Beantwoord

Accesspoint wordt na laatste update steeds van de KPN Box 12 gegooid

  • 10 March 2022
  • 17 reacties
  • 502 keer bekeken

Achter mijn experia box V12 heb ik een bedrade AP aangesloten, op zolder. Deze werkte prima tot na de laatste update van de modem. De AP wordt na een tijdje van de experia gegooid. AP is dan ook niet meer zichtbaar in de boomstructuur in "mijnmodem" interface. Als ik de AP dan weer opnieuw opstart doet hij het halve dag, waarop hetzelfde weer gebeurt.

Ik heb volgens mij alles gedaan, hard reset van de experia als de AP, bekabeling gecontroleerd en andere poorten, verschillende ssids gegeven. Helpdesk gebeld, ze vond het vreemd, had niets met de update te maken, bekabeld zou geen problemen moeten geven. Misschien een abbo'tje op de techafdeling nemen voor een maand, stelde ze voor.🤔

Maar voordat ik zover ga, weet iemand hier wat er aan de hand is?? 

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

*Admin: topic verplaatst naar juiste board

icon

Beste antwoord door Maja van KPN 13 March 2022, 10:44

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

17 reacties

Reputatie 7
Badge +20

Hi @Jer oen, wat enorm balen dat dit na al jouw inspanningen nog steeds mis gaat :slight_frown:

Zelf vind ik dit ook vrij merkwaardig en heb ik er niet echt een verklaring voor :thinking: Wat ik nog niet in jouw rijtje met acties zie staan: heb je al een andere UTP kabel geprobeerd om de AP mee aan te sluiten op de Experia Box? 

Reputatie 7

Zelf vind ik dit ook vrij merkwaardig en heb ik er niet echt een verklaring voor :thinking: Wat ik nog niet in jouw rijtje met acties zie staan: heb je al een andere UTP kabel geprobeerd om de AP mee aan te sluiten op de Experia Box? 

Ik snap wel dat dat niet in dat rijtje staat immers

Deze werkte prima tot na de laatste update van de modem.

Ook mijn eerste verdenking gaat dan richting die nieuwe firmware i.p.v. de netwerkkabel.

 

Wel is het zo dat de V12 zeer gevoelig blijkt te zijn voor impendantie (weerstand) in de netwerkkabel. Het kan dus best zo zijn dat de kabel altijd al "op het randje functioneerde". Plaats op zolder eens een switch voor het accesspoint, blijft hij dan wel in de lucht?

Reputatie 7
Badge +20

Zelf vind ik dit ook vrij merkwaardig en heb ik er niet echt een verklaring voor :thinking: Wat ik nog niet in jouw rijtje met acties zie staan: heb je al een andere UTP kabel geprobeerd om de AP mee aan te sluiten op de Experia Box? 

Ik snap wel dat dat niet in dat rijtje staat immers

Deze werkte prima tot na de laatste update van de modem.

Ook mijn eerste verdenking gaat dan richting die nieuwe firmware i.p.v. de netwerkkabel.

 

Wel is het zo dat de V12 zeer gevoelig blijkt te zijn voor impendantie (weerstand) in de netwerkkabel. Het kan dus best zo zijn dat de kabel altijd al "op het randje functioneerde". Plaats op zolder eens een switch voor het accesspoint, blijft hij dan wel in de lucht?

 

Yes, en aangezien hij op zolder staat, zal er een wat langere kabel gebruikt zijn wat niet helpt wat betreft de weerstand. Als dit al een wat oudere kabel is, met wellicht een knikje hier en daar, kan vervangen voor een verbetering zorgen :slight_smile:

Of zet hem desnoods puur om te testen, dichter bij de Box12 met een kortere UTP kabel? Ben benieuwd of dat een verschil maakt. Zo ja, dan moeten we dit bij de aansluiting tussen beide apparaten zoeken. Zo nee, dan ga ik dit doorgeven aan de ontwikkelaars van de software met de vraag of ze dit vaker horen en een oplossing weten!

Bedankt voor jullie aanvullingen. De kabel heb ik recentelijke getrokken en is een Cat6 kabel. Ook is de kabel niét door nauwe buizen oid getrokken waardoor mogelijk knikken ontstaan zouden kunnen zijn, hij ligt achter een ruime koof. Wel had ik aan één zijde de stekker eraf geknipt om de kabel te trekken en een nieuwe bevestigd.

Ik ga de AP met een korte nieuwe kabel verbinden om te testen. Ik laat het weten.!

