Beantwoord

Slachtoffer van valse PostNL app. Voor € 221,83 aan sms verzonden

  • 26 June 2020
  • 56 reacties
  • 5063 keer bekeken


Toon eerste bericht
Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

56 reacties

Ja, KPN heef gedaan wat binnen hun mogelijkheden benodigd was om jou hiervoor in de toekomst te behoeden. 

Je kunt KPN niet laten opdraaien voor kosten waar jij zelf mee ‘akkoord’ bent gegaan. Al dan niet door op een link te klikken wat uiteindelijk een Fraude bericht was.

Dit heeft iedereen die in aanraking zou kunnen komen met deze fraude. Ik had precies hetzelfde bericht ontvangen. Als ik daar op had geklikt dan was ik zelf akkoord gegaan met de gevolgen die er uit voor zouden kunnen komen. Hier kun je je provider niet voor aansprakelijk stellen. Deze zullen door jou “fout” e.e.a. echt niets gaan vergoeden.

Zoals KPN voorgaand ook aangeeft zal je moeten betalen, doe je dat niet, heb je een eerste herinnering, een tweede herinnering (met nog eens extra kosten) en evt word je abonnement opgezegd wegens wanbetaling. Krijg je voor enkele jaren een streepje achter je naam (kun je waarschijnlijk elders nergens een nieuw abbo afsluiten) en je krijgt een incassobureau aan je broek. Dan worden de kosten nóg hoger,… (dit wil je niet) 

Overstappen naar een andere provider heeft in deze geen zin, als je je nummer behoud, en deze fraudeur blijft bij jou actief, gaat ook die andere provider de kosten factureren naar jou.

Of stoïcijns je hoofd linksom gooien, of bel voor een betalingsregeling, je zult er hoe raar het ook klinkt niet aan ontkomen.  

 

Maar ik blijf dit volgen, het wordt wel lachwekkend. 

 

Ik vind dat er weinig compassie is voor de situatie… ik ben het ermee eens dat het eigen verantwoordelijkheid is, echter wordt hier misbruik gemaakt van de vertrouwenspositie die KPN heeft bij de nederlandse consument… en het is ook ‘hun’ reputatie. De vraag is echter of het nummer waar naar ge-smst is bij KPN gehost wordt… zo niet, dan moet je echt naar de provider die dat nummer faciliteert dit te doen. KPN hoeft daar niets mee te maken te hebben.

Reputatie 7

Whahaha wat voor vreemde links zet jij in een gekopieerd bericht van mijn text? Als je reageert doe het dan wel goed,… 

 

Badge

Beste Claire65,

De smsjes zijn in luttele seconden verstuurd naar allemaal verschillende telefoon nrs. En ook nog eens naar 4 verschillende landen (Japan, China, Zwitserland en Denemarken) Dus dat moeten wel veel verschillende providers zijn geweest.

Dat KPN alleen maar een doorgeefluik is geloof je toch zelf niet. Dat een deel afgedragen moet worden naar andere providers kan ik mij voorstellen. Waarschijnlijker is echter dat hier internationale afspraken over zijn. Dus dat KPN hier niets aan verdient is ongeloofwaardig.

Ik blijf hopen op clementie van de afdeling Credit Risk.

 

Reputatie 6
Badge +6

Nogmaals @Gerard Arends , KPN verdient hier helemaal niks aan, zoals eerder al meerdere malen is aangegeven. Dat jij dit niet geloofwaardig vindt, is heel erg jammer. Je kunt ook gewoon dingen aannemen van mensen die hier het een en ander van afweten in plaats van zo volhardend volhouden dat KPN hier geld aan verdient en dat het ongeloofwaardig is.

Beste JuanNegro,

Jij weet er dus het e.e.a. van. Dan kun je mij dus ook vertellen wie er WEL aan verdient.
En ook waar het verdienmodel van KPN dan uit bestaat. 

Dan kom je geloofwaardiger over dan alleen maar te vertellen wat er NIET kan.

