Vraag

Nokia 3110 geeft verbindingsfout tijdens bellen via 2G

  • 3 March 2022
  • 7 reacties
  • 160 keer bekeken

Hi Forumleden,

Sinds vandaag heb ik een KPN prepaid simkaart, deze dient voor een oude Nokia 3110 NHE-8.
De Nokia dient als autotelefoon en deze zou ik graag weer werkend maken. 

Mijn Vodafone simkaarten werden niet herkend door de Nokia, de simkaart van KPN wel.

Ik heb voluit bereik en in het schermpje staat ook 'NL KPN’, de eerste welkomstberichten van KPN kreeg ik ook binnen dus ik had goede hoop dat ik de telefoon direct kon gebruiken. Door de welkomstberichten ga ik er vanuit dat de simkaart zich kan aanmelden op het netwerk en nu ook geactiveerd is. Helaas, als ik een nummer probeer te bellen met de Nokia geeft deze 'Verbindingsfout’ weer. 

Bel ik het nummer van de KPN simkaart in de Nokia krijg ik te horen "De persoon die u belt heeft tijdelijk geen bereik”. Ik kan wel een voicemail inspreken en hiervan krijg ik dan ook een sms op de Nokia binnen.

Kan het zijn dat er iets op de simkaart moet worden ingesteld voordat ik via 2G kan bellen? 

Ik heb al geprobeerd om de telefoon opnieuw op te starten en onder netwerkkiezen automatisch naar manueel KPN NL gezet. Dit gaf geen effect en heb netwerkkiezen weer op automatisch gezet. 

Heeft er iemand nog tips en tricks om te proberen?

Groet,

Thijs

 

Toevoeging:

Na wat google speurwerk op de telefoon en autotelefoons blijkt dat mijn Nokia op 900Mhz zit. Andere zijn speciaal naar KPN gegaan omdat zij dit (nog) aanbieden.

Verder heb ik nog geprobeerd een sms te sturen met de Nokia naar mijn smartphone, deze is verstuurd en komt binnen. 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +16

Goedemiddag @T.Vinckx! Zo te lezen ben je zelf al bezig geweest!

  • Toestel heb je al eens uit/aan gedaan?
  • Je kunt dus wel SMS ontvangen; lukt versturen ook? Heb je dat ook al uitgetest?
  • Krijg je de melding “Verbindingsfout” bij ieder nummer dat je probeert te bellen?
  • Netwerk kiezen staat weer op automatisch. Heb je in de instellingen van het toestel ook de mogelijkheid om te kiezen voor een verbindingstype, bijvoorbeeld 2G of 3G?

Kan het zin dat er iets op de simkaart moet worden ingesteld voordat ik via 2G kan bellen? 

Nee, er hoeft niet iets apart ingesteld te worden: het zou direct moeten werken. Het kan geen kwaad om de aansluiting vanuit onze kant te controleren: dan kijken we of alles netwerktechnisch goed staat.

Wil jij jouw profiel invullen met het 06 nummer en het bijbehorende simkaartnummer en hier een seintje geven als je dat gedaan hebt? Alvast bedankt.

Mocht je sneller hulp willen, bel of chat dan met ons:

  • Telefonisch via 0800 0402: van maandag t/m vrijdag bereikbaar tussen 8 en 20 uur en zaterdag tussen 8 en 17 uur. Zon en feestdagen gesloten. Voor storingen en technische problemen zijn wij altijd 24/7 bereikbaar.
  • Dezelfde openingstijden gelden ook voor onze chat. Je kunt via onze contactpagina een chat opstarten door te klikken op ‘Administratie’ en vervolgens op “Ik heb een andere vraag en wil graag contact hebben'. Je kunt dan een chat starten door op ‘Naar chat’ te klikken.

Heb je deze simkaart al getest/geprobeerd in een modernere GSM. Want die Nokia is volgens mij al bijna 25 jaar oud. Eerste productie was 1997. Dat is hierbij stokoud; GSM was er toen nog maar net. Sindsdien is er bij GSM ook e.e.a. veranderd aan de technische eisen.

In een smartphone testen kan ook; zet deze dan om te testen op 2G (only). Werkt de sim in een minder oude GSM of smartphone wel op 2G dan weet je dat die oude Nokia niet meer bestand is tegen de huidige eisen.

KPN biedt 2G (vh. GSM) aan op 900 en 1800 Mhz.

GSM danwel 2G voor bellen/sms is per 31 maart 2025 sowieso helemaal einde verhaal. Dan wordt alleen IoT nog via die techniek ondersteund.

Op zeker moment is oude meuk gewoon… oude meuk en niet meer bruikbaar. Moet je m.i. ook niet willen.

 

Het lijkt mij volslagen zinloos voor een niet goed werkende 25 jaar oude mobiel de tel. helpdesk te bellen. Die kunnen en doen daar echt niks mee.

@Shyrin_ 

06 en simkaartnummer heb ik toegevoegd aan mijn profiel. 

De vragen:

  • Toestel heb je al eens uit/aan gedaan?

Ja, meerdere keren. 

  • Je kunt dus wel SMS ontvangen; lukt versturen ook? Heb je dat ook al uitgetest?

Ja, versturen lukt ook. SMS komt ook aan op andere toestel

  • Krijg je de melding “Verbindingsfout” bij ieder nummer dat je probeert te bellen?

Ja, Ik heb verschillende nummers van verschillende providers geprobeerd.

  • Netwerk kiezen staat weer op automatisch. Heb je in de instellingen van het toestel ook de mogelijkheid om te kiezen voor een verbindingstype, bijvoorbeeld 2G of 3G?

 Nee, dit is niet instelbaar, de telefoon werkt ook alleen met 2G. De Nokia vindt in de manuele stand twee netwerken: NL KPN en NL 16.

 

@PeterG 

De simkaart werkt op een recente smartphone in de 2G stand. 

Dat 2G zou verdwijnen had ik al begrepen. Ik hoopte de autotelefoon nog drie jaar bij KPN te kunnen gebruiken voor de fun. De telefoon heeft nog gefunctioneerd dat was wel in Duitsland en volgens de vorige eigenaar. 

 

Beide bedankt voor de reactie!

Reputatie 7
Badge +16

Helder, bedankt voor jouw gegevens. Netwerktechnisch staat alles goed, dus dat hebben we nu ook uitgesloten :white_check_mark: .

SMS ontvangen en versturen werkt, de simkaart werkt wel in een recente smartphone in 2G stand… het lijkt erop dat het dan aan het toestel zelf ligt, de Nokia 3110. Als je nu een andere simkaart test in de Nokia 3110: krijg je dan ook een verbindingsfout bij het bellen? 

Reputatie 7
Badge +16

Is het nog gelukt om dit uit te testen, @T.Vinckx?

Voor de rest heb ik alleen Vodafone simkaarten, zowel privé als zakelijk. Zodra ik deze in de Nokia stop kan ik wel mijn simkaart pincode invoeren maar krijg ik geen bereik. Ik kan met de Vodafone simkaarten dus ook geen sms versturen/ontvangen zoals ik dat met KPN simkaart wel kan. 

@Shyrin_  Bedankt voor alle hulp tot nu toe. Ik ga mijn vraag is neerleggen bij het forum over de auto. Mogelijk heeft iemand daar nog tips om de autotelefoon weer werkend te krijgen. Mocht ik nog vragen of de oplossing hebben dan kom ik hier terug.

Reputatie 7
Badge +16

Geen dank, graag gedaan! Ik ben benieuwd!