Beantwoord

Alle verkeer via VPN, tv uitgezonderd. Is dit mogelijk?

  • 30 March 2023
  • 41 reacties
  • 575 keer bekeken

Dag,

Ik zou graag bijna al het verkeer van mijn netwerk via vpn laten verlopen. Uitzondering is het iTV verkeer wat natuurlijk de nodige kpn adressen nodig heeft. In theorie kun je dit verkeer natuurlijk over een apart vlan laten lopen (geloof niet dat de experiabox 12 dat ondersteunt trouwens), maar is er ook een modem welke mij toestaat om het verkeer van een bepaald vlan wel via een op het modem ingesteld vpn te laten lopen en het verkeer van een separaat vlan niet? Ik weet dat kpn de Fritz!box aanbiedt, maar is dat daar in te doen? Zo niet, een andere merk/type wellicht?

 

Mvg,

icon

Beste antwoord door Babylonia 31 March 2023, 10:03

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

41 reacties

Excuus, ik zie net dat er een aparte hoek voor modems is. Ik zal deze vraag daar opnieuw stellen, dit bericht kan op slot.

Reputatie 7
Badge +12

Dit is prima hoor, je hoeft geen twee topics te openen. 

te laat 🤐

Reputatie 7
Badge +12

@wjb jij bent denk ik iemand die hier een goed antwoord op weet.

Reputatie 7

Geen enkel van de routers van KPN ondersteunt die functionaliteit.

Ook op andere routers zie je eigenlijk nooit dergelijke functionaliteit. Meestal is de setting om alles buiten de VPN te houden behalve een specifiek netwerk (bijvoorbeeld die van je werk) of om echt alles via de VPN tunnel te laten lopen uitgezonderd jouw eigen lokale netwerk.

 

Waarom wil je eigenlijk al jouw verkeer via een VPN laten lopen, wat denk je daarmee te bereiken?

Waarom wil je een vpn dienst inzicht geven in je activiteiten??

In ieder geval werkt kpn mail ook niet via vpn. 

https://forum.kpn.com/questions/160920

 

niet alle vpn diensten houden logging bij. kpnmail gebruik ik niet.

 

Reputatie 7

In ieder geval werkt kpn mail ook niet via vpn. 

Dat is niet altijd zo, dat is alleen zo als die VPN een slechte reputatie heeft.

  

Geen enkel van de routers van KPN ondersteunt die functionaliteit

 

Hmmm… dat is jammer. Leek me best een logisch iets. Maar wellicht wel te fixen door een extra router avchter de V12 te zetten, tv door V12 te laten afhandelen en al het andere verkeer via die extra router met full vpn te laten lopen.

  

Waarom wil je eigenlijk al jouw verkeer via een VPN laten lopen, wat denk je daarmee te bereiken?

Puur beveiligen/afschermen. Op diverse vlakken.

Reputatie 7
Badge +24

 

Waarom wil je eigenlijk al jouw verkeer via een VPN laten lopen, wat denk je daarmee te bereiken?

Puur beveiligen/afschermen. Op diverse vlakken.

Een VPN beveiligd helemaal niets. En het schermt in deze situatie ook helemaal niets af.

Reputatie 7

 

Waarom wil je eigenlijk al jouw verkeer via een VPN laten lopen, wat denk je daarmee te bereiken?

Puur beveiligen/afschermen. Op diverse vlakken.

Wat voor een bescherming/afscherming denk je dan aan want het enige dat je met een VPN verbinding vanaf jouw thuisnetwerk realiseert is dat jouw IP adres niet zichtbaar is. That's it, nothing more.

Dat an sich is al een enorm pluspunt. Het schermt je af van registratie met je eigen ip op bijv.  advertentienetwerken en op internet. Bij een goede vpnprovider rouleert je ipadres vele malen vaker dan die op je eigen aansluiting. Daarnaast funtioneert het als tunnel door je internetprovider heen. Onder normale condities registreert je provider (in casu kpn) het één en ander aan verkeersgegevens. Dit voorkom je door gebruik van een vpn. En aangezien er in Den Haag nog steeds een aantal figuren rondlopen die natte dromen krijgen van het vergaren van dit soort data vind ik ook dit een belangrijke functie. Last but not least wordt nu ál je verkeer versleuteld, in ieder geval tot de exit bij de vpn provider. Ook gewoon http verkeer. 