Groeten,
Gerard Arends

Reputatie 7
Badge +10

Beste JuanNegro,

Jij weet er dus het e.e.a. van. Dan kun je mij dus ook vertellen wie er WEL aan verdient.
En ook waar het verdienmodel van KPN dan uit bestaat. 

Dan kom je geloofwaardiger over dan alleen maar te vertellen wat er NIET kan.

Groeten,
Gerard Arends


Dit wordt dan een gebed zonder einde @Gerard Arends @Gerard F Arends 

Ik weet zeker dat KPN hier NIETS aan verdiend, anders is KPN strafbaar. Complottheorieën heeft niemand iets aan en laster is ook strafbaar. 
 

https://www.politie.nl/themas/phishing.html

 

Sorry Anneke-Anna,

Hoe weet je dat zo zeker? Ik zie alleen stemverheffing en geen argumentatie.
En sorry hoor: Gewoon vragen hoe het wel zit is geen laster. Vertel mij dan eens wat het verdienmodel van deze fraude is.

Ik heb jou link naar de politie gelezen en ik heb geen van die dingen gedaan. Nergens ingelogd, geen codes gegeven geen geld overgemaakt enz.

Het enige wat ik gedaan heb is op een linkje klikken en daardoor werden 2224 smsjes naar 4 verschillende landen gestuurd en belast KPN mij met € 373,47 in plaats van de normale € 15,84.

KPN speelt hier zeker een rol in. Laat ze maar eens uitleggen welke rol. Maar van de afdeling Credit Risk hoor ik ook niets meer.
Midden in de onzekere periode van die fraude bellen ze met een onbekend nummer, zetten je tijden in de wacht, bellen direct daarna nog twee keer met een prive nummer (met onduidelijke voicemail) en laten dan niets meer van zich horen (Ik dacht toen dat het de fraudeurs waren).

Dus graag met argumenten komen en niet schreeuwen en mij beschuldigen van laster.
En als je kontakten met KPN hebt vraag de afdeling Credit Risk eens kontakt met mij op te nemen. Dan komen we verder.

Groeten,
Gerard Arends.

Het enige wat ik gedaan heb is op een linkje klikken en daardoor werden 2224 smsjes naar 4 verschillende landen gestuurd en belast KPN mij met € 373,47 in plaats van de normale € 15,84.

Je moet bij de criminele eigenaren van de nummers in die 4 landen zijn, die strijken het geld op. KPN voert slechts uit. Net als een bank van jouw rekeningnummer naar een buitenlands rekeningnummer van een crimineel een transactie doet als je door clicken op een link een virus geinstalleerd krijgt die je internetbankiersoftware hackt.

Ik snap ook niet dat je niet gelijk bij eerste ontdekking je SIMkaart eruit hebt gehaald en je smartphone opgeschoond hebt. Of alleen in vliegtuigmodus zetten met wifi wel aan was al afdoende geweest. Nu zit je met een kostenpost waarvoor je zelfs een compleet nieuwe telefoon kan kopen, dan daar de SIMkaart instoppen en dan was je van probleem afgeweest.

Je zal denk ik wel ergens op je telefoon iest kunnen vinden naar welke nummers geSMSed is, maar dan moet je wel ook zelf een ICTer of ethisch hacker zijn, want het zal gehaaid in elkaar zitten denk ik. KPN gaat dergelijke gegevens alleen opzoeken en leveren in geval van ernstig delict zoals moord, op bevel van OM / rechter.

 

Reputatie 7
Badge +10

Sorry Anneke-Anna,

Hoe weet je dat zo zeker? Ik zie alleen stemverheffing en geen argumentatie.
En sorry hoor: Gewoon vragen hoe het wel zit is geen laster. Vertel mij dan eens wat het verdienmodel van deze fraude is.

Ik heb jou link naar de politie gelezen en ik heb geen van die dingen gedaan. Nergens ingelogd, geen codes gegeven geen geld overgemaakt enz.

Het enige wat ik gedaan heb is op een linkje klikken en daardoor werden 2224 smsjes naar 4 verschillende landen gestuurd en belast KPN mij met € 373,47 in plaats van de normale € 15,84.

