Vraag

Sim800 modulesl met KPN prepaid werkt niet

  • 9 June 2023
  • 5 reacties
  • 92 keer bekeken

Hoi,

 

Ik heb recent 3 sim800l modules (2G GMS / GPRS) gekocht in hoop deze te kunnen combineren met een kpn prepaid kaartje. Maar na uren er aan bezig te zijn geweest lijk ik geen connectie met een toren te kunnen krijgen… Ik heb 3 modules van 2 verschillende suppliers, en bij geen een doet hij het.

Het kaartje is geactiveerd via een oude telefoon en heeft genoeg saldo erop staan, ook heb ik de simcode eraf gehaald dus ik denk niet dat daar het probleem kan liggen.

Met verschillende commando’s heb ik gezien dat hij het kaartje gewoon kon lezen. Het onboard lampje om aan te geven wat de status is knippert 8 keer met daar tussen een wacht tijd van 1 seconde en na de 8 keer knipperen wacht hij 3 seconde voordat hij weer door gaat.

 

Ter informatie, als ik het kaartje eruit haal en een commando stuur voor het signaal sterkte met de toren geeft hij een goede waarde, maar zodra ik hem erin steek valt dat weg.

 

Weet iemand de oorzaak hiervoor? 

 

Mvg Mathijs


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

5 reacties

Wat wil je met die modules bewerkstelligen?

Antenne zit er ook aan?

En je weet dat GSM / GPRS per april 2025 uit de lucht gaat?

Bedankt voor je bericht @PeterG,

Mijn doel is dat ik tijdelijk met een esp32 micro controller smsjes kan sturen met gps informatie.

Ik ben mij er van bewust dat 2g er in 2025 mee stopt en de antenne dit er goed aan. Zoals in mijn bericht vermeld, wanneer de simkaart er niet in zit en ik een commando stuur op de signaal sterkte te controleren (AT+CSQ) krijg ik “+CSQ: 19,0” dus een goede connectie, maar bij dit zelfde commando met de simkaart erin krijg ik “+CSQ: 0,0” en als ik een commando stuur om een sms te versturen zegt hij dat hij geen verbinding heeft met een netwerk.

Als je in een mobiel een gesprek kunt opzetten dan is de simkaart actief. Bellen met verbinding (!), niet alleen over laten gaan. 

met een esp32 micro controller smsjes kan sturen met gps informatie

Verplaatsen die modules zich dan? Lijkt mij meer iets voor een elektrisch hek.

Prepaid is geconfigureerd voor mobiel telefoon gebruik. Andere toepassingen is het werkt of het werkt niet. 

Mogelijk moeten er aan kpn zijde dan apn instellingen aangepast. Net als voor gebruik in een (kinder) smartwatch.

Het APN nummer is (als het goed is) goed ingesteld en ja de module verplaatst zich. Het is voor een gps tracker.

Voor de duidelijkheid de module kan als hij dat wilt 3a trekker, genoeg voor een sms burst van 2a. Ook krijgt hij nettjes 4v.

 

Ik vrees toch dat kpn prepaid niet zo heel goed werkt hierin. Ook niet andere (prepaid) providers op het kpn netwerk. 

(Kpn prepaid werkt vaak ook niet in een smartwatch of een elektrisch hek)

Het netwerk van T-mobile heeft geen 2G /GSM meer. 

Netwerk Vodafone nog tot 31 december 2024.