Dus er is meer dan alleen afschermen ipadres. En wat voor de één totaal onbelangrijk is, kan voor de ander wel van waarde zijn. En ik hecht daar waarde aan.

Reputatie 7

Dat an sich is al een enorm pluspunt. Het schermt je af van registratie met je eigen ip op bijv.  advertentienetwerken en op internet.

Maar die advertentienetwerken doen niet zoveel met IP adressen, die werken veel meer met unieke kenmerken van het apparaat i.p.v. unieke kenmerken van jouw netwerkaansluiting.

 

Bij een goede vpnprovider rouleert je ipadres vele malen vaker dan die op je eigen aansluiting. 

Als het goed is wijzigt het IP adres van jouw eigen aansluiting nagenoeg nooit. Mijn publieke IP adres is al vele jaren hetzelfde en dat is maar goed ook.

 

Daarnaast funtioneert het als tunnel door je internetprovider heen. Onder normale condities registreert je provider (in casu kpn) het één en ander aan verkeersgegevens. Dit voorkom je door gebruik van een vpn. 

KPN en ook de andere providers registreren niets inhoudelijks uit de berichten. Dat mogen ze wettelijk ook niet. Daarnaast zijn de meeste berichten sowieso al versleuteld immers tegenwoordig is vrijwel alles https / ssl.

 

De meerwaarde van een VPN tunnel naar Internet is naar mijn mening nagenoeg nihil.

 

Maar goed, je kunt natuurlijk altijd een eigen router achter jouw V12 plaatsen en al het verkeer vanaf het netwerk achter jouw eigen router via een VPN tunnel laten lopen. De TV+ Boxen laat je aangesloten op de V12 en staan daarmee dus buiten de tunnel.

Er bestaan ook speciale VPN-routers, waarmee je een VPN op kunt zetten.

 

Reputatie 7

Er bestaan ook speciale VPN-routers, waarmee je een VPN op kunt zetten.

Maar niet op de manier die @tuckson zou willen.

Hij zal sowieso een router met ingebouwde VPN cliënt moeten gebruiken.

Reputatie 7
Badge +24

Dat an sich is al een enorm pluspunt. Het schermt je af van registratie met je eigen ip op bijv.  advertentienetwerken en op internet.

Advertentienetwerken doen niets met IP-adressen. Met een VPN verbinding zult u net zoveel advertenties te zien krijgen als zonder VPN verbinding. 

Bij een goede vpnprovider rouleert je ipadres vele malen vaker dan die op je eigen aansluiting. Daarnaast funtioneert het als tunnel door je internetprovider heen. Onder normale condities registreert je provider (in casu kpn) het één en ander aan verkeersgegevens.

Dat is onzin. 

Dit voorkom je door gebruik van een vpn. En aangezien er in Den Haag nog steeds een aantal figuren rondlopen die natte dromen krijgen van het vergaren van dit soort data vind ik ook dit een belangrijke functie. Last but not least wordt nu ál je verkeer versleuteld, in ieder geval tot de exit bij de vpn provider. Ook gewoon http verkeer. 

En dat bied dus geen enkele meerwaarde.

Het enige wat u er mee bereikt is snelheidsverlies. Want het is gewoon een omweg nemen. Dat gaat ten koste van de snelheid. 

 

Maar die advertentienetwerken doen niet zoveel met IP adressen, die werken veel meer met unieke kenmerken van het apparaat i.p.v. unieke kenmerken van jouw netwerkaansluiting.

 

Ja en nee. Het gebeurt beiden, maar ik ben het met je eens dat het geen sluitende methode is. Maar die bestaan ook niet. Echter, alle beetjes helpen.

  

Als het goed is wijzigt het IP adres van jouw eigen aansluiting nagenoeg nooit. Mijn publieke IP adres is al vele jaren hetzelfde en dat is maar goed ook.

