Sticky

Gebruik een eigen router achter de Experia Box

  • 13 December 2013
  • 2065 reacties
  • 759902 keer bekeken

Reputatie 7

Ben je bij dit topic terechtgekomen omdat je op zoek bent naar een oplossing voor het verbeteren van de wifi dekking in jouw woning, lees dan niet dit hele artikel (zonde van de tijd ;)), maar schaf een goed wifi accesspoint aan. (Geen wifi extender of wifi repeater maar een wifi accesspoint.) Overweeg dan ook direct om een goed dual-band wifi accesspoint aan te schaffen zoals bijvoorbeeld de WiFi "versterker" van KPN of een accesspoint van EDIMAX of Ubiquiti.

Had je al een wifi router aangeschaft of heb je andere redenen om een eigen router in te zetten of heb je al een router aangeschaft, lees dan gerust verder.

De Experia Boxen van KPN (met name de V10) zijn prima routers voor de niet veeleisende eindgebruikers, maar aan de andere kant bieden ze niet de flexibiliteit die van een router verwacht zou mogen worden. Daarnaast is het iedereen wel bekend dat de Experia Boxen bepaalde functionaliteit niet ondersteunen of niet correct ondersteunen.

Denk hierbij aan:

  • VPN tunnels waardoor het niet mogelijk is om van buitenaf een VPN verbinding op te zetten met het netwerk thuis.
  • Parental control waarbij bepaalde sites geblokkeerd kunnen worden of voor apparaten een tijdslot ingesteld kan worden.


Nu is het mogelijk om de Experia Box te vervangen door een eigen router
(Zie: Gebruik een eigen router i.p.v. de Experia Box).

Dit heeft zo z'n voordelen, maar ook z'n nadelen.

Een voordeel is dat je volledige vrijheid hebt over de inrichting van jouw netwerk thuis en de communicatie met Internet, waarbij je absoluut niet beperkt wordt door de beperkingen van de Experia Box.

Een nadeel is dat het configureren van zo'n router toch wel enige "kennis" vereist en tevens dat je support van KPN kunt vergeten als je bijvoorbeeld een probleem hebt met Internet, televisie en/of de vaste telefoon.

Alternatief is om een tweede eigen router achter de Experia Box te plaatsen.

Deze router zal dan wel aan de onderstaande voorwaarden moeten voldoen:

  • De router moet geen dsl router zijn, maar een router waarvan de WAN (Internet) poort een "gewone" UTP poort (RJ45) is voor standaard netwerk kabels.
  • De router moet een WAN IP adres moet kunnen krijgen van de DHCP server van de Experia Box. (Ik ben echter nog geen routers tegengekomen die wel een "gewone" UTP WAN poort hebben en dit niet ondersteunen, m.u.v. de KPN Experia Boxen zelf.)
  • De router moet de door jou gewenste functionaliteit ondersteunen.


Belangrijk is het dan ook om vast te stellen welke functionaliteit je nodig hebt in de eigen router bij de selectie en aanschaf van de eigen router.

Dus stel jezelf de vraag wat je wilt bereiken met die eigen router.

Gaat het om:

  • het opzetten van een netwerk voor de gameconsoles en spelcomputers
  • het opzetten van gescheiden netwerken voor privé en zakelijk gebruik (thuiskantoor) waarbij VPN verbindingen nodig zijn voor het van buitenaf benaderen van het zakelijke netwerk.
  • het opzetten van een netwerk dat multicasting ondersteunt voor Bonjour, Airplay en Airprint
  • gewoon om van die Experia Box af te zijn
  • meer invloed te hebben op welke sites wel en niet benaderbaar mogen zijn (parental control)
  • een andere reden

Voor je het weet ben je een dief van je eigen portemonnee omdat je een dure router hebt aangeschaft waarvan je 80% van de functionaliteit niet gebruikt, of juist een goedkope router die toch niet blijkt te kunnen wat jij nodig hebt.

Voorbeelden:
Apart netwerk voor gameconsoles en spelcomputers

De router (bijvoorbeeld een Netgear WNR1000) moet UPnP ondersteunen.
De gameconsoles en spelcomputers die ook UPnP ondersteuning vereisen worden aangesloten op de eigen router.
Andere computers, tablets en telefoons kunnen zowel op de Experia Box als op de eigen router aangesloten worden.

