Beantwoord

Aanzetten TV-kastje geeft modem storing. Ik gebruik een MOCA set

  • 16 December 2023
  • 3 reacties
  • 101 keer bekeken

Aangezien ik thuis vaste COAX kabels heb liggen, heb ik daar een moca verbinding van gemaakt met een Luster MoCA 2.5 adapter. Deze heeft twee ethernet uitgangen, waarbij ik er een op de SuperWifi heb aangesloten en de ander op het TV-kastje. 
Nu doet het probleem zich voor dat wanneer ik het TV-kastje aanzet de Wifi onderuit gaat.
Kan dit komen dat er nu twee apparaten eenzelfde IP-adres hebben gekregen? 
Anders kan ik het niet verklaren. En iemand een idee hoe ik dit oplos? 
Alvast bedankt!

icon

Beste antwoord door NHendriks 16 December 2023, 11:36

Bekijk origineel

3 reacties

Reputatie 7
Badge +11

Klinkt alsof er een issue met multicast ontstaat of iets anders. Ken het apparaat verder niet maar als ik ze op zoek lijkt het er wel op dat er twee actieve poorten op zitten dus iets als zelfde IP-adressen zal het niet snel zijn. Daar zorgt de DHCP-server in het modem ook wel voor.

Ik kan in de specificaties zo niet terug vinden of jouw MoCa-set ook IGMP Snooping ondersteunt. Als dat niet het geval is dan zou dit een probleem kunnen vormen. Bij KPN wordt vaak ook door de monteurs aanbevolen als ze MoCa plaatsen om dit enkel voor internet of enkel voor TV in te zetten tenzij je het als twee gescheiden systemen kan aanleggen. Dit om eventuele issues met multicast verkeer tegen te gaan.

Als je het wifipunt van de MoCa loskoppelt en dan de tv aanzet, gaat de wifi dan nog steeds onderuit? Er even van uit gaande dat er meerdere wifipunten zijn. Hoe zit de MoCa aangesloten op het modem? Direct met een kabel of zit er nog iets van een switch tussen? Zoja, welk type switch (merk en exact model) zit er tussen?

Beste NHendriks, bedankt voor je antwoord.

Als ik het Wifipunt loskoppel en alleen het tv-kastje opstart gaat de wifi nog steeds onderuit.
Ook als ik het tv-kastje aan de superwifi koppel (die dan aangesloten is op het moca kastje) en het tv-kastje dan activeer gaat de wifi onderuit.

De superwifi die ook gekoppeld is aan de moca werkt overigens prima.

Als ik het goed heb ondersteunt het moca kastje ook  IGMP Snooping, zie deze link.

De combinatie van TV en superwifi, beide aangesloten op het moca kastje heeft tot voor een paar weken geleden ook gewerkt, dus ik weet niet wat er veranderd is...

 

Ik heb ondertussen de 2 tv-kastjes verwisseld en nu werken beide tv's, waarbij de tweede tv op de moca is aangesloten samen met de superwifi.
Om een of andere onverklaarbare reden werkt het nu wel opeens...

Reageer