Beantwoord

Vermoeden dat er misbruik wordt gemaakt van mijn telefoonnummer

  • 12 March 2024
  • 7 reacties
  • 115 keer bekeken

Ik heb een E-sim bij KPN. Ik zit momenteel een langere tijd in Azië maar krijg merkbaar veel oproepen van onbekende nummers uit Nederland. Het laatste nummer heb ik via Whatsapp gevraagd waarom hij/zij mij gebeld heeft.

 

Die persoon heeft mij een screenshot laten zien dat hij/zij mij juist terug belde na een gemiste oproep, om te vragen waarom ik had gebeld. Ik heb echter niemand gebeld en nu ontstaat mijn vermoeden dat mijn telefoonnummer misbruikt wordt door een derde partij.

 

Hoe kan ik dit oplossen?

 

Alvast bedankt!

Stan

icon

Beste antwoord door PeterG 12 March 2024, 15:35

Bekijk origineel

7 reacties

Reputatie 4
Badge +2

helaas dat kan niet,  het redelijk eenvoudig om niet je eigen nummer mee te geven als nummer herkenning, te hebt dus gewoon pech dat iemand jou nummer gebruikt 

Van die obscure beldiensten die bellen van uit … Bangladesh, India en dat soort landen. In slecht Engels of soms zelfs Nederlands (brak) “we are calling to check your computer, subscription of wat dan ook".

De computer belt per medewerker soms wel 100 of 1000 mensen tegelijk opdat die oplichters altijd wel iémand aan de lijn krijgen. De rest heeft op dat moment een onbeantwoorde oproep. Ze sturen een vals nummer mee, dat wordt spoofing genoemd. Dat is wel altijd een nummer uit het betreffende land, in ons geval dus Nederland.

Het blijf mij een raadsel waarom mensen een nummer terugbellen welke ze niet kennen en ook duidelijk niet in hun contacten staat. Alleen als het een vast nummer uit mijn eigen woonplaats is, netnummer + eerste 2 cijfers, dan bel ik terug. 

Anders heb ik zo iets: als ze me willen spreken bellen ze nog wel een keer.

Reputatie 7

Welkom op de community @Stan2024. Jouw nummer kan maar actief zijn op 1 plek, en in dit geval is dat jouw telefoon. Jouw nummer kan wel gespoofed worden, waarbij criminelen een willekeurig nummer pakken en doen alsof ze van dat nummer bellen. Wat Peter ook zegt dus. Daar kunnen we helaas niets tegen doen, op een gegeven moment gaan ze verder naar een ander nummer en stoppen ze met jouw nummer.

Goedendag, 

wat ik mee maak is dat er elke werkdag twee tot drie per dag gebeld wordt met een Nederlands 06 nummer. Elke keer een ander nummer, blokkeren van de 06 nummers brengt dus niets. Ze bellen om mijn geld te laten verdienen, ja ja 🫣. Ik moet dan een account maken en €250 storten, niet dus!

 Het gaat om TradeGPT, Engels sprekend en volhouden dat ik mijn nummer bij hun op de site heb ingevuld. Dat kan iedereen gedaan hebben, maar dat hebben ze maling aan. Ze blijven maar bellen met telefoonnummers die niet van hun zijn. Daar ben ik nu al achter gekomen, want als je ‘s morgen om half zes terug belt, krijg je de eigenaar van dat nummer niet al te blij aan de telefoon.

 Ook ben ik een onderzoek gaan doen en kwam een bericht op “X” tegen wat gaat over een interview tussen Jan Pieter Haagens en Pieter Omtzigt. Ik vermoed fake, ook al lijkt het op een item wat in een Algemeen Dagblad heeft gestaan. Die heb ik ook ingelicht.

 Hoe kan men een willekeurig nummer gebruiken die van iemand anders is? Dat betekent dat elk nummer van elke Nederlander misbruikt kan worden!

 Daar is niets aan te doen? 

Ik heb in ieder geval melding gemaakt bij de AMF en bij het programma van Kees van der Spek.

Reputatie 7
Badge +8

Gewoon lekker brutaal zijn tegen dit crapuul vertellen dat je geen interesse hebt. Uiteindelijk stoppen ze wel met bellen. 

Verder is het met software eenvoudig mogelijk om onder een willekeurig telefoonnummer te spoofen. Daar is niks aan te doen!  Het nummerweergave protocol is altijd zwak gebleven.

Ik ben ook brutaal geweest dat ze op moeten zouten met hun gedram. Helaas krijg je dan de bedreiging van “wij gaan je en blijven je lastig vallen met bellen”.

Reputatie 7
Badge +8

Scheidsrechtersfluitje bij de telefoon?

Of verbind ze door met de Afscheeplijn onder het mom van: "Bedankt voor je aanbieding maar daar ga ik niet over, ik verbind je even door:

https://www.vice.com/nl/article/8q5vd5/dit-nederlandse-telefoonnummer-houdt-strontvervelende-telemarketeers-voor-je-aan

In mijn modem heb ik ook een paar opdringerige telefoonnummers staan, die automatisch worden doorverbonden met dit nummer.

Reageer