4731i6B546646EBC1FEE9.png

Gescheiden netwerk voor privé en zakelijk gebruik met VPN

 

De router (bijvoorbeeld een Cisco RV180W) moet VPN verbindingen ondersteunen.
Alle computers, tablets, telefoons, NASsen, etc. die zakelijk gebruikt worden of via een VPN verbinding van buitenaf benaderbaar moeten zijn worden op de eigen router aangesloten.
Computers, tablets en telefoons die privé gebruikt worden, worden op de Experia Box aangesloten.

4733i1C98FBE9299B8F20.png

Netwerk dat multicasting ondersteunt t.b.v. Bonjour, Airplay en Airprint en Apple TV.

 

De router (bijvoorbeeld een Apple Airport Extreme, maar ook vele andere routers) moet multicasting ondersteunen.
Alle apparatuur die gebruik maken van Bonjour (en daarmee Airprint en Airplay) worden op de eigen router aangesloten.
Let op: Dit kunnen ook Windows PC's zijn aangezien ook Windows Bonjour ondersteunt.
Apparaten die geen gebruik maken van Bonjour kunnen op zowel de eigen router als op de Experia Box aangesloten worden.

4735i57771C70A53F6790.png

Netwerk voor alle apparaten m.u.v. de KPN TV ontvangers

 

Uiteraard kan ook gekozen worden om alle apparatuur op de eigen router aan te sluiten.
Afhankelijk van de gewenste functionaliteit zal dan uiteraard een router gekozen moeten worden die UPnP, multicasting en/of VPN tunnels ondersteunt.
Kies een router met een goede wifi dekking en indien gewenst ook 802.11ac (wifi) ondersteuning.

4743iB3CE537D13A92257.png


Configuratie:
Ongeacht de geselecteerde router is de configuratie van de router achter jouw Experia Box altijd hetzelfde.
Stap 1: Configureer jouw eigen router voor alle door jou gewenste functionaliteit. (Raadpleeg het manual van jouw eigen router om te zien hoe en waar je de instellingen kunt doen.)

Zorg er voor dat het WAN (Internet) IP adres van jouw eigen router door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt.

Als je handmatig een DNS server moet instellen (en dat is normaliter niet het geval als het WAN (Internet) IP adres door de DHCP server van de Experia Box uitgegeven wordt), vul hier dan het adres van jouw Experia Box in (192.168.2.254).

Activeer de DHCP server van jouw eigen router en zorg er voor dat deze IP adressen in een ander subnet dan die van de Experia Box liggen. Je kunt hier 192.168.x.x of 10.x.x.x subnetten gebruiken.

De Experia Box gebruikt subnet 192.168.2.xxx.

Stap 2: De Experia Box configureren.

Bepaal het MAC adres van de WAN (Internet) poort van jouw eigen router. (Raadpleeg het manual van jouw router om te zien waar je dit MAC adres kunt vinden.)

Maak een "DHCP binding" (static DHCP) voor het gevonden MAC adres. Kies hierbij voor een hoog (nog niet gebruikt) IP adres binnen de DHCP range van de experia Box bijvoorbeeld: 192.168.2.250. (De IP adressen 192.168.2.255 (broadcast), 192.168.2.254 (router) en 192.168.2.253 (interne FTP server) zijn al in gebruik door de Experia Box zelf.) Loopt de DHCP range van jouw Experia Box bijvoorbeeld van 1 tot 200, kies dan voor een IP adres boven in die reeks zoals 192.168.2.200 of 192.168.2.195.

Zet de DMZ functionaliteit aan en vul het gebruikte IP adres in bij de DMZ Host.

Verwijder eventuele handmatige "Port-Forwardings" op de Experia Box van protocollen (poorten) die naar de eigen router doorgestuurd moeten worden.

Sluit nu de WAN (Internet) poort van jouw eigen router met een UTP kabel aan op één van de LAN poorten van de Experia Box.

Voorkom dat jouw Internet aansluiting in quarantaine geplaatst wordt:

Als jouw eigen router het Simple Network Management Protocol (SNMP) ondersteunt, zorg dan dat deze uit gezet wordt. KPN zal, voor jouw eigen veiligheid, jouw Internet aansluiting vrij snel in quarantaine plaatsen als een apparaat in jouw netwerk via SNMP van buitenaf te benaderen is.

Bridge mode of router mode?

De meeste routers ondersteunen zowel de "router mode" als de "bridge mode".

