Beantwoord

Spook-sms'jes naar Zwitserland

  • 6 April 2021
  • 7 reacties
  • 290 keer bekeken

Ik keek vanmorgen toevallig op de prepaid-app van KPN en vond daar een afrekening van beslist niet door.mij verstuurde smsjes aan een Zwitserstelefoonnummer! Het betrof 2 dagen: 23 maart jongstleden 5 stuk op 11.17, 15.06, 15.09, 15.11 en nogmaals 15.11 uur,  à 7 cent;

24 maart 4 stuks: om 15.03, 15.05, 15,06 en 16.27 à 8 cent per stuk. Allemaal naar het zelfde nummer! Voor mij volstrekt onbegrijpelijk, zeker omdat ik op 24 maart de hele dag onderweg was een mijn telefoon zelfs uitgezet had!

Zijn er lezers van dit forum die.hier iets mee.kunnen? Ik heb met KPN gechatted, maar daar kwam ik helaas niet verder@

icon

Beste antwoord door Denise van KPN 7 April 2021, 13:38

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

7 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hallo @Futaie en welkom op ons forum! Leuk dat je ons hebt gevonden. Ik kan me voorstellen dat je hier vreemd van op kijkt, helemaal als je de sms’jes noch het nummer niet herkent. Er kunnen meerdere dingen spelen.

  1. Het kan zijn dat een andere app toegang heeft tot jouw berichten app. Je zou dan kunnen controleren welke apps op jouw telefoon toestemming hebben om gebruik te maken van de berichten app. Ga hiervoor naar Instellingen en dan Apps en Meldingen. Ga vervolgens naar Geavanceerd en dan App-rechten. Heb je deze optie niet, selecteer dan de drie puntjes rechts bovenin en kies voor Machtigingsbeheer. Zoek daarna naar Telefoon, SMS en Contacten en kijk welke apps je hier tussen ziet staan.
  2. Het kan ook zijn dat er sms’jes naar jou zijn verstuurd ter verificatie. Bijvoorbeeld wanneer je wilt inloggen op een account met tweestapsverificatie of wanneer je aankopen doet in de Play Store of App Store.
  3. Het kan ook nog zijn dat jouw toestel is gehackt of dat er malware op terecht is gekomen wat het voor derden mogelijk maakt om jouw telefoonnummer te gebruiken voor het verzenden van sms’jes. In dit geval kan ik je aanraden om jouw toestel terug te zetten naar de fabrieksinstellingen.

Net als mijn collega's ben ik bang dat ik verder ook niets voor je kan betekenen. :neutral_face:

Hallo Denise, in mijn chat met de KPN zijn al jouw aangedragen mogelijkheden aan bod gekomen! Geen succes! Ik ben alleen blij dat ik prepaid heb met alleen 10 euro tegoed!

Mij verwondert wel het feit dat soms de tijd zo dicht op elkaar ligt en zelfs één keer 2 in dezelfde minuut! Moet je heel snel zojn om zo'n lang telefoonnummer te kiezen.

In ieder geval bedankt voor je reactie!

Heb je al gecheckt of ze zijn verstuurd via je sms-app? 

zelfs één keer 2 in dezelfde minuut! Moet je heel snel zojn om zo'n lang telefoonnummer te kiezen.

Met een smartphone geen enkel probleem.

 

Ik ben alleen blij dat ik prepaid heb met alleen 10 euro tegoed!

Dan ben ik blijer met m'n abo met onbeperkt bellen/sms. Spooksmsjes kosten mij dan … niks. Jouw altijd nog ~15 cent per stuk.

Hoi Peter, ik heb geen sms app op mijn telefoon.

Wat prepaid betreft: ongeveer 10 euro per jaar, dus toch goedkoper als een abo!

Hoi Peter, ik heb geen sms app op mijn telefoon.

Elke smartphone heeft ook een sms app. SMS is al heel oud maar nog steeds een basis van mobiel gebruik.
Op mijn Samsung ziet die knop voor sms er zo uit.

ongeveer 10 euro per jaar, dus toch goedkoper als een abo!

Dan wel ja.

En thuis zeker een dure huistelefoon? à 15 cent per minuut en starttarief van 15 cent per gesprek NL nummers? Rest E.U. 23 cent per minuut. Of, ook duur, Belonbeperkt erop (alleen voordelig als je vaak buiten E.U. belt zoals Australië, Nieuw Zeeland, V.S., Canada e.d.)

En deze logica ontgaat mij bij een mobiele telefoon:

de hele dag onderweg was een mijn telefoon zelfs uitgezet had!

Sorry Peter, natuurlijk heb ik sms op mijn telefoon, maar als digibeet keek ik bij instellingen/apps, daar stond ie niet bij als app.!

Omdat ik zeer regelmatig in het buitenland ben is voor mij vaste telefoon en mobiel met whats app toch goedkoper dan een abo.!

Reputatie 7
Badge +17

Mij verwondert wel het feit dat soms de tijd zo dicht op elkaar ligt en zelfs één keer 2 in dezelfde minuut! Moet je heel snel zojn om zo'n lang telefoonnummer te kiezen.

Dit is niet heel gek. Een sms bericht bestaat uit maximaal 160 tekens. Je kunt echter ook één bericht van bijvoorbeeld 200 tekens sturen. Deze wordt dan verstuurd als twee sms’jes. In zo'n geval worden er dus twee sms’jes binnen een minuut verstuurd.