Beantwoord

Advies gevraagd voor Superwifi AP's icm Experia V10

  • 5 April 2023
  • 13 reacties
  • 150 keer bekeken

Beste KPN'ers (en andere meelezers),

graag zou ik was advies hebben mbt het aanleggen/aanschaffen van een Mesh-wifi netwerk voor goede wifi dekking in huis. we hebben recentelijk onze zolder verbouwd en daar willen we nu ook goede wifi-dekking. Voorde verbouwing merkten we al dat in de coronatijd met thuiswerken de wifi kwaliteit te wensen over liet.
De huidige situatie is als volgt: in de meterkast een experiabox V10. vanuit daar 3 ethernetkabels: 2 naar de woonkamer (1 voor TV decoder 1 en 1 naar ethernet switch) en 1 naar 1e verdieping (slaapkamer). vanuit de woonkamer-switch 2 kabels naar desktops en nog 2 poorten vrij. op 1 verdieping gaat de ethernet kabel naar een kpn wifi versterker en vanuit daar een kabel naar de 2e tv decoder.
de wifi versterker heeft zelfde SSID als wifi van de modem.
De kpn wifi manager geeft als advies het gebruik (en aanschaf) van 3 KPN superwifi 2 punten.
Nu is het zo dat bij een V10 het 1e superwifi als master ingesteld moet worden en direct bekabeld op de V10 aangesloten moet worden, waar dan de 2e en 3e mee communiceren.
Nu probeer ik dus uit te zoeken wat de beste configuratie en locatie is voor de (1e) master.
ik heb hierbij een paar vragen:
- Kan de 1e master in de woonkamer op de swit ch aangesloten, of moet deze echt rechtstreeks op de Experia V10?
- Kan het (2e) AP in de slaapkamer op de 1e verdieping ook bekabeld aangesloten worden (en dua rechtstreeks verbonden met de V10) of verhinderd dit de communicatie met de 1e master?
- Als de master in de woonkamer kan (voorkeur ivm verbeteren van wifi signaal in de achtertuin), is dan de afstand tussen deze master en het AP op de 1e verdieping niet te groot? master zou aan (achter)tuinzijde staan en 2e AP in de slaapkamer aan de voorzijde. Dit in een nieuwbouwhuis (2017) en een te overbruggen afstand van ca. 12~13 meter.
- Als de master direct op de V10 aangesloten moeten worden (ik neem aan bij voorkeur buiten de meterkast), is het dan aan te raden om voor betere dekking in de achtertuin een 4e AP aan te sluiten/aan te schaffen of is met het master AP net buiten de meterkast de wifi dekking al beter voor beter wifi signaal in de achtertuin?
- Is het de moeite waard (of aan te raden) om een andere router op de V10 aan te sluiten die  als Master kan dienen voor de 3 superwifi AP's?
- Is het de moeite waard of via KPN de modem te upgraden naar een Fritz!box?
- Zou een TP link Deco M9 evt een beter alternatief zijn icm met de V10 (en zo ja, waarom?)

alvast bedankt voor het meedenken!
 

icon

Beste antwoord door BruisTablet 5 April 2023, 21:01

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Badge +19

Het is heel simpel.  Op iedere verdieping een bekabeld wifipunt plaatsen.  Deze zijn dan al prima. 12-13 meter overbruggen met wifi gaat niet. Het bereik is max. 10mtr wat de 2.4ghz band betreft en een meter of 7 wat de 5ghz band betreft. En ze kunnen gewoon op iedere switch. En die v10 is een prima modem.  De wifi gaat wel uit bij het gebruik van wifiversterkers. 

Reputatie 7
Badge +24

Ik adviseer u om de SuperWiFi's allemaal bekabeld aan te sluiten. Dat is veruit het beste.

Trek niet te zwaar aan die "master". De SuperWiFi's zijn gewoon allemaal hetzelfde. Welke de master is wisselt wel eens. Soms is het de ene, een paar dagen later kan het een andere zijn. Maakt ook geen bal uit welke het is.

Hoi @Basje1975 ,

- Kan de 1e master in de woonkamer op de swit ch aangesloten, of moet deze echt rechtstreeks op de Experia V10?
 