Welke moet ik dan gebruiken?

In bridge mode wordt het netwerk achter de eigen router beheerd door de DHCP server van de Experia Box. Alle apparaten hebben dan dus IP adressen binnen het subnet van de Experia Box (192.168.2.xxx).

Het voordeel van de "bridge mode" mode is dat alle apparaten elkaar kunnen vinden, immers ze zitten allemaal in hetzelfde subnet.

Tegelijkertijd heeft dit ook een nadeel aangezien je gebruik maakt van functionaliteit van de Experia Box en als de Experia Box een "probleem heeft", dan geldt dit direkt ook voor de apparaten achter de eigen router.

In "router mode" wordt de aansturing van de apparaten achter de eigen router volledig door de eigen router uitgevoerd.

Het voordeel is dan ook dat apparaten achter de eigen router met elkaar kunnen blijven communiceren in het geval van een storing op de Experia Box. (Zelfs als je de Experia Box van stroom afhaalt.)

Een nadeel (of voordeel) is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten de apparaten achter de eigen router niet kunnen benaderen. (Overigens kunnen apparaten aangesloten op de eigen router wel apparaten bereiken die aangesloten zijn op de Experia Box .)

Mijn stelregel is dan ook:

Kies voor "bridge mode" als het je eigenlijk alleen te doen is om de wifi dekking in jouw woning te verbeteren.

Kies voor "router mode" om de afhankelijkheid van de Experia Box zo klein mogelijk te maken tenzij het een vereiste is dat apparaten die op de Experia Box zijn aangesloten moeten kunnen communiceren met apparaten die op de eigen router zijn aangesloten.

 

LET OP: Een router in "bridge mode" mag je nooit als DMZ Host van de Experia Box instellen.

Port forwarding als de eigen router in "router mode" staat:

Zoals eerder aangegeven moeten alle port-forwardings van poorten, die doorgestuurd moeten worden naar de eigen router, op de Experia Box verwijderd worden. Doordat de eigen router als DMZ Host van de Experia Box gedefinieerd is, zullen alle poorten, waarvoor op de Experia Box geen port-forwardings gedefinieerd zijn, naar de eigen router doorgezet worden, uitgezonderd TCP poort 8085 (remote beheer van Experia Box) en UDP poort 5060 (telefonie).

De benodigde port-forwardings voor apparaten aangesloten op de eigen router moeten hierbij op de eigen router aangemaakt worden. 

29 april 2015: Routed-iTV en de eigen router:

Zoals jullie misschien weten gaat KPN over van bridged-iTV naar routed-iTV.

Zo is dit op de V9 bij de laatste firmware update al geïntroduceerd en zullen de andere Experia Boxen volgen.

Routed-iTV houdt in dat de TV ontvangers een IP adres in de range van de Experia Box gaan krijgen (192.168.2.x) en niet meer zoals bij bridged-iTV in de 10.x.x.x range.

Het voordeel hiervan is dat een TV ontvanger ook aangesloten kan worden op de eigen router mits deze in bridge-mode gebruikt wordt.

De eigen router zal dan wel IGMP snooping moeten ondersteunen om te voorkomen dat de TV streams via wifi gebroadcast worden. Vrijwel elke wifi zender zal van zo'n broadcast "plat gaan".

Op de eigen router zal tevens de IGMP proxy server wel uitgezet moeten worden omdat anders de TV geheid na een paar minuten zal uitvallen.

Sluit een eigen router ook altijd met zijn WAN poort aan op het netwerk.

Er zijn mensen die de eigen "router" puur inzetten als wifi-accesspoint en daarbij deze niet met de WAN poort van de eigen "router" aansluiten op de Experia Box maar met een LAN poort.

Mijn advies: Niet doen, een eigen "router" sluit je aan op het netwerk via de WAN poort van deze router en niet via één van de LAN poorten. Heb jij deze situatie en ervaar je dit probleem met de TV, lees dan nog even de eerste alinea van dit bericht nog eens of configureer jouw eigen router in "bridge-mode" en sluit hem aan op het netwerk via de WAN poort. Mocht je, ondanks mijn advies, toch jouw eigen router met een LAN poort aangesloten laten op de Experia Box (omdat deze bijvoorbeeld geen WAN poort heeft), zet dan de IGMP proxy server op jouw eigen router uit.

