Beantwoord

Advies gevraagd over type kabels en gebruik maken van een switch

  • 1 March 2022
  • 14 reacties
  • 294 keer bekeken

Hallo,

Wij krijgen een nieuwe vloer met plinten en willen graag de kabels achter de plinten (onzichtbaar) leggen. Daarnaast willen we graag gebruik maken van 1 kabel van de router naar de tv ontvanger, PlayStation, tv en eufy ontvanger. Op dit moment gebruik ik hiervoor een switch van Netgear gs105 v5, maar ik twijfel eraan of dit straks werkt. We kunnen immers niet makkelijk meer achter de plint komen om kabels te gaan toevoegen etc. Hoeveel kabels raden jullie aan achter de plint te leggen? Is het handig om een platte UTP cat 6 (welke) te gebruiken ipv ronde?

 

Alvast bedankt!

 

*Admin: titel aangevuld i.v.m. vindbaarheid

 

icon

Beste antwoord door NHendriks 1 March 2022, 10:48

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

14 reacties

Hoi @Speedynet ,

Die switch zou ik vervangen voor een GS105E V2(let op de E),Omdat die IGMP Snooping ondersteund.

Ronde kabels zijn beter,Omdat die getwist zijn.Ga ook altijd voor 100% koperen kabels CU.Neem dan Cat6,cat5E of Cat6A,Andere types zou ik niet nemen.

Ik zou 2 kabels laten leggen,Dan heb je een reserve.

 

Bedankt voor je reactie.

 

De switch is dan inderdaad goed om te vervangen, omdat er ook de tv ontvanger (gimp snooping) op aangesloten zit achter de switch.

 

Ik kreeg van KPN een kabel in het aansluit pakket, FTP 26 AWG-4PAIR AWM … Dit is een erg dikke kabel voor achter een plint. Zekers als er twee achter de plint geplaatst moeten worden denk ik? Raad je aan om deze kabel te gebruiken of om twee nieuwe cat 6 kabels aan te schaffen (welke)?

 

Alvast bedankt. 

Reputatie 7
Badge +16

Gezien de toekomstbestendigheid zou ik voor CAT 6 kabels gaan. Zover ik weet levert KPN enkel 7,5 meter aan CAT 5e kabels in installatiepakketten.

Je zou een gul kunnen (laten)maken in de plint voor kabels.

Kan je zelf stekkertjes aan een kabel maken?

Hoeveel meter moet die kabel zijn?

Bedankt voor de reacties.

 

Ik zat inderdaad ook te denken aan CAT 6 kabels (2x 7,5 meter). Ik weet alleen niet wat toekomstbestendiger is cat 6, cat 6a of cat 7? Prijs verschil is minimaal. Weet niet of er verschil in dikte van de kabel zit?

 

Er zit een gul in de plint, maar het wordt door een bedrijf gedaan dus weet niet de afmetingen.

 

Ik zag dat KPN volgens mij de juiste switch aanbiedt en lijkt ook het goedkoopst ;):
https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/511342/switch-netgear-gs105e/

 

Qua kabels zag ik deze cat 6a kabel:

https://www.allekabels.nl/cat6-kabel/15546/1285690/netwerkkabel-cat-6a-sftp.html

 

Ik neem aan dat een s/ftp de voorkeur heeft? De aders zijn cu lijkt erop, geen idee of dit verschil maakt met andere kabels?

 

Bedankt

Hoi @Speedynet ,

Cat6A is voor nu het beste,Cat 7 kan je beter niet nemen.

Zelf kies ik altijd F/FTP,Maar S/FTP is ook prima.

Die switch is de juiste,Ook die kabel is prima verwacht ik.Je kan ook een andere nemen mocht je je bedenken,Maar vermijd CCA en CCS!

Reputatie 7
Badge +11

CAT7 moet je hoe dan ook vermijden, dit is geen officiële standaard en de werking hiervan kan onvoorspelbaar zijn. Voor die lengtes zou ik lekker voor CAT6 gaan, deze zijn tot de 50 meter ook geschikt voor 10Gbit en zullen prima moeten werken. Persoonlijk vind ik CAT6a ook een beetje overkill voor thuisnetwerken, de aansluitmaterialen zijn namelijk wel weer flink duurder. CAT5E kan zelfs nog vele jaren mee gezien hier nieuwe standaarden op zijn ontwikkeld die snelheden tot 5Gbit mogelijk moeten maken.

Qua afscherming is S/FTP inderdaad het beste maar die vergen ook de juiste aansluitmaterialen, het zelf afwerken van S/FTP in een RJ45-stekker is dan ook niet zo gemakkelijk. FTP is al een stuk gemakkelijker. Ook zou ik aanraden om de kabel aan weerszijden in een opbouw-aansluitdoosje weg te werken, dan ben je een stuk flexibeler als je bijvoorbeeld een andere opstelling in de ruimte gaat nemen. Ook is de kans op schade aan de kabel hierdoor een stuk kleiner. Ga voor aansluitdoosjes ook altijd voor kabel met een massieve kern/stugge kabel. Soepele kabel/stranded is niet geschikt voor het degelijk afwerken in de meeste aansluitdoosjes.