 

Tnx 

Reputatie 7
Badge +20

Als de stekker helemaal goed bevestigd is, zou dat geen problemen moeten geven @Jer oen :slight_smile: Ik ben dan ook heel benieuwd naar de uitkomst van de test met de kortere kabel, hoor het graag van je als het testen gelukt is!

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben er geen fan van. Een stekkertje van een fabriekskabel af knippen en er dan weer een nieuwe aan zetten.

Reputatie 7

Ik ben er geen fan van. Een stekkertje van een fabriekskabel af knippen en er dan weer een nieuwe aan zetten.

En waarschijnlijk is het ook een soepele netwerkkabel terwijl je mijns inziens altijd stugge netwerkkabels moet gebruiken al je deze door elektriciteitsbuizen trekt.

Reputatie 7
Badge +24

Ik ben er geen fan van. Een stekkertje van een fabriekskabel af knippen en er dan weer een nieuwe aan zetten.

En waarschijnlijk is het ook een soepele netwerkkabel terwijl je mijns inziens altijd stugge netwerkkabels moet gebruiken al je deze door elektriciteitsbuizen trekt.

Daar merkt die kabel niks van, of die wel of niet in een buisje ligt.

Hij ligt in dit geval overigens niet in een buisje, maar in één koof.

De kabel heb ik recentelijke getrokken en is een Cat6 kabel. Ook is de kabel niét door nauwe buizen oid getrokken waardoor mogelijk knikken ontstaan zouden kunnen zijn, hij ligt achter een ruime koof.

Ik vraag me af waarom het stekkertje er dan überhaupt af moest. Maar misschien moest die toch ergens door een klein gaatje.

Even een update. Heb de AP nu 2 dagen op een korte kabel aan de modem en gaat tot op heden goed. Wel is dit nog geen garantie, want  het is vaker naar 1,5 dag misgegaan. Op dit moment heel soms nog  kuren met de modem, kunnen bepaalde apparaten geen ip-adres verkrijgen waaronder de bedrade tv decoder. Of dat bij mobieltjes ineens de WiFi verbinding wegvalt maar wel weer gelijk wel wéér opgepakt wordt. 

Zondag viel ineens de KPN verbinding van de hele buurt uit. Dacht dat ik gek werd, maar " gelukkig" bleek het buiten m'n voordeur te zijn. Maar vraag me allemaal wel af wat er gaande is en of het allemaal verband met elkaar houdt, omdat ik voor de update totaal geen problemen heb ondervonden.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Jammer dat het nog niet helemaal ideaal is, maar wel fijn dat de AP er niet meer uit wordt gegooid met deze kabel! Dan lijkt dat probleem dus door de lengte van de kabel, óf wellicht toch door het plaatsen van de nieuwe stekker veroorzaakt te worden. 

Dat de verbinding in de hele buurt er uit lag, zal hier verder helemaal los van staan, dat is puur toeval geweest :wink:

 

Update: @Maja_ . wilde ik vandaag een bericht sturen dat het  minstens een week goed gaat met de verbinding, blijkt de AP nu wederom zojuist ineens de verbinding weer kwijt te zijn en niet meer terug krijgt. Ik zie hem wederom ook niet meer in het netwerk boom in "mijn modem". Maar vreemde is dat ik het ssid van de AP wel zie in mijn beschikbare wifi netwerken op m'n mobiel, verbinding maken via de AP lukt niet. 

Wat is er aan de hand, is de modem wel in orde??

Reputatie 7
Badge +20

Mijn oprechte excuus @Jer oen, ik heb jouw bericht helemaal gemist 🙁

Is het nog weer goed gekomen of speelt de situatie zoals in je laatste bericht nog steeds?

Geen probleem. Maar klopt. .. probleem blijft bestaan. Ik denk dat het niet aan de bekabeling ligt. Ik heb een omvormer v zonnepanelen op zolder welke bekabeld op de AP zat, maar ik nu rechtstreeks op de kabel van de AP gezet en dit gaat goed. 

Af en toe valt de verbinding van de modem ook even weg, waardoor de tv verbinding ook even wegvalt.

 

 

 

Reputatie 7
Badge +20

Heb je toevallig gezien wat er gebeurt op het moment dat de verbinding even wegvalt? Als in wat doen de lampjes op het modem dan? Blijven die zoals normaal branden of gaat het hele modem kort uit?

Is dit al opgelost en hoe? Hier exact dezelfde problemen , met een v10 modem dan weliswaar. 

Reputatie 7
Badge +12

Je kan beter een eigen topic openen dan verschillende topics van 1+ jaar oud omhoog te halen door daarop te reageren Oscar. 

Oke doe ik dat.