Als de IGMP proxy server op de eigen router niet uitgezet is, dan zal je ervaren dat de TV er na een paar minuten mee ophoudt. Let op: Er zijn zelfs routers (zoals de Linksys EA6500) waarbij de IGMP proxy server niet meer uitgezet kan worden zodra deze in bridge-mode geplaatst wordt.


2065 reacties

Hallo

Ik ga vanavond de TL-WR1043ND achter mijn expriabox aansluiten.

Zet hem dus boven op de zolder neer en wil hem dus gebruiken als tweede Wifi apparaat en als vaste aansluiting voor de Ps3.

Reden is dat mijn zoon dus op zolder met vaste verbinding wilt spelen online en dat we ook de wifi signaal willen uitbreiden ( verbeteren ) is nu slecht.

Maar volgende dingen wil ik dat kan:

- KPN TV ontvanger er geen last van heeft. ( ik denk aan static IP ? in de router) met 10.x nummers

- Alle apparaten in huis met elkaar kunnen communiceren

- SSID zelfde is maar dan op aparte kanalen.

Nu heb ik de stappen gelezen maar heb nog wel vragen

KPN Tv ontvanger:

=================

Ik lees in in je manual dat je de TV ontvanger uitgezonderd heb en nar een 10.x adres

Wij rezetten deze wel eens dus dan krijgt hij een nieuw ip adres.

Is dat altijd een adres in de 10 range of wordt dit door KPN experiabox gegeven of is het beter om die static Ip in te stellen in de Experiabox ?

Wil voorkomen dat ik weer dus probleem krijg dat de Tv ontvanger twee routers zit om een dhcp te ontvangen en dat vind hij niet leuk !.

Stap1 : eigen router configuratie.

Ik sluit toch eerst mijn router aan op de experiabox met vaste kabel.

( want anders zie hij toch de experiabox niet ).

In de Tp-link kan

DHCP settings

Als ik dit lees moet ik wel dus DHCP instellen maar dan op ander subnet

Dan is dat toch Enable DHCP:

Start IP Adress: 192.168.3.100

End IP Adress:   192.168.3.199

Default Gateway:192.168.2.254 ( is toch de Experiabox ? )

Primary DNS  ( wordt toch gegeven door KPN ?

Mijn doel is dus simpel:

Tweede draadloze router met zelfde SSID

Groetjes.

Hallo ik heb een experiabox v8 van kpn met een tp-link tl-wr1043nd erachter aangesloten.

Die dan met kabel naar mijn console's gaat.

Nu begrijp ik dat mensen problemen hebben met de v8 met services zoals xbl psn nintendo live etc,

wij hebben juist de glasvezel van kpn genomen zodat we beter online konden spelen maar we kunnen nu dus niks. 

kpn heeft mij tot nu toe nog niet willen helpen met dit probleem. Maar als ik het goed begrijp kan ik met deze stappen  gewoon online spelen op al mijn console's?

Ik heb het volgende gedaan

Xperiabox v8

start-lan-static dhcp         ip = 192.168.2.250 mac = 90-f6-52-a4-d3-2d

data-firewall-dmz             enabled dmz - client pc ip adress = 192.168.2.250

upnp = enabled

TL-WR1043ND

WAN ip adress = 192.168.2.1

LAN ip adress = 192.168.1.1

start ip adress = 192.168.1.100 

end ip adress = 192.168.1.199

upnp enabled

dmz disabled

Moet dit zo goed zijn?

Badge
Wat door studeren. Ik heb geen gameconsole problemen.

Ik had ze niet op de 787, Arcadyan of ZTE H220N..............

Ook geen VPN problemen. misschien maak ik het mezelf te makkelijk....

Dus niks tomato abled router nodig van paar honder dollar.

Hoi dat heb ik ook.

MEdiamarkt was hij nu 33 eurootjes :)

Werkt wel bij mij

Wel moetje op zolder reconnecten soms om ander ip te krijgen in de x.x.1.x range.

Alleen ik zit te dubben met wel of niet bridge.

Stel dat je bridge neems wordt het dan niet trager of is het alleen maar een Ip uitgave ?

HEb liever Bridge vanwege als kids naar boven lopen ip zelfde is

En zoon kan boven gewoon ps3 spelen 🙂.

Reputatie 7
@dhevers

Er zit nog een klein foutje in jouw configuratie die zal leiden tot fouten bij het "online gamen".

