Beantwoord

Waarom is internet in Nederland zo duur ten opzichte van andere landen?

  • 1 December 2022
  • 15 reacties
  • 460 keer bekeken

Reputatie 7
Badge +8

Vanwege de onzekere tijden en om te voorkomen dat ik straks aan het einde van mijn geld nog een stukje maand over heb, ben ik me aan het oriënteren op manieren om te besparen. En dus ook op de kosten van internet en televisie.

Mij is al langer geleden opgevallen dat internet in Nederland relatief duur is.

Mijn nichtje studeert en woont in Londen. Londen is alles behalve goedkoop maar voor haar internet abonnement (glasvezel 500/500) betaalt ze  maandelijks £ 16,95 (+/- € 19.75). Niet duur dus.

Mijn broer geniet in Frankrijk van zijn pensioen. Zijn (VDSL-100) abonnement met televisie (55 zenders) kost € 22,50 per maand, maar omdat hij per jaar betaald krijgt hij korting en betaald per jaar maar € 245. 

In Nederland is internet dus best duur. Iemand enig idee waarom dat is?

icon

Beste antwoord door PeterG 1 December 2022, 03:05

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

15 reacties

Het komt, volgens de Consumentenbond, door een gebrek aan concurrentie. Met feitelijk 2 spelers op de markt: Ziggo en KPN.

Bron Kassa 28-8-2021 .

https://www.bnnvara.nl/kassa/artikelen/waarom-nederlands-internet-relatief-duur-is

Ik heb 't 50 Mbps abonnement. Dat voldoet ruimschoots als je alleen woont. Zelfs 4k streamen, wat ik nog wel eens via Youtube doe, werkt uitstekend.

Badge +19

De Nederlandse netwerken horen tot de beste netwerken ter wereld.  Vraag me niet de verschillen maar het dat het meer geld kost geloof ik meteen. Daarnaast zijn Nederlanders gek op kortingen en kadootjes.  Dat kost natuurlijk geld. Blijkbaar beseffen we niet die kortingen en kadootjes in de prijs zijn verwerkt. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik vermoed dat glasvezel Londen is aangelegd door de overheid? Die koperdraad in Frankrijk zal ook wel overheidsgeld zijn. Hier in Nederland is het allemaal geprivatiseerd.

Hier in Nederland is het allemaal geprivatiseerd.

Dat heet marktwerking, dat komt volgens Rutte c.s. de kwaliteit en de prijs ten goede. Dat zien we b.v. ook in de zorg 🤔😝. Dat laatste is - als ik goed ingelicht ben - gratis in het VK, terwijl hier de premie de pan uit rijst en de kwaliteit, juist door die op hol geslagen marktwerking, achteruit holt. 

Reputatie 7
Badge +11

Hier in Nederland is het allemaal geprivatiseerd.

Dat heet marktwerking, dat komt volgens Rutte c.s. de kwaliteit en de prijs ten goede.

Laten we die discussie niet voeren. Een ding kan ik wel zeggen: als telecom niet geprivatiseerd was zaten we waarschijnlijk nu allemaal nog op een ADSL2+ lijntje van een paar megabit. Duitsland laat perfect zien hoe de prioriteiten van een overheid modernisering op telecomgebied tegen kunnen werken. Het zijn enorm grote investeringen waar private investeringsbedrijven hun hand niet voor omdraaien maar zodra het publieksgeld is wel. Dan moet je ineens een aanbesteding doen om een stad te verglazen.

Reputatie 7
Badge +8

De Nederlandse netwerken horen tot de beste netwerken ter wereld.  Vraag me niet de verschillen maar het dat het meer geld kost geloof ik meteen.

Of de Nederlandse netwerken tot de beste netwerken ter wereld behoren? Is gedeeltelijk ook marketing: er is natuurlijk geen enkele provider die zal beweren dat zijn netwerk maar zozo is. M’n neef, die op het Groningse platteland woont, die met moeite aan de 25 Mbps komt, heeft toch een andere perceptie van het beste netwerk ter wereld. 

Daarnaast zijn Nederlanders gek op kortingen en kadootjes.  Dat kost natuurlijk geld. Blijkbaar beseffen we niet die kortingen en kadootjes in de prijs zijn verwerkt. 

Helemaal waar. Er is geen enkel bedrijf dat dingen gratis weggeeft. De kosten van kortingen, cadeautjes en gratis apparatuur worden allemaal verdisconteert.

Hier in Nederland is het allemaal geprivatiseerd.

Dat heet marktwerking, dat komt volgens Rutte c.s. de kwaliteit en de prijs ten goede.

Laten we die discussie niet voeren. Een ding kan ik wel zeggen: als telecom niet geprivatiseerd was zaten we waarschijnlijk nu allemaal nog op een ADSL2+ lijntje van een paar megabit. Duitsland laat perfect zien hoe de prioriteiten van een overheid modernisering op telecomgebied tegen kunnen werken. Het zijn enorm grote investeringen waar private investeringsbedrijven hun hand niet voor omdraaien maar zodra het publieksgeld is wel. Dan moet je ineens een aanbesteding doen om een stad te verglazen.

Of de privatisering van telecomsector juist lijdt tot hogere prijzen? Moeilijk te zeggen maar duidelijk is wel, dat internetabonnementen in Nederland relatief duur zijn. Kan inderdaad door een gebrek aan concurrentie zijn en misschien ook wel doordat elke provider een eigen netwerk wil hebben.

