Updates

TV Ontvanger: Update naar NMC 8.3.167_1 & HTML 5.179.202

Categorie: Interactieve TV
TV Ontvanger: Update naar NMC 8.3.167_1 & HTML 5.179.202

Interactieve TV Update november 2023

NMC 8.3.167_1 & HTML 5.179.202

 

Wat zit er in?

HTML

De menuoptie Zenderpakketten, waar je ziet welke zenderpakketten er zijn en waar je deze aan en uit kunt zetten, is hernoemd naar Bestellen.

 

Op het gebied van erotiek is het na deze update mogelijk om dagpassen te kopen voor het 24-uur vrijgeven van een erotisch kanaal. Dit wordt actief in december nadat de update volledig is uitgerold.

Ook zijn gehuurde erotische films niet meer zichtbaar onder Pathé films, maar, zoals het hoort, in de erotiek sectie.

 

Vanuit het uitfaseren van de 1853 ontvangers benaderen we klanten om hun ontvangers om te wisselen. Degenen die dat na een bepaalde periode nog niet gedaan hebben krijgen een melding op het scherm. Die tekst hebben we verduidelijkt.


Toevoeging
In de update hebben wij ook de mogelijkheid toegevoegd om bij apps een meldtekst te laten zien voor deze opstart. Zo kunnen we extra informatie onder de aandacht brengen als dit nodig is. 
 

NMC

Zoals sommigen al merkten hebben de interactieve ontvangers vorige maand een update gekregen naar NMC 8.3.167_1.dev.

Hier hebben we geen Product Update voor gemaakt omdat er inhoudelijk niets veranderd is met die versie. De reden om dan een update uit te voeren met software die niet veranderd is, had te maken met een interne wijziging aan onze kant. 

Omdat het voor klanten vragen kan oproepen dat er .dev achter hun versienummer staat maken we gebruik van deze updateronde om dat weer te verwijderen. Opnieuw is er dus inhoudelijk niets veranderd aan de NMC firmware, je gaat alleen weer terug naar een versie zonder .dev erachter.

 

Wanneer komt ‘ie?

  • Testgroep: 17 en 20 november
  • Uitrol: 23, 28 en 30 november

De testgroepen worden willekeurig samengesteld. Het is niet van te voren aan te geven of je in een testgroep zit, Het is ook niet mogelijk om mensen specifiek aan een testgroep toe te voegen.

Nuttig om te weten: HTML versus NMC

De software van de tv ontvanger bestaat uit een aantal onderdelen. Deze onderdelen krijgen apart van elkaar updates.

De NMC is de kern, de HTML is de jas daar omheen. De meeste updates gaan over deze twee onderdelen. 

  • De NMC is degene met het versienummer dat begint met 8. De HTML begint met 5. 
  • Voor een NMC update is een herstart van de tv ontvanger vereist, voor een HTML update is dat niet nodig. 

Daarnaast is er de DBL/RB. Dit is de boot loader, dus wat je ziet als de ontvanger opstart. Deze hoeft bijna nooit een update.

 

 

AHa eindelijk een update. We hebben het “kastje” al een jaar of 9! Hopelijk komen we in aanmerking voor een nieuwe!

Wat zijn de veranderingen ten aanzien van beveiliging? Ik heb daar nog niets over gelezen.

Gaarne uw antwoord!


@Marcthin iedereen kan op dit moment de nieuwste tv+ box aanvragen via 0800-0402


@pietheingrun Dank voor de informatie….huh kan iemand van kpn dit bevestigen?


@Marcthin iedereen kan op dit moment de nieuwste tv+ box aanvragen via 0800-0402

Maar dan zal je dus wel over moeten stappen naar het TV+ abonnement. Je gaat dan dus een nieuw contract aan voor minimaal 12 maanden.

Lees je ook goed in om te bepalen of TV+ wel iets is wat je wilt, er zijn nog een hele hoop tekortkomingen.


@wjb Dank voor de informatie dat wist ik niet. Wij gebruiken het “kastje” enkel voor journaals en af en toe op zondag WNL omdat de app echt niet goed werkt met “terugkijken”.

NPO is voor ons eigenlijk niet meer interessant…….dus ook eigenlijk niet het KPN TV abonnement. Ik denk er aan om het eruit te halen!