KPN speelt hier zeker een rol in. Laat ze maar eens uitleggen welke rol. Maar van de afdeling Credit Risk hoor ik ook niets meer.
Midden in de onzekere periode van die fraude bellen ze met een onbekend nummer, zetten je tijden in de wacht, bellen direct daarna nog twee keer met een prive nummer (met onduidelijke voicemail) en laten dan niets meer van zich horen (Ik dacht toen dat het de fraudeurs waren).

Dus graag met argumenten komen en niet schreeuwen en mij beschuldigen van laster.
En als je kontakten met KPN hebt vraag de afdeling Credit Risk eens kontakt met mij op te nemen. Dan komen we verder.

Groeten,
Gerard Arends.


Je valt in herhaling. Dit is dan ook de laatste reactie die ik hier geef. 
En het lijkt er sterk op dat je koste wat het kost, je gelijk wil halen, terwijl de sms-jes helaas toch vanaf jouw telefoon zijn gemaakt. 

Ja het is vreselijk zuur dat je slachtoffer bent geworden van internetoplichting met hoge kosten.
En iemand moet hier voor ‘boeten’, maar dat is KPN niet. Hopelijk ga je dit zelf inzien. Een nare les, maar hopelijk voor jou geen volgende keer.

KPN heeft hier meerdere malen duidelijk toegelicht wat ze voor je kunnen doen en zelfs nog coulant geweest. Al is dat waarschijnlijk een schrale troost.

Meerdere KPN klanten, waaronder ik,  proberen duidelijk te maken dat de eindverantwoordelijkheid bij jou ligt. Kun je hoog of laag bij springen, het wordt er dan alleen maar ernstiger van.

Vraag op een forum van tv programma’s voor consumenten rechten hoeverre jij in je recht staat. De kans is zeer groot dat je dezelfde antwoorden krijgt die hier al zijn gegeven. 
 

Succes ermee en sterkte. 
 

Beste tmoesel,

Dat geloof je toch zelf niet. Dan zouden er 2224 criminele eigenaren van die telefoonnummers zijn. En een ontvanger van een sms ontvangt toch geen geld. 
Dat is wel het geval bij een bankoverschrijving. Maar dat is hier niet gebeurt.
Mijn internet bankierssoftware is niet gehackt. Er is geen geld van mijn rekening afgeschreven.
Alleen het maandabonnement van KPN is hoog. Die rekening heb ik nu geblokkeerd.

Na de eerste ontdekking (€ 85,-- schade) heb ik mijn telefoon teruggezet naar fabrieksinstellingen en een virus scanner erop gezet. Die gaf echter geen melding. Ik heb zelf die dubbele postNL app opgemerkt en verwijdert. Wat kon ik nog meer doen?

En ja. Bij mijn berichten staan al die smsjes gewoon in de berichtenlijst. 2224 stuks. Met berichtentekst, telefoonnr enz. Dus ik ken in feite al die nummers die zo'n berichtje ontvangen heeft.
Mijn vraag blijft dus: Wie heeft er belang bij zulke fraude en wie verdient hier aan?

Groeten,
Gerard Arends

Beste Anneke-Anna,

De smsjes zijn inderdaad VIA mijn telefoon (en dus de systemen van KPN) gemaakt. Niet door mij!

En kun je mij zeggen wat KPN voor mij gedaan heeft? En hoe coulant ze geweest zijn?

En hoe duidelijk ze communiceren. Krijg ik 22 juli 02:34 midden in de nacht een smsje met de tekst: “Beste klant, wij hebben de blokkering van uw simkaart verwijderd. Herstart uw toestel voor een goede werking. Groet, KPN”

Wat hebben ze verwijderd? Ik heb niets gemerkt dat er iets van een blokkade op zat. En mogen ze die blokkade zonder mijn toestemming verwijderen. Navraag bij de afdeling Credit Risk wijst je door naar de standaard helpdesk. Ja, dank je wel. Tijden in de wacht staan en niets verder komen.

