Beantwoord

Geen verbinding met Duitse mast terwijl ik er naast sta

  • 3 October 2021
  • 21 reacties
  • 216 keer bekeken

Ik heb een iphone 8 met prepaidkpn, doet het erg goed hier moet ik zeggen beter dan mijn vorige prepaid kaart ( t-mobile ),maar wat mij opvalt is dat hier in het dorp 13 km van de Duitse grens, mijn gsm her en der al overschakelt naar het Duitse Netwerk.

Is dit normaal, en zit daar nog extra kosten aan vast?

 

Bij mij is het juist andersom. Ik woon ook aan de Duitse grens en een Duitse antenne-mast staat precies op de grens. Ga ik in de buurt van deze mast staan dan verwacht je dat je verbinding maakt met een Duitse provider. Bij mij blijft echter de Nederlandse mast met KPN antenne terugkomen zelfs als ik een stuk Duitsland inloop. Deze mast staat 500 meter verderop. Hoe kan dit?

 

*admin: afgesplitst

icon

Beste antwoord door Bart van KPN 13 October 2021, 10:52

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

21 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hoi @gsm verbinding, welkom hier. 

Heb je wel eens contact kunnen maken met een mast in Duitsland? Want heb je bijvoorbeeld jouw provider vastgezet op KPN? Roaming staat ook aan? Vermoed namelijk dat het in de instellingen op het toestel mis gaat. 

Ja ik heb al contact gehad met een duitse provider. roaming staat aan.

Reputatie 7
Badge +20

Instellingen heb je ook nagelopen? En kun je zo handmatig verbinding maken met het Duitse netwerk?

De instellingen zoals je mij hierboven gaf zijn de instellingen voor een wifi router of een dongel. ik praat dus gewoon over een gsm. heb je hiervoor ook instellingen bij de hand? Ik ga vanavond weer proberen.

Reputatie 7
Badge +21

Hoi @gsm verbinding 
Heb je nog een andere Duitse mast in de buurt? Wellicht is deze mast (tijdelijk?) buiten bedrijf…...

Reputatie 7

Ik kan me heel goed voorstellen dat een telefoon in principe verbinding maakt met een mast waar de provider van het abonnement op actief is. (Preferred provider)

Reputatie 7
Badge +20

Ik zie het ja, excuses. Dit is de juiste pagina voor de toestelhulp.

Hoi Bart,

Dan kom ik nog steeds op de dongel en wifi uit.

Zie hieronder:

 

Hulp bij het instellen van je mobiele telefoon of tablet

Dongel en mobile wifi installeren

Wil je een dongel of mobile wifi installeren of meer informatie hierover?

Reputatie 7

Hoi Bart,

Dan kom ik nog steeds op de dongel en wifi uit.

Zie hieronder:

 

Hulp bij het instellen van je mobiele telefoon of tablet

Dongel en mobile wifi installeren

Wil je een dongel of mobile wifi installeren of meer informatie hierover?

Die link van @Bart_Z brengt mij op de onderstaande pagina.

 

Je moet die site even een paar seconden de tijd geven om de toestelhulp te laden, die site van KPN blinkt helaas niet echt uit in snelheid.

Hoi Bart,

Het probleem ligt bij Firefox. Ik heb de site daarna in Edge geopend en toen ging het prima. Ga nu de instellingen controleren.

Reputatie 7
Badge +20

Ik ben benieuwd. 

Hoi Bart,

Voor de telefonie kreeg ik inderdaad een Duitse provider. Voor het internet blijft hij op KPN zitten. Over hoeveel km kan KPN een verbinding leveren. Ik zit nu op 500 meter afstand van de mast.

Reputatie 7
Badge +20

De simkaart maakt of verbinding met de Duitse mast, of met de Nederlandse. Niet met beide. En in principe mogen de netwerken niet over de grens heen zenden, maar dan wordt het wel heel erg precies. Als jouw telefoon automatisch het netwerk zoekt, zal deze altijd verbinden met het sterkste netwerk. 

Ik kreeg toch echt de melding van de Bundesregierung en kreeg een Nederland IP-adres. Ik heb foto's gemaakt. Op het vergrendelscherm stond waar normaal KPN staat nu beide providers. Er stond O2.de - KPN. Als ik Duitsland in rij krijg ik pas na 3 km een Duits ip-adres. Ik weet dat het vroeger 500 meter was dat masten over de grens mochten komen. Maar dat is toch echt nu 3 km.

Reputatie 7
Badge +20

Als ik je goed begrijp wil je weten waar het omslagpunt ligt waarop er van provider gewisseld wordt. Voor mijn idee heeft dat met meerdere factoren te maken en is dat overal bij de grens anders. Ik begin alleen nu wat meer te twijfelen wat je echt graag wilt weten van mij?

Overigens heb ik nog nooit 2 providers in beeld gezien, kun je dat screenshot delen?

Ja, ik zou graag weten op basis waarvan het omslagpunt ligt. Ik heb zelf al wat studie gedaan en corrigeer mij als ik fout zit. De masten sturen allemaal een signaal naar alle in de omgeving zijnde gsm’s. De gsm zelf berekent aan de hand van dit signaal welke mast het sterkste signaal geeft en legt verbinding met die mast.

Bij deze de afbeelding van mijn gsm. Helemaal beneden staat O2 - de|KPN

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Dat klopt inderdaad. Je verbindt met de sterkste mast. En voor zover ik uit deze afbeelding kan behoren met ben je met o2 de verbonden en niet met ons netwerk. Je hebt ook de sms van ons ontvangen dat je in Duitsland bent. Die krijg je pas wanneer je verbonden bent met het Duitse netwerk. KPN staat waarschijnlijk nog in beeld omdat de simkaart van ons is. 

Hoi Bart,

Uitstekend en heel duidelijk antwoord. Wat nog rest is het omslagmoment. Hoever komen de radio golven van KPN in Duitsland.

 

Reputatie 7
Badge +20

Daar is voor zover ik weet geen vast antwoord op. Dat verschilt per mast. Hoe sterk deze straalt, in welke richting, de afstand tot de grens, etc. etc. Maar in principe is het de bedoeling om niet over de grens heen te komen, maar tot de grens. 

ok, bedankt voor je hulp. heb veel geleerd.

Reputatie 7
Badge +20

Graag gedaan, mocht je nog weer vragen krijgen, dan horen wij graag weer van je.Â