Berichtgeving in nederland is zodanig onder de maat dat ik kijk naar buitenlandse zenders via youtube. Afijn genoeg om over na te denken! Dank in elk geval voor de geboden informatie!


Ik zou er inderdaad ook maar goed over nadenken, ik had me niet goed ingelezen helaas! TV+ kent nog vele bugs en had naar mijn mening niet eens geïntroduceerd mogen worden.

Ik noem er een aantal;

Ontvanger start regelmatig niet op (oranje lampje brand).

Geen beeld en/of geluid na aanzetten.

Geluid loopt regelmatig niet synchroon met het beeld.

Veel opgenomen programma’s kunnen niet bekeken worden. Alleen de optie verwijderen is aanwezig en afspelen niet. Artwork is ook grijs en niet in kleur.

Volume moet vaak harder bij opnames die wel bekeken kunnen worden.

Sommige workarounds op de forums lijken even te werken maar problemen komen vaak weer terug. Niet normaal hoe vaak ik al een herstart heb moeten doen!

KPN doet doet wel zijn best om dit op te lossen heb ik het idee, elke 2 weken komt er een update maar veel is nog steeds niet opgelost.


Zie ook Is TV+ mislukt?


Overigens vraag ik me af of de wijzigingen in deze update zo ingewikkeld zijn dat die niet ook op de 8001 nog aangebracht hadden kunnen worden. Want die ontvanger zou niet meer geschikt zijn voor de nieuwe updates en moest daarom vóór 14 november omgeruild worden. Ik had daarom na vele maanden zonder updates wel iets spectaculairders verwacht. Bovendien lijkt het dat zelfs de 1853 deze update nog krijgt om de uitfasering daarvan te bespoedigen. Heb ik de 8001 voor niets nú al omgeruild? 


AHa eindelijk een update. We hebben het “kastje” al een jaar of 9! Hopelijk komen we in aanmerking voor een nieuwe!

Als jouw ontvanger op dit moment goed functioneert, @Marcthin, dan is er in de basis geen reden om hem om te wisselen. Uitzondering daarop is als je een Motorola 1853 hebt. Deze zijn we aan het uitfaseren. Mensen krijgen hier groepsgewijs bericht over en moeten dan wisselen. Maar dit kan ook al voordat je bericht hebt gekregen. Gebruik dan deze servicetool.

Heb je een andere ontvanger, dan kun je door overstappen naar een huidige stijl abonnement een TV+ Box krijgen. Deze werkt op een andere manier dan de eerdere ontvangers. Het is een op Android draaiende mediabox waar ook allerlei apps (streaming en meer) op geïnstalleerd staan en kunnen worden. Meer informatie over TV+ lees je hier. Als je op het forum rondkijkt zie je dat een deel van de klanten nog problemen ervaart met sommige zaken bij TV+. Dit zijn dingen waar door het ontwikkelteam hard aan gewerkt wordt. De Box krijgt ook regelmatig updates. Als je overstappen overweegt, lees die zaken door. Maar realiseer je ook dat de mensen waarbij het prima werkt, zich hier over het algemeen niet melden. 

Je geeft aan vooral journaal te kijken en WNL, en verder weinig zenders. Binnen de abonnementen met TV+ is er ook een optie voor TV+ zonder live tv zenders. Je krijgt dan wel de TV+ Box, waar je dus alle streaming apps uit de Play Store op kunt zetten die je gebruikt (YouTube zit er standaard al op), maar geen live tv. NPO zou je dan kunnen kijken via NPO Start/Plus. En wil je wel op een bepaald moment live tv kijken kun je dat altijd toevoegen, en ook weer uitzetten.

Wel ga je inderdaad een nieuw jaarcontract aan bij overstappen naar TV+. En je kunt ook niet terug naar de oude stijl ontvangers als je eenmaal bent overgestapt.

 

Ontvanger start regelmatig niet op (oranje lampje brand).

Geen beeld en/of geluid na aanzetten.

Geluid loopt regelmatig niet synchroon met het beeld.

Veel opgenomen programma’s kunnen niet bekeken worden. Alleen de optie verwijderen is aanwezig en afspelen niet. Artwork is ook grijs en niet in kleur.

@Robert50,  ik heb even wat dingen eruit gepikt in jouw lijst om aan te stippen.

