Beantwoord

Beller neemt niet op: er worden kosten in rekening gebracht

  • 4 March 2021
  • 8 reacties
  • 190 keer bekeken

 

Bladeren

Opties

Opties

 

Beller neemt niet op: er worden kosten in rekening gebracht

Als ik een nummer bel van KPN B.V. en degene heeft geen voicemail aan staan en neemt de telefoon niet op: na 1 minuut en 25 seconden hoor je: het nummer dat u belt heeft gebeld is nu niet bereikbaar probeer het later opnieuw. En dan wordt dezelfde tekst in het Engels gezegd.

 

Hiervoor wordt er gelijk bij Vodafone prepaid er geld afgehaald van de kaart. Deze tekst kost 0,20 euro. Bel je hetzelfde nummer van KPN B.V. naar nul zes nummer met Tele2 dan brengen zij geen kosten in rekening. 

 

De telefoon blijft de melding 'bellen' geven bij het horen van deze tekst. Normaal gesproken moet je 00:00 direct zien op het scherm als er een verbinding tot stand wordt gebracht.

 

Volgens een medewerker van KPN Telecom doet KPN dit om extra geld binnen te krijgen omdat de providers hiervoor moeten betalen. De andere twee netwerken zoals Vodafone en T-Mobile doen dit niet. KPN Telecom is de enige die dit doet omdat dit mag zegt de medewerker van KPN Telecom. Bellers van KPN B.V. naar KPN B.V. horen deze tekst niet. Na 1 minuut en 25 seconden hoor je twee piepjes. 

 

Ik vind dit gemeen van KPN Telecom. 

 

Vraag: bij ##21# of ##002# krijg je de tekst er niet af. Hoe kun je deze meldtekst uitzetten?

*= Tele 2 werkt op het T-Mobile netwerk. 

icon

Beste antwoord door PeterG 9 March 2021, 11:51

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

8 reacties

Hoi @Vragenvragen . Welkom op het forum.

Ik kan helaas geen specifieke vragen over Vodafone beantwoorden maar je vraag over die kosten hebben mij wel aan het denken gezet.

Ik weet eerlijk gezegd niet hoe dit geregeld is en ik heb navraag gedaan bij een expert. Ik hoop snel uitsluitsel voor jou te hebben.

 

Reputatie 7

Hiervoor wordt er gelijk bij Vodafone prepaid er geld afgehaald van de kaart. Deze tekst kost 0,20 euro. Bel je hetzelfde nummer van KPN B.V. naar nul zes nummer met Tele2 dan brengen zij geen kosten in rekening. 

Dus als je dat nummer belt met een prepaid van Vodafone dan krijg je kosten in rekening terwijl je die niet krijgt als je belt met een prepaid (of abonnement?) van Tele2.

Dan geef je zelf eigenlijk het antwoord al en is het niet KPN die die kosten in rekening brengt maar Vodafone. Als het KPN zou zijn dan zouden die kosten uiteraard ook bij Tele2 van toepassing zijn.

TIP:

Niet zolang wachten dus. Als de beller nog niet opgenomen heeft na een minuut (das best al lang voor ene 06 die meestal wel in de buurt is) zelf de verbinding verbreken. En later nogmaals proberen of wachten totdat er a.d.h.v. de nummermelding bij de ontvanger gewoon netjes wordt teruggebeld. Want zo doe ik dat, ook zonder voicemail.

Niet iedereen kan zo snel de telefoon opnemen. 

 

 

 

Dit antwoord kreeg ik van medewerker van KPN Telecom:

 

Nee, KPN doet dit om termination fees van andere providers te kunnen krijgen. Binnen hun eigen netwerk heeft dit geen zin, dus daar doen ze het niet. Bron: ik was de project manager die dit systeem aan KPN heeft geleverd.

 

Klopt dit KPN Telecom?  Dus opzettelijk dit erop zetten om hier meer geld aan te verdienen?

Niet iedereen kan zo snel de telefoon opnemen. 