Groeten Gerard.

Reputatie 7

Ik verwachtte een pakketje van PostNL. Enige uren ervoor kreeg ik een sms dat voor dat pakket getekend moest worden met een link om het pakket te traceren.
Dat bleek een valse link.

Wat heb jij na het klikken op die link in moeten vullen waardoor die sms stroom geïnitieerd werd?

Beste WJB,

Ik heb niets ingevuld. Alleen geklikt op een post NL * linkje. (let wel: Ik heb nog extra gelet op die S van secure verbinding)
Schijnbaar kwam er een nep postnl app op mijn telefoon. Die zette alle geluiden op stil (je merkt er dus niets van).

Ik kwam er achter omdat de telefoon geen geluid meer gaf. Eerst dacht ik dat de telefoon stuk was. Na terugzetten van het geluid gevraagd of iemand mij wilde bellen. Toen bleek dat de geluiden weer allemaal op stil stonden.
Toen ben ik verder gaan kijken, Na terugzetten op fabrieksinstellingen toevallig die (teruggezette) nep PostNL app ontdekt. Er stonden namelijk twee symbolen van PostNL app op. Toen was er echt paniek.

*Admin: linkje verwijderd.

Na de eerste ontdekking (€ 85,-- schade) heb ik mijn telefoon teruggezet naar fabrieksinstellingen en een virus scanner erop gezet. Die gaf echter geen melding. Ik heb zelf die dubbele postNL app opgemerkt en verwijdert. Wat kon ik nog meer doen?

Zie mijn eerdere reactie.

Terugzetten naar fabrieksinstellingen is niet afdoende.

En ja. Bij mijn berichten staan al die smsjes gewoon in de berichtenlijst. 2224 stuks. Met berichtentekst, telefoonnr enz. Dus ik ken in feite al die nummers die zo'n berichtje ontvangen heeft.
Mijn vraag blijft dus: Wie heeft er belang bij zulke fraude en wie verdient hier aan?

Zoals al gezegd, degene die achter al die nummers zit, kan gewoon een puber in nederland op een zolderkamer zijn, die weer met andere methodes al die nummers voor zich heeft geregeld. Die software achter die click link kan je waarschijnlijk wel ergens op het darkweb kopen. “Betalen via SMS” is de methode, dus betalen via je factuur. Die methode kan je blokkeren, maar dat had je wellicht niet.

Beste tmoesel,
Verzoek aan jou om niet meer te reageren. Achteraf zeggen wat ik niet had moeten doen helpt mij niet verder.

En de suggestie dat ik “Betalen via SMS” aan had staan klopt ook niet. Ik ken dat betalen via SMS. Dan komt dat apart op jou KPN rekening te staan. Dat heb ik NIET aanstaan. Informatie bij Payinfo met mijn tel nr. geeft als resultaat : “Geen transacties”

Op mijn rekening staan 17 (!) pagina's met smsjes. Een kleine selectie

CHE 0041765411293 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411499 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411547 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411549 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411479 19 jun 15:52 0,073
 

Reputatie 7

Ik heb niets ingevuld. Alleen geklikt op een https://postNL  linkje. (let wel: Ik heb nog extra gelet op die S van secure verbinding)
Schijnbaar kwam er een nep postnl app op mijn telefoon. Die zette alle geluiden op stil (je merkt er dus niets van).

En na he klikken op dat linkje heb je niets hoeven doen, niet klikken op een button, geen app downloaden, geen gegevens invullen, helemaal niets?

 

Kan je ook eens de inhoud van een paar van die sms berichtjes tonen?

Beste tmoesel,
Verzoek aan jou om niet meer te reageren. Achteraf zeggen wat ik niet had moeten doen helpt mij niet verder.

