Beantwoord

1 WLAN aansluiting te weinig op Experia Box V10

  • 26 October 2020
  • 3 reacties
  • 599 keer bekeken

Goedemiddag allemaal!


Ik loop tegen een klein probleempje aan. Ik gebruik momenteel alle 4 de LAN poorten op mijn Experia Box V10 voor bekabeld internet. Nu er door de Corona situatie een werkplekje bij is gekomen, mis ik een 5de LAN poort. Bekabeld internetten blijft toch lekkerder dan via Wifi :)


De Experia Box zit in de meterkast. In diezelfde meterkast ik heb nog een loze leiding over, waar ik een internetkabel doorheen wil trekken naar de extra slaapkamer.


Hoe fix ik die extra aansluiting in de meterkast? Ik lees wel vaker iets over deze Switch, maar ik snap hem nog niet helemaal: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=500


Wat vragen:

  • Is deze Switch inderdaad de beste oplossing?
  • Ga ik dan van Experia Box naar de Switch en sluit ik dan op de Switch mijn internetkabels aan?
  • Welke aansluiting gebruik ik daarvoor vanuit de Experia Box?
  • En moeten dan alle 4 de kabels (+ de extra kabel) die nu op de Experia Box zitten over naar de Switch? Of kan aan deel gewoon op de Experia Box blijven zitten?
  • Is deze Switch future proof of kan ik dan beter een ander model nemen? Ik heb hier glasvezel.

 

Bedankt alvast!

Groeten,

 

Dennis

 

icon

Beste antwoord door Nick83 26 October 2020, 15:53

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Hallo @dennnis89 , WLAN staat voor Wireless LAN oftewel draadloos, jij bedoelt LAN.

De switch is een 5-poorts-switch zodat je 4 extra vrije aansluitingen hebt en op het modem drie vrije aansluitingen, want 1 aansluiting gebruik je reeds voor de switch.

De switch is ‘future-proof’ want de software van de switch kan bijgewerkt worden.

Het maakt niet uit in welke poort je wat steekt.

De switch heeft stroom nodig, dus je moet ook nog een vrij stopcontact in de meterkast hebben.

 

Reputatie 7
Badge +24

Goedemiddag allemaal!


Ik loop tegen een klein probleempje aan. Ik gebruik momenteel alle 4 de WLAN poorten …

U heeft als het goed is 1 WLAN poort en 4 LAN poorten op de Experiabox. 

... op mijn Experia Box V10 voor bekabeld internet. Nu er door de Corona situatie een werkplekje bij is gekomen, mis ik een 5de WLAN poort. Bekabeld internetten blijft toch lekkerder dan via Wifi :)


De Experia Box zit in de meterkast. In diezelfde meterkast ik heb nog een loze leiding over, waar ik een internetkabel doorheen wil trekken naar de extra slaapkamer.


Hoe fix ik die extra aansluiting in de meterkast? Ik lees wel vaker iets over deze Switch, maar ik snap hem nog niet helemaal: https://m.apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/?pageCount=1&pos=500


Wat vragen:

  • Is deze Switch inderdaad de beste oplossing?

Ja.

  • Ga ik dan van Experia Box naar de Switch en sluit ik dan op de Switch mijn internetkabels aan?

Ja. U heeft dus 1 korte UTP kabel nodig van ongeveer een meter ofzo om de switch mee aan de Experiabox te verbinden. 

  • Welke aansluiting gebruik ik daarvoor vanuit de Experia Box?

Gewoon 1 van de LAN poorten.

  • En moeten dan alle 4 de kabels (+ de extra kabel) die nu op de Experia Box zitten over naar de Switch? Of kan aan deel gewoon op de Experia Box blijven zitten?

U gebruikt 1 van de 4 LAN poorten op de ExperiaExpevoor de switch. De overige 3 blijven gewoon beschikbaar voor andere apparaten.

Op de switch zitten 5 poorten. 1 daarvan gebruikt u dus dan ook voor het kabeltje naar de Experiabox. De overige 4 kunt u apparaten op aan sluiten.

Effectief heb je zo dus 7 poorten beschikbaar. 3 op de Experiabox, 4 op de switch. 

  • Is deze Switch future proof of kan ik dan beter een ander model nemen? Ik heb hier glasvezel.

Ja. Deze is klaar voor de toekomst 😊 Wat mogelijkheden betreft. Wat betreft grote betreft weet ik niet. U kunt een grotere aanschaffen met 8 poorten:

https://m.alternate.nl/Netgear/ProSAFE-Gigabit-Plus-Switch-GS108E-300PES/html/product/1172015

Maar dat moet u zelf beslissen.

 

Bedankt alvast!

Groeten,

 

Dennis

 

 

Bedankt @JanD en @Nick83 voor de reacties! Helemaal duidelijk.

Ik ga ermee aan de slag.

P.S. Heb WLAN aangepast naar LAN om verwarring voor latere lezers te voorkomen :blush: