Vraag

4G slecht bereik op Mifi (M7350) Router

  • 26 April 2023
  • 20 reacties
  • 408 keer bekeken

Hallo,
Wij zijn sinds kort verhuisd en we hebben KPN afgesloten. We hebben in ons huis helaas geen kabel aangesloten, dus we hebben een onbeperkt 4g abonnement afgesloten met een Mifi router (M7350 wifi router).
Nu ervaren wij een probleem, het bereik is meestal 1 tot maximaal 2 streepjes met het  KPN netwerk. Echter ervaren wij alleen 's ochtends goed bereik tegen de middag gaat het meestal terug tot 1 of 0 streepjes. De snelheid dat de mifi router dan vaak aangeeft is 0-10 kbit/s en dit is zelfs te sloom om de sites te laden om een internetspeed test te kunnen doen.  Nu hebben wij de vraag hoe dit kan gebeuren en hoe we dit moeten oplossen.
Wij hebben het volgende gedaan:
Wij hebben gekeken of het aan het apparaat lag. Ik heb zelf ook een abonnement op vodafone die het gewoon prima doet en waar de router snel op loopt.
In mijn telefoon doet de sim-kaart het ook slecht op de momenten dat de mifi router het ook niet doet.
Ik heb bij de lokale KPN-Winkel een nieuwe SIM gehaald. dit bracht echter hetzelfde resultaat.
Mijn vriendin haar 5G bij KPN doet het wel gewoon goed, echter hebben wij een router die alleen 4G-compatible is.
Kortom het blijkt echt aan de KPN-Netwerken te liggen.
Wat kan hier aan worden gedaan, en is het misschien een bekend probleem in het gebied? Ik woon in het centrum van Breda. Is er iets wat ik kan doen? Is er iets wat van jullie kant kan worden gedaan? Ik sta open voor alle oplossingen. Ik wil eigenlijk gewoon dat ik weer normaal kan internetten/netflixen/gamen.
Met vriendelijke groet,
Léon 
 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

20 reacties

Reputatie 3
Badge

Heb ook een M7350 en ervaar ook lagere snelheden 5 tot 15mbps terwijl de iPhone met 5G op dezelfde plek 200mbps haalt. Een hotspot als deze moet dat probleem oplossen: Megekko.nl - Acer Connect ENDURO M3 5G Mobile Wi-Fi Modem/router voor mob

Badge +19

Kan het niet zijn dat in de middag je dagbundel al op is? Onbeperkt is wel Onbeperkt maar je moet wel iedere keer een nieuwe bundel bestellen als je dagbundel op is. Zomaar even een gedachte hoor.

Kan het niet zijn dat in de middag je dagbundel al op is? Onbeperkt is wel Onbeperkt maar je moet wel iedere keer een nieuwe bundel bestellen als je dagbundel op is. Zomaar even een gedachte hoor.

Helaas, dat was de gedachte van de mensen bij KPN ook, maar dat was niet zo. Ik heb mn dagbundel een enkele keer opgemaakt. En ik kan het ook zien hoeveel ik verbruik en het was nog niet op. Verder ook werkte toch opwaarderen ook niet.

Reputatie 5
Badge +2

Welke apn gebruikt je mifi router? Zou je eens apn advancedinternet kunnen proberen? Misschien dat het dan beter gaat. Met apn advancedinternet zit je mifi router direct aan het internet zonder een kpn firewall voor NAT er tussen.

Welke apn gebruikt je mifi router? Zou je eens apn advancedinternet kunnen proberen? Misschien dat het dan beter gaat. Met apn advancedinternet zit je mifi router direct aan het internet zonder een kpn firewall voor NAT er tussen.

Ik ga het proberen, onze NAT stond nu op INTERNET.

Welke apn gebruikt je mifi router? Zou je eens apn advancedinternet kunnen proberen? Misschien dat het dan beter gaat. Met apn advancedinternet zit je mifi router direct aan het internet zonder een kpn firewall voor NAT er tussen.

Ik ga het proberen, onze NAT stond nu op INTERNET.

Helaas zonder succes, merk er geen verbetering in. Het is weer tussen 12 en 1 dus het begint weer slecht te lopen.

Reputatie 7
Badge +8

Je gebruikt dus een mobiel abonnement in een router?

Dus een 06 nummer ?

 

Of is het echt een data only abonnement?

Je gebruikt dus een mobiel abonnement in een router?

Dus een 06 nummer ?

 

Of is het echt een data only abonnement?

Dag Roos, wij gebruiken een mobiel abonnement in een router. Dat was aangeraden door de KPN medewerker.

Reputatie 3
Badge

Je gebruikt dus een mobiel abonnement in een router?

Dus een 06 nummer ?

 

Of is het echt een data only abonnement?

