Maar let de komende weken wel extra goed op of er geen gekke dingen gebeuren. 

Reputatie 7

Klopt het dat dat mailtje als bovenste op deze pagina gemeld wordt?

Zo ja, dan is er weinig aan de hand zolang je maar niet ingelogd hebt op die nep inlogpagina met geldige inloggegevens voor Odido.

Reputatie 7
Badge +30

Goed dat je hier gelijk vragen over heb gesteld, @Hendrik53

 

Ik heb toch op een phishing e-mail geklikt

Als je alleen de e-mail geopend hebt is er vaak niks aan de hand. Maar als je ook op een link hebt geklikt loop je risico. Dan is een virusscanner je beste vriend. Als klant van KPN heb je vaak recht om op twee of vijf apparaten gratis KPN Veilig te installeren. (Nite voor klanten die onlangs klant zijn geworden.) Begin zelf een scan. Dan geeft de virusscanner aan of je computer gevaar loopt.

Als je naast het klikken ook informatie hebt ingevoerd, verander dan direct het wachtwoord dat je bij dat bedrijf gebruikt om in te loggen. Bijvoorbeeld het wachtwoord van je KPN ID. Doe dit wel altijd via de website van het bedrijf zelf.

Verder is het altijd verstandig om voor ieder account een ander wachtwoord te gebruiken. Als dan toch bij een hack je wachtwoord wordt buitgemaakt, dit wachtwoord op meerdere plekken gebruikt kan worden.

Gebruik ook waar dit mogelijk is verificatie in twee stappen. Als internetcriminelen dan toch een wachtwoord buitmaken, krijg je eerst een e-mail met de vraag om het inloggen te bevestigen.

 

Bron : 

 

Noordzee geeft goede tips, en die heb je volgens mij ook allemaal uitgevoerd. Dus dan is er verder weinig aan de hand. Vooral als je ook geen informatie hebt ingevoerd op de nep-site, zoals je al noemt.

 

Ik heb naast het klikken geen informatie ingevoerd. Dus hopelijk loopt het niet zo’n vaart.

Ik dacht ook dat er misbruik van mijn simkaart gemaakt kan worden. Maar ik weet niet in hoeverre dit mogelijk is.

En wat betreft je simkaart, daar kan dan verder niets mee gebeuren.

 

 

Voor meelezers / een volgende keer nog de tip: als je twijfelt over een mail, check de website van het bedrijf in kwestie. Vaak worden bekende phishing mails daar al genoemd. Voor KPN houden we dat bij op kpn.com/valseemail.

En wjb geeft de link van de Odido pagina:

Klopt het dat dat mailtje als bovenste op deze pagina gemeld wordt?

Zo ja, dan is er weinig aan de hand zolang je maar niet ingelogd hebt op die nep inlogpagina met geldige inloggegevens voor Odido.

 

Reputatie 7
Badge +9

@Hendrik53 Je moet extra opletten bij emails over esim. Met fishing pogingen proberen cyber criminelen jouw telefoonnummer te overnemen en dan jouw andere accounts onder andere online banking met SMS verificatie te omzeilen. Een andere vraag aan KPN, waarom gebruikt KPN nog steeds deze onveilige SMS verificatie als 2-factor-authenticatie?

Meer lees hier

SIM swappers hijacking phone numbers in eSIM attacks

Bedankt allen voor jullie reactie.

ik heb ook mijn toegangscode van de bank app aangepast. Tot nu toe geen problemen. Hopelijk kom ik met de schrik vrij.

Maar ik blijf uiteraard alert de komende tijd.
Ik heb de volgende dag ook telefonisch contact opgenomen met Odido, ook al heb ik daar geen abonnement. Op dat moment was er met onze telefoonnummers niet gerommeld. Ze hebben een case aangemaakt. Mocht Odido iets vreemds ontdekken dan laten ze het mij weten. Verder heb ik met Odido afgesproken dat ik over een week weer terugbel. Het is tegenwoordig een crime om een medewerker bij een instantie / organisatie te spreken te krijgen. Erg frustrerend, Maar dat even terzijde .

Nogmaals dank.

 

groet,

Hennie.

 

Reageer