Op de TL-WR1043ND moet je het IP adres van de WAN poort laten bepalen door de DHCP server van de Experia Box, zodat deze het IP adres 192.168.2.250 krijgt. (Ik neem aan dat het MAC adres van de WAN poort van jou TL-WR1043ND 90-F6-52-A4-D3-2D is.)

Tevens kan je (vanuit security overwegingen) UPnP op de Experia Box beter uitzetten als er geen spelcomputers, of andere apparaten die UPnP ondersteuning nodig hebben, aangesloten zijn.

Reputatie 7
@arjanvds,

De KPN TV ontvangers krijgen altijd een IP adres in de range 10.x.x.x en resetten is dus geen probleem. (Je kunt ze zelfs niet static zetten.)

Het is overigens zo dat de de KPN TV ontvangers op de Experia Box moet aansluiten en niet op jouw eigen router.

Opmerkingen bij jouw stappen:

Je mag jouw router rustig eerst aansluiten op de Experia Box met een vaste kabel.

DHCP settings:

Kloppen helemaal.

De Default Gateway is inderdaad de Experia Box.

De Primary DNS wordt door KPN aan de Experia Box gegeven, maar niet aan jouw eigen router.

 

Halo wjb.

Nog bedankt voor de antwoorden.

Nu klaagde mijn zoon dat als hij de playstation bedraad aansluit op mijn tweede route dan fifa soms wegvalt.

Als hij dus rechstreeks met de kabel op de experiabox zit dan heeft hij niet dat probleem.

De tweede router is netjes aangesloten bedraad op de experiabox. ZTE220.

Kan dat te maken hebben met niet andere Ip range in de router ?

of MTU.

Ik zou ook eigenlijk de ip range door de experiabox willen houden dus bridge zodat ik voor dhcp in de range van de experiabox geheel blijft.

Mijn zoon verplaats nog wel eens de  ps4 naar beneden en dan heeft hij een ander ip adres.

En hoe kan ik nuet met een URL de tweede router benaderen

Ik heb hem ingesteld op de .250 static adres zoals geadviseerd.

Groeten

Reputatie 7
Hoi arjanvds,

Dat de verbinding in fifa soms wegvalt heeft niet te maken met de andere IP range.

De MTU kan eventueel wel roet in het eten gooien, maar dat is behoorlijk theoretisch.

Wat de oorzaak wel is moet ik je (voor nu) helaas verschuldigd blijven.

Het is mogelijk om jouw eigen router in "bridge mode" te zetten.

Je kunt jouw eigen router banaderen vanaf een PC die aangesloten is op jouw eigen router en dan het LAN IP adres van jouw eigen router in te geven.

Als je dat IP Adres vergeten bent, dan kan je dat terugvinden door een command prompt (cmd) te openen en daar het commando ipconfig /all in te geven.

Het IP adres van de router wordt daar getoond als Gateway.

Reputatie 1
Ik heb de Apple extreme achter de experia box V 8 gehangen, nu geeft hij aan dat er een dubbele nat is en ik de Apple extreme in de bridge modus kan zetten, maar alles werkt wel goed, er wordt alleen een mededelingen in het menu van de Apple extreme gegeven, mijn vraag kan ik hem gewoon in de dhcp-nat laten staan.
Reputatie 7
Er is niets mis met "double natting". Het leidt tot een verwaarloosbare overhead die je echt niet zal merken bij de snelheden die via het KPN behaald kunnen worden.

De enige (voor zover mij nu bekende) beperking is dat sommige inkomende VPN oplossingen niet goed met double natting om kunnen gaan.

Je kunt jouw Apple Airport Extreme dus rustig in router mode met DHCP en natting laten staan, geen probleem.

Wel zou ik bij Apple vragen of deze melding "onderdrukt" kan worden.

Het is blijkbaar echt weer zo'n feature uit de doos van Apple, geen enkele router van een andere leverancier zal een dergelijke melding (blijven) geven.

Waarom niet? Nou, er is namelijk niets mis met double natting met uitzondering van de bovenstaande beperkingen waar 98% van de gebruikers nooit last van zal hebben.

Kun jij mij verder helpen met het volgende:

Ik heb een experiabox H220N versie V1.0.03 met daar achter een Apple Extreme als wifi router en als verlenger een Apple Express, dit geheel functioneert prima.