En de suggestie dat ik “Betalen via SMS” aan had staan klopt ook niet. Ik ken dat betalen via SMS. Dan komt dat apart op jou KPN rekening te staan. Dat heb ik NIET aanstaan. Informatie bij Payinfo met mijn tel nr. geeft als resultaat : “Geen transacties”

Op mijn rekening staan 17 (!) pagina's met smsjes. Een kleine selectie

CHE 0041765411293 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411499 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411547 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411549 19 jun 15:52 0,073
CHE 0041765411479 19 jun 15:52 0,073

Ik weet wel dat ik olie op het vuur gooi, maar dit topic staat al op beantwoord en KPN heeft al 2x gereageerd en de gedachte is dat KPN er niks aan verdient. Volgens mij is dat niet helemaal juist, het zit niet zo zwart wit denk ik. Met de nadruk op denk ik, want zolang ik niet uitvoerig met geschikte tools diep in jouw telefoon kan kijken (voorbij aan Android/iOS/anders), is het allemaal raden. Als met het clicken op de link b.v. je telefoon geroot is, zijn de gekste zaken mogelijk. Dan kun jij weer reageren met dat de telefoon niet geroot is,  waarop ik dan weer kan reageren met dat de criminelen dat dus al weer uit hebben gezet. Het is een spelt in een hooiberg voorlopig en we halen elke keer een sprietje hooi weg.

Misschien verdient degene achter deze click link er wel niks aan, maar is het gewoon sabortage/vandalisme. Ik heb net als jouw, momenteel geen idee hoe het verdienmodel in elkaar steekt. Dat kan weer veranderen als je in detail uit de doeken doet wat aan software op je telefoon zit. Dan bedoel ik niet de gebruikelijke apps, icoontjes enz, maar diep onder de motorkap, wat gewoon met gemak om alle virustools enz heen gaat. Er zijn genoeg kwetsbaarheden in de miljarden telefoons en computers die prima uit te buiten zijn op grond van een actie van de gebruiker.

Beste wjb,

Ik heb geen app gedownload, geen gegevens ingevuld, maar wel op een button geduwd.

Zomaar een berichtje dat ik verstuurd zou hebben luidt (in het deens):
“Du har en pakke, der skal underskrives. Kontroller:******
Klikken op die link bracht me bij de (nep?) postNL app. In die postNL app heb ik ook op een button geduwd. GEEN gegevens verder ingevuld.
Het gevolg ken je. Het geluid werd op stil gezet en de sms-jes werden verstuurd.

Ook na melding bij KPN 0800 0402 bleef dit nog doorgaan.
Het stopte toen ik een telefoontje kreeg van de afd. Credit Risk. Maar omdat de paniek bij mij toen op zijn hoogst was, dacht ik dat het de oplichters waren. Zeker toen ze mij lang in de wachtzetten.

Admin: verdachte link verwijderd

Reputatie 7

Je bent niet de eerste en waarschijnlijk ook niet de laatste die slachtoffers wordt van die oplichters. Het is heel vervelend dat dit gebeurt is maar ik ben bang dat je KPN niet voor de kosten kunt laten opdraaien. Zij zal namelijk kosten gemaakt hebben bij de buitenlandse provider om die smsjes af te leveren.

Hoi,

Na weer een keer met Credit Risk gebeld te hebben een bandje afgeluisterd te hebben toch maar weer met 0800 0402 gebeld. 

Dit keer gelukkig een prettig gesprek waarin niet direct werd geroepen dat ik toch moest betalen.
Na kontakt met Credit Risk werd mij gezegd even geduld te hebben. Ze bellen mij volgende week terug.

Ik krijg weer vertrouwen in KPN.

Enkele feiten: Ik heb 7 keer met 0800 0402 gebeld voor in totaal 2 uur en 40 min.
Nog een feit: Na mijn eerste geprek is de fraude niet gestopt maar nog een keer doorgegaan.

Badge

Hoi,

En ja. Ik ben terug gebeld. Maar ik kom geen stap verder. Wel een nieuw inzicht en een aangetekende brief verstuurd.
Per telefoon werd hetzelfde riedeltje afgedraaid: Het is je eigen schuld, KPN verdient hier niets aan, Het is jou verantwoording want jij hebt die sms verstuurt enz..