Ongetwijfeld zijn met het moderniseren en verglazen van de netwerken enorme investeringen gemoeid en inderdaad trekken investeringsbedrijven en de providers daarvoor de portemonnee, maar kiezen ook voor de krenten uit de pap. 

Ik vermoed dat glasvezel Londen is aangelegd door de overheid? Die koperdraad in Frankrijk zal ook wel overheidsgeld zijn. Hier in Nederland is het allemaal geprivatiseerd.

Volgens mij is in Frankrijk de infrastructuur (de koperdraad en glasvezel dus) gescheiden van de aanbieders. De draadjes zijn - dacht ik - eigendom van een soort netwerkbeheerder.

Reputatie 7
Badge +28

@Berteman 

Als je echt wilt besparen, dan kun je het aanvullende TV-abonnement opzeggen. Via de digitale ether kun je de NPO-zenders en enkele regionale zenders gratis ontvangen. Heb je een moderne TV? Dan kan dat zelfs zonder aparte ontvanger. 
 

Via internet kun je ook best veel TV-zenders gratis bekijken. 

Reputatie 7
Badge +8

 

Als je echt wilt besparen, dan kun je het aanvullende TV-abonnement opzeggen.

Het televisie abonnement is - afgezet tegen het ‘kale’ internetabonnement - eigenlijk niet duur, @Noordzee .Het is juist het stuk internet wat duur is, zeker als je dat vergelijkt met Engeland of Frankrijk. Wellicht is internet hier juist duur, om televisie redelijk goedkoop aan te kunnen bieden?


Via internet kun je ook best veel TV-zenders gratis bekijken. 

Klopt, maar daar heb je dan dus duur internet voor nodig. Het ‘goedkoopste’ internet (50 Mbps) kost voor ‘vaste’ klanten toch nog zo’n € 5O,OO per maand. Als je dat dan vergelijkt met de € 2O,OO voor een 5OO/5OO abbo in Engeland, tja…

En ik weet dat je Nederland niet één op één kunt vergelijken met Engeland en Frankrijk maar ver achtergebleven gebieden zijn het nu ook weer niet.

Reputatie 7
Badge +28

De huidige prijs begint vanaf 44 euro. Scheelt toch weer zes euro.

En ik ben het met je eens dat eigenlijk de TV ongeveer twintig euro moet kosten (in plaats van tien euro) en internet kan dan naar 34 euro. Het wordt dan bv 34 euro voor internet + 10 euro voor de eerste TV-ontvanger. Totaal blijft de prijs voor internet en TV daarmee gelijk. Maar KPN is dan natuurlijk bang dat veel mensen de TV gaan opzeggen.

 

Reputatie 7
Badge +8

@Noordzee : ik ging dus uit van deze: 

En daar staat dus echt: na 1 jaar € 54,OO … Scheelt dus zelf een tientje…

 

Reputatie 7
Badge +28

Dat is Internet (44 euro ) en TV (tien euro), dat maakt samen 54 euro.   

@Berteman

 

Via internet kun je ook best veel TV-zenders gratis bekijken. 

Linux Mint heeft Hypnotix, een programma om vrije tv programma’s op de computer te bekijken. Op het moment 931 tv zenders en 164 films.

Sommige hiervan zijn uitsluitend in het land te bekijken waar ze uitgezonden worden.

 

Youtube en NPO hebben ook nog een hoop gratis

https://github.com/linuxmint/hypnotix

https://www.fossmint.com/hypnotix-iptv-streaming-app-for-linux/

Reputatie 7
Badge +8

@Noordzee, je hebt gelijk. Ben nog niet helemaal wakker, denk ik 😴

Reputatie 7
Badge +8

@Dutchie61 : ik ben beetje bekend met Linux maar het gaat me in dit topic niet zozeer om gratis of goedkoop tv te kijken: ik vraag me af, waarom  internet hier zo duur is. Ik ben overigens niet zo verslingerd aan tv-kijken maar bedankt voor de tip. 😉

Jarenlang hadden KPN en Ziggo geen last van concurrentie, telefoonlijn van KPN en de kabel van Ziggo.

Ging je weg bij de 1 ging je meestal naar de ander, zo wisselden 10.000-en mensen van provider.

Daarom gaven deze 2 bedrijven dan ook geen kortingen aan bestaande klanten, maar alleen aan nieuwe klanten.

Maar opeens was daar een Zeelands bedrijfje, die na glasvezel te hebben gelegd in Zeeland opeens doorstootte naar de rest van Nederland. Dit “bedrijfje” had niet alleen oog voor de grote steden, zoals KPN en Ziggo, maar ging met tientallen gemeentes in zee en zo kregen ook de buitengebieden opeens een glasvezel kabel en dit voor bijna de helft van het geld wat ze jarenlang hadden betaald.

Veel te laat laat reageerden nu ook de 2 reuzen en deden opeens ook aanbiedingen via internet en zelfs de postbode kreeg het druk door deze aanbiedingen van glasvezel terwijl het niet niet eens zeker was of die gebieden wel glasvezel van KPN (of Ziggo)  zouden krijgen.

 

Voor vele mensen is het nu dus wachten tot de kabel is gelegd en de aansluiting is gerealiseerd, totdat ze kunnen over stappen naar Delta.

En dat gaan deze 2 reuzen wel degelijk voelen…….

 

Nu klinkt dit alles als een sprookje, maar geloof mij voor sommigen is dit toch meer een nachtmerrie.

 

Martin