Oranje lampje betekent dat de ontvanger ergens blijft hangen. De Box heeft namelijk geen oranje lampje. Dus als je dit ziet brandt het rode stand-by lampje en het groene aan-lampje tegelijk. En dat hoort dus niet. Als je hier nog geen eigen topic voor hebt, maak die alsjeblieft. Dan kunnen we dit met je troubleshooten, en eventueel de Box vervangen als dat nodig blijkt. 

Het niet kunnen bekijken van opnames, waarbij de tegel grijs is en je alleen de verwijderoptie ziet: zijn dit opnames die je gemaakt hebt voordat je TV+ Had? Zo ja, dan zijn dit waarschijnlijk opnames van HD-Glas kanalen. Die kunnen inderdaad niet bekeken worden op TV+. TV+ heeft zijn eigen vorm van HD Glas (noemen we HD+). Dit zijn andere streams dan op de oude box. Deze opnames kun je het beste allemaal verwijderen, je gaat deze ook later niet meer kunnen bekijken op je TV+ Box.

Geen beeld/geluid na aanzetten klinkt als een HDMI issue. Dat, én de lip sync, en volumeverschil, zijn zaken waar aan gewerkt wordt.

 

Wat zijn de veranderingen ten aanzien van beveiliging? Ik heb daar nog niets over gelezen.

Alles wat in deze update zit, staat in het startbericht. Er zijn geen veranderingen op het gebied van beveiliging.

 

Overigens vraag ik me af of de wijzigingen in deze update zo ingewikkeld zijn dat die niet ook op de 8001 nog aangebracht hadden kunnen worden. Want die ontvanger zou niet meer geschikt zijn voor de nieuwe updates en moest daarom vóór 14 november omgeruild worden. Ik had daarom na vele maanden zonder updates wel iets spectaculairders verwacht. Bovendien lijkt het dat zelfs de 1853 deze update nog krijgt om de uitfasering daarvan te bespoedigen. Heb ik de 8001 voor niets nú al omgeruild? 

De groep mensen die een 1853 heeft is nogal wat groter dan de groep mensen die een 8001 heeft. Dus gaat de uitfasering van de 1853 ook wat langzamer. Je mag altijd wisselen als je een 1853 of 8001 hebt. Maar op het moment dat je bericht krijgt voor omwisselen, dan moet je ook. Omdat we bij die mensen na een maand of 3 de ontvanger op zwart zetten. 


Je geeft aan vooral journaal te kijken en WNL, en verder weinig zenders. Binnen de abonnementen met TV+ is er ook een optie voor TV+ zonder live tv zenders. Je krijgt dan wel de TV+ Box, waar je dus alle streaming apps uit de Play Store op kunt zetten die je gebruikt (YouTube zit er standaard al op), maar geen live tv. NPO zou je dan kunnen kijken via NPO Start/Plus. En wil je wel op een bepaald moment live tv kijken kun je dat altijd toevoegen, en ook weer uitzetten.

Wel ga je inderdaad een nieuw jaarcontract aan bij overstappen naar TV+. En je kunt ook niet terug naar de oude stijl ontvangers als je eenmaal bent overgestapt.

 


Wat is nou eigenlijk de meerwaarde van dat TV+ zonder live tv zenders? Het kost blijkbaar €3,50 per maand, maar los van de Films en series uit 't KPN Pluspakket zie ik de meerwaarde niet, een veel betere optie is mijns inziens een Chromecast met Google TV….


OK, eenmalige aanschaf maar daarna precies dezelfde mogelijkheden, geen maandelijks tarief en ondersteuning rechtstreeks via Google...


Leuk al die updates maar zie liever een update eigen zenderlijst aanmaken waarom heeft dat geen prioriteit.


Wat is nou eigenlijk de meerwaarde van dat TV+ zonder live tv zenders? 

Ik kap hem bij voorbaat alvast even af. Want we zijn al ver genoeg off topic gedwaald hier. Als je hier een gesprek over wilt hebben, geen probleem! Maar maak daarvoor dan even een eigen topic aan. Dit topic gaat over de update voor de interactieve tv ontvangers.

 

Leuk al die updates maar zie liever een update eigen zenderlijst aanmaken waarom heeft dat geen prioriteit.

Dat kan ook op de 1853, 2260, 2952 en 5202 ontvangers waar deze update over gaat. 


