Beantwoord

We hebben je e-mailaccount tijdelijk geblokkeerd. Iemand heeft mijn inlog?

  • 19 March 2022
  • 12 reacties
  • 514 keer bekeken

KPN heeft zonder verder uitleg waarom mijn mail geblokkeerd

“We hebben je e-mailaccount tijdelijk geblokkeerd.”

“Volgens onze gegevens heeft iemand anders toegang gekregen tot je e-mailaccount.”

“”Verander je WW”

 

Is dit een datalek, KPN ?

Ik gebruik een VPN. Dat zal toch niet de reden zijn ?

 


 

icon

Beste antwoord door wjb 19 March 2022, 11:15

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

12 reacties

KPN helpdesk bellend:

NA 15 wachtenden wordt de verbinding verbroken

Wil de KPN mij mss terugbellen ?


*Admin: bericht en reacties samengevoegd met bestaand bericht

 

Reputatie 7

Dat zal niet gaan, tenminste, ik heb nog nooit gehoord dat iemand teruggebeld werd na het verbreken van de verbinding.

Wat is het issue waar je tegenaan loopt?

KPN heeft zonder verder uitleg waarom mijn mail geblokkeerd

“We hebben je e-mailaccount tijdelijk geblokkeerd.”

“Volgens onze gegevens heeft iemand anders toegang gekregen tot je e-mailaccount.”

“”Verander je WW”

 

Is dit een datalek, KPN ?

Ik gebruik een VPN. Dat zal toch niet de reden zijn ?

Ik stuur nog geen mailtje per dag, en ben virusvrij

Dus wat is de reden dan ?

Reputatie 7

Ik stuur nog geen mailtje per dag, en ben virusvrij

Dus wat is de reden dan ?

Zoals die melding aangeeft heeft iemand anders dus blijkbaar de inloggegevens van jouw e-mailaccount weten te bemachtigen.

Het is dus absoluut zaak om het wachtwoord van jouw e-mailaccount zo snel mogelijk te wijzigen. Dit kan je doen door met jouw KPN ID in te loggen op email.kpn.com.

 

Heb je al gekeken of jouw e-mailadres vermeld wordt op https://haveibeenpwned.com?

 

Ik gebruik een VPN. Dat zal toch niet de reden zijn ?

Dit is een interessante gedachte en dat zou inderdaad een rol kunnen spelen.

Als jouw e-mailadres niet vermeld wordt op haveibeenpwnd dan zou dat weleens de oorzaak kunnen zijn.

Nee, niemand heeft mijn inloggegevens.

Geen HaveIbeenPowned op mailadres en WW.

WW hersteld, zelfde melding opnieuw

Abuse gemaild. We wachten even af

In de regel werkt mailverkeer ook niet via VPN, alleen zonder VPN.

 

Reputatie 7
Badge +21

Bij gebruik van een VPN client kan je in korte tijd virtueel vanuit verschillende locaties verbinding maken met de e-mailservers van KPN. Dat is een snelle manier om aandacht te trekken van Abuse.

Reputatie 7
Badge +10

@KWSi 

In dit geval moet je gewoon ALLE wachtwoorden veranderen ÉN jouw computer op virussen scannen (bijv. met “Malwarebytes”) ondanks dat je denkt dat je “virusvrij” bent. Hoe je het ook keert of wendt dit is gewoon een heel goed advies in dit geval.

Emailen via een VPN kan de problemen groter maken. Want als er een spammer via dezelfde VPN (veel) spam verstuurt dan wordt het IP adres van de VPN geblokkeerd door de KPN waardoor zowel de spammer én jij geen email meer kunnen versturen.

Reputatie 7
Badge +19

Hoi @KWSi, ik kan me voorstellen dat je van zo'n melding schrikt. Fijn om te zien dat je hier al goede adviezen gekregen hebt! Het is inderdaad verstandig om al je wachtwoorden aan te passen. Dan weet je zeker dat alleen jij degene bent die jouw wachtwoorden weet. 

We horen graag of alles is gelukt. Als je vragen hebt, laat het ook gerust weten.

Na conversatie met Abuse en de Helpdesk is de feitelijke oorzaak niet opgehelderd. 

 

Ik wil hier graag mijn constructieve feedback kwijt, en hoop dat KPN zich dat aantrekt. @Alexandra 

Veel door KPN geuite veronderstellingen kloppen niet, en onderbouwing ontbreekt.

 

Suggestie aan KPN omdat in de evaluatie van Helpdesk en Abuse mee te nemen:

  • Iemand zou toegang hebben tot de mailbox (Onmogelijk, angstaanjagend en pertinent foutieve melding)
  • Nog een misser : AVG zou niet gelden voor prive mail ;)
  • SPAM of virussen zouden de oorzaak zijn (Onmogelijk, met 2 mails per dag en virusvrij)
  • Wachtwoorden zouden hergebruikt worden (Onmogelijk, uniek, 25 kar complex en WW manager, niet op HaveIBeenPwned)
  • De VPN zou uit meerdere landen komen (zeker niet het geval, altijd vanuit een plaats)
  • Qua gebruikersvoorwaarden: waar staat de voorwaarden waaronder tot blokkade wordt overgegaan ? Het advies: zoek maar op kpn.com. Misschien weet iemand precies waar de gebruikersvoorwaarden van KPN mbt tot internet en email staan?

Suggesties voor veiliger en bruikbaarder dienstverlening KPN

  • Stuur een melding voordat je blokkeert (bv vraag bevestiging: ja dat ben ik)
  • of rol 2FA uit
  • en/of Rol device autorisatie (white listing)

Nee KPN, blokkade van toegang zonder duidelijke uitleg is niet van deze tijd. Of wel, maar zeg dat precies wat je doet, en maak niet de eindgebruiker verdacht.

Reputatie 7
Badge +10

@KWSi 

Tja, ook ik vind dat de KPN zich weleens wat klantvriendelijker mag opstellen. En bijv. in dit soort gevallen gewoon betere informatie moet verstrekken. In dat geval vallen jouw suggesties hierboven bij zeer in de smaak.