Wordt bij KPN niet op gehandhaafd 

Zou het misschien te maken hebben met uptimes? Wij zitten in een huis met 6 man, die allemaal data moet gebruiken voor wifi. Daarbij is het vaak rond 12 uur en rond 3 uur storing en vaak na 6 uur. ( school en werk tijden.) Bovendien is er in het weekend bijna geen wifi.
Misschien dat er teveel mensen op het 4G zitten?
Ik heb er zelf echter niet veel verstand van dus zou het niet kunnen zeggen misschien dat iemand anders wat meer weet?

Reputatie 5
Badge +2

@Leon Swaak 

Het zou inderdaad kunnen dat de radio capaciteit op de locatie waar jij woont niet voldoende is? Maar ik heb toch een vraag hoe jij je mifi router gebruikt.

Als ik je goed begrijp zitten er 6 mensen/apparaten (misschien wel meer apparaten dan mensen) op de mifi router (wifi) welke via 4G het internet op gaan?

Ik denk dat verbinding tussen jou mifi router en het 4G netwerk dit niet aan kan. Er vanuit gaande dat iedereen op dat moment wanneer jij storing ervaart aan het internetten is via wifi. En als dan iedereen aan het Netflixen is of games aan het spelen is of aan het internetten is dan kan ik mij voorstellen dat jou enkele 4G verbinding tussen mifi router en 4G netwerk dit niet aan kan. Terwijl iemand met zijn eigen telefoon op het 4G netwerk gewoon kan streamen of internetten, omdat er geen 6 gebruikers of meerdere apparaten op 1 4G verbinding zitten.

 

@Leon Swaak

Het zou inderdaad kunnen dat de radio capaciteit op de locatie waar jij woont niet voldoende is? Maar ik heb toch een vraag hoe jij je mifi router gebruikt.

Als ik je goed begrijp zitten er 6 mensen/apparaten (misschien wel meer apparaten dan mensen) op de mifi router (wifi) welke via 4G het internet op gaan?

Ik denk dat verbinding tussen jou mifi router en het 4G netwerk dit niet aan kan. Er vanuit gaande dat iedereen op dat moment wanneer jij storing ervaart aan het internetten is via wifi. En als dan iedereen aan het Netflixen is of games aan het spelen is of aan het internetten is dan kan ik mij voorstellen dat jou enkele 4G verbinding tussen mifi router en 4G netwerk dit niet aan kan. Terwijl iemand met zijn eigen telefoon op het 4G netwerk gewoon kan streamen of internetten, omdat er geen 6 gebruikers of meerdere apparaten op 1 4G verbinding zitten.

 

Nee, we wonen met 6 personen in een huis, maar iedereen heeft zijn eigen telefoon abonnement. Zelf gebruiken we de mifi router met ons tweeën. De problemen zijn vaker wel erger als mijn vriendin ook thuis is, maar treedt ook op als ze er niet is. Soms hele avonden zonder wifi, niet dat het dan sloom is, maar dat echt gewoon niks wilt laden.
Is er een manier om te controleren of het aan de radiocapaciteit ligt? Dan weet ik in ieder geval dat ik er zelf niet zoveel meer aan kan doen.

Reputatie 5
Badge +2

Duidelijk. KPN is de enige die de radio capaciteit kan controleren. De KPN moderators kunnen dit waarschijnlijk laten controleren. Dan hebben ze wel je gegevens nodig zoals bijvoorbeeld je postcode en huisnummer. Ik geloof dat je deze gegevens in je profiel kunt invullen. Iedergeval niet zichtbaar hier op het forum zetten. 😉 

Toch nog een vraagje. 😊 Je bent zeker dat je apn internet veranderd hebt in apn advancedinternet in de mifi router instellingen?

Duidelijk. KPN is de enige die de radio capaciteit kan controleren. De KPN moderators kunnen dit waarschijnlijk laten controleren. Dan hebben ze wel je gegevens nodig zoals bijvoorbeeld je postcode en huisnummer. Ik geloof dat je deze gegevens in je profiel kunt invullen. Iedergeval niet zichtbaar hier op het forum zetten. 😉 

Toch nog een vraagje. 😊 Je bent zeker dat je apn internet veranderd hebt in apn advancedinternet in de mifi router instellingen?

Ja, ik denk het er staat een instelling met apn en daar heb ik advancedinternet ingevoerd. zou dat voldoende zijn of moet ik expliciet apn advancedinternet invullen?

Reputatie 5
Badge +2

Je vult alleen advancedinternet in bij de apn instelling. Ik denk dat je dat goed hebt gedaan.

Ik heb de handleiding gelezen en ik begrijp dat er maximaal 10 apparaten gebruik kunnen maken van de wifi en dat de 4G download snelheid voor deze mifi router 150 Mbps is.