Nu wil ik een Wifi IP Camera aansluiten, daarvoor moet ik in de instellingen van de Camera kiezen voor de Extreme met een vast IP adres (voorbeeld) 10.0.1.190, ook dit werkt en kan ik de beelden belijken op diverse devices echter alleen binnen Wifi bereik van het subnet.

Wat ik zou willen is de camera beelden ook bekijken via internet.

Ik moet daarvoor een Port forwarding openzetten en dan gaat het mis, want op de experia box kun je alleen poorten koppelen aan een adres van de experiabox 192.168.2.xxx

Naast de wifi van de Apple routers, ook de wifi van de experiabox aanzetten zou kunnen (met gescheiden radio kanalen) maar is gevoelig voor storingen en interverrenties, daarnaast is het wifi bereik van de experia zeer beperkt.

Hoop dat je mij verder kunt helpen.

met een vriendelijke groet,

Ruud Rijkse

Reputatie 7
Hoi Ruud, welkom op het forum.

Als het goed is, dan heb je op de Experia Box de DMZ Host ingesteld op het WAN (Internet) IP adres van de Airport Extreme.

Daarmee is er dus geen port-forwarding op de Experia Box meer nodig, sterker nog er mag geen port-forwarding gedefinieerd zijn voor de poorten die de IP camera gebruikt, zodat deze poorten doorgezet blijven worden naar Airport Extreme.

Op de Airport Extreme moet je nu een port-forwarding definiëren voor de door de IP camera gebruikte poort(en) naar het IP adres van de IP camera.

Als het goed is kan je dan de IP camera vanaf Internet bereiken.

Laat even weten of het gelukt is.
Beste Wjb,

Voor mijn klant in Diemen wil ik een andere router aanschaffen omdat nu de tweede router van KPN (Experia Box v8) ook problemen heeft met portforwarding. Deze wordt o.a. gebruikt voor VPN forwarding. Ik doe remote beheer en kan er nu niet meer bij erg vervelend dus. Met de oudere Experia Box hadden we ook problemen. 

Ze hebben een KPN zakelijk contract met ADSL+.

 

Er wordt enkel gebruik gemaakt van Internet (geen telefonie en/of televisie). Kan ik zonder problemen deze router vervangen door een Fritz!box 7490? Deze ondersteund o.a. ADSL2+.

 

Kan ik hun ADSL gegevens inzien/opvragen om de nieuwe router te configureren?

 

Alvast dank!

 

Mvg,

 

Edwin

 

Persoonlijk geef ik het de voorkeur om hem er niet achter,

maar er naast te hangen.

Staat hier: Uitleg 

Reputatie 7
Beide methoden hebben zo hun voor- en nadelen.

Het naast de Experia Box aansluiten is alleen mogelijk bij glasvezel en niet bij ADSL.

Als je geen telefonie en/of tv afneemt, dan kan je de router door een willekeurige ADSL2+ router vervangen.

Dank wjb!

Ze hebben een apparte ISDN-lijn voor telefonie en dus enkel internet over deze verbinding. Dan kan ik hem zonder problemen vervangen.

Weet je hoe ik achter de login-gegevens van KPN kan komen? Of wordt de Fritz!box net als de Experia box automatisch geconfigureerd?

Alvast bedankt voor je reactie. 

Zodra ik mijn ervaring heb zal ik die delen...

Mvg,

Edwin

Reputatie 7
Ik heb begrepen dat de login gegevens gelijk zijn aan

(MAC adres router}@direct-adsl met als wachtwoord KPN (of kpn).

Overigens heb ik op mijn kantoor ook een ADSL lijn (fallback) aangesloten op een Cisco 1811 en daarbij werken de login gegevens KPN met wachtwoord ook KPN ook.

Reputatie 4
Badge +4
Gewoon brugmodus selecteren heb ik ook gedaan werkt gewoon.

Ja, ik ook. Echter, dat schakelt van mijn LinkSys EA6500 wel een heleboel mogelijheden uit. Maar Wi-Fi is beter dan de V8, ook al heb ik daarmee niet meer getest na de laatste update (02.00.130v2).

