Beantwoord

Apart wifinetwerk aanleggen

  • 4 February 2024
  • 16 reacties
  • 365 keer bekeken

Reputatie 2

Goedemiddag experts,

Urenlang getracht zelf achter het antwoord te komen maar zie door de bomen het bos hecht niet meer ;-).

Ik wil graag een compleet nieuw wifinetwerk aanleggen. Veel Smart devices en een enorm gebied.

1Gb KPN glasvezel aansluiting. Gaat via Genexis Element-TY01-P2110-EU-1 mediaconverter (glasvezel type PtP naar RJ45) naar mijn Fritzbox 7590. Bekabeld IPTV en eerste superwifi punt. 2 superwifipunten draadloos verbonden met de eerste bekabelde superwifipunt.

Mijn vraag;

Kan ik de Fritzbox zo laten met de bekabelde IPTV maar ipv de superwifipunten hier een compleet ander merk wifisysteem aansluiten? Wil minimaal WiFi 6E bewerkstelligen. Daar de FB7590 geen WiFi 6 ondersteunt zal ik dus met een nieuwe router moeten beginnen en hier vandaan MESH accesspoints.

ik heb de topics gelezen over eigen modem keuze maar daar werd het me niet duidelijk of de opstelling die ik boven beschreef ook kan.

Als ik bedraag vanaf de FB7590 naar een 6e of 7 WiFi router ga neem ik aan dat ik dan een WiFi 6e+ netwerk creëer. Uiteraard zet ik de wifi uit op de FB.

Help ;-). Ben erg benieuwd naar uw reactie en ik hoop dat het een beetje duidelijk beschreven is zo.

mvg,

edwin

icon

Beste antwoord door Anonymous 4 February 2024, 17:23

Bekijk origineel

16 reacties

Router achter router kan, maar is duur en levert je in de praktijk niets op. 

Wifi 7 is nog niet gestandaardiseerd, extreem duur, en wordt ook door de meeste devices zoals telefoons de komende jaren nog niet ondersteund. dus die zou ik niet aanbevelen.

Wat je ook doet, zorg dat je in 1 merk blijft, dus geen superwifi met fritz mengen of welk ander merk dan ook, je verliest dan je mesh functionaliteit.

Eenvoudig en goedkoop zou zijn om volledig naar AVM/Fritz infrastructuur te gaan, door als het bekabeld kan, een paar 1200ax te installeren. Het feit dat je FB7590 dat zelf niet heeft, maakt voor de verbindingen en de mesh van je netwerk niet uit.

Evt kun je een evt je FB7590 door een  4060 vervangen, maar nodig lijkt me dat niet als je dat met repeaters oplost.

 

 

Reputatie 2

Beste EAZ1964,

Enorm bedankt voor het antwoord.

FB7590 zit nog op wifi5 en ben er inmiddels door jullie goede stukken achter dat het systeem , wat ik overgenomen heb bij aankoop woning, idd geen MESH systeem is. Had gekeken maar vond het zonde om de 1200ax met WiFi 6 dus aan een WiFi 5 modem te hangen of maakt dit geen verschil?

Het geeft denk ik een beter resultaat om een router en ap’s aan te schaffen achter de huidige 7590 dan een nieuwe 7590ax met allemaal nieuwe repeaters te kopen. Zat met WiFi 6 te kijken naar de 3000 of zelfs de 6000 daar ik de 1200 Ax inschatte als de ‘zwakste schakel’ in die opzet en dan vooral de 2.4 GHz breedte.

Waar ik mee zit is de IPTV. Vandaar hoopte ik dat ik een nieuw systeem kon aansluiten op de FB die ik heb staan en de tv ongemoeid laten.

Als de FB5690 pro uit zou zijn was ik wel daarvoor gegaan denk ik.

Is de router functie misschien uit te zetten op de 7590 zonder dat de IPTV ermee ophoud en dan een router plus wat MESH AP voor de wifi? Dat dit wat duurder is neem ik wel eenmalig als dit een WiFi 6(e??) netwerk oplevert.

Eventueel 1 kabel vanaf de 7590 naar een switch en hierop de IPTV en nieuwe router  aansluiten? Als hier dan de 1Gb snelheid op doorkomt kan ik daar vandaan verder bouwen? Of werkt de router op de 7590 ook voor het doorgeven van de tv?

Misschien heb ik een volledig verkeerd beeld en kan ik gewoon een WiFi 6 systeem bouwen met de FB1200 of 3000 ondanks dat de 7590 WiFi 5 ondersteund? Dat zou mooi zijn.

 

Ik hoop dat je nog een keer de moeite wilt nemen om wat advies te verschaffen om een WiFi 6 systeem voor elkaar te krijgen zonder dat IPTV ermee ophoudt.

