Beantwoord

Beltegoed prepaid met 15 euro opgewaardeerd maar is ineens op

  • 28 May 2023
  • 16 reacties
  • 437 keer bekeken

Ik heb een kortgeleden mijn prepaid beltegoed met € 15 opgewaardeerd omdat ik zonder waarschuwing vooraf ineens niet meer kon bellen omdat mijn beltegoed op zou zijn . Nu bleek toen ik gisteren wou bellen dat mijn beltegoed op was . Heel erg vervelend dat ik niet meer op mijn telefoon kan vetrouwen . Waar is mijn tegoed gebleven ? IK bel alleen via whatts app met wifi. Voor zover ik weet staat mijn mobiel netwerk uit . Waar is mijn tegoed gebleven ???????

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 4 June 2023, 21:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

16 reacties

Fout 1

IK bel alleen via whatts app met wifi

Fout 2

 Voor zover ik weet staat mijn mobiel netwerk uit

Voorwaarden voor geldig blijven tegoed zonder opwaarderen (tenzij het te weinig is) 

Er moet verbruik zijn via de telefoon centrale of via 4G internet. Beide is bij jouw gebruik niet het geval. 

Er moet minstens 1 × binnen 6 maanden sprake zijn van verbruik. Een opwaardering valt daar ook onder. 

Je beltegoed is niet weg. Maar bevroren. Als je nog gebeld kan worden, niet via WhatsApp maar via de gewone bel functie, dan kun je nog opwaarderen. Alleen nu niet via online. Het kan nu alleen nog via een bon bij on anderesupermarkt. En komt je bevroren tegoed weer vrij.

En voortaan ook af en toe eens via de normale belfunctie bellen. Dan blijft ie geldig. 

Ik ben niet zo bekend met deze zaken en daarom maak ik fouten . Zoals gezegd kort geleden op ( 1 week)  opgewaardeerd met € 15 . Hoe kan dit bevroren zijn . Ik zie nu ergens dat ik afgelopen week alles ben kwijt geraakt verbruik mobiel internet  terwijl ik daar nooit gebruik van maak . Zonder dat ik een waarschuwing heb gekregen kan ik niet meer bellen 

 

Er was in ieder geval geen actief gebruik volgens de voorwaarden van prepaid. Bellen via kpn deed je niet want via WhatsApp. Als je dat nou tenminste nog via 4G internet had gedaan.... maar ook dat niet want wifi.

Je bent trouwens de tweede deze week met dit gebruik. Die ander was het nummer daardoor helemaal kwijt. Werkte alleen via WhatsApp nog omdat dat buiten kpn omgaat. 

Maar de volgende gebruiker met prepaid kaart die je oude nummer koopt zal zich daar bij WhatsApp natuurlijk op aanmelden. 

Kun je wel nog gebeld worden (via kpn dus)?

Als je al in de 90 dagen respijt zit en je waardeert online op resulteert dat niet in heractivatie. Dat moet dan echt met een bon.

Kun je nu ook niet meer gebeld worden via de normale belfunctie dan is je nummer en aansluiting vervallen. En zul je een nieuwe prepaid simkaart, en dus helaas een nieuw nummer, moeten kopen. Vergeet dan ook niet het bij WhatsApp aan te passen. 

Is je profiel al ingevuld voor kpn medewerkers hier? Inclusief het vakje mobiele telefoon nummer. 

https://forum.kpn.com/settings/profile

Prepaid

Mijn mobiele telefoon gebruik ik alleen voor whatsapp thuis en om  in noodgevallen te bellen ( 3 keer per Jaar ) Dit jaar al 2 keer gebeurt dat ik in nood niet kon bellen omdat mijn tegoed op was zonder dat ik hier een waarschuwing voor had gekregen . Ik wist niet waarom . Mijn mobile netwerk staat volgens mij uit .

Kort geleden opgewaardeerd met € 15 ; dit was binnen een week verdwenen : inde nacht vonden er afschrijvingen plaats voor mobiel netwerk en er werd ook ruim € 2 afgeschreven omdat ik via whattsapp vanuit mijn huis met mijn zoon gebeld heb.

