Beantwoord

Advies & mogelijkheden bij overstap naar KPN Glasvezel

  • 14 February 2022
  • 3 reacties
  • 113 keer bekeken

Hoi allemaal,

In de straat is eindelijk glasvezel aangelegd. We hebben al enkele KPN mobiele abo’s en ik denk dat dat daarmee KPN internet/tv een logische keuze is. Ik heb al het een en ander gezocht en onder andere dit draadje gevonden:

 

Probleem is een beetje dat het mij nog niet helemaal duidelijk is wat er precies mogelijk is, omdat sommige dingen al wat ouder zijn op het forum en ik geen goed beeld kan vormen wanneer het op nieuwe aansluitingen van toepassing is. Geen idee precies welke hardware ik dus krijg en wat de mogelijkheden zijn.

Concreet:

  • Ik heb nu Ziggo met modem in bridged mode.
  • Ik draai pfSense voor firewall / router met gescheiden interfaces voor LAN en WAN
  • Publieke IP van Ziggo zit dus op pfSense WAN interface
  • Unifi switches en WiFi access points

Idealiter zou ik het UTP kabeltje wat uit de Ziggo modem komt willen vervangen voor het UTP kabeltje wat KPN mij levert, zodat alleen mijn WAN interface op pfSense een nieuw IP adres krijgt.

Voor de duidelijkheid als ik overstap wordt het voor internet en TV, geen telefonie.

Alvast bedankt voor de hulp!

icon

Beste antwoord door wjb 14 February 2022, 11:57

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

3 reacties

Reputatie 7
Badge +10

De kan dat je op een KPN XGS-PON aansluiting komt is 99% als het net bij je is aangelegd.

Dan komt er bij jou in huis een ONT (mediaconverter) op de glasvezelaansluiting die licht omzet in stroom. Daar vanaf loopt een UTP kabel naar de KPN Experia Box. Die Experia Box zou jij moeten vervangen voor je eigen router/PF Sense.

Ik heb geen verstand van PF Sense maar in het algemeen geldt: bij gebruik van een eigen router moet deze in staat zijn om aan de WAN zijde Vlans te splitsen (4 en 6) en in verband met TV moet er een IGMP proxy aanwezig zijn.

@wjb heeft vrij veel ervaring met het gebruik van een eigen router en lees ook vooral pagina 6 van dit pdf document aangaande de VLans, PPPoe , etc...

 

Reputatie 7

Een router op basis van pfSense kan de Experia / KPN Box volledig vervangen.

In het onderstaande topic kan je meer informatie vinden.

 

 

En met de zoekopdracht site:forum.kpn.com pfSense zoek je naar "pfsense" op het forum.

Super, dank jullie voor de snelle antwoorden.

 

Ik heb er wel vertrouwen in dat het goed gaat komen, dus ik ga door met de aanvraag van KPN glas.

 

Thanks!