 

Daarover verschillen we dan van mening. Het is als client nergens voor nodig een vast IP te hebben. Dat is alleen zinnig als je bereikbaar wilt zijn op een server of zo. En voor het daadwerkelijk serveren van diensten/content kun je beter een werkelijk fixed IP nemen.

  

KPN en ook de andere providers registreren niets inhoudelijks uit de berichten. Dat mogen ze wettelijk ook niet. Daarnaast zijn de meeste berichten sowieso al versleuteld immers tegenwoordig is vrijwel alles https / ssl.

 

Ik had het dan ook niet over inhoud, maar over verkeersgegegevens. Om de zoveel tijd staat er weer een bewindspersoon op die hier meer mee wil ten behoeve van politie, aivd of welke andere vlag er dan ook voor gebruikt wordt. Stichting Bits of Freedom houdt daar al geruime tijd diverse dossiers over bij.

 

De meerwaarde van een VPN tunnel naar Internet is naar mijn mening nagenoeg nihil.

 

Daarover verschillen we dan van mening.  Dat mag. Getuige de populariteit van vpn-providers deelt niet iedereen je mening. 


Maar ik stelde een technische vraag. geen vraag om opinies ;-)

  

Advertentienetwerken doen niets met IP-adressen. Met een VPN verbinding zult u net zoveel advertenties te zien krijgen als zonder VPN verbinding. 

Nee. ga voor de aardigheid eens op je gemakje zoeken op wasmachines met google en colblue en nog wat van die grote jongens en wacht dan tot je vrouw je komt vragen of er een nieuwe wasmachine gaat komen. Dat soort targeting is een combinatie van enerzijds profilering en anderzijds domme adressering.

 

Dat is onzin. 

Eh nee. Geen idee op welk stukje in deze quote je doelt maar er zit geen onzin in. Er geldt momenteel geen wettelijke verplichting de verkeersgegevens voor gerechtelijke doeleinden op te slaan. Die is er wel geweest, Momenteel mogen krachtens de telecomwet providers de gegevens dus alleen bewaren voor zover nodig voor uitvoering van de dienst en facturering . Zie wetten.nl - Regeling - Telecommunicatiewet - BWBR0009950 (overheid.nl)

En dan nog stelt de wet in Lid 6:

De aanbieder mag de verkeersgegevens verstrekken aan personen en instanties die zijn belast met de berechting van enig geschil dan wel de beslissing van een geschil als bedoeld in de artikelen 12.112.2 voor zover van toepassing, of 12.9.

  
En deze wettelijke ruimte wil men in Den Haag graag uitgebreid zien bij sommige instanties/ministeries.

 

En dat bied dus geen enkele meerwaarde.

Het enige wat u er mee bereikt is snelheidsverlies. Want het is gewoon een omweg nemen. Dat gaat ten koste van de snelheid. 

Dat is jouw mening.
Ik vind het een beetje jammer dat ik nu al van 2 personen een mening krijg toebedeeld over wat men van mijn gedachten vindt terwijl ik gewoon een technische vraag stel. Ik zit hier toch niet op Fok of twitter?

 

 

Reputatie 4
Badge +1

Ben het met de meeste schrijvers hier eens een vpn verlaagd in veel gevallen je veiligheid. Je geeft de vpn provider toegang tot al jouw verkeer. Wanneer dit een provider buiten NL is dan zal deze zich niet aan de Nederlandse wet hoeven te houden wat KPN wel moet. De kans op misbruik van je gegevens lijkt mij in veel gevallen groter met vpn dan zonder.  Natuurlijk zijn er ook use cases waarbij een vpn wel wat toevoegt. Maar voor thuis gebruik zijn deze zeer beperkt. Het gebruik van een vpn van je werkgever is natuurlijk een heel ander verhaal daarmee zet je vanaf huis een vpn op naar het vertrouwde netwerk van je werkgever en zou ook alleen het verkeer bestemd voor je werkgever door een tunnel gaan. 

Ik vermoed als je toch al je verkeer door een vpn wilt sturen en dit niet via een NL dienst loopt. Je beter afscheid kan nemen van je KPN tv diensten. Misschien is het wel mogelijk om IPTV te gebruiken en dat ip adres buiten je tunnel om te routeren. 

