Beantwoord

access point op experia box

  • 1 May 2020
  • 15 reacties
  • 7529 keer bekeken

Heeft iemand ervaring met het aansluiten van een eigen access point op de experia box V9, om een beter WIFI netwerk te krijgen. 
denk aan het aansluiten van Ubiquity Unifi acces point (AP AC Pro) met drie antennes. 
moet de WiFi van de Experia box uitgezet worden? Zijn er speciale instellingen voor het access point?

icon

Beste antwoord door wjb 2 May 2020, 08:58

Bekijk origineel

15 reacties

Alstublieft!

https://forum.kpn.com/thuisnetwerk-72/gebruik-een-eigen-router-achter-de-experia-box-164983

 

Thanks Jeroen.

moet is nog ergens speciaal op letten met het aansluiten en configureren van het access point?

en ik neem aan, dat ik dan het beste de WiFi op de experia box uit kan zetten.

In het artikel staan vier opties genoemd. Ik heb mijn wifi op de v10A uitgezet. Anders is het weer een draadloos signaal dat kan storen.

Waar moet je op letten. Dat je nieuwe router niet de zelfde op adressen uitgeeft dus

Experiabox 192.168.2.xxx

Nieuwe router 192.68.1.xxx

Dit is een zichtbaar verschil. Maar dit zie je ook terug als je alle stappen doorneemt uit het artikel.

Laat je weten of het gelukt is?

Reputatie 7
Badge +24

Topicstarter heeft het het over een accespoint en niet over een router. Een accespoint geeft geen adressen uit.

Je hebt gelijk @Nick83  sorry voor mijn verwarring. Het hoeft niet noodzakelijk te zijn die wifi uit te schakelen van het huidige modem. Wel is de vraag waar je die AP plaatst. Als dat direct naast je modem is, heeft twee draadloze signalen weinig zin.

Correct Nick,

mijn intentie was alleen een access point installeren. Ik zie voor mijzelf geen reden om een router aan te brengen.

de experiabox doet alles wat ik nodig heb, behalve een goed WiFi signaal dat ik overal in huis (drie verdiepingen) en in de tuin (15 m diep) goed kan ontvangen.  Ik heb alleen in de woonkamer een extra switch geïnstalleerd voor tv-ontvanger, smart tv, blue sound streamer, e.d.

omdat de blue sound streamer op hetzelfde netwerk moet staan als de WiFi voor smartphone en iPad, denk ik aan alleen een goede access point (ubiquity, versie met drie antennes).

Je hebt gelijk @Nick83  sorry voor mijn verwarring. Het hoeft niet noodzakelijk te zijn die wifi uit te schakelen van het huidige modem. Wel is de vraag waar je die AP plaatst. Als dat direct naast je modem is, heeft twee draadloze signalen weinig zin.

Jeroen, ik was eigenlijk van plan om het nieuwe ubiquity access point dichtbij de experia box te plaatsen. Redenering is, dat die een beter WiFi netwerk zou geven dan die vanuit de experia box V9.

Als die in de buurt staat zou ik de wifi van de Experia uitzetten. 

Thanks.

zal hier de resultaten laten weten.

Als je beneden een AP neerzet (misschien krachtiger dan de Experiabox) dan wil dat geen garantie voor goed internet op zolder geven. Waarom niet een AP op de eerste verdieping en de Experia beneden het internet laten voorzien?

Reputatie 4
Badge +3

Ik maak gebruik van 2x Ubiquiti AC Lite Accesspoints achter de Experia V10a. De Accesspoints hangen niet in de buurt van de Experiabox V10a en de WiFi op de box is uitgeschakeld. Eentje op de begane grond en eentje op de eerste verdieping. Misschien is het overwegen waard om dus 2x AC Lite’s aan te schaffen ipv 1x AC Pro. Ik heb tot diep in de tuin goed bereik. Geen speciale instellingen van de Accesspoints.

Reputatie 7

Zelf heb ik op elke verdieping een wifi accesspoint en op de begane grond in de tuinkamer nog één extra. Zo hebben wij door onze hele woning en een groot deel van de tuin wifi snelheden gelijk aan de snelheid van onze glasvezelverbinding van 200Mbps.

 

Met name als je optimaal gebruik wilt kunnen maken van 5GHz wifi is het echt te overwegen op elke verdieping een accesspoint te plaatsen. Betonnen vloeren kunnen een behoorlijke impact hebben op wifi en al helemaal als deze voorzien zijn van laminaat of parket met een aluminium anti-condens ondervloer.

 

Gebruik het liefst accesspoints van één makelij en zorg er voor dat ze smart/fast roaming ondersteunen (802.11k/r).

Reputatie 7

He @A-LE, welkom op het KPN forum. Leuk dat je de community een vraag stelt. Is het gelukt met de accespoint? :)  
Wat zijn de resultaten? Kunnen die op tegen wjb zijn waarden? 

We hebben aanschaf even uitgesteld. Reden is tweevoudig. Het is mij nog niet duidelijk hoeveel extra bereik en snelheid het nieuwe access point gaat geven en waar deze dan het best kan worden geplaatst. 
En opnieuw configureren KPN Experia box met de twee KON WIFI versterkers die we al hadden heeft een enorme verbetering gegeven, zelfs achterin de tuin. Dit gedaan met het online tool van KPN. Alles is wel in de 2G band, omdat onze experia box geen 5G heeft. 
we gaan zeker nog wel kijken hoe we het met een access point het verder kunnen verbeteren. 

Reputatie 7

Hey @A-LE, dank voor je terugkoppeling. Fijn dat de KPN WiFi voor nu hele mooie resultaten laat zien. Als je toch nog een accespoint installeert, laat het ons weten. We zijn benieuwd naar je ervaring :) 

Reageer