Nou…. een minuut is al lang. In totaal gaat ie bijna anderhalve minuut over….. Alleen als iemand achter het stuur zit en je moet een parkeerplaats zoeken kan ik het me voorstellen.

Bovendien. Als je die tekst krijgt heb je 'm al ietsje (te) lang laten overgaan. Nogmaals, je kunt dit voorkomen door er zélf net voor dat moment mee te stoppen. Je geeft aan na 1m25 dus na zeg 1 minuut 15 verbreken. De ander kan je gewoon terugbellen a.d.h.v. de nummerweergave! :wink::relaxed: .

Vodafone rekent jou dit door (i.i.g. als je een prepaid van V gebruikt); Tele2 niet. Als je naar een KPN nummer belt. Dus Vodafone lijkt mij hier de partij waar naar gewezen moet worden. KPN rekent dit niet door. Naar welk nummer bij welke provider je ook belt.

Je zit hier n.m.m. dus verkeerd en moet je je bij Vodafone beklagen.

Wat is lang. Dit is geen antwoord op mijn vraag. En bovendien kan niet elk mens super snel de telefoon opnemen. Denk aan mensen die slecht ter been zijn. 

 

Vraag is:

 

Nee, KPN doet dit om termination fees van andere providers te kunnen krijgen. Binnen hun eigen netwerk heeft dit geen zin, dus daar doen ze het niet. Bron: ik was de project manager die dit systeem aan KPN heeft geleverd.

 

Waarom zegt de klantenservice dit antwoord niet? Kan KPN Telecom dit bovenstaande bevestigen? En waarom deze melding? Wat is de noodzaak hiervan?

 

Vaste lijnen van Vodafone-Ziggo doen dit ook! Vanaf Tele 2 naar vaste lijn hoor je na 54 seconden al een meldtekst. En vanaf Vodafone mobiel naar vast nummer van Vodafone-Ziggo hoor je na 1 minuut en dertig seconden EXACT dezelfde meldtekst die je bij mobiel nummer van KPN Telecom ook hoort! Hoe kan dat? Dezelfde stem (mevrouw) en tekst..

 

 

KPN doet dit om termination fees van andere providers te kunnen krijgen. Binnen hun eigen netwerk heeft dit geen zin, dus daar doen ze het niet. Bron: ik was de project manager die dit systeem aan KPN heeft geleverd.

Kleine correctie hierop: Het is Vodafone die dit aan jouw doorberekent, waarschijnlijk alléén bij prepaid. Aangezien het via bv Tele2 (ook prepaid? Of abo?) niet wordt doorberekend.

wjb schreef: 

Dus als je dat nummer belt met een prepaid van Vodafone dan krijg je kosten in rekening terwijl je die niet krijgt als je belt met een prepaid (of abonnement?) van Tele2.

Dan geef je zelf eigenlijk het antwoord al en is het niet KPN die die kosten in rekening brengt maar Vodafone. Als het KPN zou zijn dan zouden die kosten uiteraard ook bij Tele2 van toepassing zijn.

Jij hebt als klant van Vodafone prepaid dus dáar de vraag te stellen: waarom zij de terminationfee van andere providers doorberekenen als je een nummer bij een andere provider belt.

Helaas kunnen de KPN moderators HIER (KPN) niet vertellen waarom Vodafone dat doet. Dat kan alleen Vodafone → https://community.vodafone.nl/

Die berekening op je Vodafone prepaid voorkomen: verbreek net daarvoor de verbinding. 

Ik sluit me daar bij aan. Alles wat ik vanuit KPN kan zeggen is het volgende:

Zodra er een verbinding is met het gekozen nummer start tarifering. Dat kan zijn door het gesprek te accepteren of door een doorschakeling bijvoorbeeld naar voicemail.

In het geval van een netwerk-bericht geldt dat niet.  Dit geldt dus voor als je diensten afneemt bij KPN.

Waarom jouw provider daar anders mee om lijkt te gaan, weet ik niet en zal je bij hun moeten navragen.