Reputatie 7
Badge +24

  

Advertentienetwerken doen niets met IP-adressen. Met een VPN verbinding zult u net zoveel advertenties te zien krijgen als zonder VPN verbinding. 

Nee. ga voor de aardigheid eens op je gemakje zoeken op wasmachines met google en colblue en nog wat van die grote jongens en wacht dan tot je vrouw je komt vragen of er een nieuwe wasmachine gaat komen. Dat soort targeting is een combinatie van enerzijds profilering en anderzijds domme adressering.

Dat heeft niets te maken met ip adressen. Maar als u dat toch denkt: een VPN-verbinding op een router instellen help daar dan niet voor. Want alle apparaten achter die router gaan dan nog steeds met hetzelfde ip het internet op.

Dat heeft niets te maken met ip adressen. Maar als u dat toch denkt: een VPN-verbinding op een router instellen help daar dan niet voor. Want alle apparaten achter die router gaan dan nog steeds met hetzelfde ip het internet op.

Natuurlijk heeft dat ook met ipadressen te maken. Ik heb mijn hele werkbare leven al met web- en applicatieserver logging te maken. Als er 1 ding is wat structureel wordt gelogd en gebruikt zijn het wel ipadressen. Hoe denk je dat websites je locatie menen te weten?

 

En ja, alle apparaten gaan met hetzelfde ip het web op, maar ik ga er vanuit dat die veel minder lang hetzelfde is als bij een reguliere provider.

Reputatie 7
Badge +24

Ik heb mijn hele werkbare leven al met web- en applicatieserver logging te maken.

Tuurlijk joh. En dan hier zo'n topic openen. Klinkt erg ongeloofwaardig.

Ben het met de meeste schrijvers hier eens een vpn verlaagd in veel gevallen je veiligheid. Je geeft de vpn provider toegang tot al jouw verkeer. Wanneer dit een provider buiten NL is dan zal deze zich niet aan de Nederlandse wet hoeven te houden wat KPN wel moet. De kans op misbruik van je gegevens lijkt mij in veel gevallen groter met vpn dan zonder.  Natuurlijk zijn er ook use cases waarbij een vpn wel wat toevoegt. Maar voor thuis gebruik zijn deze zeer beperkt. Het gebruik van een vpn van je werkgever is natuurlijk een heel ander verhaal daarmee zet je vanaf huis een vpn op naar het vertrouwde netwerk van je werkgever en zou ook alleen het verkeer bestemd voor je werkgever door een tunnel gaan. 

Ik vermoed als je toch al je verkeer door een vpn wilt sturen en dit niet via een NL dienst loopt. Je beter afscheid kan nemen van je KPN tv diensten. Misschien is het wel mogelijk om IPTV te gebruiken en dat ip adres buiten je tunnel om te routeren. 

De nederlandse overheid is echt niet zo betrouwbaar als jij ( en kennelijk vele anderen ) denken. Er is een behoorlijk trackrecord van misbruik van data en bevoegdheden.

Vanuit stichting Bits of Freedom wordt vpngebruik geadviseerd, https://www.bitsoffreedom.nl/2019/09/02/gebruik-vpn-voor-een-veiliger-internetervaring/

Wat die buitenlandse diensten betreft ... lol

Heb je enig idee hoeveel "buitenlandse diensten" je tijdens een dagje internetten gebruikt?

Ik heb mijn hele werkbare leven al met web- en applicatieserver logging te maken.

Tuurlijk joh. En dan hier zo'n topic openen. Klinkt erg ongeloofwaardig.

Want? Omdat iemand met webservers werkt moet ie automatisch weten hoe alle modems in elkaar zitten?

 

Je bent mijn topic met mijn technische vraag aan het kapen met je neerbuigende berichten en dat verwacht ik niet op het officiële kpn forum. Vriendelijk verzoek daarmee te stoppen gewoon weg te gaan als je geen inhoudelijk antwoord op de vraag kunt geven.

Reputatie 7

Hoeveel ongecodeerde (http) sites benader jij nog?