Vandaag bij KPN winkel in Eindhoven geweest ; zeer frustrerend . Ik kreeg te horen dat dit normaal was en dat alleen eigenwijze mensen (ik 77 jaar dus ook ) nog prepaid hadden . Enigste oplossing was abonnement nemen (voor 3 telefoontjes per jaar)

Dit kan niet waar zijn

Mijn mobiele telefoon gebruik ik alleen voor whatsapp thuis en om  in noodgevallen te bellen ( 3 keer per Jaar ) Dit jaar al 2 keer gebeurt dat ik in nood niet kon bellen omdat mijn tegoed op was zonder dat ik hier een waarschuwing voor had gekregen . Ik wist niet waarom . Mijn mobile netwerk staat volgens mij uit .

Tja. dat heb ik al uitgelegd. Via Whatsapp bellen en geen gebruik maken van 4G internet (maar wifi !) is dus niet volgens de voorwaarden van het gebruik. Dan is er GEEN verbruik volgens de voorwaarden. 

En als je zo weinig belt waarom dan niet via het gewone beltegoed???? Met de standaard belfunctie dus. Dat is toch al betaald. Want pre (vooruit) paid (betaald).

Als je nu ook niet meer gebeld kunt worden (dus niet via Whatsapp) dan zul je nieuw prepaid kaartje moeten kopen. Met dus een nieuw nummer. Pas het ook aan bij Whatsapp! Want mogelijk ligt er al weer ergens op een verkooppunt een nieuwe prepaidsim met jouw nu oude nummer. Dat zal ooit iemand kopen en ook met Whatsapp in gebruik nemen.

Die reactie in die winkel is op zijn zachtst niet erg inlevend. Want het kan wel. Maar dan kan je beter niet via Whatsapp bellen.

Als je normaal belt, dus niet via Whatsapp, maar gewoon het beltegoed is er niets aan de hand. Zeker als dat steeds binnen 6 maanden van het laatste gebruik is. Dan kun je heel lang doen met weinig beltegoed. Op die manier doe ik met de prepaid (mijn reserve naast 06 abonnement) wel 2 tot 3 jaar met € 10 tegoed.

En hoe bel je met je vaste telefoon? Heb je daar een extra bel bundel op? Want in een mobiel abonnement zit altijd 100 tot 200 minuten (afh. provider) aan gratis belminuten per maand!
Bij de budgetaanbieder van kpn, SIMYO, is al een abonnementje te krijgen voor € 6 per maand inclusief 200 minuten per maand zonder extra kosten bellen. Dat is zonder mobiel 4G gebruik, internet dan alleen via wifi. Als je dan niet meer zou bellen met de vaste telefoon zet die maandelijkse belkosten eens af tegen zo'n mobiel abonnementje. Want 3 uur en 20 minuten per maand is doorgaans ruim voldoende.

Ik ken heel veel mensen van boven de 80 😎 die alleen nog een smartphone met abonnement(je) gebruiken. Je bent nog veel te jong voor wel een beetje ouderwets gebruik van een mobiel.

 bedankt voor je reactie maar ik snap er nog niets van ; Als ik geen beltegoed heb kan ik wel gratis bellen via Whattsapp en ik lees ook dat dit gratis is  Ik doe dit altijd vanuit mijn eigen huis met internetverbinding maar nu wordt die ene keer kosten in rekening gebracht en anders nooit . En ook die bedragen die in de nacht worden gemaakt snap ik niet . Mijn vaste telefoon gebruik ik zeer weinig want ik bel bijna niet dus weinig kosten . Ik wil het graag begrijpen voor ik een abonnement neem

 

Nog 1 keer:

Er zijn 3 voorwaarden die prepaid geldig houden. Slechts 1 van deze is al voldoende binnen 6 maanden na de laatste keer. (1) Bellen via de standaard belfunctie (dus NIET via Whatsapp) en (2) mobiel internet (4G) gebruiken, dus niet altijd wifi. Ook af en toe een (3) sms versturen. Aan alle voldoe je niet. Dus verloopt ie. Verbruik (belfunctie / mobiel internet / sms) dient steeds binnen 6 maanden na het vorige gebruik zijn.