MAAR KPN VERDIEND HIER WEL AAN. 
Ineens bedacht ik dat ik (en waarschijnlijk vele anderen) zo'n valse sms gekregen hebben. Die hebben ze gekregen via KPN. KPN is de ontvangende partij en krijgt dus betaald. 
Tenminste dat wordt in dit forum steeds beweert: KPN moet afdragen aan die buitenlandse providers. Dit zou dus inhouden dat KPN ook betaald krijgt voor die frauduleuze sms-stroom die naar KPN nummers gestuurd wordt.

Ook vind ik het vreemd dat KPN deze sms-stroom ontvangt EN doorstuurt naar haar klanten. Valse email wordt ook vaak door de providers onderschept.

Ook vreemd en dat is dacht ik KPN ook aan te rekenen: Klikken op die link in die berichtjes levert nu op: “DEZE SITE IS NIET BEREIKBAAR”. Als dat bij mijn bewuste berichtje ook het geval was, zou ik nooit in deze ellende verzeild zijn geraakt. Waarom werd ik wel doorgeleid naar die valse app?

Tenslotte nog een citaat van die dame aan de telefoon die mij het idee gaf dat ze een algemeen afwimpelriedeltje moest opzeggen: “Waarom ga je niet naar PostNL of naar de verzender van het pakket?”.
Sorry hoor, die hebben hier niets mee van doen. Ze belasten mij niet met hoge kosten, ze versturen correcte mails en leveren het pakket op tijd af.

 

Badge

Vervolg van deze sms fraude.

Gisteren heb ik een aangetekende brief gestuurd naar KPN met de klacht over de hoge rekening. Tevens heb ik de door mij gemaakte kosten overgemaakt naar KPN. Zijnde het normale maandtarief (€ 13,76 en de extra kosten (€ 28,17) die ik zelf wel gemaakt heb t.g.v. telefoongesprekken met politie, fraudehelpdesk enz.

Mij leek dit redelijk en ik verwacht ook redelijkheid van de KPN.
Ik hoop dat KPN dit accepteert en dat hiermee deze nare affaire afgesloten kan worden.

 

Reputatie 7

Ik hoop dat je begrijpt dat KPN hier niets te verwijten valt zij is gewoon verplicht dat smsje op jouw telefoon af te leveren en mag ook niet de inhoud van dat smsje inzien.

Dat die site ondertussen niet meer te benaderen is, is volstrekt logisch. Ondertussen is bij de hosting partij en/of provider (ISP) melding gemaakt van frauduleuze activiteiten die via die site lopen en daardoor heeft de hosting partij of ISP er voor gezorgd dat die site niet meer te benaderen is. Ook hier speelt KPN geen rol, tenzij die site door KPN gehost werd of KPN de ISP was van die fraudeurs.

Reputatie 7
Badge +8

 

Mij leek dit redelijk en ik verwacht ook redelijkheid van de KPN.
Ik hoop dat KPN dit accepteert en dat hiermee deze nare affaire afgesloten kan worden.

 

Heel dom want nu ga je aanmaningen krijgen veel suc6 daarmee.
Mocht KPN namelijk toch  (een deel)vergoeden gaan ze niet de extra kosten voor te late betaling vergoeden 

Hou daar vast rekening mee 

Badge

Beste WJB,

KPN wast net even teveel haar handen in onschuld.
Ze hebben allen maar verplichtingen, waar zij keurig aan voldoen, Verdienen niets aan die SMS en moeten hun trouwe klachten belasten met een hoge rekening.
Sorry hoor, maar zo ga je niet om met trouwe klanten. Op zijn minst kan er een voorstel gedaan worden uit coulance overwegingen.
En ja. Het zou te gek zijn als deze frauduleuze praktijk nog steeds door zouden lopen. Dus dat ze uit de lucht zijn gehaald is prima. Alleen jammer dat bij mij de site (nog) wel bereikbaar was. En sorry: Via de KPN op een of andere manier.
Je zult begrijpen dat ik zo gauw mogelijk weg ga bij KPN als er totaal niet aan mij tegemoet gekomen wordt. Jammer, maar helaas.