Update

KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.15.06

Categorie: Modems
KPN Box 12: Update naar KPN Software V12.C.23.15.06

We updaten de KPN Box 12 naar de nieuwste software. Dat is nu KPN Software V12.C.23.15.06. In deze Product update lees je wat er is verbeterd en veranderd. Voor meer algemene uitleg over de KPN Software kun je terecht in dit topic.

 

Wat zit er in deze update naar versie V12.C.23.15.06?
 

Verbeteringen

  • Verbeterde Firewall functie. Er zijn in 4 niveaus: Laag, Middel, Hoog, Aangepast. Het niveau staat standaard op “Middel”. Dit geldt voor zowel IPv4 als IPv6. 
  • De LED van aangesloten SuperWifi 2 kan worden gedimd via de webinterface
  • Van de SuperWifi 2 is te zien of ze "Synced" zijn, of "Paired"
    Als ze alleen maar "Paired" zijn, heb je nog geen goed Mesh wifinetwerk
  • De weergave van aangesloten apparaten (topologie) is betrouwbaarder echter niet perfect. Het kan nog steeds voorkomen dat de gehele topologie en connected devices leeg blijft
  • Gast Wifi en Extra Wifi instellingen blijven nu bewaard bij een update van de software
  • Verbeterde stabiliteit
     

Huidige beperkingen

  • Ouderlijk toezicht instellingen verdwijnen na een reboot
  • Er zijn soms problemen met het functioneren van IPv6;
    diverse apps die expliciet IPv6 gebruiken willen niet (goed) laden, terugschakelen naar IPv4 only is nodig om dit te voorkomen
  • Oudere typen apparaten (bijv. printers) kunnen problemen ervaren om verbinding te maken via wifi. Soms helpt het om Extra Wifi op 2.4GHz in te stellen voor deze apparaten
  • De Traceroute functie werkt nog niet

 

Hoe krijg ik deze update?

Deze update is alleen voor mensen die al overgezet zijn naar de nieuwe KPN Software. 

Je kunt de update uitvoeren via de upgrade knop in de webinterface (Instellingen > Systeem > Upgrade).

Ook zal de update geïnstalleerd worden als je de Box 12 een reset geeft. (correctie: dit zal naar verwachting vanaf de loop van volgende week werken)

 

Ik heb de update gekregen en ik heb een vraag, opmerking of probleem

Je mag hieronder reageren met je feedback en vragen. Ook als je problemen ervaart. 

Heb je een probleem met de nieuwe software dat dringend is? Neem dan telefonisch contact op (0800-0402, tijdens kantooruren). Zorg dat je dit doet met het bij ons bekende telefoonnummer. Je komt dan uit bij de afdeling die op de hoogte is dat jij de nieuwe software hebt en je verder kan helpen hiermee. 

 

Hoe pas ik instellingen aan met deze software?

We hebben onze kennisbank inmiddels voorzien van verschillende artikelen met uitleg over hoe je bepaalde instellingen aanpast. Denk aan gastnetwerk of extra wifi instellen, DHCP of DNS aanpassen en Port forwards instellen. Je bereikt ze via dit overzichtsartikel:

 

 

 

Verdere Veelgestelde vragen

Hoe log ik in op de KPN Box 12?

  1. Open een browser en ga naar 192.168.2.254 of mijnmodem.kpn
  2. Je hebt geen username meer nodig, zodra je de update hebt gehad naar de KPN Software. Vul je wachtwoord in en log in. 

Heb je eerder ingelogd, dan heb je toen het wachtwoord zelf ingesteld. Gebruik dan deze. 
Heb je nog niet eerder ingelogd, dan vind je het standaard wachtwoord op de sticker achterop de Box [rood omrand].

 

Wil je zelf een ander wachtwoord instellen? Ga dan na het inloggen in het linkermenu naar Instellingen en kies het tabblad Modemwachtwoord.

 

Hoe reset ik het wachtwoord om in te loggen op de webinterface?

Je kunt het wachtwoord resetten met de resetlink op mijnmodem.kpn. Je wordt dan gevraagd de reset te bevestigen door (binnen 5 minuten) kort de Wifi-knop op het modem in te drukken. Na enkele seconden is het wachtwoord gereset en kun je inloggen met het wachtwoord die op de sticker staat achterop het modem.

 

Ik heb nog geen KPN Software op mijn Box 12, wanneer krijg ik dat?

Is niet met zekerheid te zeggen. We zijn voorzichtig met de algehele uitrol van de KPN Software en doen dit stapsgewijs. Afwachten is het enige advies dat we kunnen geven.