 

mvg en fijne avond verder,

Edwin

Volgens mij maak je het jezelf te moeilijk. Twee router achter elkaar is echt niet nodig en maakt de opzet nodeloos complex, je moet dan de tweede in bridge zetten, en daar is een router eigenlijk niet voor bedoeld, dan gebruik je hem als accespoint.

De 7590 is een prima router en zal de 2.4ghz band perfect dekken. hij kan ook dienen als mesh server voor de 1200ax acces points, de router hoeft geen ax te ondersteunen, dat doen die 1200ax wel. De IP tv kun je toch gewoon laten zitten op de 7590?

Mocht je geld over hebben kun je die vervangen door een 7590aX, maar dat is echt niet nodig. een 1200ax kost een derde, dus voor dat bedrag kun je er twee kopen en nog 75 euro overhouden voor een kabel.

Dat idee met de switch gaat inderdaad werken. Apparaten op 2.4Ghz kun je echt prima voorzien van alle moderne devices, omdat de snelheid van 2.4 nu eenmaal lager ligt.

De 1200ax is bekabeld nauwelijks minder dan een 3000ax of 6000ax, maar wel de helft/ een derde van de prijs. de 3000ax/6000ax bieden alleen een voordeel als je wifi niet bekabeld kan worden aangesloten ivm het aanwezige extra kanaal voor communicatie met andere fritz boxen.

Zoals altijd: zorg ervoor dat al je acces points bekabeld zijn aangesloten. de enige manier om goede dekking over je huis te krijgen. beter je geld van de 6000ax uitgeven aan een kabel naar boven, veel effectiever.

 

Dus mijn samenvatting:

Heb je geld genoeg:
 7590ax achter het glasvezelpunt, dan bekabeld naar IPTV (netgear igmp prosafe switch er tussen) en 1200ax/3000ax of 6000ax, zoveel als je er nodig hebt om dekking over je hele huis te krijgen.

Je 7590 mag dan naar de marktplaats.

 

Wat de meeste mensen zouden doen:

7590 laten staan, kabel naar iptv en evt Netgear igmp prosafe switch, en dan bekabeld naar zoveel 1200ax als je nodig hebt voor de meeste mensen 1 per verdieping.

 

succes.

 

 

 

Reputatie 2

Beste EAZ1964,

 

Wederom enorm bedankt voor uw reactie welke volkomen duidelijk is.

Ik ga nog even nadenken of ik de Ax versie ga aanschaffen of alleen de AP’s.

Nadeel van een nieuw modem is wel dat ik ongeveer 50 smart devices (sommige zitten ingebouwd) opnieuw moet instellen natuurlijk maar misschien is dat ook wel zo met alleen nieuwe AP’s want weet niet of van mijn huidige WiFi de naam en wachtwoord gegenereerd wordt door de 7590 of het eerste bekabelde superwifipunt. Daar kom ik vanzelf achter ;-).

ik hoop dat nog heel veel mensen van uw adviezen mogen profiteren!
 

mvg,

edwin

 

Ik hoop dat je eruit komt.

 

voor overzetten naar een nieuwe router kun je bij Fritz de gegevens van de 7590 exporteren, en weer importeren in een nieuwe FB. 
Zonder de informatie te kennen van de Superwifi, denk ik dat het wellicht mogelijk moet zijn de wifi SSID en ww over te typen uit deze superwifi naar de FB mesh master zodat je niet al je devices hoeft om te zetten.

 

Reputatie 2

Goedemiddag,

Dat klinkt goed. Ik ga de laatste week van feb. aan de slag hiermee en zal, bij geen tegenbericht hier en als dat nog gaat, een kleine update hier posten.

 

Nogmaals dank!

Reputatie 5
Badge +4

@Klachtbvgvjhghvjvhgj Als je de gegevens van de oude Fritz opslaat en dan importeert in de nieuwe, worden ook de inloggegevens overgezet dus incl. het wifi-wachtwoord. Het wachtwoord dat staat vermeld op de sticker van de nieuwe wordt automatisch gewijzigd. 

Reputatie 2

Beste JRe,

Super, moet goedkomen dan. Bedankt!
Groet,

Edwin

De wachtwoorde van de superwifi, die gaan uiteraard niet mee over, alleen die van de FB. Of je moet ze gelijk gemaakt hebben natuurlijk :-)

Reputatie 2

Keuze inmiddels gemaakt. Zoals gezegd laatste week van feb installeren.

Ik houd mijn Fritzbox 7590 en heb 6 keer de 1200ax aangeschaft.

Deze ga ik aansluiten met Cat6a sftp vol koper, AWG 23 kabel.

Netgear prosafe GS105e (geschikt voor iptv).

Dit is mijn samenvatting van alle goede tips hier en de wirwar aan informatie beschikbaar…..

 

Reputatie 2

bijna Alles draait inmiddels. Toch gekozen voor de 7590 Ax. Ik huurde de 7590 voor 7,95 p/m dus die had ik al dik betaald inmiddels.

als je dan toch 1 wilt kopen dan maar gelijk de Ax versie.

