Vraag

Alternatieven voor link tussen een glasvezel NT doos en Fritzbox 7590 modem.

  • 23 July 2022
  • 13 reacties
  • 227 keer bekeken

Over een aantal maanden zal bij ons glasvezel internet worden geïnstalleerd, als vervanging van de bestaande Telfort DSL verbinding. Op dit moment is de verbinding tussen de (ISDN) KPN kabel in de meterkast (begane grond) en de DSL poort op de Fritzbox 7590 modem-router op zolder (2-hoog) geregeld via een ingebouwde 2-draads ISDN UTP kabel (inmiddels bijna 25 jaar oud, maar heeft altijd feilloos gewerkt).

 

Om te voorkomen dat er een extra Cat5e Ethernet kabel aangelegd moet worden tussen de glasvezel NT doos beneden in de meterkast en de WAN poort van de Fritzbox op zolder, zou ik het liefst deze bestaande 2-draads UTP kabel gebruiken. Ik heb echter geen idee of dit realistisch is. Jullie wel?

 

Eventueel zou ik een niet-gebruikte coaxkabel verbinding tussen de meterkast en de zolder kunnen inzetten voor dit doeleind, m.b.v. een tweetal MOCA coax-Ethernet interfaces (Hirschmann bijv.). Heeft iemand daar ervaring mee?

 


Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, gebruik dan de zoekfunctie van de Community of stel je vraag in een nieuw topic.

13 reacties

Reputatie 7
Badge +24

Dat zal geen ISDN zijn. Want dat bestaat niet meer. 

Maar afgezien daarvan: het moet echt een utp-kabel zijn. Een 2-aderige kabel volstaat niet.

De COAX Kabel: dat is vragen om problemen denk ik. Als u het doet, dan is dat geheel op eigen risico. Als het werkt, dan werkt het. Als het niet werkt heeft u pech gehad en zal er alsnog een utp-kabel moeten komen. 

Reputatie 2

zit de bestaande kabel naar boven in een leiding? Dan kan je eventueel een utpkabel daaraan vastmaken en door de leiding trekken. Alleen nog 2 stekkertjes eraan en klaar.

Als de bestaande kabel is vastgenageld …. sja heb je wat meer werk 🤓

Helaas is alle bekabeling (telefoon, ISDN, coax) naar zolder opgenomen in rechthoekige kabelgoten met hier en daar een paar haakse bochten, dus het heeft weinig zin om een van die te gebruiken om een nieuwe kabel te trekken. Er is nog wel een ongebruikte kabelbuis van meterkast naar zolder beschikbaar, maar die gebruiken voor de UTP kabel brengt een hoop aanlegwerk met zich mee, en daar zit ik niet op te wachten.

 

Een andere mogelijkheid zou zijn om het modem en andere netwerk apparaten naar de meterkast te verhuizen, maar ook dat doe ik liever niet. Toch maar eens gaan spelen met de MOCA opties...

 

Reputatie 7
Badge +10

Die Moca's gebruiken voor het voedende signaal voor je modem gaat niet werken. Modem in meterkast en Moca's gebruiken om pc /switch / wifiversterkers op zolder aan te sluiten is wat anders. Dat zou goed kunnen werken. Die van KPN kunnen 1gig aan.

 

Hoe vervelend dan ook, best is toch om een UTP Cat 5e of beter naar boven te leggen, van alle andere oplossingen krijg je hoogstwaarschijnlijk later spijt.

Reputatie 7
Badge +24

Helaas is alle bekabeling (telefoon, ISDN, coax) naar zolder opgenomen in rechthoekige kabelgoten met hier en daar een paar haakse bochten...

Hoe ziet zoiets er uit? Kunt u die niet gewoon open maken? Rechthoekige kabelgoten hebben meestal een deksel wat je er gewoon af kunt halen. Toch?

De kabelgoten zijn bij mij niet open te maken.

Dank voor jullie reacties. Ik heb een hoop stof tot nadenken gekregen. Voorlopig wacht ik maar het overleg met de dienstdoende KPN technicus af, voordat de glasvezel aanleg van start gaat...

Reputatie 7

De kabelgoten zijn bij mij niet open te maken.

Plaats eens een foto van die kabelgoot.

Ik lees dat je ook nog een lege elektriciteitsbuis hebt. Dan is het trekken van een netwerkkabel door die elektriciteitsbuis heel eenvoudig.

Reputatie 7
Badge +19

Hallo @Dijkvb, zoals je ziet denkt de KPN community flink met je mee. Ben benieuwd wat straks de oplossing gaat zijn voor jouw vraagstuk. 

Badge

@Dijkvb : Ik weet niet of je er al uit bent…
Maar misschien kunnen powerline adapters wel helpen?

Mij heeft het goed geholpen, ondanks dat er af en toe wat storingen zijn is het vrij stabiel.

Hoi @VinnyG 

Heb je power line adapters van glas NT naar de WAN poort van het modem?

Badge

Hoi @VinnyG 

Heb je power line adapters van glas NT naar de WAN poort van het modem?

Nee ik bedoelde vanaf de WAN Poort naar de rest van de netwerkonderdelen in huis.

Oké. De vraagsteller wil juist een alternatief voor een utp kabel van glasvezel kastje naar modem. Maar dat is er niet. 

Hoewel. Als het een eigen woning is dan kan je de aanleggers vragen de glasvezel helemaal door te trekken of binnen te brengen zo dicht mogelijk bij het modem. 

Bij mijn weten heeft mede forummer @Noordzee dat laten doen.