Gratis bellen via wifi met Whatsapp voldoet NIET aan de prepaid gebruiksvoorwaarden. En als je 'm zo weinig gebruikt kun je dus beter via het normale bellen er gebruik van maken. Je beltegoed is tenslotte al vooruit (pre) betaald (paid)! En dan blijft ie geldig. 

Bij prepaid heb je je belkosten al betaald, dus niet echt Whatsapp-bellen nodig. Ook binnen een abonnement(je) heb je gratis belminuten zonder dat je Whatsapp hoeft te gebruiken.

Hij blijft dus NIET geldig bij gebruik van bellen via Whatsapp! Want dan verbruik je het normale tegoed niet en dat is een voorwaarde. 

Ook gebruik je het mobiele internet niet, want je gebruikt wifi.

Je voldoet dus NIET aan de 3 voorwaarden om prepaid geldig te houden. 

Maar nu ben je je nummer dus kwijt en zul je een nieuwe prepaid simkaart en dus een nieuw nummer moeten kopen. En dit ook even aanpassen in je Whatsapp al kun je dáár dus beter niet mee bellen met prepaid bij zo'n laag gebruik. En zeker niet via wifi…. want dan is er ook geen internet verbruik.

Bij jouw manier van gebruik (met prepaid) kan je misschien beter die hele Whatsapp links laten liggen.

nogmaals ik voldoe wel aan 1 van de voorwaarden ., Ik ben ook mijn nummer niet kwijt want ik heb hem weer opgewaardeerd en is geldig tot 1 dec . We begrijpen elkaar niet

 

Reputatie 7
Badge +20

Hi @PeterG, je lijkt het verhaal van @edje46 verkeerd te interpreteren: het nummer is gewoon actief, maar het beltegoed verdwijnt sneller dan de klant zelf kan verklaren. We laten jouw analyse dus even voor wat het is en zullen ons richten op het verdwijnende beltegoed!

@edje46, zou jij je volledige simkaartnummer nog willen noteren in het opmerkingsveld van je profiel en hier een seintje geven als je dat hebt gedaan? Dan kijk ik even met je mee!

Hoi Maja ,

Ik heb mijn pukcode genoteerd  Vast bedankt

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat is heel mooi @edje46, maar ik moet niet de pukcode hebben maar het simkaartnummer 😉 Daarmee kan ik het verbruik opzoeken 😃 Die staat op de simkaart zelf én je kan hem terugvinden in de instellingen van je telefoon!

Ik hoop dat dit het goede nr is :

 

Admin: Privégegevens verwijderd

per ongeluk hier ook vermeld nu ook in mijn profiel

Reputatie 7
Badge +20

Bedankt @edje46, nu heb ik de goede 😊

Ik zie dat jouw tegoed een aantal keer op is gegaan aan data, internet dus. Als het niet je bedoeling is dat je het internet op gaat via je prepaid tegoed, kan je de ‘mobiele data’ optie van je toestel uitzetten. Op die manier kan je alléén op internet via de wifi en zal je tegoed er niet meer aan op gaan!

Zoals ik eerder al schreef is volgens mij en ook volgens de onbeleefde medewerker van KPN winkel mobiele data uitgezet . ERr vinden afschrijvingen plaats midden in de nacht terwijl ik lig te slapen . Ik bel altijd via whatts app met mijn zoon vanuit mijn huis en nu vind hier voor een afschrijving plaats . Dit begrijp ik niet en ik wil dit ook niet . Ik kan niet meer op mijn tel vertrouwen want op deze manier is mijn tegoed op zonder dat ik het weet. 

Reputatie 7
Badge +20

Dat je tegoed aan internet op is gegaan (voor het laatst op 27 mei) zal helaas toch echt inhouden dat mobiele data aanstaat op je aansluiting én in je toestel. Ik heb dit niet bedacht maar noem alleen de feiten. Dat dit in de nacht gebeurt kan kloppen, aangezien er afgeschreven wordt nadat een data sessie volledig beëindigd is.

De internetoptie van je mobiele nummer heb ik nu helemaal uit gezet, zowel voor het KPN netwerk als voor roaming, mocht je naar het buitenland gaan. Dat houdt in dat je niet meer via je mobiele nummer het internet op kan, mocht er geen wifi beschikbaar zijn!