Nog een optie is om te gaan voor zogenoemde ‘overzet plinten’, hier heb je een houten lat die aan de muur bevestigd wordt, op deze lat wordt dan de daadwerkelijke plint geschroefd, hier is ruimte vrij voor een kabel wat het vervangen indien nodig ook een stuk gemakkelijker maakt, je hoeft dan enkel het overzetplintje los te schroeven. Nadeel is wel dat deze visueel minder aantrekkelijk zijn dan de echte hardhouten plinten.

Allemaal bedankt voor de reacties en de info.

 

Switch is besteld en de kabels heb ik nu genoeg informatie voor om te bestellen.

 

 

CAT7 moet je hoe dan ook vermijden, dit is geen officiële standaard en de werking hiervan kan onvoorspelbaar zijn. Voor die lengtes zou ik lekker voor CAT6 gaan, deze zijn tot de 50 meter ook geschikt voor 10Gbit en zullen prima moeten werken. Persoonlijk vind ik CAT6a ook een beetje overkill voor thuisnetwerken, de aansluitmaterialen zijn namelijk wel weer flink duurder. CAT5E kan zelfs nog vele jaren mee gezien hier nieuwe standaarden op zijn ontwikkeld die snelheden tot 5Gbit mogelijk moeten maken.

Qua afscherming is S/FTP inderdaad het beste maar die vergen ook de juiste aansluitmaterialen, het zelf afwerken van S/FTP in een RJ45-stekker is dan ook niet zo gemakkelijk. FTP is al een stuk gemakkelijker. Ook zou ik aanraden om de kabel aan weerszijden in een opbouw-aansluitdoosje weg te werken, dan ben je een stuk flexibeler als je bijvoorbeeld een andere opstelling in de ruimte gaat nemen. Ook is de kans op schade aan de kabel hierdoor een stuk kleiner. Ga voor aansluitdoosjes ook altijd voor kabel met een massieve kern/stugge kabel. Soepele kabel/stranded is niet geschikt voor het degelijk afwerken in de meeste aansluitdoosjes.

Nog een optie is om te gaan voor zogenoemde ‘overzet plinten’, hier heb je een houten lat die aan de muur bevestigd wordt, op deze lat wordt dan de daadwerkelijke plint geschroefd, hier is ruimte vrij voor een kabel wat het vervangen indien nodig ook een stuk gemakkelijker maakt, je hoeft dan enkel het overzetplintje los te schroeven. Nadeel is wel dat deze visueel minder aantrekkelijk zijn dan de echte hardhouten plinten.

Ik begreep dat alleen cat6a of cat7 10Gbit kon halen? Kan cat6 dat ook?

En wordt de toegevoegde waarden van een 10Gbit kabel niet teniet gedaan door het gebruik van een deze Netgear switch die maar 1Gbit aankan?

Inderdaad, de switch bepaald de snelheid, maar waar je een switch zo gewisselt hebt voor een andere is een kabel wat lastiger als je hem achter een mooie plint wegwerkt.

Ook al is voor 99% van de gebruikers 1Gb nog de komende decenia snel zat, tegen die tijd is een nieuwe vloer misschien wel weer aan de orde.

 

 

Ik begreep dat alleen cat6a of cat7 10Gbit kon halen? Kan cat6 dat ook?

En wordt de toegevoegde waarden van een 10Gbit kabel niet teniet gedaan door het gebruik van een deze Netgear switch die maar 1Gbit aankan?

Niet alleen een Switch. De doorvoer zal nooit groter zijn dan de smalste opening, dat geldt ook voor bijvoorbeeld water, gas en verkeer. 

 

Reputatie 7
Badge +11

Ik begreep dat alleen cat6a of cat7 10Gbit kon halen? Kan cat6 dat ook?
 

CAT7 heeft geen standaard, er wordt geroepen dat deze 10Gbit kan halen maar er is geen standaard die dit ondersteunt. Daarom: vermijden. CAT6a kan 10Gbit aan tot 100 meter, CAT6 kan 10Gbit aan tot ongeveer 50 meter. Een dergelijke lengte ben ik in een woning nog nooit tegengekomen.

 

En wordt de toegevoegde waarden van een 10Gbit kabel niet teniet gedaan door het gebruik van een deze Netgear switch die maar 1Gbit aankan?

Ja en nee. Het voordeel is dat er in de toekomst niet direct een hele nieuwe kabel geplaatst hoeft te worden. Nu investeren in 10Gbit-apparatuur kan ook maar die apparatuur is echt enorm duur voor iets wat je waarschijnlijk niet eens nodig hebt.

Ik zat inderdaad ook te denken aan CAT 6 kabels (2x 7,5 meter). Ik weet alleen niet wat

 

geen twee kabels aan elkaar zetten! Koppelstukken zijn niet betrouwbaar en passen niet achter de plint. 

Reputatie 7
Badge +11

geen twee kabels aan elkaar zetten! Koppelstukken zijn niet betrouwbaar en passen niet achter de plint. 

Past inderdaad niet achter de plint maar lang niet alle koppelstukken zijn onbetrouwbaar. De kabel aan mijn WAN-zijde draait al een flinke tijd prima met een shielded keystone koppelbus omdat ik te lui ben de kabel te vervangen voor een langere omdat deze helemaal zit weggewerkt door gootjes. Komt later wel een keer. Merk daar totaal geen issues mee. Die goedkope plastic rommel van de bouwmarkt is inderdaad niet betrouwbaar maar het wat degelijkere spul kan prima werken.