Ik ga toch even doorvragen. Hoeveel apparaten zitten er op de wifi van je mifi router? Inclusief die van de tweede gebruiker. Misschien dat jullie over het maximum van 10 apparaten ga, wanneer het niet goed werkt. Zou je eens kunnen nagaan hoeveel apparaten er op de wifi zitten? Wellicht dat je vriendin met haar mobiel nummer 11 of 12 is. Denk aan laptop, draadloze printer, chromecast, mobiel en andere wifi apparaten.

Mocht dit het niet zijn, dan zal KPN verder moeten kijken. 

Je vult alleen advancedinternet in bij de apn instelling. Ik denk dat je dat goed hebt gedaan.

Ik heb de handleiding gelezen en ik begrijp dat er maximaal 10 apparaten gebruik kunnen maken van de wifi en dat de 4G download snelheid voor deze mifi router 150 Mbps is.

Ik ga toch even doorvragen. Hoeveel apparaten zitten er op de wifi van je mifi router? Inclusief die van de tweede gebruiker. Misschien dat jullie over het maximum van 10 apparaten ga, wanneer het niet goed werkt. Zou je eens kunnen nagaan hoeveel apparaten er op de wifi zitten? Wellicht dat je vriendin met haar mobiel nummer 11 of 12 is. Denk aan laptop, draadloze printer, chromecast, mobiel en andere wifi apparaten.

Mocht dit het niet zijn, dan zal KPN verder moeten kijken. 

Dag Neville, 
Op de router zitten vaak 2 tot 4 apparaten maximaal. Vaak als hij het prima doet kunnen we er met 2 laptops en 2 telefoons prima op. Als we problemen ervaren dan lukt het niet eens om met 1 telefoon erop te komen.
Het is vaak 2 laptops 2 telefoons, of 1 laptop 1 chromecast. Vaak zet ik de wifi op mn telefoon uit als ik thuis ben alleen maar om mogelijke problemen te voorkomen.

Ik woon sinds kort in Breda. Ik heb hier 1 maand geleden al een post over gedaan, maar ik heb er weer opnieuw last van. Ik woon precies in het hartje van Breda, in het winkelcentrum. Vorige maand en de maand daarvoor had ik last van slechte wifi. Ik besloot hier te klagen, en veel mensen hebben mij tevergeefs proberen te helpen. Tot ik als mogelijkheid stelde dat misschien de radiocapaciteit te laag was in Breda, eigenlijk een dag na die post heb ik 4 weken super goed bereik gehad. De 4G bereik was super goed. Het was niet erg hoog in Mbit/s maar eerder gewoon niet storend. 
Nu is er met hemelvaart een festival geweest in Breda, 3 of 4 dagen de hele stad vol.
Die 3 tot 4 dagen praktisch geen wifi gehad. En sinds het einde van dat festival verschrikkelijk bereik met de router gehad.
Nou is mijn gedachte geweest dat misschien de radiocapaciteit te laag is in Breda, dit denk ik omdat ik midden in de stad woon en gewoon te toevallig steeds met drukte slecht wifi heb.
Kan deze capaciteit hoger worden gezet, of iets wat door KPN eraan worden gedaan, want sinds het festival loopt de 4G heel traag. Vaak te traag om een webbrowser te laden.  Eigenlijk is het van de 20 Mbit/s dat je op google vindt als ‘beloofde snelheid’ er ongeveer 50 kbit/s van over. Het is echt dramatisch slecht.
Ik heb echt super veel dingen geprobeerd en denk eigenlijk dat het bal nu in het veld ligt van KPN om het te fixen omdat ik eigenlijk geen oplossingen meer heb. Hoop dat iemand me hier wat meer over kan vertellen of mogelijke oplossingen kan bedenken.

Met vriendelijke groet, 
Léon Swaak

 

Admin: bericht naar eigen topic verplaatst

Mocht iemand de radiocapaciteit kunnen controleren mijn postcode is 4811 ZE

Reputatie 7
Badge +13

@Leon Swaak Ik kwam je topic tegen en ik wil dit zeker voor je bekijken. Je geeft het al aan de aard van het mobiele signaal is zeker een factor en de capaciteit is eindig. Daarom is bijvoorbeeld bij hele grote drukte, zoals evenementen niet altijd een optimale dekking te garanderen. Er is dus in zijn geheel, van ons of een andere provider, geen infrastructuur aanwezig voor een vaste aansluiting voor internet in je huidige woning? Voor het controleren van de dekking kun je ook altijd even bellen met 0800-0402. 

Reputatie 7
Badge +10

Er is dus in zijn geheel, van ons of een andere provider, geen infrastructuur aanwezig voor een vaste aansluiting voor internet in je huidige woning?

Dat vind ik ook zo merkwaardig aan de situatie van de topic starter, dat er in “hartje Breda” geen fatsoenlijke internetstructuur zou zijn om een vaste internetverbinding in te kunnen zetten?