---

De menuoptie Zenderpakketten, waar je ziet welke zenderpakketten er zijn en waar je deze aan en uit kunt zetten, is hernoemd naar Bestellen.

---

 

@Erik_ Ik moest even goed lezen wat je precies bedoelt. En ook even zoeken in mijn (nog niet geüpdate) menu. Jouw bericht is namelijk niet volledig: 

De menuoptie Zenderpakketten wordt niet alleen hernoemd, maar ook verplaatst. Namelijk van het instellingenmenu naar het hoofdmenu.

Overigens vind ik deze verplaatsing naar het hoofdmenu een juiste keuze. Ik heb mij in het verleden al verbaasd over de huidige plek in het instellingenmenu.


Ik had gisteren een update in mijn tv+ ontvanger. Na herstart blijft het beeld om de 8 seconden hangen dat duurt dan 15 tot 20 seconden. Alles opnieuw opgestart in de juiste volgorde. Echter zonder resultaat. Beste KPN kunne jullie me helpen hiermee? 


Ik had gisteren een update in mijn tv+ ontvanger. 

---

@Roberto1969 Dit topic gaat niet over de tv+ ontvanger maar over de ‘gewone’ tv-ontvangers zoals de 5202...


Kan je daar een eigen topic voor aanmaken @Roberto1969? Hier in een Product Update gaan zulke vragen snel verloren tussen de andere berichten, als je een eigen topic hebt is alle aandacht voor jou en kan er beter met je meegedacht worden.

En inderdaad, gaat deze Product Update ook niet over de TV+ Box, maar over de oudere tv-ontvangers.


AHa eindelijk een update. We hebben het “kastje” al een jaar of 9! Hopelijk komen we in aanmerking voor een nieuwe!

Wat zijn de veranderingen ten aanzien van beveiliging? Ik heb daar nog niets over gelezen.

Gaarne uw antwoord!

Hoef geen nwe ontvanger. Vind t belachelijk dat er geen led aanwezig is om te zien waar hij op staat. Alleen gezeik met prime met oude tv ontvanger 203


Goedemorgen,

 

Ik weet niet of ik hier goed zit, ik hoop van wel zo niet zou iemand mij kunnen helpen? Momenteel ben ik weer terug bij KPN. Ik heb nog van KPN de oude tv ontvangers + experia box. 27 November komt er een monteur bij mij langs. Is het mogelijk dat ik nieuw apparatuur kan krijgen?


Dan zit je in dit topic niet helemaal goed, @Neles86. Wil je een eigen topic met je vraag aanmaken? De community helpt je graag verder. 


Merkwaardig. Uit eco aan gezet. Update voor de kiezen. .dev is weg en verder is er niets veranderd?! En dat duurt dan een kwartier…?? ( 20-11; 00:50)


Merkwaardig. Uit eco aan gezet. Update voor de kiezen. .dev is weg en verder is er niets veranderd?! En dat duurt dan een kwartier…?? ( 20-11; 00:50)

Bij ons hetzelfde, NMC heeft wel een “update” gehad waarbij .dev weggehaald is.

Maar HTML is nog hetzelfde, dus geen visuele veranderingen nog.


Het NMC deel van de update (het verwijderen van de .dev) bleek sneller te kunnen dan gedacht. Dus dat is al klaar. De HTML gaat verder op de dagen die in het startbericht staan aangegeven.


Ontvanger start regelmatig niet op (oranje lampje brand).

Geen beeld en/of geluid na aanzetten.

Geluid loopt regelmatig niet synchroon met het beeld.

Veel opgenomen programma’s kunnen niet bekeken worden. Alleen de optie verwijderen is aanwezig en afspelen niet. Artwork is ook grijs en niet in kleur.

Als je hier nog geen eigen topic voor hebt, maak die alsjeblieft. Dan kunnen we dit met je troubleshooten, en eventueel de Box vervangen als dat nodig blijkt. 

 

 @Erik_ Benieuwd of je al aan het troubleshooten bent zoals beloofd!

 

Admin: overbodige delen van de quote verwijderd in het kader van de overzichtelijkheid


Nutteloos om een bestaande reactie volledig te quoten. Maakt de leesbaarheid van een topic niet beter.


@Robert50, losse topics pakken we op chronologische volgorde op. Het is op het moment nogal druk. Dus we zijn nog niet aan jouw topic toegekomen. Dit komt nog.