Op een switch kan prima, maar als hier een TV ontvanger op zit is IGMP snooping wel een must.

- Kan het (2e) AP in de slaapkamer op de 1e verdieping ook bekabeld aangesloten worden (en dua rechtstreeks verbonden met de V10) of verhinderd dit de communicatie met de 1e master?
 

Kan prima!Is zelfs beter dan draadloos.

- Als de master in de woonkamer kan (voorkeur ivm verbeteren van wifi signaal in de achtertuin), is dan de afstand tussen deze master en het AP op de 1e verdieping niet te groot? master zou aan (achter)tuinzijde staan en 2e AP in de slaapkamer aan de voorzijde. Dit in een nieuwbouwhuis (2017) en een te overbruggen afstand van ca. 12~13 meter.
 

Maar als er al een boven bekabeld staat, hoeft er toch niet nog één staan via wifi?Wifi is altijd slechter.

- Als de master direct op de V10 aangesloten moeten worden (ik neem aan bij voorkeur buiten de meterkast), is het dan aan te raden om voor betere dekking in de achtertuin een 4e AP aan te sluiten/aan te schaffen of is met het master AP net buiten de meterkast de wifi dekking al beter voor beter wifi signaal in de achtertuin?
-

Gewoon proberen hoe het bereik is zonder 4e punt; als het niet voldoende is kan een 4e punt altijd nog geprobeerd worden.Maar meestal is dat echt niet nodig.

Ik heb zowel met Superwifi als Deco een prima bereik gehad in de tuin, met HR++ glas.

- Zou een TP link Deco M9 evt een beter alternatief zijn icm met de V10 (en zo ja, waarom?)
 

Deco's zijn dikke prima, wellicht dat deze net wat minder bugs hebben.Echter, ik lees weinig klachten over superwifi.Ik zou gewoon kijken wat qua kosten/garantie het beste is.

Bedenk ook dat Experia Wifi nog een goedkope optie is, enige nadeel kan zijn dat hij persé bekabeld aangesloten moet worden:

https://apparatuurvoorthuis.kpn.com/nl/1107807/experia-wifi/?soPos=306

 

Ik heb zowel Deco als Superwifi 1 gehad, en beide was prima.

 

Badge +19

Dat is geen nadeel @martijn197108 maar een voordeel 😂

Dat is geen nadeel @martijn197108 maar een voordeel 😂

Klopt!

Als bekabeld kan is dit het zeker het beste hoor, maar soms kan dat helaas simpelweg niet.En dan liever via trage(re) wifi dan helemaal niet😉

 

 

Bedankt alvast voor de snelle 1e reacties. Ik begrijp dus dat de ik zonder probleem de AP's op de BG en 1e verdieping bekabeld kan aansluiten en dat dan de afstand tussen deze 2 niet uitmaakt? Op zolder heb ik echter geen bekabelde aansluiting. Kan die superwifi AP dan draadloos communiceren met het (bekabelde) AP op de 1e verdieping?

Ik lees ook de bij de V10 dat de wifi van de V10 uitgeschakeld moet worden en dat de AP's dit "overnemen". Is hierop dan ook een gastnetwerk in te stellen?

Nu twijfel ik ook over de overstap naar de Fritz!box met de FB repeaters. Blijft bij de FB de wifi wel ingeschakeld? 

Reputatie 7
Badge +24

Nu twijfel ik ook over de overstap naar de Fritz!box met de FB repeaters. Blijft bij de FB de wifi wel ingeschakeld? 

Ja. Als u het geld er voor over heeft ... dan zult u er geen spijt van krijgen denk ik.

Badge +19

Als je geen bijzondere instellingen wil hebben is een Fritzbox echt zinloos. Als het SuperWiFi's worden dan kan je die op zolder inderdaad onbekabeld neerzetten.  Bij de experia wifi's kan dat niet. Je kunt op de SuperWiFi's inderdaad een GastWifi netwerk maken. Ook op de experia wifi's  kan dat.

Hoi @Basje1975 ,

 

 

Maar als er al een boven bekabeld staat, hoeft er toch niet nog één staan via wifi?