Nu 4 1200 Ax als lan bridge draaiende. WiFi is naar mijn zin alhoewel ik er meer van verwacht had daar ik deze allemaal bekabeld heb zitten. Het bereik vd punten vind ik matig maar heb er genoeg voor afdoende dekking. Op sommige punten nog wat instabiel met verschillende meetresultaten dus daar nog een beetje bijstellen. Afstand tot het wifipunt zou geen probleem mogen zijn. Nog even puzzelen wat daar aan de hand is.

Oude gebruikersnaam en wachtwoord overgenomen van het inmiddels overbodige super wifipunt en de smart devices namen dit allemaal naadloos over.

Jammer dat je geen apart wachtwoord kan ingeven voor de 2.4 en 5 GHz banden. Aparte naam kan wel maar had de telefoons /iPads enzo graag alleen toegang gegeven op de 5 band met een makkelijk WiFi pasword. Dit was een Nice to have dus geen man over boord. De router bepaald zelf of er genoeg bandbreedte is en zet deze sowieso neer op de 5 band zag ik. Het moeilijke wachtwoord ken ik inmiddels uit mijn hoofd ;-).

 

al met al tevreden met het resultaat en een ieder nogmaals bedankt voor de goede adviezen.

 

mvg,

edwin

 

Reputatie 5
Badge +4

@Klachtbvgvjhghvjvhgj voor de telefoons en iPads kun je in Fritz een gastnetwerk instellen met een makkelijk wachtwoord.
Je hebt als gast wel een internetverbinding, maar geen toegang tot het thuisnetwerk.

Reputatie 2

Goedemorgen JRe,

grappig dat je dit schrijft. Dit idee kreeg ik ook en ik had een gastennetwerk aangemaakt. Ik heb echter niet kunnen ontdekken hoe je daar de splitsing tussen de 2.4 en 5 band kon maken dus heb het weer teruggedraaid.

daar ik gezien heb dat de apparaten zelf op 5 worden gezet zou ik dit natuurlijk wel weer kunnen doen.

 

groet en dank voor uw reactie

Reputatie 5
Badge +4

@Klachtbvgvjhghvjvhgj Waarom wil je persé op 5 GHz? Die is volgens de specificaties sneller, maar bij mij geldt die hogere snelheid alleen vlak bij de Fritz. Een paar meter verder op maakt het niets uit. Ik heb daarom de 5 GHz uitgeschakeld, met als bijkomend voordeel dat het energieverbruik ook een procentje lager is. Moet ik er wel bij vertellen dat ik een internetaansluiting heb van 50 Mbit/sec die volgens de Speedtest van Ookla meestal sneller is, tot 100 Mbit/sec, meer heb ik niet nodig.

Reputatie 2

Inderdaad voor de snelheid. Bereik is duidelijk minder maar bij een goede verbinding wel sneller denk ik….. Heb een 1Gb glasvezel verbinding en een hoop verbruikers. Dacht de grootverbruikers onder te brengen op de 5 band dan kunnen alle smart dingen hun gang gaan op de 2.4.

Reputatie 7
Badge +12

bijna Alles draait inmiddels. Toch gekozen voor de 7590 Ax. Ik huurde de 7590 voor 7,95 p/m dus die had ik al dik betaald inmiddels.

als je dan toch 1 wilt kopen dan maar gelijk de Ax versie.

Nu 4 1200 Ax als lan bridge draaiende. WiFi is naar mijn zin alhoewel ik er meer van verwacht had daar ik deze allemaal bekabeld heb zitten. Het bereik vd punten vind ik matig maar heb er genoeg voor afdoende dekking. Op sommige punten nog wat instabiel met verschillende meetresultaten dus daar nog een beetje bijstellen. Afstand tot het wifipunt zou geen probleem mogen zijn. Nog even puzzelen wat daar aan de hand is.

Oude gebruikersnaam en wachtwoord overgenomen van het inmiddels overbodige super wifipunt en de smart devices namen dit allemaal naadloos over.

Jammer dat je geen apart wachtwoord kan ingeven voor de 2.4 en 5 GHz banden. Aparte naam kan wel maar had de telefoons /iPads enzo graag alleen toegang gegeven op de 5 band met een makkelijk WiFi pasword. Dit was een Nice to have dus geen man over boord. De router bepaald zelf of er genoeg bandbreedte is en zet deze sowieso neer op de 5 band zag ik. Het moeilijke wachtwoord ken ik inmiddels uit mijn hoofd ;-).

 

al met al tevreden met het resultaat en een ieder nogmaals bedankt voor de goede adviezen.

 

mvg,

edwin

 

Goed om dit te lezen @Klachtbvgvjhghvjvhgj en ook heel erg tof dat je je bevindingen hier nog met de community deelt, hele waardevolle informatie dus dank hiervoor :) 

Reageer