Hoi iedereen .

wij gebruiken ook een router achter de experia box v8 en  hebben al drie keer een monteur in huis gehad (die keer na keer vaststelde dat het allemaal prima was aangeloten)

wireles is uitgeschakeld . tv zitten rechstreeks met utp kabels van exb op tv een utp naar router die is vervolgens ge dmz  en hierachter zitten 4 pc ,s

alle port forward gedaan op router  (ook nog een op experia b v8) en toch blijft de experia box dingen dichgooien waardoor je verbinding verbreekt.

met dezelvde setup hebben  we jaren geen problemen gahad met een ziggo modem  .

na veelvuldig contact met kpn  is het hun wel duidelijk dat het probleem bij hun ligt maar ze WEIGEREN  de nieuwe v9 uit te leveren die dit zou verhelpen met de mededeling dat  het gamen niet word ondersteund door kpn.

Ik heb nergens zien staan in advertenties  .

Kpn Glasvezel  niet geschikt voor mensen die gamen / voice programma,s gebruiken !!!1 zeker niet als dit meerdere personen binnen een huishouden betreft omdat wij kpn een beveiliging hebben ingebouwd die we zelf niet snappen maar wel verplicht is .

opzeggen kan niet , hulp krijg je ook niet dus .

Mensen geen kpn glasvezel nemen . dat is beter voor gamen !

niet leuk maar wel zo eerlijk .

het zou  fijn zijn  als kpn eens de problemen verhelpt .

ik kan zelf wel bepalen welke dingen ik beveilig en wat niet .daar heb ik niet voor getekend en niet om gevraagd.

Nu hopen dat er snel een oplossing komt .

Reputatie 7
Ik neem aan dat deze tweede router geconfigureerd is, zoals aangegeven in het eerste bericht in dit topic.

Je praat over één port-forwarding op de V8, waar is die goed voor, of is er ook nog een apparaat rechtstreeks op de V8 aangesloten?

Wat is het merk en type van de tweede router?

Welke "dingen" worden volgens jou "dichtgegooid" door de V8 en hoe constateer je dat?

Nou het is niet een port forward maar omdat ik met dezelvde router nooit een probleem heb gehad met ZIGGO en ik destijds de router tot en met de switch naar glasvezel heb gebruikt  d link dir 825

en nooit problemen heb gehad  en nu  al vanaf het begin  al problemen met de experia box . hoe concludeer ik dat die dingen dicht gooid . nou simpel omdat het er staat ! zelfs met  dus met al dat wijsneuzerig gedoe van de kpn  en de wijsheden van de mensen die het hier ook gezien hebben  en als jij iets verder kijkt naar andere topics erover dan weet ook jij dat die experia box v8 niet geschikt is  voor dit soort dingen . na eindelijk een medewerker aan de lijn te hebben gehad  die het wel snapte en ook toegaf dat het een bekend probleem is ........

word er bekeken hoe ze het gaan verhelpen .

 daar vertrouw ik dan ook op!

met de voeten op de grond en gewoon nederlands is ook mooi.

Reputatie 7
O ja, dat is waar ook, ik heb al heel wat berichten geschreven op dit forum dat de V8 niet geschikt is.

Ook schrijf ik in het eerste bericht van dit topic wat je moet doen om deze issues te omzeilen.

Als jij de V8 en jouw eigen router zo hebt geconfigureerd als aangegeven in het eerste bericht van dit topic, dan zou je helemaal geen problemen mogen hebben.

Als je dus toch problemen ervaart, dan denk ik graag met je mee om de oorzaak hiervan te achterhalen. (Als je dat wilt natuurlijk.)

Maar dan heb ik wel "echte" antwoorden nodig op mijn vragen, dus nogmaals:

Heb jij jouw D-Link DIR-825 en de V8 zo geconfigureerd zoals in het eerst bericht van dit topic?

Heb je nu wel of niet een port-forwarding op de V8 gedefinieerd en zo ja met welk doel?

Hoe constateer je dat de "dingen dichtgegooid" worden? (Welke toepassing, gegeven melding, etc.)

Welke versie van de firmware draait er overigens op jouw V8?

ik heb  nadat we problemen hadden met de dmz  (ik had het idee dat die totaal niet werkte )

dezelvde poorten geforward op de experia box in de hoop dat het dan zou werken .

maar helaas . 

Logs waren gereset maar ik maak wel een print screen weer van nieuwe problemen .

Reputatie 7
Voor een apparaat die als DMZ host geconfigureerd is, hoeven nooit port-forwardings gedefinieerd te worden.

Sterker nog het is zelfs ongewenst dat daar port-forwardings voor gedefinieerd worden.

"In de hoop dat het dan zou werken", wat werkt er dan niet?

Reageer