 

Het ging om 2 bekabelde AP (1x op BG, 1x op 1e verd) en dan 1 draadloze AP op zolder (was ik bij bouw vergeten kabel naar zolder te laten trekken en ook geen loze leiding).

 

Reputatie 7
Badge +24

Kunt u niet vanaf eerste verdieping naar zolder met ern kabel?

Kunt u niet vanaf eerste verdieping naar zolder met ern kabel?

Dat wordt erg lastig, aangezien de ethernetpoort aan de "verkeerde" kant (lees buitenmuurzijde) van de slaapkamer zit en vandaaruit een ethernetkabel naar onder de laminaatvloer gaat om in het midden van de kamer onder het tv meubel weer omhoog te komen. Vanuit beide punten zou ik de hele kamer door moeten om dan via de gang en de trap naar zolder de kabel te leggen.

Enig alternatief is via de leidingkoof die in de hoek van de trap zit een leiding omlaag te trekken en dan via de kruipruimte naar de meterkast en zo daar aansluiten. Maar dan moet ik de kabel nog vanuit het trapgat naar 1 vd nieuwe kaners trekken, omdat de superwifipunten stroom nodig hebben en geen PoE hebben (en de V10 vlg mij ook geen PoE ondersteunt).

Reputatie 7
Badge +8

Kunt u niet vanaf eerste verdieping naar zolder met ern kabel?

Dat wordt erg lastig, aangezien de ethernetpoort aan de "verkeerde" kant (lees buitenmuurzijde) van de slaapkamer zit en vandaaruit een ethernetkabel naar onder de laminaatvloer gaat om in het midden van de kamer onder het tv meubel weer omhoog te komen. Vanuit beide punten zou ik de hele kamer door moeten om dan via de gang en de trap naar zolder de kabel te leggen.

Enig alternatief is via de leidingkoof die in de hoek van de trap zit een leiding omlaag te trekken en dan via de kruipruimte naar de meterkast en zo daar aansluiten. Maar dan moet ik de kabel nog vanuit het trapgat naar 1 vd nieuwe kaners trekken, omdat de superwifipunten stroom nodig hebben en geen PoE hebben (en de V10 vlg mij ook geen PoE ondersteunt).

Nee geen van de kpn apparaten doet iets met Power over Ethernet.

Zoals al toegelicht alle superwifi,s zoveel mogelijk op een ethernetkabel is veruit de beste opzet voor performance. Als het echt niet anders gaat dan overbruggen via wifi. Een succesvol aangemelde superwifi (via de ethernetkabel) kan worden losgetrokken en zal dan automatisch via wifi de connectie weer oppakken met de dichtsbijzijnde andere superwifi. 

Zag ook nog een vraag voorbijkomen over de Deco van TPlink. Ik weet niet zeker of die ook rekening houdt met manier hoe KPN digitale live tv transporteert. Hier zijn de superwifi,s wel geschikt voor en er kan dus ook een tv box achter een superwifi worden aangesloten.

Die situatie met de tuin zou ik even los uitproberen met die superwifi die eigenlijk voor de zolder bedoeld is. Als dit goed uitpakt kan er altijd nog een 4e als oplossing bij gezet worden.

Naast gast netwerk kan er ook nog een separaat wifi netwerk via extra wifi gedraaid worden indien nodig.

Daarnaast wordt er nog vrij actief gesleuteld aan de software van de kpn apparaten. Er komt op termijn nog een update voor het gros van de apparaten van KPN.

Zie: 

Geldt op dit moment alleen voor v12 box maar wordt op termijn uitgebreid naar de andere apparaten.

In het geschetste verhaal zie ik weinig toegevoegde waarde om richting een Fritzbox te gaan upgraden. Zeker omdat er nu een v10 staat die al redelijke instellingen heeft.

Bedankt voor de toelichting @BruisTablet . Ik denk dat ik voor nu dan gewoon voor 3 superwifipunten ga, 2x bekabeld en op zolder via wifi verbonden met AP op 1e verdieping. Mocht het op zolder toch niet goed genoeg zijn, kan ik altijd nog kijken op performance te verbeteren door een kabel te (laten) trekken via de leidingkoof en de kruipruimte.