Op dit moment is de KPN Software ook nog niet beschikbaar voor SuperWifi 1 en Experia Wifi. Maak je dan ook gebruik van een of meer van deze, dan ben je sowieso nog niet aan de beurt. 

 

Komt deze software ook op de Experia Box V10 en V10A? En de wifiversterkers?

Ja, uiteindelijk wel. Maar daarmee beginnen we pas als we met de KPN Box 12 klaar zijn. Houd de Product Updates in de gaten. Zodra een volgend apparaat aan de beurt is maken we daar een aparte Product Update voor. Voor SuperWifi 2 punten is de KPN Software ook beschikbaar.

 

Wat kan ik doen om de nieuwste firmware te krijgen op mijn V12, heb sinds gisteren de SuperWifi 2, maar het gaat nog niet lekker hier…  Zit nog op SGEJ1000060E.

Hoop eigenlijk dat er verbeteringen zijn i.c.m. die SuperWifi AP.


Hi @supernova, dat is een kwestie van tijd en geduld, jouw V12 zal deze update vanzelf krijgen. Je mag intussen een eigen topic aanmaken en uitgebreider uitleggen waar je tegenaan loopt, zodat de community met je mee kan denken. 


Sinds deze software update werkt nummerweergave op de vaste telefoonlijn niet meer.

Is er al bekend wanneer een nieuwe update beschikbaar komt?

 


Nog niet, Roelof. Zodra we dat wel weten publiceren we er ook een nieuwe Product Update over. Dus je hoort het ook zo snel als maar kan. 


Sinds de update naar V12.C.23.15.06 weer een drama met de internetverbinding, meerdere keren per week. Het modem doet geen volledige reboot, maar de internetverbinding valt weg. 

Op voorgaande firmware versies, V12.C.xx.xx.xx geen last van gehad. 

 

Glasvezelmodem geeft geen error voor zover ik kan beoordelen aan de twee groene statuslampjes.

 

Hebben meer mensen hier last van? Is dit een bekend issue?


Hoi @deadsilence, je kunt hier het beste even een eigen topic voor aanmaken!


Hoi @deadsilence, je kunt hier het beste even een eigen topic voor aanmaken!

OK, gaan we doen. Dank.

 


@Kpn Ik blijft problemen hebben om in te loggen op mijn tablet na deze update. Andere apparaten werken wel, maar krijg deze niet aan de praat. Ook al 2.4GhZ en 5GhZ als extra netwerk aan gesloten, maar probleem blijft. Hoe dit op te lossen, voor update werkte alles wel.


@Norman_L Hi Norman, bedoel je dat je tablet niet meer op de wifi komt sinds de update, of kan je vanaf je tablet niet meer inloggen in het modem? 

Ik raad je aan om een eigen topic aan te maken, en licht dan vooral verder toe waar je tegen aan loopt. Zo kan de community beter met je meedenken en houden we dit topic overzichtelijk. Mocht later blijken dat 't toch iets met de update te maken heeft, dan nemen we die informatie natuurlijk mee! Denk in je eigen topic ook aan informatie als deze:

  • Zie je het wifinetwerk wel gewoon tussen de beschikbare netwerken?
  • Wat gebeurt er precies zodra je probeert te verbinden?
  • Als je het wifi netwerk vergeet op de tablet en opnieuw verbindt, lukt dat?
  • Welke merk + type tablet is het?

 


Na iedere software update van mijn Kpn Box12 staat wifi automatisch weer aan en moet ik die hardware matig uitzetten. Lastig; Kan dat ook anders?


Na iedere software update van mijn Kpn Box12 staat wifi automatisch weer aan en moet ik die hardware matig uitzetten. Lastig; Kan dat ook anders?

Is dat echt na een update? Of random? Heb je deze stappen gevolgd om de WiFi uit te zetten op de Box12


Ik kan maar 2 regels bij port forwarding opgeven.

Bij een derde wordt de onderste van de 2 overschreven, er komt dus geen nieuwe regel bij


Hi @M12344! Wat als je de stappen voor portforwarding instellen op de Box 12 met KPN Software doorloopt? Met name dit stuk: 

  • Bij External en Internal Port vul je de gewenste poortnummers in. Welke dit zijn hangt af van je apparaat en je doel. Vaak staat in de handleiding van je apparaat welke poort het moet zijn. Moet/wil je meerdere poorten forwarden? Dan moet je voor elke poort een losse port forward aanmaken.
  • Bevestig dit met de blauwe knop Add. Daarna druk je onderaan de pagina op de blauwe knop Apply.